دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آموزش اصول عکاسی از منظره؛ عناصرکلیدی عکاسی منظره

آموزش اصول عکاسی از منظره؛ عناصرکلیدی عکاسی منظره

آموزش تکنیک‌های عکاسی از منظره چیست؟

  • تاثیر نور و رنگ در عکاسی از منظره
  • انتخاب فیلترهای مناسب برای عکاسی از منظره
  • انتخاب بهترین زاویه و لوکیشن برای عکاسی از منظره
  • استفاده از پانوراما و تایم لپس در عکاسی از منظره
  • حتماً دوربینی تهیه کنید که منظره‌یاب داشته باشد.
  • بهتر است دوربین شما یک دوربین با رزولوشن بالا باشد.
  • دوربینی تهیه کنید که قابلیت تعویض لنز داشته باشد و با لنزهای متنوعی سازگار باشد.

 

عکاسی از منظره یکی از شاخه‌های بسیار جذاب عکاسی است که علاوه بر فرصت طبیعت‌گردی و بازدید از مکان‌های دیدنی به شما شانس ثبت زیبایی‌ها را می‌دهد. با این حال عکاسی از منظره و بخصوص عکاسی طبیعت، تکنیک‌ها و ترفندهای خاص خودش را دارد که بدون دانستن آنها نمی‌توانید نتایجی حرفه‌ای خلق کنید. برای افراد علاقمند به عکاسی این مقاله یک فرصت عالی برای یادگیری اصول عکاسی از منظره است، پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش عکاسی منظره 0 تا 100

عکاسی از منظره با تکنیک‌های خاص و جالب خود، یکی از شاخه‌هایی از عکاسی است که حتی افراد مبتدی هم به آن گرایش دارند. فرقی نمی‌کند یک دوربین حرفه‌ای دارید یا میخواهید با موبایل از یک منظره عکس بگیرید، داشتن دانش کافی و تسلط بر تنظیمات می‌تواند یک نتیجه خارق العاده را به‌دنبال داشته باشد. در این آموزش یاد می‌گیرید که چطور بهترین زاویه و مناسب‌ترین فیلتر را برای عکاسی طبیعت به کار ببرید تا نتیجه‌ای فراتر از تصور را خلق کنید.

تکنیک های عکاسی منظره

در عکاسی تکنیک‌های مشترک زیادی وجود دارد که می‌توانید در شاخه‌های مختلف از آن استفاده کنید. برای عکاسی از منظره هم یک سری تکنیک‌های خاص و یک سری تکنیک‌های کلی وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

عکاسی منظره طبیعی دریاچه
عکاسی از منظره های طبیعی ایده بسیار خوبی می باشد.

1. از فیلترهای مختلف و مناسب استفاده کنید.

2. عمق مناسب در تصویر ایجاد کنید.

3. حتماً یک سه پایه مناسب تهیه کنید و دوربین را در ثابت‌ترین حالت تنظیم کنید.

4. از عناصر پیش زمینه و پس زمینه استفاده کنید.

5. نور مناسب و طبیعی را برای عکاسی خود بکار ببرید.

6. حرکات و جنبش‌های جذاب را در عکس‌های خود ثبت کنید.

7. از کنتراست رنگ بیشترین بهره را ببرید.

8. با فرمت RAW عکاسی کنید تا بتوانید تصاویر را راحت ادیت کنید.

9. از خطوط و الگوهای خاص منظره برای داشتن عکس‌هایی جذاب‌تر استفاده کنید.

اهمیت انتخاب مکان مناسب برای عکاسی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام عکاسی از منظره درنظر داشته باشید، انتخاب مکان مناسب برای عکاسی است. بسیاری از موقعیت‌ها از دید انسان زیبا هستند؛ اما وقتی به قاب دوربین آورده می‌شوند آن زیبایی خاص را نخواهند داشت. اینکه بتوانید از کوچکترین لحظات خلق شاهکار کنید کاری است که عکاسان حرفه‌ای انجام می‌دهند. موقعیت‌های بکر و دست نخورده را پیدا کنید و عکس‌هایی بگیرید که تا قبل از آن نظیر نداشتند.

عکاسی از منظره کوه
انتخاب مکان مناسب برای عکاسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در نتیجه عکس گرفته شده تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد.

نحوه‌ی تعیین زاویه و فاصله در عکاسی از منظره

زاویه و فاصله در عکاسی از منظره، رکنی تعیین کننده‌ در این شاخه از عکاسی است. عکاسها باید بخوبی با زاویه و فواصلی که می‌تواند عظمت و زیبایی یک منظره را به بهترین شکل ثبت کند، آشنا باشند. مثلاً برای نشان دادن بافت یک گیاه خاص حتماً باید در فواصل بسیار نزدیک به آن قرار بگیرید، در حالیکه برای به رخ کشیدن بزرگی یک کوه، باید از آن جوری فاصله داشته باشید که تفاوت هیبت کوه با سایر جزئیات تصویر واضح باشد.

استفاده از نور طبیعی در عکاسی از منظره

جذابیت خاصی که در هیچکدام از شاخه‌های دیگر عکاسی نظیر ندارد، نور طبیعی است که در عکاسی طبیعت و عکاسی از منظره بیشتر از هر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اصول عکاسی از منظره شناخت ساعات مناسب برای عکاسی و انتخاب بهترین آن برای داشتن عکس‌هایی جذاب است.

استفاده از نور طبیعی خورشید در عکاسی 
منظره
مورد استفاده قرار دادن نور طبیعی در عکاسی می تواند کمک قابل توجهی به عکاسی کند.

شناخت محیطی که قرار است از آن عکس بگیرید، ساعت‌های طلایی آن مانند زمان دقیق طلوع و غروب آفتاب، بررسی وضعیت آب و هوا و احتمال ابری و نیمه ابری بودن هوا به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین ساعت را برای عکاسی پیدا کنید. اینکه تم عکاسی شما چیست تعیین کننده زمان دقیق برای عکاسی طبیعت است. برای داشتن عکس‌هایی انگیزشی و درخشان بهترین ساعات قبل از ظهر است در حالیکه برای ثبت تصاویری با تم غمگین، نیاز به وجود ابر و گرفتگی آسمان دارید.

آموزش نورپردازی در عکاسی منظره؛ کامل و دقیق

مقاله مرتبط: آموزش نورپردازی در عکاسی منظره؛ کامل و دقیق

تکنیک‌های مختلف فیلترینگ برای بهبود کیفیت عکس

یکی از تکنیک‌های بسیار کاربردی و خاص در اصول عکاسی از منظره، استفاده از فیلترهای مختلف است. یکی از ضروری‌ترین فیلترها در عکاسی از منظره فیلتر چگالی خنثی یا فیلتر ND است. فیلتر‌های ND همانند یک عینک آفتابی برای دوربین عمل می‌کنند و نور ورودی به سنسور را کنترل می‌کنند. برای عکاسی در روزهای آفتابی که نور خورشید هم میتواند به سنسور و لنز دوربین آسیب بزند و هم نیاز به متعادل کردن نوردهی داریم، فیلتر ND بهترین گزینه است.

با استفاده از فیلتر ND میتوان سرعت شاتر را کاهش داد و دیافراگم را برای عکاسی‌هایی با نوردهی طولانی باز کرد. با کمک این فیلتر می‌توان تصاویری با رنگ‌های طبیعی‌تر ثبت کرد که نتیجه نهایی دلپذیرتری را هم به دنبال خواهد داشت. همچنین فیلترهای دیگری مانند فیلتر لنز UV برای کاهش اشعه فرابنفش و داشتن تصاویری با شفافیت بالا و فیلتر پلاریزه برای کاهش بازتاب نور از سطح آب و سنگ برای ثبت حرفه‌ای جزئیات وجود دارند.

برای افرادی که قصد عکاسی با گوشی موبایل خود را دارند هم می‌توانند از تنظیمات فیلترینگ متنوعی که وجود دارد، برای رسیدن به بهترین و نزدیک‌ترین جلوه ثبتی از دوربین با آنچه که چشم در لحظه می‌بیند استفاده کنید. از طرفی نرم‌افزارهای ادیت خاصی هم هستند که با کمک آنها می‌توانید تصاویر خود را تغییر دهید، ادیت کنید و به نتایج جذابی دست پیدا کنید.

چگونگی ترکیب عناصر مختلف در یک تصویر منظره

ترکیب بندی عکس و چگونگی قرارگیری عناصر مختلف در یک تصویر می‌تواند میزان حرفه‌ای بودن شما را مشخص کند. هرچقدر خلاقیت شما در چیدمان و نوع قرارگیری عناصر در تصویر خاص‌تر باشد، نتیجه هم مخصوص شما خواهد بود. در نظر گرفتن شکل، فرم، بافت و فضای مثبت و منفی در یک تصویر مهمترین نکته در ترکیب بندی مناسب هنگام عکاسی از منظره است.

عکاسی از منظره دریاچه با سه پایه
ترکییب عنصر های گوناگون در تصویر برداری از منظره بستگی به روش عکاس دارد.

استفاده از قانون یک سوم، ایجاد تعادل و پیدا کردن نسبت طلایی یک منظره، در نظر گرفتن خطوط یک محیط مانند جاده و یا زاویه حرکت رود می‌تواند سبک خاصی از عکاسی از منظره را پیش روی شما قرار دهد که تبدیل به ورژن خاص شما شود. مشخص کردن سوژه اصلی و دقت در رابطه بین سوژه با عوامل محیطی و تنظیم کادر مناسب همان تاثیری است که یک ترکیب بندی خوب بر نتیجه عکاسی شما می‌گذارد.

یک مسترپیس تکرار نشدنی که برای نسل‌های متعدد به یادگار خواهد ماند ثبت تصاویر از جلوه‌گری جاذبه‌های طبیعی است. زیبایی‌های طبیعت و شگفتی‌های آن منبع اصلی الهام و آرامش روحی تمام موجودات است. صید این تجلی آفرینش بی نظیر در قاب دوربین یک گنجینه گرانبها برای تاریخ خواهد بود و عکاسی از منظره یکی از بزرگترین میراث‌های بشریت برای نسل‌های آینده است.

تاثیر رنگ‌ها بر احساسات در عکاسی از منظره

یکی از نکته‌هایی که بر تم و رساندن پیام موردنظر شما به مخاطب موثر است، دقت در تاثیر رنگ‌هاست. رنگ قالب در یک تصویر، نوردهی خاص و زمانی که انتخاب می‌کنید تا از یک منظره عکس بگیرید، انتقال دهنده احساسات شما به مخاطب است.

عکاسی طبیعت در روزهای ابری و مه گرفته در ساحل، حس دلتنگی و غم را به مخاطب می‌دهد در حالیکه عکاسی از یک مزرعه آفتابگردان در یک روز آفتابی، تلالو شادترین روزهای کودکی افراد است. رنگ‌های گرم نشانگر حس سرزندگی و شور و اشتیاق یک منظره و حس خوب عکاسها هستند در حالیکه رنگ‌های سرد از غصه و احساساتی همچون دلشکستگی خبر می‌دهند.

راهنمایی برای انتخاب دوربین و تجهیزات مناسب

بسته به اینکه می‌خواهید عکاسی از منظره را تا چه حد جدی دنبال کنید، انتخاب دوربین و تجهیزات شما هم متفاوت خواهد بود. با این‌حال یک سری نکات اولیه برای انتخاب تجهیزات عکاسی از منظره وجود دارد که به شما در پیدا کردن و انتخاب بهترین دوربین و تجهیزات کمک می‌کند.

دوربین و سه پایه برای عکاسی منظره
انتخاب بهترین دوربین عکاسی و تجهیزات همراه با آن برای کسب بهترین نتیجه از اهمیت چشمگیری برخوردار است.
  1. حتماً دوربینی تهیه کنید که منظره‌یاب داشته باشد.
  2. بهتر است دوربین شما یک دوربین با رزولوشن بالا باشد.
  3. دوربینی تهیه کنید که قابلیت تعویض لنز داشته باشد و با لنزهای متنوعی سازگار باشد.
  4. برای داشتن تصاویری کم نقص حتماً یک سه پایه خوب با قابلیت تنظیم زاویه، تنظیم ارتفاع و امکان گردش در محور افقی تهیه کنید.
  5. برای عکاسی از طبیعت با دوربین‌های حرفه‌ای نیاز به لنزهای حرفه‌ای مانند لنز واید و لنز تله دارید.
  6. از خرید فیلترهای مختلف غافل نشوید.
  7. ریموت کنترل سازگار با دوربین عکاسی خود تهیه کنید.
بهترین دوربین عکاسی منظره؛ حرفه ای و مبتدی

مقاله مرتبط: بهترین دوربین عکاسی منظره؛ حرفه ای و مبتدی

تکنیک‌های پیشرفته‌تر مانند پانوراما و تایم‌لپس

برای عکاسهای حرفه‌ای که دوست دارند در طبیعت گشت و گذار کنند و زیبایی‌های خلقت را در قاب دوربین به تصویر بکشند، دوربین‌ها با قابلیت‌های عکاسی جدیدی ساخته شده‌اند. دو تکنیکی که در بین عکاسها محبوبیت خاصی دارد، تکنیک پانوراما و تایم لپس است. با اینکه تکنیک پانوراما از قدیم هم بسیار مورد استفاده بود اما نتیجه تصویری که توسط یک شخص حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR جدید گرفته شده بسیار متفاوت هستند.

تکنیک عکاسی پانوراما تکنیکی است که برای مناطق بزرگ و وسیعی که تمام ویژگی و جلوه‌های منطقه در یک قاب جا نمی‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکاسی پانوراما یکی از حساس‌ترین تکنیک‌های عکاسی است که اگر با تنظیمات و زمان حرکت دوربین آشنایی نداشته باشید، کار شما براحتی خراب می‌شود. در تکنیک پانوراما استفاده از لنز مناسب و یک سه پایه مهمترین عوامل در داشتن یک عکس عالی هستند.

تکنیک عکاسی تایم لپس هم از تکنیک‌هایی است که امروزه برای نشان دادن حرکت در عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک که با عکاسی در فواصل زمانی مشخص و قرار دادن توالی آنها در یک قاب به نتیجه می‌رسد، نیاز به صبر و تخصص خاصی دارد.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی منظره

مقاله مرتبط: بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی منظره

نکاتی برای بهبود مهارت‌های عکاسی از منظره

  1. در تمام شاخه‌های عکاسی مانند عکاسی از منظره مهمترین نکته تمرین و استمرار در عکاسی است. هرچقدر میزان تمرین شما بیشتر باشد، به تبحر و دانش بیشتری در اصول عکاسی از منظره می‌رسید.
  2. تنظیمات مختلفی را روی دوربین یا موبایل خود امتحان کنید تا به بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای هر منظره برسید.
  3. در ساعات مختلف از یک منظره و یا مناظر مختلف عکاسی کنید.
  4. زوایای مختلفی را در هنگام عکاسی امتحان کنید.
  5. در فصل‌های مختلف به یک لوکیشن سر بزنید و از یک زاویه و موقعیت خاص عکاسی کنید.
  6. با افراد خبره و عکاسهای حرفه‌ای در زمینه عکاسی طبیعت مشورت کنید.
  7. از کادربندی Grid برای پیدا کردن یک سوم مناسب تصویر استفاده کنید.

سخن پایانی

عکاسی از منظره هم مانند تمام شاخه‌های عکاسی و حتی تمام حرفه‌های دیگر، با تمرین و تجربه پیشرفت می‌کند. هرچقدر خود را در معرض چالش‌های مختلف قرار دهید، به مناطق مختلف سفر کنید و سوژه‌های متفاوتی را برای عکاسی شکار کنید، راحت‌تر به اصول عکاسی از منظره مسلط می‌شوید. هیچ کلاسی به اندازه تجربه‌هایی که در یک محیط واقعی کسب می‌کنید برای شما ارزنده نخواهد بود.

سارا اسماعیلی

نویسنده :  سارا اسماعیلی

نوشتن در فضای وب به هنر همراه با تخصص نیاز دارد؛ تجربه سال‌ها نوشتن به عشق خلق محتوای کاربردی برای شما، هر روز علاقه و اعتماد به نفس را در من افزایش می‌دهد تا کلمات را دقیق‌تر برایتان کنار هم بچینم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *