021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کدام مهمتر است؟ تجهیزات یا مهارت؟!

کدام مهمتر است؟ تجهیزات یا مهارت؟!

اینکه کنترل یک هواپیما را به شما بدهند، خودبخود به خلبان تبدیل خواهید شد؟ یا قبل از آن باید پرواز با هواپیما را به خوبی یاد بگیرید؟ در این مقاله که توسط تیم تحریریه Photographylife نوشته شده است و توسط تیم تحریریه نورنگار برای شما ترجمه شده است، ما به مبحث تجهیزات یا مهارت و اینکه کدام یک مهم‌تر است خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خیلی از ما هزاران بار این مطلب را خوانده‌ایم که دوربین خیلی مهم نیست؛ توجه به ترکیب‌بندی و نورپردازی برای خلق عکس خیلی مهم‌تر از تکنولوژی است.

مطمئنا برخی دوربین‌های خاص، عکاسی از برخی سوژه‌های خاص و دستیابی به یک ظاهر مشخص را ساده‌تر خواهند کرد ولی به صورت کلی دوربین فقط یک ابزار است نه چیزی بیشتر.

برای عکاس‌های حرفه‌ای دوربین خیلی مهم است. این دوربین باید عملکرد قابل اعتمادی داشته باشد و قادر باشد کارهایی که از آن انتظار می‌رود را به خوبی انجام دهد. یک فرد حرفه‌ای ممکن است به تعداد پیکسل بیشتر برای چاپ عکس روی بیلبورد، سیستم اتوفوکوس قوی، نرخ فریم بالا و بافر عمیق برای عکاسی ورزشی نیاز داشته باشد.

ارگونومی دوربین ممکن است باعث شود یک عکس خوب را در لحظه‌ی مناسب ثبت کنید و یا آن را به صورت کامل از دست بدهید. عملکرد ایزو بالا هم به شما اجازه می‌دهد از رویدادهای مختلف در فضاهای داخلی و یا فضاهای تاریک عکاسی کنید.

اما در دنیای افراد علاقه‌مند به عکاسی، افراد کمتری به چنین قابلیت‌ها و تجهیزاتی نیاز دارند. تنها چیزی که این دسته از افراد از تجهیزات خودشان انتظار دارند ممکن است با انتظارات افراد حرفه‌ای خیلی متفاوت باشد. خیلی از افراد بیشتر به تکنولوژی لنز و دوربین علاقه‌مند هستند و افراد خیلی زیادی هم هستند که بیشتر به هنر عکاسی علاقه‌مند خواهند شد.

البته خیلی‌ها هم به صورت برابر به هر دو مورد علاقه‌مند خواهند شد. البته شما کاملا مختار هستید و می‌توانید هر مسیری که پیش‌رویتان قرار دارد را انتخاب کنید. هیچکس به خاطر اینکه شما بیشتر از جنبه هنری به جنبه تکنولوژیک عکاسی علاقه‌مند هستید شما را سرزنش نمی‌کند.

[relatedpost post=”197604″]

با این وجود وقتی که نظرات مردم پس از معرفی یک دوربین جدید را می‌بینیم که گفته‌اند نمی‌توانند تا زمان عرضه‌ی آن صبر کنند، دوست داریم از آن‌ها بپرسیم که آیا فکر می‌کنند داشتن این دوربین به بهبود عکس‌های آن‌ها کمک می‌کند؟

آیا فقط خرید یک دوربین پیشرفته از لحاظ تکنولوژی برای اینکه خودتان را راضی کنید می‌توانید عکس‌های با کیفیتی بگیرید کافی است؟

آیا ارتقاء تجهیزات به خودی خود باعث ارتقاء مهارت‌های شما هم خواهد شد یا فقط عکس‌هایی به شکل عکس‌های قدیمی خودتان با یک دوربین جدید و برتر خواهید داشت. دوربینی که هیچکسی متوجه تغییر آن و اینکه یک دوربین جدید تهیه کرده‌اید نخواهد شد.

در مقابل احتمالا تابحال پس از اینکه عکس‌های خودتان را به یک نفر نشان داده‌اید به شما گفته است که احتمالا این عکس‌ها را با یک دوربین خوب گرفته‌اید. از لحاظ اجتماعی ما وابسته به این فکر هستیم که تکنولوژی نقش خیلی مهمی در پیشرفت ما دارد.

ما اولین جایی نیستیم که در مورد این دوگانگی بین تکنولوژی و هنر بحث می‌کنیم و مطمئنا آخرین نفر هم نخواهیم بود. اما می‌توانیم به شما بگوئیم که برای اکثر افرادی که عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند و زندگی آن‌ها با عکاسی نمی‌گذرد بلکه فقط برای سرگرمی عکاسی می‌کنند، دوربین ما به اندازه‌ی آثاری که می‌توانیم با آن خلق کنیم تاثیرگذار نیست.

من تعدادی از عکس‌های موجود در این مقاله تجهیزات یا مهارت را قبلا در سایز A1 (حدودا 83 در 81 سانتی‌متر) چاپ کرده‌ام. دوربینی که برای خلق این عکس‌ها مورد استفاده قرار گرفته است از موبایل من تا چندین دوربین و فرمت مختلف، متفاوت بوده است و رزولوشن آن‌ها هم چیزی بین 6 مگاپیکسل تا 24 مگاپیکسل بوده است.

کار اصلی من عکاسی برای بیلبوردهای تبلیغاتی نیست و ابعاد A1 برای من خیلی هم بزرگ است اما چند نفر از ما عکاس‌هایی که برای سرگرمی عکاسی می‌کنیم معمولا عکس‌های خودمان را با این ابعاد و یا حتی ابعادی مثل A2 و A3 چاپ می‌کنیم؟ حتی خیلی از ما با دوربین‌های 24-36 مگاپیکسلی اصلا عکس‌های خودمان را چاپ نمی‌کنیم.

برای هدف این مقاله مهم نیست که کدام عکس با چه تجهیزاتی گرفته شده است و به همین خاطر من این اطلاعات را داخل مقاله قرار نداده‌ام. علاوه بر این، ابعاد آن‌ها نیز برای قرار گرفتن داخل سایت کاهش یافته است. شما فقط باید به من اعتماد کنید که این عکس‌ها را با ابعاد A1 چاپ کرده‌ام و کاملا هم خوب به نظر می‌رسیدند.

هیچکدام از افرادی که عکس‌های چاپ شده را دریافت کردند، در مورد رزولوشن دوربین من سوال نپرسیدند و خیلی هم مشخص نبود که کدام عکس با کدام دوربین و چه تعداد پیکسلی چاپ شده است.

مطمئنا تکنولوژی هم در اینجا دخیل است. وضوح لنز نیز نقش مهمی دارد ولی برای این عکس‌ها من از لنزهای مختلفی مثل لنز گوشی موبایل خودم تا لنزهای زوم متداول در بازار و لنزهای پرایم استفاده کرده‌ام. برای داشتن یک عکس بدون نویز (به خصوص با موبایل خودم) هم مجبور بوده‌ام از ایزو پائین استفاده کنم.

به نظر می‌رسید که مهارت خیلی مهم‌تر از تجهیزات است. من باید در زمان درست در مکان درست قرار می‌گرفتم. باید حرکات را پیش‌بینی می‌کردم و یا منتظر می‌ماندم تا نور خوبی تشکیل شود. من باید نحوه‌ی کادربندی تصویر را تعیین می‌کردم و خودم را بی حرکت نگه می‌داشتم. آنقدری که دقت فوکوس و نظم عکاسی در رزولوشن 24 مگاپیکسل مهم است در عکاسی با رزولوشن 6 مگاپیکسل این موضوع خیلی اهمیت ندارد اما برای چاپ عکس در هر ابعادی، این مشخصات خیلی مهم هستند.

اما من زمان نگاه کردن به عکس‌های مختلف، یک سوال ساده از خودم می‌پرسم: آیا داشتن یک دوربین جدید و پیچیده‌تر باعث خواهد شد من عکس‌های بهتری بگیرم و یا لازم است برای رسیدن به چنین هدفی دنیا را با دید متفاوت‌تری ببینم؟

احتمالا شما هم جواب این سوال را می‌دانید. یک عکس خوب که با گوشی موبایل شما ثبت شده است خیلی بهتر از یک عکس معمولی است که توسط دوربینی مثل هزلبلاد گرفته شده است. یک عکس فوق‌العاده با رزولوشن 6 مگاپیکسل ممکن است پرفروش‌تر از یک عکس ضعیف باشد که با رزولوشن 36 مگاپیکسل گرفته شده است.

عکاسی با یک دوربین جدیدتر و پیچیده‌تر ممکن است ساده‌تر و سریع‌تر از عکاسی با دوربین‌های دیگر باشد. برای مثال ممکن است دیگر نیاز نباشد برای تغییر تنظیمات خیلی درگیر منوی دوربین شوید و یا نورسنجی و وایت بالانس یک دوربین ممکن است خیلی دقیق‌تر باشد. اما لازم است برای ثبت عکس‌های خوبی که در نظر داریم با محدودیت‌های دوربین خودمان کنار بیاییم.

من در مورد این مقاله که راجب تجهیزات یا مهارت است، به این نتیجه رسیده‌ام که بحث بین تجهیزات و مهارت، به اندازه‌ای که برخی عقیده دارند، یک بحث شفاف نیست و رسیدن به یک پاسخ شفاف در آن خیلی سخت است. تکنولوژی بهتر همیشه باعث خواهد شد که زندگی ما ساده‌تر شود. توانایی ما برای تحقق اهداف با کمک تکنولوژی بهبود می‌بخشد نه به خاطر نبود تکنولوژی! ولی در نهایت تکنولوژی نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و تخیلاتی که درون همگی ما وجود دارد شود و این موضوع ارتباط زیادی به اینکه از چه دوربینی استفاده می‌کنیم ندارد. بنابراین از هر دوربینی استفاده می‌کنید، فقط از منزل خارج شوید و به عکاسی ادامه دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *