021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

7+2 نکته برای عکاسی از منظره

7+2 نکته برای عکاسی از منظره

اگر تصمیم به عکاسی از منظره گرفته اید باید به این نکته توجه داشته باشید که یک منظره خوب مانند یک داستان است که باید ابتداء و میانه و انتهاء داشته باشد.

اگر به دنبال این هستید که کادر زیبا تری برای عکس خود تشکیل بدهید باید برای عکس خود سه قسمت پیش زمینه، پس زمینه و زمینه میانی را در نظر بگیرید؛ البته همه ی عکس ها را نمیتوان به این سه قسمت تقسیم کرد اما خیلی از عکس ها را میتوانید با ذهن خود و دید خلاقانه به این صورت تقسیم بندی کنید و این خیلی خوب است که بتوانید عکس خود را از جلو به عقب برسانید. با انجام این کار پیش زمینه عکستان به پس زمینه پیوند میخورد.

یک راه برای انجام این کار این است که ابتدا یک پیش زمینه قوی برای کادر خود در نظر بگیرید و کادر را طوری انتخاب کنید که چشم مخاطب به سمت وسط تصویر برود و بعد هم به سمت انتهای کادر کشیده شود.

پس میتوان گفت پس زمینه عکس میتواند مهم ترین بخش یک عکس باشد؛ البته حواستان به پیش زمینه باشد اما نباید قدرت زیادی به پیش زمنیه بدهید و باید چشم بیننده را به سمت پس زمینه هدایت کنید.

1- ایجاد عمق تصویر

عکاسی منظره

هنگامی که می‌خواهید عکس یک منظره را ثبت کنید، تلاش کنید با در فوکوس نگه داشتن تمامی عناصر تصویر عمق میدان ایجاد کنید.

بدین منظور باید از دیافراگم‌های کوچکی مانند f/16 یا f/22 استفاده کنید. این کار عناصر پس‌زمینه و پیش‌زمینه را کاملا واضح نشان می‌دهد. هنگام کار با دیافراگم‌های کوچک، دوربین خودتان را روی یک سه‌پایه قرار دهید تا لرزش دوربین را از بین ببرد.

2- استفاده از لنز واید

آموزش عکاسی منظره

لنزهای واید از آن‌جایی که می‌توانند یک منظره وسیع‌تر را نشان دهند، برای عکاسی منظره مناسب هستند. این لنزها یک فضای کاملا باز و وسیع را به شما نشان می‌دهند. این لنزها عمق میدان وسیع‌تری به شما می‌دهند و از آنجایی که اجازه عبور نور بیشتری را می‌دهند، می‌توانید از سرعت شاتر بالاتری هم استفاده کنید.

[relatedpost post=”78425″]

3- استفاده از فیلترهای عکاسی

تکنیک های عکس گرفتن از منظره

شما می‌توانید برای گرفتن عکس از یک منظره از دو لنز مختلف استفاده کنید:

فیلترهای پلاریزه آسمان را تیره می‌کنند و رنگ‌های آبی آسمان را درمقابل سفیدی ابرها قرار می‌دهند. فیلترهای ND مانع ورود نور اضافی به دوربین می‌شوند. این فیلترها در روزهای روشن و مواقعی که دوربین نمی‌تواند سرعت شاتر پائینی را به شما بدهد مناسب هستند.

[relatedpost post=”9905″]

4- به تصویر کشاندن حرکات

اگر با آب روان کار می‌کنید، می‌توانید با انتخاب زمان نوردهی بالا، افکت آب سفید ایجاد کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از حالت اولویت شاتر و انتخاب زمان نوردهی 2 ثانیه یا بالاتر است. همچنین می‌توانید از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید و دیافراگم‌های بسته‌ای مانند f/32 را انتخاب کنید که معمولا نور بیشتری نیاز دارند.

عکس منظره

اگر با نور روز خیلی روشن کار می‌کنید، بهتر است از یک فیلتر ND استفاده کنید تا میزان نوری که به سنسور دوربین می‌رسد را کاهش دهد، با این روش شما می‌توانید از زمان نوردهی بالاتری استفاده کنید.

برای این نوع تصاویر همیشه باید از یک سه‌پایه استفاده کنید تا تصاویر شما همیشه واضح باشند.

5- استفاده از آب به جای آینه

انعکاس تصویر در آب

آب در نور کاهش یافته افکت‌ها و بازتاب‌های خیلی زیبایی می‌سازد.

بهترین زمان برای این دست تصاویر دو ساعت طلایی روز یعنی یک ساعت پس از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از آن می‌باشد؛ دوربین خودتان را روی یک سه‌پایه بگذارید و حالت آن را روی اولویت شاتر قرار دهید. یک سرعت شاتر پائین انتخاب کنید و اجازه دهید دوربین دیافراگم مناسب را انتخاب کند.

اگر در گرفتن عکس‌های واضح مشکل دارید می‌توانید ایزو را افزایش دهید. البته ایزو 125 نیز می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

 6- استفاده از مردم در عکس

مردم در عکس منظره

منظره فقط طبیعت نیست؛ بلکه مردم هم بخشی از منظره هستند.

یک منظره زیبا را می‌توانید با یک بچه یا دختر که در بین گل‌ها و سبزه‌زارها درحال دویدن است تکمیل کنید. قانون یک سوم را همیشه به یاد داشته باشید و سوژه را جایی به غیر از مرکز تصویر قرار دهید تا توجه بیننده را به او جلب کنید. اگر می‌خواهید سوژه را ثابت به تصویر بکشید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید و اگر می‌خواهید حرکت را در تصویر خودتان نشان دهید از سرعت شاتر پائین استفاده کنید.

7- استفاده از قانون یک سوم

برای استفاده از قانون یک سوم هنگام گرفتن گرفتن عکس از طبیعت ، چهار خط افقی و دو خط عمودی را تصور کنید که نه مربع یکسان می‌سازند. ممکن است قرار دادن نقطه کانونی در مرکز تصویر، هنگام عکاسی از بعضی منظره ها، عکس‌های زیبایی بسازد اما قرار دادن سوژه خارج از مرکز و روی یکی از نقاط تقاطع خطوط تخیلی ذکر شده، اغلب اوقات باعث خلق تصاویر زیباتری خواهد شد.

قانون یک سوم در عکاسی منظره

هنگامی که ترکیب‌بندی عکس منظره را با استفاده از قانون یک سوم انجام می‌دهید، چشم شما تمام قاب تصویر را می‌بیند و به همین خاطر تصاویر که با استفاده از قانون یک سوم ترکیب‌بندی شده‌اند، از لحاظ زیبایی‌شناسی بهتر هستند.

[relatedpost post= “94231”]

7+1 – تنظیمات مناسب

هنگام عکس گرفتن از یک منظره در طول روز می‌توانید از دیافراگم‌های کوچک‌تری مانند f/22 استفاده کنید تا یک تصویر با جزئیات بالا بگیرید.

اگر می‌خواهید حرکت آب، انسان‌ها و یا پرنده‌ها را به تصویر بکشید، از یک فیلتر استفاده کنید تا میزان نور ورودی به دوربین را کاهش دهد. همچنین سعی کنید با کار کردن با سرعت شاتر، تنظیمات مناسب را پیدا کنید. برای عکاسی از آب باید حداقل سرعت 2 ثانیه را انتخاب کنید و برای عکاسی از انسان‌ها و یا حیوانات از 1/60 شروع کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، برای این نوع عکس‌ها باید حتما از یک سه‌پایه استفاده کنید.

7+2 – تجهیزات مناسب

در نور روشن، به منظور جلوگیری از ایجاد فلر، باید حتما از هود لنز استفاده کنید. علاوه بر این، شما باید از فیلتر ND یا پلاریزه هم استفاده کنید تا بازتاب نور را کاهش دهید و زیبایی آسمان را به تصویر بکشد. استفاده از فلاش نیز در فواصل نزدیک، سایه‌ها را از بین خواهد برد.

جمع‌بندی

عکاسی منظره در بین عکاس‌ها خیلی محبوب است و دلیل آن نیز مشخص است: شما با این سبک عکاسی می‌توانید از فضای آزاد هم لذت ببرید. اما برای این سبک عکاسی باید صبر داشته باشید، زیرا ممکن است مجبور باشید چندین ساعت منتظر شرایط نوری مناسب بمانید و همچنین بعضی مواقع شرایطی پیش خواهد آمد که شرایط مساعد نیستند.

برخی عکاسان منظره، چندین ساعت منتظر خواهند ماند تا یک عکس فوق‌العاده بگیرند و برخی اوقات ممکن است در طول روز فقط یک عکس بگیرند، اما همان یک عکس به اندازه‌ای زیبا خواهد بود که ارزش زمانی که برای آن صرف شده است را خواهد داشت.

همچنین به شما پیشنها میکنیم برای اینکه بتوانید به عکاسی از منظره بهبود ببخشید و یا تصویر ثبت شده را به تصویر دلخواه خود تبدیل کنید، اقدام به ویرایش عکس ثبت شده کنید که در نرم افزار فیلم آموزشی ویرایش عکسهای منظره به شما آموزش خواهد داد که چگونه تصاویر منظره را به سادگی به تصویر دلخواهتان تبدیل کنید.

3 دیدگاه

  • چکامه گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

    .

  • رضا گفت:

    ممنون بابت مطالب مفیدتون

  • یعقوب تقوی نژاد دیلمی گفت:

    مطالب جالب و روان بود خسته نباشی .البته در عکاسی در کنار همه قوانین قانونی بنام شانس هم داریم کمک شایانی به فریم عکس که اکسپوز میشه رو نباید نادیده گرفت . درود به همگی خدا نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *