021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی تایم لپس- قسمت اول

آموزش عکاسی تایم لپس- قسمت اول

عکاسی تایم لپس چیست؟

ایده‌ی اولیه آن است که در فواصل زمانی معین، تعداد زیادی عکس گرفت. سپس در مراحل پس از پردازش، آن‌ها را به هم می‌چسبانید و نتیجه‌ای که به‌دست می‌آورید توالی‌ای است که پخش آن تندتر از حالت معمول است. نتیجه‌ی نهایی یک ویدئو خواهد بود، که تنها راه نشان دادن توالی این عکس‌ها خواهد بود؛ و عکس‌ها پشت سر هم نشان داده خواهند شد. این تکنیکی است که همه جا پیدا می‌شود. در تبلیغات (هواپیمایی‌های ترکی)، تیتراژها (House of Cards) و فیلم‌ها (Baraka). این ویدئوها کیفیت پروژه‌های مختلف را بالا می‌برند. البته، درست کردن آن‌ها پیچیده و زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی زیادی دارد.

عکاسان همچنین برای عکس‌برداری از حرکت ماه یا راکت‌های فضایی که به آسمان پرتاب می‌شوند از این تکنیک استفاده می‌کنند. این یک روش بسیار خوب، برای کنار آمدن با شرایط کم‌نور است.

تجهیزات دوربین

دوربین‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید برای عکاسی تایم لپس از آن‌ها استفاده کنید؛ دوربین DSLR و گوپرو و حتی دوربین‌های بدون آینه. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید، دیجیتالی بودنِ دوربین است؛ چرا که می‌خواهید در زمان نسبتا کوتاهی چندصد عکس بگیرید.

همچنین چک کردن صحنه بسیار مهم است. با لایو ویو ، روند را چک کنید. چک کردن عکس‌ها باعث می‌شود بفهمید در مسیر درستی قرار دارید یا نه.

نیازی نیست آخرین سیستم دوربین را داشته باشید. با داشتن تجهیزات لازم ، می‌توانید با هر دوربین DSLRی تایم لپس بسازید.

اما سیستم‌های دوربین‌ قدیمی چالش‌های بیشتری را به‌وجود می‌آورند. و ممکن است برای تولید چنین ویدئوهای زیبایی، کیفیت لازم را دارا نباشند.

دوربین مناسب عکاسی تایم لپس

برای گرفتن آسترو-لپس (تایم‌لپس‌هایی که از آسمان شب گرفته می‌شود) به عکس‌های خوش‌کیفیتی نیاز است. یک دوربین dslr فول‌فریم (مانند کانن 5D) بهترین گزینه است. دلیل آن این است که دوربین‌های کراپ سنسور حق مطلب را ادا نمی‌کنند.

بهترین سه‌پایه برای عکاسی تایم‌لپس

سه‌پایه‌ها یکی از تجهیزات اساسی برای عکس‌برداری تایم لپس هستند. چرا که در این تکنیک دوربین باید ساعت‌های زیادی را بی‌حرکت بماند. سه‌پایه‌ها برای نگه داشتن یک قاب در طول عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. و این باعث می‌شود بین عکس‌ها سیالیت وجود داشته باشد.

سه پایه مناسب عکاسی تایم لپس

هر حرکت کوچکی باعث لرزیدن و خراب شدن توالی عکس‌ها خواهد شد. سه‌پایه‌ی شما باید کیفیت بالایی داشته باشد و محکم و باثبات باشد؛ و در عین حال سبک باشد تا بتوانید آن را در ماجراجویی‌های خود همراه کنید. همه چیز به سوژه و بودجه‌ی شما بستگی دارد. ما در این مطلب به شما پیشنهاد می‌کنیم یک سه‌پایه‌ی فیبر کربنی استفاده کنید. اما اگر به آن نیازی ندارید، آن را نخرید. با همان سه‌پایه‌ای که دارید می‌توانید به هدف خود برسید.

[relatedpost post=”73747″]

ریموت کنترل چیست و بهترین آن کدام است؟

ریموت کنترل (intervalometer) یک دستگاه کنترل از راه دور است است که به دوربین DSLR شما وصل می‌شود. و به شما اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف عکس‌ گرفتن در تایم لپس خود را مشخص کنید. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. برخی از آن‌ها از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربینی هستند که مشخصا برای بدنه‌ی دوربین شما طراحی شده‌اند. برخی دیگری از شرکت‌های شخص ثالث هستند.

بهترین ریموت کنترل دوربین

کمی راجع‌به سیستم دوربین خود تحقیق کنید. ببینید از ریموت کنترل خود چه انتظاراتی دارید. قبل از این که یک ریموت کنترل بخرید، چک کنید که دوربین شما درون خودش آن را نداشته باشد. اگر داشته باشد، دیگر به یک ریموت کنترل جدا و خارجی نیازی نیست. مگر این که ترجیح دهید سیستمی بیرون از دوربین داشته باشید.

[relatedpost post=”96748″]

فیلترهایی برای عکاسی تایم لپس و دلیل مهم بودن آن‌ها

یکی از مهم‌ترین فیلترها در دنیای عکاسی، فیلتر کاهنده‌ی نور (Nd) است. این فیلترها خصوصا برای نوردهی طولانی و تایم لپس ها از ضروریات هستند. و در شرایط زیاد بودن نور، برای مثال وسط روز، بسیار به کار می‌آیند. دلیل آن این است که فیلتر Nd شدت نور را کم می‌کند.

فیلتر مناسب عکاسی با نوردهی طولانی

فیلترها درجه‌بندی ۰ تا ۱۰ دارند و با این که می‌توانید چند عدد از آن‌ها را روی یکدیگر بگذارید، این کار توصیه نمی‌شود. روی هم قرار دادن فیلتر‌های Nd راه ارزان‌قیمتی برای دست یافتن به نتیجه‌ی دلخواه است. ولی اغلب می‌توانید اثر آن را درون قاب خود ببینید. همچنین فلرهای ناخوشایندی در لنز شما ایجاد می‌کنند. و معمولا این مشکلات پس از عکس‌برداری با صرف وقت زیادی از بین می‌روند ( گاهی اصلا از بین نمی‌روند) و قابلیت خراب کردن عکس‌های شما را دارند.

تنظیمات دوربین

وقتی حرف از تنظیمات مختلف عکس‌برداری به‌وسیله‌ی DSLR می‌شود، باید گزینه‌هایتان را بشناسید. چهار سبکی که باید بشناسید Av/A، Tv/T، B و M هستند.

M که مخفف Manual یا همان دستی است، اجازه می‌دهد تمام جنبه‌های دوربین را کنترل کنید. این تنظیم، پیشنهاد ما برای عکاسی تایم لپس است. ممکن است یاد گرفتن به‌وسیله‌ی سعی و خطا خسته‌کننده باشد. اما در درازمدت برای شما و مهارت عکاسی‌تان بهتر است.

تنظیمات دوربین برای عکاسی تایم لپس

در بحث پیرامون مثلث نوردهی، شما همیشه به دنبال کمترین ایزو هستید؛ چرا که بهترین کیفیت را به شما می‌دهد. همچنین دیافراگم‌های بسته تا متوسط را می‌خواهید؛ چیزی مثل f/5.6 تا f/16. با این کار بزرگ‌ترین منطقه‌ی فوکوس روی سوژه را خواهید داشت. این تنظیمات باید زمان نوردهی شما را مشخص کنند. زمان نوردهی از این نظر از اهمیت کم‌تری برخوردار است.

تاری حرکتی

وقتی شروع به ساخت اولین پروژه‌ی عکاسی تایم لپس خود می‌کنید، باید چالش‌هایی را از سر بگذرانید. گاهی می‌بینید برخی از سوژه‌هایی که از آن‌ها عکس گرفته‌اید، بریده بریده و قطع‌شده هستند. سوژه‌هایی مانند ترافیک و یا مردم بیش از دیگر سوژه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. و دلیل آن طولانی بودن فاصله‌های زمانی بین عکس‌ها است. در عکاسی به فاصله‌های ۱ ثانیه، بسیاری از اطلاعات بین عکس‌های مختلف از بین می‌رود.

ماشین‌ها و مردم از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌پرند. و این فاصله‌ی زمانی ممکن است بسته به میزان نوری که تنظیمات دوربین شما را مشخص می‌کند، یک ضرورت باشد. اینجاست که فیلتر‌های Nd وارد بازی می‌شوند. این فیلترها شدت نور را کاهش می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند با نوردهی طولانی‌تری عکس بگیرید.

با این کار اطلاعات بیشتری از حرکت سوژه جمع‌آوری می‌شود و سوژه‌ی شما بیشتر تار خواهد بود. اسم این قانون، قانون ۱۸۰ درجه است. ایده آن است که باید سرعت شاتر را دو برابر نرخ فریم خود بگذارید.

برای مثال، اگر در حال عکس‌برداری با 25 fps (فریم بر ثانیه) هستید، سرعت شاتر شما باید 1/50. 200 fps یا همان 1/400 باشد.

با این کار در نهایت ویدئوی طبیعی‌تری خواهید داشت. اگر فقط یک عکس را با 1/50 عکس می‌گرفتید، سوژه‌ی شما تار و غیرجذاب می‌شد. از آن جایی که ما با 24 fps کار می‌کنیم، یک تک عکس اهمیتی ندارد. این سیالیت است که باعث می‌شود نتیجه‌ی نهایی قدرتمند باشد.

عکاسی با نوردهی طولانی

بهترین کارت‌های حافظه  – CF|SD|MicroSD

یکی از چیزهایی که در عکاسی زیاد از آن صحبتی نمی‌شود، استفاده از کارت‌های حافظه‌ی درست برای پروژه است. اگر نمی‌خواهید در زمان کمی تعداد زیادی عکس بگیرید، اکثر کارت‌های حافظه برای شما مناسب‌اند. البته برخی از دوربین‌ها برای قابلیت فیلمبرداری به کارت‌های حافظه‌ی سرعت بالا نیاز دارند. در غیر این صورت، برخی از گزینه‌های فیلمبرداری یا عکس‌برداری غیرقابل‌استفاده می‌شوند.

سرعت کارت حافظه‌ی شما مهم است؛ مخصوصا در زمینه‌ی عکاسی تایم لپس .

شما به چیزی نیاز خواهید داشت که تمام اطلاعات دیداری را ضبط می‌کند. کارت‌های با سرعت بالاتر، عمل پردازش را سریع‌تر انجام می‌دهند و آماده‌ی عکس بعدی می‌شوند. با کارتی که از سرعت بالایی برخوردار نیست، ممکن است بفهمید که زمان ضبط و نوشتن اطلاعات طولانی‌تر است. این نکته مخصوصا وقتی با فاصله‌های زمانی ۱ ثانیه عکس‌برداری می‌کنید، بیشتر مشهود است.

کارت‌های حافظه  – CF|SD|MicroSD

[relatedpost post=”98243″]

این مشکل ممکن است باعث شود نتوانید تایم لپس خود را ادامه دهید و شما را به خانه بازگرداند؛ یا شاید هم از این مرحله به‌خوبی عبور کنید و هنگام پردازش عکس‌ها به ویدئوی تایم لپس متوجه مشکلات شوید. چه از کارت Micro-SD استفاده می‌کنید، چه از کارت sd و چه از یک کارت Compact Flash گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند.

در قسمت دوم این مقاله نکات مهم در مورد گرفتن عکس های حرفه ای تایم لپس را خواهیم آموخت.

1 Comment

  • حسن گفت:

    سلام
    من با چه برنامه ای میتونم روی فیلمبرداری تایم لپس ایفون موزیک بذارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *