دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

عکاسی شب قدر؛ ایده عکاسی از مراسم شب احیا

ایده عکاسی
عکاسی شب قدر؛ ایده عکاسی از مراسم شب احیا

شب‌ قدر از مهم‌ترین شب‌ها بین مسلمانان است و در جامعه ایرانی نیز جایگاه ارزشمند و مهمی دارد. این شب‌ که به اندازه هزار ماه برتری دارد، با شب زنده‌داری و عبادت همراه است. در این شب‌ها صحنه‌های معنوی زیبایی خلق می‌شوند که در شب‌های دیگر سال کمتر می‌توان شاهد آن‌ها بود. حیف است که این قاب‌های باشکوه را با لنز دوربینمان ثبت نکنیم. اگر شما هم می‌خواهید امسال عکاسی در شب قدر را تجربه کنید و عکس‌هایی متفاوت بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب از نورنگار ایده عکاسی شب قدر و نکات و تجهیزات لازم برای عکاسی در شب‌های احیا را بررسی کنید.

ایده عکاسی شب قدر

پیدا کردن بهترین سوژه عکاسی در شب قدر و قاب‌بندی درست و اصولی، راز ماندگار شدن عکس شما است. برای اینکه بتوانید عکس‌هایی غیرتکراری بگیرید، قبل از شروع عکاسی باید ایده‌های مختلف را بررسی کرده باشید و با آمادگی ذهنی دوربین را در دست بگیرید. مراسمات شب قدر در هر جایی که برگزار شوند، پر از ایده‌ها و قاب‌های ویژه برای لنز عکاسان عاشقی هستند که می‌خواهند هنرشان را در راه خدا و امام علی (ع) خرج کنند. در ادامه چند ایده عکاسی در شب قدر را آورده‌ایم که به شما در پیدا کردن قاب‌های ویژه کمک می‌کنند.

عکاسی از پخش چای و نذری

حرکات دسته جمعی درون هیئت‌ها در مراسمات مهمی مانند شب‌های قدر یکی از جلوه‌های زیبای دوستی و وحدت مسلمانان است. پخش چای و نذری در بین مردم و عزاداران یکی از سوژه‌های همیشه جالب عکاسی شب قدر است، مخصوصاً اگر این پذیرایی توسط نوجوانان و جوانان انجام شود. این عکس‌ها هم باعث ایجاد حس خوب در بین مخاطبین خواهند شد و هم یک یادگاری برای نسل‌های بعد خواهند بود.

علاوه بر این،‌ گسترش فرهنگ‌های مختلفی همچون خدمت به مردم، آداب پذیرایی و مهمان‌داری که در مراسمات و هیئت‌ها جلوه‌گری دارد، از طریق راه‌هایی مانند عکاسی در شب قدر ماندگار می‌شود و دست در دست در دل تاریخ خواهد چرخید.

عکاسی شب قدر
پخش چای و نذری در بین مردم و عزاداران یکی از سوژه‌های همیشه جالب عکاسی شب قدر است.

عکاسی از حس و حال کودکان

حس و حال کودکان در مراسم‌های مذهبی و عزاداری از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین سوژه‌هایی است که می‌تواند ثبت شود. از شیطنت و بازیگوشی‌های مخصوصشان تا حس و حال عرفانی و خاصی که در برخی لحظات اتفاق می‌افتد همگی از بهترین ایده‌های عکاسی شب قدر هستند.

بیشتر کودکان بدون اینکه درکی از اتفاقات اطراف خود داشته باشند، مشغول بازی و کارهای مخصوص خود هستند و اما سوژه اصلی آن دسته از فرشته‌های کوچکی هستند که انگار رابطه‌ای عمیق و خاص با خدای خود گرفته، در خلسه‌ای روحانی فرو می‌روند یا مشغول دعا هستند. معمولاً لباس‌های خاص و با سلیقه‌ای که مادر این کودکان به آن‌ها پوشانده‌اند نیز از دیگر سوژه‌های دوست داشتنی عکاسان در شب قدر هستند.

عکاسی از کودکان در شب قدر
عکاسی از کودکان در مراسم‌های مذهبی از جالب‌ترین سوژه‌های عکاسی شب قدر است.

عکاسی از جمعیت حاضر در حیاط هیئت‌ها

حیاط هیئت‌ها همیشه حال و هوایی متفاوت از فضای داخلی مسجد و حسینیه‌ها دارد. کنارهم نشستن‌های خانوادگی، جلوه زیبای حضور زنان و مردان در کنار کودکان در هر سنی با هر تیپ ظاهری و شخصیتی، یکی از متنوع‌ترین شرایط عکاسی را برای شما فراهم می‌کند. حس و حال افرادی که در خلوت با خدای خود راز و نیاز می‌کنند و حضور پرشور در زیر آسمان سیاه شب، از بهترین جلوه‌های عرفانی شب قدر است که در قاب دوربین ثبت می‌شود.

عکس از لحظه قرآن به سر گرفتن

یکی از مهمترین و خاص‌ترین لحظات شب قدر که تبدیل به نماد این شب شده‌است، لحظه قرآن بر سر گرفتن است. آن لحظه‌ای که مراسم به پایان خود نزدیک می‌شود، خواسته‌ها و مناجات‌ها با خلوص هر چه تمام‌تر بر دل و زبان جاری می‌شود و افراد حاضر در هیئت خود را از هر زمان دیگر به خدا و ملکوت او نزدیک‌تر می‌بینند. این حس و حال معنوی در واقع اوج شکوه این مراسم برای عکاسی شب قدر است.

عکاسی از لحظه قرآن به سر گرفتن در شب قدر، یکی از خاص‌ترین لحظات شب قدر که تبدیل به نماد این شب شده‌است.

عکاسی در مکان‌های خاص

عکاسی مراسمات شب‌های احیا در اماکن مقدس مانند حرم‌ مطهر رضوی، شاهچراغ یا حرم حضرت معصومه (س)، همچنین امامزاده‌ها و هیئت‌های بزرگ شهر، جوی عمیق‌تر و فضای عکاسی وسیع‌تری را برای شما فراهم می‌کند. شب قدر یکی از زیباترین و پر سوژه‌ترین مراسمات مذهبی ایران است و هرچقدر جمعیت شرکت‌کننده در این مراسمات بیشتر باشد، امکان شکار سوژه‌های جالب‌تر و خاص‌تر بیشتر می‌شود.

همچنین حضور در گلزار شهدا بر سر مزار شهدای گمنام نیز حس و حالی عجیب و غمناک دارد. نشستن در کنار عزیزانی که یک روز برای امنیت و آبادانی این کشور از هرچه داشتند گذشتند، تلفیقی از حس‌های غم و سپاسگزاری را در انسان به وجود می‌آورد. عکس گرفتن از این حس و عبادات خانواده شهدا می‌تواند یک ایده عکاسی شب قدر باشد.

عکاسی از مراسمات شب‌های احیا در اماکن مقدس مانند حرم‌ مطهر رضوی فضای عکاسی وسیع‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

عکاسی از زاویه دید پرنده

اگر شرایط برایتان ممکن بود حتماً عکاسی از نمای بالا را در شب‌های احیا امتحان کنید. در این شب‌ها که هرکس برای حاجات خود دعا و استغاثه می‌کند، انگار که دنیای اطرافش محو می‌شود و میزان حضور جمعیت به چشمش نمی‌آید، اما با عکاسی از نمای بالا، هم یک زاویه دیدنی و خاص را در قاب دوربین خود ثبت می‌کنید و هم از فضا و محیط هیئت و محل برگزاری با چشم‌انداز بهتری عکس می‌گیرید. رفتن به ایوان طبقات بالای مکان‌های متبرکه یا استفاده از هلی‌َشات برای عکاسی و فیلمبرداری از زاویه دید پرنده کمک‌کننده است.

عکاسی از نمای بالا را در شب‌های احیا را امتحان کنید.

عکاسی از سیلوئت یا سایه نما

عکاسی سیلوئت یا سایه نما در شرایطی مانند عکاسی شب قدر بهترین گزینه است. چون در این مراسمات امکان استفاده زیاد از فلاش ممکن نیست. در موقعیتی که یک شخص در زاویه پشت به نور قرار دارد یا نور به صورت هاله اطرافش را پر کرده و از سمت شما شبیه به یک سایه در حال عبادت به نظر می‌رسد، می‌توان عکس‌هایی با نمای خاص ثبت کرد. به کمک ادیت بعد از عکاسی می‌توانید این عکس‌ها را جذاب‌تر کنید.

با استفاده از تکنیک عکاسی سیلوئت یا سایه نما در شب قدر عکس‌هایتان را جذاب‌تر کنید.

عکس از منبر از نمای لو انگل(زاویه پایین)

در برخی هیئت‌ها و مراسمات با دعوت از سخنران و مداحان برجسته و خاص، هم حال و هوای مراسم به طور کل عوض می‌شود و شور و نوای خاصی می‌گیرد و هم ثبت حضور این اشخاص برای سابقه کاری شما به عنوان عکاس بسیار مهم است. یکی از بهترین زاویه‌ها برای عکاسی از منبر زاویه لو انگل یا از نمای پایین است. به این صورت که با قرار گرفتن در نزدیک‌ترین فاصله از منبر، از زاویه‌ای پایین‌تر عکاسی کنید تا نمایی خاص و متفاوت را به ثبت برسانید.

تجهیزات مورد نیاز برای عکس گرفتن از مراسم شب احیا

عکس گرفتن در مراسمات آداب و قواعد خاص خود را دارد و بدون دانستن این آداب و بدون کسب اجازه برای عکاسی، احتمال وقوع اتفاقات ناخوشایند وجود دارد، پس حتماً قبل از عکاسی در مراسمات مذهبی از مسئول هیئت و مراسم کسب اجازه کنید. همچنین برای کسب نتایج بهتر هنگام عکاسی از شب قدر نیازمند یک سری تجهیزات هستید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

دوربین

دوربین که ابزار اصلی عکاسی است، باید قبل از هر چیز دیگری آماده باشد. چک کردن بخش‌های مختلف دوربین مانند خالی بودن کارت حافظه، داشتن شارژ کافی و نداشتن مشکلی در عملکرد دوربین، از قدم‌های اولیه آماده کردن تجهیزات برای عکاسی شب قدر است.

لنز

برای دوربین‌های حرفه‌ای همراه داشتن لنز می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند. یک لنز تله فوتو به شما کمک می‌کند تا از یک فاصله دور هم بتوانید بدون حواس پرتی از سوژه‌های مختلف عکاسی کنید و بدون برهم زدن مراسم، بیشتر اتفاقات را با بالاترین زوم و کیفیت به ثبت برسانید.

سه پایه

سه پایه دوربین یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که می‌توانید در تمام موقعیت‌های عکاسی مانند عکاسی در شب قدر همراه خود داشته باشید. این وسیله کاربردی به شما امکان عکاسی باثبات‌تر و بدون لرزش و همچنین امکان تنظیم بهترین زاویه را می‌دهد. استفاده از سه پایه برای فیلمبرداری حتی ضروری‌تر از عکاسی نیز هست، چون بدون خستگی تا مدت زمان بیشتری امکان فیلمبرداری را برای شما ممکن می‌کند.

فلاش

چون مراسمات مذهبی مخصوصاً مراسم شب‌های احیا در شب برگزار می‌شوند، در خیلی از شرایط نور کافی برای عکاسی وجود ندارد و به همین دلیل عکس‌ها با کیفیتی بسیار پایین‌تر و بدون تمرکز بر سوژه اصلی ثبت می‌شوند. استفاده از فلاش یکی از راه‌های تامین نورکم در این محیط‌ها است. با این حال استفاده از این وسیله باید از قبل به اطلاع مسئول برگزاری مراسم برسد تا جو و حال و هوای مراسم به هم نخورد.

کیف دوربین

برای حمل راحت‌تر دوربین و تجهیزاتی همچون باتری اضافه و مموری کارت و دیگر وسایل مورد نیاز، همراه داشتن کیف محافظ دوربین می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و از دردسرهای شما کم کند.

دیفیوزر فلاش

چون نور فلاش‌های داخلی دوربین معمولاً کافی نیستند، در عکاسی شب قدر ناگزیر به استفاده از فلاش خارجی می‌شویم، که همان فلاش نیز با نور زیاد خود باعث اذیت و برهم خوردن فضای مراسم می‌شود. برای کاهش این نور شدید و ملایم‌کردن نور فلاش استفاده از دیفیوزر به شما این امکان را می‌دهد که هم از نور فلاش برای مدت بیشتری استفاده کنید و هم کمتر برای دیگران مزاحمت ایجاد کنید. این وسیله با نرم کردن شدت نور، امکان عکاسی آزادانه‌تری را به شما می‌دهد.

نکات کاربردی برای عکاسی در شب قدر

  • حتماً از چند روز قبل یا ساعاتی پیش از شروع مراسم برای عکاسی با مسئول برگزاری و خادمین هیئت یا مسجد هماهنگی کنید.
  • به همراه داشتن یک مموری کارت اضافه را فراموش نکنید.
  • در محیط و زاویه‌ای مستقر شوید که کمترین حواس پرتی را در مراسم ایجاد کند.
  • به طور مداوم از نور فلاش استفاده نکنید.
  • برای عکاسی از کودکان از نمای نزدیک حتماً از والدین آن‌ها اجازه بگیرید.
  • صدای دوربین خود را تا حد امکان پایین بیاورید.
  • از زوایا و موقعیت‌های متفاوت و خلاقانه عکاسی کنید.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

تجربه عکاسی شب قدر یک تجربه متفاوت با تم و فضایی خاص است و فرصت ثبت این لحظات برای هر کسی پیش نمی‌آید. زیباترین تعامل‌ها در این شب‌ها بین مردم با یکدیگر و مردم با خدا صورت می‌گیرد و همه در ناب‌ترین احساسات خود غرق شده، با ذهنی رها از دغدغه‌های زمینی به دنبال معنویات هستند. ثبت این سوژه‌ها و لحظات خاص تاثیر عمیقی هم بر عکاس و هم بر مخاطب خواهد گذاشت. امیدواریم نکاتی که در این مطلب گفته شد به شما در عکاسی از شب قدر کمک کنند. اگر شما هم تجربه عکاسی در مراسم شب احیا را دارید، در بخش نظرات با علاقه‌مندان عکاسی درمیان بگذارید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *