021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین مارک رم یا کارت حافظه کدام است؟

بهترین مارک رم یا کارت حافظه کدام است؟

پس از ارائه تجاری کارت‌های حافظه برای اولین بار در سال 1987 توسط شرکت توشیبا، تا به امروز تحولات زیادی در ساختار و انواع کارت‌های حافظه رخ داده است. برخی انواع از رده خارج شده (مانند XD و MMC) و برخی دیگر (مانند کارت‌های SD) دچار تحولات ساختاری زیادی بخصوص از نظر اندازه فیزیکی شده‌اند.

در اینجا بهترین مارک رم گوشی را بررسی کرده تا با اطلاعات کامل‌تری بتوانید رم sd و microSD مناسب خود را انتخاب کنید. قبل از معرفی بهترین مارک کارت حافظه، لازم است درباره عملکرد یا سرعت کارت‌های حافظه بیشتر بدانیم.

کارت‌های حافظه سری SD

کارت‌های حافظه SD که مخفف Secure Digital هستند در سال 1999 توسط سه شرکت سن‌دیسک، توشیبا و پاناسونیک بطور مشترک به بازار عرضه شدند. این کارت‌ها علیرغم اندازه کوچک عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند. از نظر عملکرد، کارت‌های حافظه سری SD به سه گروه SD, SDHC, SDXC تقسیم می‌شوند. همچنین ازنظر ابعاد نیز این رم‌ها در سه شکل SD, miniSD و microSD در بازار یافت می‌شوند.

اخیراً یعنی در سال 2018 استاندارد جدید SDUC معرفی گردیده است که می‌تواند کارت‌هایی با ظرفیت حداکثر 128 ترابایت ارائه نماید. تا قبل از این، بیشترین ظرفیت متعلق به کارت‌های SDXC با حداکثر ظرفیت 2 ترابایت بوده است. کارت‌های نوع miniSD امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرعت کارت حافظه microSD / microSDHC / microSDXC

با کوچک‌تر شدن ابعاد دستگاه‌ها بخصوص گوشی‌های تلفن همراه، نیاز به ابعاد کوچک‌تر کارت‌های حافظه باعث خلق کارت‌های میکرو گردید. همانند کارت‌های حافظه سری SD، این کارت‌ها نیز در انواع microSDHC و microSDXC تولید شده و از نظر مشخصات با کارت‌های SDXC و SDHC تفاوتی ندارند. امروزه علاوه بر گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های اکشن نیز از کارت‌های حافظه میکرو استفاده می‌کنند.

تفاوت سرعت مارک (برند) مدل‌های مختلف microSD

علاوه بر پارامتر ظرفیت، هنگام انتخاب رم بایستی به سرعت آن نیز توجه کنید. بنابر یک قاعده کلی، کارت‌های سریع‌تر بهتر از سایر کارت‌ها هستند. سرعت بالاتر به معنای امکان ثبت فیلم‌ها و عکس‌های پیاپی بدون از دست دادن فریم است. همچنین هنگام انتقال اطلاعات به کامپیوتر، زمان کمتری صرف می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های مقایسه سرعت در کارت‌های حافظه، مراجعه به جداول بنچمارک آن‌هاست. در اینجا از نرم‌افزار CrystalDisk Mark استفاده شده و تنظیمات آن بصورت خواندن و نوشتن یک فایل 1000 مگابایتی در پنج مرحله و بهره‌گیری از کارت‌خوان USB 3.0 انجام شده است. در این جدول، خواندن و نوشتن اطلاعات (Read / Write) با دو روش اندازه‌گیری ترتیبی (Sequential) و اتفاقی (Random) سنجیده شده‌اند. روش ترتیبی معمولاً در ضبط کننده‌های تصویر مانند سیستم‌های دوربین مدار بسته و سیستم اتفاقی در دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

 

 

کارت حافظه microSD

ظرفیت

GB

 

 

سرعت نوشتن اتفاقی

512KB

MB/S

سرعت خواندن اتفاقی

512KB

MB/S

 

سرعت

نوشتن ترتیبی

1000MB

MB/S

 

سرعت خواندن ترتیبی

1000MB

MB/S

SanDisk Extreme Pro UHS-II 128 1.167 205.2 111.5 290.7
Samsung EVO Plus 128 19.1 79 23 88.2
Lexar 633X SDXC 16 15.3 88.3 28.9 98
Kingston U3 microSD 64 1.0 85 85.3 98.5
PNY Elite-X microSDXC 64 32.8 87.5 74.7 97.8
SanDisk Ultra 80MB/s 32 35.6 87.5 68.6 95
SanDisk Extreme Pro 95MB/S microSDHC 32 35.5 93 92.4 99.6
Lexar Professional 1800x  UHS-II 32 3.1 213.9 247.9 301.3

 

در جدول بنچمارک فوق، اعداد مربوط به سرعت خواندن ترتیبی از سوی تولیدکنندگان به عنوان حداکثر سرعت کارت درنظر گرفته می‌شود. بهترین عملکرد سرعت در کارت‌های با مشخصه UHS-II بدست می‌آید. این کارت‌ها برای فیلمبرداری با بالاترین کیفیت بسیار مناسبند. همچنین با مقایسه بنچمارک‌ها بهترین برندها مانند سن‌دیسک و لکسار نیز مشخص می‌شوند. توجه داشته باشید عملکرد سرعت کارت‌های حافظه به عوامل متعددی از جمله دستگاه مورد استفاده، اینترفیس ارتباطی و حتی سیستم عامل کامپیوتر مورد تست، بستگی دارد.

نمادها و اصطلاحات رم گوشی یا همان کارت حافظه

نمادهای نشان‌دهنده سرعت کارت‌های حافظه، متنوع هستند اما لازم است با آن‌ها آشنا شویم:

سرعت خواندن برحسب مگابایت در ثانیه MB/S

نشان دادن سرعت با واحد مگابایت در ثانیه (MB/s) مانند 300 MB/s نشاندهنده سرعت خواندن اطلاعات است.

کلاس سرعت

نماد کلاس سرعت حرف C و عدد درون آن است. امروزه تقریباً تمام کارت‌های حافظه دارای کلاس سرعت 10 هستند. این نماد بیشتر بر روی کارت حافظه SD درج می‌شود و ممکن است آن را بر روی کارت میکرو اس دی نبینید.

کلاس حداقل سرعت در ضبط فیلم

این نماد با نمایش اعداد درون حرف U شناخته می‌شود. در حال حاضر دو کلاس UHS 1 و UHS 3 در بازار موجود بوده و به ترتیب معادل سرعت 10 و 30 مگابایت در ثانیه هستند. ضبط فیلم با کیفیت 4K به کارت حافظه UHS 3 نیاز دارد.

سرعت درگاه کارت

کارت‌های دارای نماد UHS-I می‌توانند اطلاعات را با سرعت حداکثر 104 مگابایت در ثانیه انتقال دهند و این سرعت برای کارت‌های UHS-III برابر با 312 مگابایت در ثانیه است.

کلاس سرعت فیلمبرداری

از نماد V برای نمایش سرعت کارت در حالت فیلمبرداری هم استفاده می‌شود. در این حالت هم هرچه اعداد مجاور حرف V بالاتر باشد، آن کارت برای فیلمبرداری مناسب‌تر است. به عنوان مثال کارت‌های دارای نماد V90 می توانند با سرعت 90 مگابایت در ثانیه فیلم‌ها را ذخیره کنند که این سرعت برای فیلمبرداری با کیفیت 8K نیز مناسب است.

کلاس سرعت برحسب نماد X

نمایش سرعت بر حسب X که معادل عدد سرعت ضرب در 150 KB/s (معیار سرعت در CD-ROM) می‌باشد نیز در کارت‌های حافظه استفاده می‌شود.

کلاس سرعت اجرای اپلیکیشن

با معرفی گیم‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین و قابلیت اجرای مستقیم آن‌ها از روی رم، پارامتر سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها هم به کارت‌های حافظه microSD اضافه شده است. درحال حاضر دو کلاس A1 و A2 معرفی شده‌اند.

نکته قابل توجه پشتیبانی دستگاه مورد استفاده از سرعت کارت حافظه است. استفاده از رم‌های بسیار سریع در دستگاه‌های غیر سریع، فقط اتلاف هزینه است. بیشترین کاربرد عملی کارت‌های حافظه سریع هنگام فیلمبرداری است. اگر با گوشی و تبلت خود فیلمبرداری می‌کنید یا از دوربین‌های اکشن استفاده می‌کنید، سریع‌ترین کارت‌ها را انتخاب کنید.

برندهای کارت حافظه microSD

نکته مهم درباره برندهای مختلف کارت‌های حافظه اینست که تعداد سازندگان چیپ حافظه کمتر از برندهای عرضه کننده آن‌هاست یعنی برخی از برندها از چیپ‌های حافظه یکسان استفاده کرده اما طراحی سایر مدارات داخلی را خود انجام می‌دهند. همین طراحی مختلف مدارات داخلی تعیین کننده مشخصات عملکردی کارت‌های حافظه است. همچنین پارامترهای طراحی ساختاری مثل مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی و ضربه از دیگر ویژگی‌های یک کارت محسوب می‌شود. متاسفانه برای نشان دادن ویژگی‌های فیزیکی استاندارد و علامات خاصی وجود ندارد و این مشخصات را بایستی در سایت سازنده یا بسته بندی کارت حافظه مشاهده کنید. از سازندگان مهم چیپ‌های رم می‌توان به سن‌دیسک، سامسونگ و سونی اشاره نمود. این سازندگان در زمره بهترین برند کارت حافظه هستند.  در رده بعدی می‌توان به برندهای ترنسند، ای دیتا، توشیبا، کینگستون و PNY اشاره نمود.

کارت حافظه SanDisk Extreme Pro 128GB

ظرفیت 128 گیگابایتی، این کارت را برای مصارف فیلمبرداری بسیار مناسب می‌کند. سرعت انتقال حداکثر 275 مگابایت در ثانیه، کلاس سرعت U3، درگاه انتقال UHS-II همگی نشان از سرعت بالای این کارت هستند. فیلمبرداری با کیفیت 4K با این کارت حافظه به نرمی و بدون افت فریم انجام می‌شود. اگر به این حجم ظرفیت نیازی ندارید می‌توانید مدل 64 گیگابایتی را با قیمت کمتر تهیه کنید.

کارت حافظه Samsung EVO Plus 128 GB

یکی از بهترین رم‌های میکرو اس دی کارت حافظه سامسونگ 128 گیگابایتی از سری EVO Plus است. سرعت بالا و عملکرد مطمئن این رم برای استفاده در گوشی و فیلمبرداری با کیفیت بالا مناسب است. قیمت قابل قبول این کارت از مزیت‌های آن می‌باشد. این کارت با همین مشخصات در ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایت نیز قابل تهیه است.

کارت حافظه Lexar 633X 16 GB

برند لکسار از معتبرترین سازندگان انواع کارت حافظه در جهان است. رم میکرو اس دی لکسار 633X با سرعت قابل قبول و ظرفیت 16 گیگابایت، برای افزایش ظرفیت موبایل‌های هوشمندی که ظرفیت داخلی کمی دارند بسیار مناسب است. قیمت پایین، عملکرد سرعت متوسط و البته برند معتبر، این کارت را در رده پرفروشترین‌ها قرار داده است.

هنگام خرید رم گوشی، علاوه بر پارمترهای ظرفیت و سرعت بایستی به نکته مهم دیگری نیز توجه کنید و آن نوع کارت حافظه‌ای است که توسط گوشی شما پشتیبانی می‌شود.

متاسفانه کارت‌های حافظه تقلبی هم در بازار یافت می‌شوند. بهترین راه برای خرید مطمئن، خرید از مراکز فروش معتبر مثل نورنگار است. در این مراکز علاوه بر کسب مشاوره و راهنمایی، می‌توانید با خیال راحت کارت حافظه مورد نظر خود را انتخاب کنید. همیشه به برندهای معتبری مانند سن‌دیسک، سامسونگ، لکسار و سونی اعتماد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه