021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

لنز تله فتو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لنز تله فتو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لنز تله فوتو چیست؟

لنز تله فتو یک لنز با فاصله فوکوس بلند است که به عکاس این امکان را می‌دهد که از فواصل کانونی بالا استفاده کند. این نوع لنز به بدنه دوربین‌های DSLR و بدون آینه شما متصل خواهند و برخی حتی امکان اتصال به دوربین گوشی هوشمند شما را هم دارند.

هدف لنزهای تله فتو چیست؟

به صورت خلاصه، لنزهای تله فتو باعث خواهند شد سوژه عکس نزدیک‌تر از چیزی که هست دیده شود. این موضوع برای عکاس‌هایی که به دلیل محدودیت و یا نگرانی بابت مسائل ایمنی نمی‌توانند به سوژه‌ی خودشان نزدیک شوند مناسب است. این لنزها کاربرد هنری هم دارند و به خاطر ایجاد اختلاف بین فوکوس پیش زمینه و پس زمینه مشهور هستند.

[relatedpost post=”101838″]

انواع مختلف لنزهای تله فتو

لنز تله فوتو

اکثر لنزهای تله فتو در محدوده‌ی متوسط ( با فاصله کانونی بین 70 تا 200 میلیمتر) تا سوپر تله فتو ( با فاصله کانونی بیش از 300 میلیمتر) قرار می‌گیرند. این گونه لنزها ممکن است تاثیر خیلی زیادی روی میدان دید دوربین شما داشته باشند و امکان عکاسی در سرعت شاترها و دیافراگم‌های مختلف را به شما بدهند. برخی از محبوب‌ترین لنزهای تله فتو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • لنزهای 200-70: این لنزها می‌توانند روی هر کدام از فواصل کانونی بین محدوده‌ی ذکر شده زوم کنند. این دسته از لنزهای تله فتو برای عکاسی پرتره مناسب هستند و می‌توانند سوژه را به صورت کاملا واضح با پس زمینه‌ی بوکه تار به تصویر بکشند. همچنین در صورتی که از فواصل کانونی طولانی لنز استفاده کنید می‌توانید از آن‌ها برای رویدادهای مختلفی مثل عکاسی عروسی و یا ورزشی استفاده کنید.
  • لنزهای 400-100: این لنزها نیز در دسته‌ی لنزهای زوم قرار می‌گیرند و توانایی‌های بیشتری نسبت به لنزهای 200-70میلیمتر دارند. عکاس‌های ورزشی و حیات وحش بیشترین استفاده را از فاصله کانونی طولانی این لنزها می‌برند.
  • پرایم 85 میلیمتر: این لنز عمق میدان کمی دارد و به همین خاطر یک انتخاب خیلی خوب برای عکاس‌های پرتره‌ای است که به دنبال عکس‌هایی با سوژه‌ی پیش زمینه واضح و پس زمینه تار هستند. امروزه در اکثر دوربین‌های دیجیتالی و گوشی‌های موبایل یک حالت پرتره وجود دارد که عملکرد لنز 85 میلیمتر را شبیه‌سازی می‌کند.
  • پرایم 135 میلیمتر: این لنز هم دقیقا مثل 85 میلیمتر پرایم از یک عمق میدان کم برخوردار است ولی برای استفاده در فواصل دورتر مناسب است. از این لنز برای عکاسی پرتره، عروسی/رویداد و دیگر سبک‌های هنری/تجربی عکاسی استفاده می‌شود.
  • لنزهای پرایم سوپر تله فتو : این لنزها معمولا فاصله کانونی بیشتر از 600 میلیمتر دارند و بیشتر از همه توسط عکاس‌های حیات وحشی که از فواصل خیلی دور عکاسی می‌کنند مناسب است. خصوصیت این لنزها عمق میدان خیلی پائین آن‌ها است.

[relatedpost post=”142713″]

3 نکته برای استفاده از لنزهای تله فتو

برای اینکه بیشترین استفاده را از لنز روم تله فتو خود ببرید از این 3 نکته پیروی کنید:

  1. از لنز تله فتو برای نشان دادن مقیاس دقیق در تصاویر خودتان استفاده کنید. برخلاف لنزهای واید که ممکن است پرسپکتیو ابعادی را تغییر دهند، در صورتی که از یک لنز تله فتو به درستی استفاده کنید تمامی اجزای تصویر در اندازه‌ی واقعی خودشان نمایش داده خواهند شد.
  2. از فواصل کانونی طولانی برای کاهش عمق میدان استفاده کنید و در صورتی که می‌خواهید تعادل بین پیش زمینه و پس زمینه را هم حفظ کنید از فواصل کانونی کوتاه‌تر استفاده کنید.
  3. مراقب لرزش دوربین باشید. به همان اندازه که لنزهای تله فتو می‌توانند بخش‌های خوب عکاسی را برای شما تقویت کنند، به همان اندازه هم می‌توانند بخش‌های ضعیف آن را تقویت کنند. به همین خاطر باید مراقب باشید که لرزش‌های کوچک دوربین روی عکس شما تاثیر نگذارد. ابتدا نحوه نگه‌داری و تثبیت دوربین را یاد بگیرید و سپس از لنزهای تله فتو استفاده کنید.

لنز تله فتو با لنز زوم چه تفاوتی دارد؟

برخی از افراد فکر می‌کنند که عبارت «لنز تله فتو» با «لنز زوم» هم معنی است اما واقعیت این است که این دو به هیچ عنوان شبیه به هم نیستند.

لنزهای تله فتو برد زیادی دارند. معمولا فاصله کانونی این لنزها حدود 60 میلیمتر و یا بیشتر است اما لزوما نیاز نیست که محدوده‌ای از فواصل کانونی را پوشش دهد بلکه ممکن است مثل لنز پرایم 85 میلیمتر فقط یک فاصله کانونی را پوشش دهد.

لنز تله فوتو

در عین حال لنز زوم لنزی است که می‌تواند محدوده وسیعی از فواصل کانونی را پوشش دهد اما در عین حال لنزهای زومی وجود دارند که فاصله کانونی آن‌ها به شکلی نیست که بتوان آن‌ها را تله فتو نامید. به یاد داشته باشید که در زمان صحبت در مورد لنزهای زوم منظور لنزهایی است که توانایی زوم اپتیکال دارند. لنزهایی که به صورت دیجیتالی زوم می‌کنند، این کار را با استفاده از قطعات فیزیکی انجام نمی‌دهند بلکه این زوم نتیجه پردازش کامپیوتری است.

این بدین معنی است که شما می‌توانید یک لنز زوم تله فتو داشته باشید که فواصل کانونی مختلف را پوشش می‌دهد و یا لنز تله فتو پرایمی داشته باشید که فقط یک نقطه کانونی را پوشش می‌دهد.

[relatedpost post=”103361″]

تفاوت لنز تله فتو و واید

لنز تله فتو و لنز واید تفاوت‌های خیلی زیادی با هم دارند. لنزهای تله فتو فاصله کانونی بلند دارند و بیشتر برای عکاسی از عناصری که در دور دست قرار دارند با پرسپکتیو دقیق و میزان جزئیات بالایی که فقط با عکاسی از فاصله نزدیک ممکن است،  مناسب هستند.

اما لنزهای واید محدوده دید افقی دوربین را افزایش می‌دهند. از طرفی این لنز می‌تواند عکس را شبیه به چیزی کند که ما در دنیای واقعی و با چشم‌های خودمان می‌بینیم و از طرفی دیگر معمولا لنزهای واید پرسپکتیو عکس را تغییر می‌دهند. لنزهای واید معمولا عمق میدان بیشتری دارند و به همین خاطر برخلاف لنزهای تله فتو برای عکس‌هایی که فقط سوژه باید در فوکوس باشد مناسب نیستند.

در صورتی که تازه عکاسی را شروع کرده‌اید و یا رویای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای را دارید، عکاسی به تمرین و صبوری بسیار زیادی نیاز دارد. شما با داشتن صبر زیاد و تمرین مداوم می‌توانید به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید و به راحتی از تجهیزات و وسایل خودتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *