021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای عکاسی از بافت

راهنمای عکاسی از بافت

شما ممکن است بخواهید مهارت‌ها و سبک عکاسی جدیدی در زمینه کاری خودتان به عنوان یک دانشجوی عکاسی داشته باشید و یا فقط بخواهید چیز جدیدی یاد بگیرید. در هر دو صورت یاد گرفتن بافت در عکاسی و عکاسی از بافت می‌تواند نقطه شروع خیلی خوبی باشد. شما از این طریق می‌توانید مهارت‌های مهم عکاسی را یاد بگیرید و تبدیل به عکاس بهتری شوید.

بافت در عکاسی به چه معناست؟

ممکن است تا بحال در مورد اهمیت نشان دادن بافت در عکاسی مقالات زیادی را مطالعه کرده باشید اما خیلی متوجه نشده باشید که این موضوع به چه معناست. بیایید با یک مثال ساده به این قضیه نگاه کنیم. عکس یک تپه برفی را تجسم کنید. در صورتی که کل تپه سفید باشد، آن قسمت از تصویر هیچگونه بافتی نخواهد داشت؛ اما اگر صخره‌ها و یا علف‌ها از میان برف مشخص باشند، می‌توان گفت که این قسمت از تصویر دارای بافت است. همین تفاوت رنگ و شکل باعث ایجاد بافت در تصویر می‌شود. به بیانی دیگر عکاسی از بافت باعث تاکید روی ویژگی‌های فیزیکی سوژه می‌شود. با اینکه می‌توانید بافت را در مرحله ویرایش هم تقویت کنید اما تاثیرگذارترین عکس‌ها از بافت تصویر در مرحله عکاسی خلق می‌شوند.

چگونه از بافت عکاسی کنیم؟

نکاتی که در ادامه می‌بینیم هم در زمان عکاسی از طبیعت و هم زمان عکاسی از بافت‌های انتزاعی به شما کمک می‌کنند. اما قبل از اینکه به یک عکاس بافت حرفه‌ای تبدیل شوید، باید یک دوربین مناسب برای این کار داشته باشید. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازید باید یک دوربین dslr تهیه کنید اما امروزه دوربین اکثر گوشی‌های موبایل توانایی گرفتن عکس‌های با کیفیت را دارند.

عکاسی از بافت ها و الگوهای با کیفیت به تنظیمات دقیقی هم نیاز دارد؛ بنابراین ما برخی از مهم‌ترین تنظیماتی که در زمان عکس گرفتن از بافت نیاز دارید را برای شما آماده کرده‌ایم.

[relatedpost post=”113066″]

تنظیمات دیافراگم برای عکاسی از بافت

دوربین‌های DSLR امروزی از تنظیمات f-stop استاندارد که میزان گشودگی دیافراگم و یا میزان نور عبوری از سنسور را مشخص می‌کند پشتیبانی می‌کنند. استفاده از f-stop بالاتر در زمان عکاسی از بافت به شما این امکان را می‌دهد که جزئیات بیشتری ثبت کنید. بنابراین برای عکس‌های کلوزآپ واضح از f/6.0 و یا بیشتر استفاده کنید. همچنین f-stop پائین‌تر باعث می‌شود عکس‌های تارتری بگیرید. به یاد داشته باشید که تار بودن تصویر لزوما چیز بدی نیست! از میزان f-stop پائین می‌توانید برای خلق افکت بوکه استفاده کنید که برای عکاسی انتزاعی از بافت فوق‌العاده است. علاوه بر این اگر می‌خواهید بافت را در تصویر خودتان به قاب بکشید، از یک f-stop پائین استفاده کنید تا یک پیش زمینه تار با پس زمینه واضح داشته باشید. این کار باعث افزایش توهم عمق و زیبایی بصری عکس‌های شما می‌شود.

بافت در عکاسی سیاه و سفید

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از بافت

کوچک‌ترین حرکت در زمان عکاسی از بافت باعث می‌شود عکس شما قابل استفاده نباشد، اما با استفاده از این تجهیزات می‌توانید خودتان را از دردسر اضافی نجات دهید. حتی در صورتی که ثابت‌ترین دست‌های دنیا را دارید، برای عکاسی کلوزآپ از بافت مطمئنا به یک سه پایه نیاز خواهید داشت. همچنین بهتر است از یک تایمر شاتر یا ریموت شاتر استفاده کنید تا در زمان عکاسی دوربین به هیچ عنوان حرکت نکند.

یکی دیگر از آپشن‌های شما استفاده از کابل Tether و اتصال دوربین به کامپیوتر است. بدین صورت شما می‌توانید به صورت بلادرنگ تصویر خودتان را ببینید و مطمئن شوید از کیفیت خوبی برخوردار است. البته در صورتی که تمام این وسایل را ندارید می‌توانید با وسایلی که در اختیار دارید شروع کنید و در آینده نسبت به خرید بقیه تجهیزات اقدام کنید.

نکات عکاسی از بافت ها

نورپردازی

فرقی ندارد در چه زمینه‌ای از عکاسی فعالیت می‌کنید، در هر صورت نور کلید گرفتن عکسی است که می‌خواهید. در مورد عکاسی از بافت هم این موضوع خیلی فرق ندارد؛ زمانی که می‌خواهید عکس‌هایی بگیرید که به جزئیات خیلی زیادی نیاز دارند نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. کیفیت عکس‌هایی که در نور طبیعی می‌گیرید، بسته به زمانی که این کار را می‌کنید تغییر می‌کند. در واقع در صورتی که شرایط هوا و نورپردازی به سرعت تغییر کند، ممکن است افکت‌های مختلفی در عکس‌های خودتان ببینید.

عکاسی در شب نیز چالش‌های خودش را دارد اما اگر بدانید که دارید چکار می‌کنید و از تاثیر شرایط روی تصاویر خودتان مطلع باشید می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید. اگر قصد داشته باشید در فضای بسته به عکاسی از بافت بپردازید نور مصنوعی کمک زیادی به شما می‌کند و باعث می‌شود کنترل بیشتری روی عکس‌های خودتان داشته باشید. کار خودتان را با یک پس زمینه ساده شروع کنید. شما حتی به تجهیزات نورپردازی حرفه‌ای هم نیاز ندارید و می‌توانید از یک لامپ یا چراغ قوه که روی آن دیفیوزر قرار گرفته است استفاده کنید.

نور را از زاویه‌های مختلف به سوژه خودتان بتابانید تا تاثیر آن را روی پویایی سوژه ببینید. میزان روشنایی منبع نور خودتان را تغییر دهید تا ببینید در چه صورتی سایه‌های پر کنتراست‌تری خواهید داشت و در چه شرایطی افکت نرم‌تری خواهید داشت.

[relatedpost post=”114148″]

آموزش نورپردازی در عکاسی از بافت ها

ایده‌های عکاسی از بافت

در صورتی که تازه به عکاسی از بافت روی آورده‌اید ممکن است به خوبی ندانید که از کجا باید بافت‌های زیبا را برای عکاسی پیدا کنید. به همین خاطر ما چند ایده مختلف را برای شما در این مقاله آورده‌ایم تا بتوانیم الهام‌بخش شما باشیم.

عکاسی از بافت پارچه

اگر نمی‎‌دانید از کجا شروع کنید بهتر است از خانه خودتان شروع کنید. شما مطمئنا پارچه‌های مختلفی در اطراف خودتان دارید. برای مثال می‌توان به روتختی، تیشرت و یا رومیزی اشاره کرد. با اینکه این‌ها ممکن است در ابتدا خیلی جالب به نظر نرسند اما برای عکاسی ماکرو از بافت فوق‌العاده هستند. از پارچه‌های مختلفی استفاده کنید که بافت‌های مختلفی دارند و خودتان را به چالش بکشید تا عکس‌های متفاوتی با ترکیب‌بندی متفاوت از این پارچه‌ها بگیرید.

عکاسی از بافت ها

بافت عکاسی طبیعت

پس از اینکه از بافت‌های مختلف در منزل خودتان عکاسی کردید از خانه بیرون بروید و در زیر نور خورشید از طبیعت الهام بگیرید. پارک محله شما مطمئنا بافت‌های خیلی مختلفی دارد از تنه درختان پیر گرفته تا گیاهان و خاک کف پارک همه می‌توانند ایده‌های مختلفی به شما بدهند. در صورتی هم که در نزدیکی شما یک دریاچه یا دریا قرار دارد ساحل می‌تواند الهام بخش خوبی برای شما باشد.

بافت در ساختمان

برخی از زیباترین عکس‌های بافت ماکرو نتیجه با دقت نگاه کردن به وسایل دست‌سازی مانند رنگ‌های قدیمی، آجرهای دیوار و یا حتی چوبی که میز شما از آن ساخته شده است باشد. با اینکه برخی از این بافت‌ها اصلا به چشم نمی‌آید، در صورتی که به درستی نورپردازی شوند و در مرحله ویرایش نیز به خوبی آن‌ها را ادیت کنید، می‌توانند تبدیل به عکس‌های قدرتمندی شوند.

عکاسی بافت در آشپزخانه

آشپزخانه خود شما می‌تواند منبع الهام فوق‌العاده‌ای برای شما باشد. از چیزهایی مانند کشمش، برنج، پاستا، ادویه و یا چای استفاده کنید و از آن‌ها برای تمرین عکس گرفتن از بافت کلوزآپ استفاده نمائید.

[relatedpost post=”116870″]

بافت در عکاسی پرتره

در ابتدا ممکن است اصلا به چنین چیزی فکر نکنید اما پرتره می‌تواند شانس فوق‌العاده‌ای برای عکس گرفتن از بافت باشد. با تقویت چیزهایی مانند چین و چروک‌های صورت، ریش و کک و مک شما می‌توانید قابلیت‌های فیزیکی سوژه را به نمایش بگذارید و جذابیت بصری تصویر را برای بیننده عکس‌های خودتان افزایش دهید.

بافت در عکاسی پرتره

عکاسی بافت انتزاعی

این ایده نیازی به توضیح ندارد اما به یاد داشته باشید عناصری که در عکس گرفتن از بافت مورد استفاده قرار می‌دهید لزوما نباید مشخص باشند تا کادربندی شما قوی باشد. در واقع شما می‌توانید از عکاسی بافت انتزاعی برای ایجاد پس زمینه‌های طرحداری استفاده کنید که روی نقطه کانونی عکس شما تاکید می‌کنند. در صورتی که خیلی نزدیک شوید، هرچیزی می‌تواند انتزاعی باشد.

آموزش عکاسی از بافت

به افکتی که مدنظر شماست فکر کنید و سپس به دنبال عناصری باشید که می‌توانند این افکت را برای شما ایجاد کنند. برای مثال چروک‌های روتختی شما می‌تواند یک پس زمینه خیلی خوب برای شما باشد و بدون اینکه توجه را از سوژه اصلی شما دور کند، یک بکگراند خیلی خوب برای شما باشد. البته مراقب رنگ و ترکیب خودتان باشید، زیرا بافت‌های خیلی شلوع و یا رنگ‌های متضاد می‌توانند توجه را از سوژه اصلی شما دور کند و تعادل تصویر را از بین ببرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *