021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

با سفر به گنبد نمکی از مناظر متفاوت عکسبرداری کنید

با سفر به گنبد نمکی از مناظر متفاوت عکسبرداری کنید

در ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارد ولی یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران، گنبد نمکی طغرود قم است. این گنبد نمکی بزرگ که از سمت شمال تا ۳ کیلومتر گسترش یافته است، تنها گنبد نمکی متقارن جهان شناخته شده است و تقریباً دایره ای شکل می باشد.

 

یکی از ویژگی های گنبد نمکی طغرود ، وجود یک دریاچه کوچک در میان این گنبد است که همچون نگینی زیبا، خودنمایی می کند. زمین شناسان و متخصصان، قدمت این گنبد نمکی را ۶۰ میلیون سال تخمین زده اند.

 

گنبد نمکی طغرود

 

لایه نمک در گنبد نمکی طغرود ، یکپارچه بوده و ضخامت آن از ۵ تا ۱۸ متر متغیر می باشد. علاوه بر این، در این گنبد، سنگ های بزرگ آندزیتی و گچی هم مشاهده می شود. این گنبد نمکی که در یک منطقه گرمسیری قرار گرفته، به دلیل گرمای زیاد، آبهای حاصل از بارندگی های فصلی، تبخیر شده و نمک ها به شکل بلورهای تیغه ای و کنگره ای، مناظر زیبایی را به وجود آورده اند.

 

گنبد نمکی طغرود

 

نمک های این گنبد دارای رنگ های متنوعی مثل سفید، قرمز، کرم قهوه ای، بنفش و ابری هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. رنگبندی های منطقه به گونه ای است که در اولین نگاه، سیاره سرخ رنگ مریخ در ذهن تداعی می شود.

 

دریاچه موجود در وسط این گنبد به گونه ای است که می شود به داخل آن رفت، چرا که سطح آن به وسیله نمک سفت شده است. آب این دریاچه شور و بسیار زلال است و نکته ای که باید توجه کنید اینکه در میان دریاچه نقطه سیاه رنگی دیده می شود که یک گودال عمیق می باشد و بهتر است زیاد به آن نزدیک نشوید و نکته دیگر اینکه حتماً با کفش یا دمپایی وارد آب شوید تا احیاناً دچار بُریدگی کف پا توسط نمک های کف دریاچه نشوید.

 

این آب خاصیت درمانی دارد لذا حتماً بعد از عکاسی در این دریاچه آب تنی کنید تا آب شور با بدنتان تماس داشته باشد. در ضمن آب تمیز برای شستوشو و آشامیدن هم با خود به همراه داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه ساده برای خراب کردن عکس‌های منظره

 

گنبد نمکی طغرود

 

دسترسی

 

برای بازدید از گنبد نمکی طغرود زیبا از جاده کمربندی قم وارد جاده دامشهر شده و پس از عبور از پل راه آهن به دو جاده به موازات هم می‌رسیم وارد جاده سمت راست وتازه آسفالت شده می‌شویم از یک پارکینگ بزرگ وسپس کشتارگاه قم رد شده حدود 700مترمانده به دیوارهای دامشهر وارد جاده خاکی سمت راست جاده که مقابل منبع آب دامشهر است می‌شویم و 9 کیلومتر ادامه مسیر می‌دهیم این جاده در پای کوه بسمت چپ پیچیده وارد سر بالایی پر پیچ وخمی می‌شود که در نهایت به قله کوه می‌رسد این جاده برای رفت وآمد نگهبانان ایستگاه مخابراتی شرکت نفت مرتب باز سازی می‌شود.توصیه می‌شود که ابتدای سر بالایی از ماشین پیاده شده ومابقی راه راپیاده طی نمایید. تا مناظر را برای عکاسی از دست ندهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *