021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

راهنمای استفاده از تله کانورتر

راهنمای استفاده از تله کانورتر

بعضی اوقات شما نیاز دارید که به سوژه نزدیک‌تر شوید. چه در عکاسی عروسی یا ثبت عکس‌های قوی برای نمونه‌ کارهای عکاسی منظره خود، فاصله می‌تواند شما را محدود کند. انواع تله کانورتر برای مقابله با این مسئله وجود دارد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند ضمن کاهش هزینه‌های مقایسه، فاصله کانونی خود را افزایش دهید. در اینجا نحوه و زمان استفاده از آن را برای شما توضیح داده‌ایم.

انواع تله کانورتر

تله کانورتر چیست؟

تله کانورتر یک راه حل برای مشکل فاصله است. بعضی اوقات شما نمی‌توانید به سوژه نزدیک‌تر شوید. حال این مسئله ممکن است به دلیل محدودیت‌های جسمی باشد یا اینکه نمی‌خواهید به صحنه‌هایی از عکاسی حیات وحش که ممکن است خطرناک باشند نزدیک شوید.

حتی اگر شما از نوع ماجراجو نیستید، ممکن است ضمن حفظ فاصله خود، عکس نزدیک‌تری بخواهید.

انواع تله کانورتر که به نام‌های اکستندرها یا مولتی‌پلیرها نیز شناخته می‌شوند، اساساً اضافاتی برای لنزهای شما هستند. آن‌ها بین لنز و بدنه دوربین شما قرار می‌گیرند.

وظیفه آن‌ها گسترش فاصله کانونی دوربین شما است. تقریبا چیزی مشابه اکستنشن تیوب‌ها که برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شوند، آن‌ها برای گسترش هدف لنزها ساخته شده‌اند.

آن‌ها در انواع مختلف وجود دارند. کانن دو عدد تله کانورتر 1.4x و 2.0x دارد. نیکون سه عدد تله کانورتر دارد، که سعی کرده فاصله بین این دو مورد را با یک تله کانورتر 1.7x پر کند.

وقتی با یک لنز ترکیب‌ می‌شوند، معمولاً یک لنز تله فوتو، آن‌ها فاصله کانونی را نسبت به قدرت خود بزرگ‌ نمایی می‌کنند.

شما می‌توانید از تله کانورترها با لنزهای زوم یا لنزهای پرایم استفاده کنید.

عکس 2

[relatedpost post=”162793″]

چگونه از یک تله کانورتر استفاده کنیم؟

استفاده از انواع تله کانورتر آسان است. به بده دوربین شما وصل می‌شود و در طرف دیگر به لنز شما وصل می‌شود. به همین سادگی.

دقیقاً مشابه اکستندرهای عکاسی ماکرو، شما می‌توانید تله کانورترها را افزایش دهید. اگر یک تله کانورتر 2.0x را روی یک لنز 400mm قرار دهید باعث می‌شود لنز تبدیل به یک لنز 800mm شود، سپس اگر دو عدد تله کانورتر 2.0x قرار دهید فاصله کانونی 1200mm را به دست خواهید آورد.

اگرچه ممکن است، اما احتمالاً شما نمی‌خواهید سعی کنید بیشتر از چند عدد تله کانورتر را به هم اضافه کنید. همانطور که در زیر مشاهده می‌کنیم، فوکوس کردن برای لنز دشوار می‌شود و کنتراست شروع به ناپدید شدن می‌کند.

چرا از یک تله کانورتر استفاده کنیم؟

دو دلیل عمده برای اینکه بخواهید از انواع تله کانورتر استفاده کنید وجود دارد. دلیل اول این است که شما می‌خواهید از اشیائی که از شما دور هستند عکاسی کنید.

نزدیک شدن خیلی مفید است، مخصوصا در زمینه عکاسی منظره یا عکاسی پرندگان.

این امر به شما دید نزدیک‌تری به حیوانات یا محیط‌هایی می‌دهد که نمی‌خواهید مزاحم آنها شوید. با ایجاد مزاحمت برای محیط آن‌ها به احتمال زیاد شانس ثبت عکاسی از همه آن‌ها را از دست می‌دهید

دلیل دوم این است که می‌خواهید یک کراپ بسته‌تر از سوژه خود داشته باشید، اگر می‌خواهید از پرندگان یا دیگر اشیاء سریع عکاسی کنید، شما می‌خواهید تا حد ممکن بدن آن‌ها را نشان دهید.

این لنز به شما امکان این را می‌دهد که فضای منفی اطراف آن‌ها را حذف کنید. عکاسی نجومی نیز یک منطقه عالی دیگر برای استفاده از تله کانورترها است، به شما اجازه می‌دهد تا توجه بیننده‌ها را به قسمت‌های مهم جلب کنید.

عکس 3

انواع متدوال تله کانورتر

اگرچه تقریباً هر تولید کننده لنز که در ساخت لنزهای سوپر تله فوتو نقشی دارد، انواع تله کانورتر نیز تولید می‌کند، اما رایج‌ترین مواردی که در بازار خواهید یافت، معمولاً محدود به فاکتورهای ضرب 1.4xو 2.0x هستند. با این حال، برخی از تولید کنندگان، تله کانورتر غیرمعمول بیشتری با فاکتورهای ضرب دیگر نیز تولید می‌کنند، اما استفاده و کارایی آن‌ها می‌تواند در لنزها بسیار متفاوت باشد.

عکس

برای مثال، Nikon و Hasselblad تله کانورترهای 1.7x تولید می‌کنند، درحالی تولید کنندگان لوازم جانبی مانند Kenko تله کانورترهایی با بزرگنمایی 3.0x تولید می‌کنند. متأسفانه، همانطور که در پایین توضیح داده شده، تله کانورترها تأثیرات ناگواری بر عملکرد لنزها از لحاظ وضوح کلی و سرعت فوکوس اتوماتیک دارند، بنابراین باید هنگام انتخاب هر چیزی طولانی‌تر 1.4x بسیار مراقب باشید. در بعضی موارد، ممکن است برای نزدیک تر شدن به سوژه، کراپ در برنامه‌های ویرایش تصویر بهتر باشد تا اینکه سعی کنید همین کار را با یک تله کانورتر انجام دهید (این امر به ویژه در هنگام تلاش برای اضافه کردن چندین تله کانورتر صحیح است).

نحوه نصب و استفاده از یک تله کانورتر

نصب تله کانورتر نسبتاً آسان است، یک سر آن به دوربین وصل می‌شود و سر دیگر آن به لنز. قسمت نر که به نظر می‌رسد یک انتهای عادی لنز با ارتباط CPU باشد، روی دوربین نصب شده است، در حالی که انتهای ماده لنز را دریافت می‌کند. فقط می‌توانید آن را از این طریق نصب کنید.

یک تله کانورتر معمولاً ابتدا به دوربین متصل می‌شود، سپس لنز به انتهای تله کانورتر متصل می‌شود. اما اگر ترجیح می‌دهید تله کانورتر را ابتدا به لنز وصل کنید، سپس این دو را بر روی دوربین سوار کنید، این نیز ممکن است.

عکس

تولید کنندگان مختلف نشانگرهای مختلفی را در تله کانورترهای خود ارائه می‌دهند تا اتصال آن به دوربین یا لنز آسان باشد. به عنوان مثال، نیکون در هر دو طرف تله کانورترهای خود دارای یک خط سفید یا یک نقطه گرد است، همانطور که در برخی از تصاویر محصول این مقاله نشان داده شده است.

برای جدا کردن یک تله کانورتر، کافیست روند را معکوس کنید. فرقی نمی‌کند که اول لنز را جدا کنید و سپس تله کانورتر را و یا هر دو را از دوربین جدا کنید و جداگانه آنها را جدا کنید.

استفاده از تله کانورتر به دانش خاصی نیاز ندارد. اگر اتصال موفقیت آمیز باشد، دوربین شما باید لنز را تشخیص دهد و مانند زمانی که از لنز معمولی استفاده می‌شود رفتار کند. شما شاهد کاهش حداکثر دیافراگم و همچنین زاویه دید خواهید بود. اکثر دوربین‌ها باید به طور خودکار تله کانورتر متصل شده را تشخیص دهند و عمل ضرب کانونی را به طور خودکار اعمال کنند، بنابراین فراداده باید به صورت دقیق در داده‌های EXIF منعکس شود.

سازگاری تله کانورتر با لنز

همانطور که گفته شد ، در حالی که معمولاً تله کانورترها برای کار با بیش از یک لنز ساخته شده‌اند، هیچ تله کانورتری در بازار وجود ندارد که با هر لنزی کار کند. نیکون و کانن هر دو لیست نسبتاً کوچکی از لنزها (در مقایسه با خط کلی لنزها) دارند که به یک دلیل با تله کانورترها سازگار هستند، بیشتر لنزها برای جفت شدن با تله کانورترها طراحی نشده‌اند.

برخی از آنها دارای محدودیت های فیزیکی هستند، مانند یک عنصر عقب که بیش از حد نزدیک به پایه دوربین است، در حالی که برخی دیگر دارای محدودیت های بصری هستند. از آنجا که اکثر تله کانورترها به طور خاص برای لنزهای سوپر تله فوتو حرفه‌ای طراحی شده اند، بیشتر لنزهای زاویه دید عریض، استاندارد و تله با آنها سازگار نیستند. با این حال، موارد استثنایی نیز وجود دارد، بعضی از لنزهای ماکرو ، مانند Nikon 105mm f / 2.8G VR، با تله کانورترهای نیکون کاملاً کار می‌کنند.

علاوه بر این ، ذکر این نکته مهم است که به استثنای موارد بسیار کمی، تله کانورترهای ساخته شده توسط یک سازنده فقط برای کار با لنزهای یک سازنده طراحی شده‌اند، حتی اگر پایه دوربین یکسان باشد.

عکس

همیشه اطمینان حاصل کنید که تله کانورتری که قصد استفاده از آن را دارید با لنزهای موجود که قصد استفاده از آن را دارید سازگار است.

عکس

نصب تله کانورترها با لنزهای پرایم و زوم

به طور کلی ، تله کانورترها با لنزهای سوپر تله فوتو پرایم بسیار بهتر از لنزهای زوم کار می‌کنند. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. اول، جدا از موارد بسیار کمی، لنزهای زوم به طور معمول کندتر از لنزهای پرایم هستند، به این معنی که آنها در حال حاضر نور کمتری برای کار با سیستم فوکوس خودکار دوربین دریافت می‌کنند. در نتیجه، ممکن است تأثیر زیادی در سرعت و دقت کلی فوکوس خودکار داشته باشد. در برخی موارد، تله کانورترها می‌توانند به طور قابل توجهی حداکثر دیافراگم لنز را کاهش دهند، به طور بالقوه قابلیت‌های فوکوس خودکار دوربین را کاملاً غیرفعال می‌کنند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

عکس

دوم‌، بهینه سازی لنز زوم برای انجام یکنواخت در تمام طول کانونی توسط سازنده کار سختی است و این باعث می‌شود هنگام اضافه شدن یک تله کانورتر، وضوح ناهموار و متناقض در محدوده زوم باشد.

سوم، با حرکت بیشتر عناصر لنز در گروه‌ها، بزرگنمایی لنزها و سایر مشکلات نوری آشکارتر می‌شوند.

عکس

با این حال، مواردی وجود دارد که تله کانورترها به خوبی با لنزهای زوم کار می‌کنند. به عنوان مثال، Nikon 70-200mm f / 2.8G VR II که به خوبی با TC-14E II / III کار می‌کند، به همان خوبی با TC- 17E II کار می‎کند و اگر فردی مایل به توقف در محدوده f / 8 باشد حتی TC-20E III می تواند ترکیبی کاملاً قابل استفاده باشد.

مزایای تله کانورتر

آیا آن‌ها ارزان‌تر از لنزهای تله فوتو هستند؟

همچنین بدیهی است که صرفه جویی در هزینه‌های خرید یک تله کانورتر در مقابل لنز تله فوتو خیلی بیشتر است. اگر یک لنز 200mm دارید ولی به یک لنز با فاصله کانونی 400mm نیاز دارید، شما دو گزینه در اختیار دارید.

لنز کانن Canon EF 400mm f/5.6L USM را با قیمتی حدود 1200 دلار خریداری کنید. یا یک تله کانورتر 2x را که لنز 200mm شما را به یک لنز 400mm تبدیل می‌کند خریداری کنید با قیمتی حدود 500 دلار.

مزیت دیگر این است که انواع تله کانورتر می‌تواند با لنزهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد، در حالی که لنز تله فوتو تنها در فاصله کانونی 400mm خوب است.

فاصله کانونی بیشتر

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از تله کانورترها گسترش و بزرگنمایی فاصله کانونی لنزها است.

برای مثال اگر از لنز Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II با یک تله کانورتر 1.4x استفاده کنید، لنز تبدیل به 98-280mm می‌شود. با یک تله کانورتر 2x همان لنز تبدیل به یک لنز 140-400mm می‌شود.

نیکون یک نسخه دیگر غیر از 1.4x و 2x دارد.  Nikon AF-S FX TC-17E II یک تله کانورتر 1.7x است. به همراه لنز Nikon 70-200mm f/2.8G ED VR II، لنز تبدیل به 119-340mm می‌شود.

یک تله کانورتر 1.4x به شما 40 درصد بزرگ‌ نمایی می‌دهد، 1.7x به شما 70% و یک تله کانورتر 2x به شما 100% بزرگ نمایی می‌دهد.

عکس 4

وزن اضافه

لنزهای تله فوتو بسیار سنگین هستند، واقعا سنگین. Canon EF 400mm f/5.6L USM وزنی معادل 1.7 کلیوگرم دارد. داشتن یک تله کانورتر در کوله پشتی باعث می‌شود لنز تله فوتو شما تبدیل به یک لنز سوپر تله فوتو شود، که وزن خیلی ناچیزی دارد.

اگر یک لنز  400mm را با یک لنز 200mm به همراه تله کانورتر مقایسه کنید، شما دو عدد سیستم لنز در اختیار دارید که از نظر فاصله کانونی باهم مشابه هستند اما از نظر وزن اصلا مشابه نیستند.

برای مثال لنز 400mm وزنی معادل 1.7 کیلوگرم دارد، در حالی که وزن لنز Canon EF 200mm f/2.8L حدود 700 گرم است. لنز 200mm را اگر با تله کانورتر Canon EF 2.0x III ترکیب کنید وزن آن چیزی حدود 1 کیلوگرم خواهد داشت که سبک تر از لنز 400mm است.

فاصله فوکوس

حداقل فاصله فوکوس یا MFD یک بخش مهم از لنز شم است. مخصوصا در جایی که می‌خواهید سوژه‌هایی که عکاسی می‌کنید را بزرگ نمایی کنید. دقیقاً مشابه عکاسی ماکرو.

مزایای استفاده از یک اکستندر یا تله کانورتر این است که به شما اجازه ثابت نگه داشتن حداقل فوکوس را به شما می‌دهد. این موضوع زمانی که می‌خواهید از یک سوژه عکس کلوز آپ ثبت کنید ولی لنز ماکرو ندارید خیلی عالی است.

لنز 200mm دارای حداقل فاصله فوکوس 1.1 متر است. در حالی که لنز 400mm حداقل فاصله فوکوس 35متر را در اختیار شما قرار می‌دهد. این یک پرش بلند است.

عکس 5

معایب تله کانورترها

تغییرات در دیافراگم

اولین مشکل با تله کانورترها تغییر در سرعت لنزها است. با افزایش طول لنز شما، نور کمتری به سنسور شما می‌رسد. این به معنی این است که شما سریع‌ترین دیافراگم‌های خود را از دست خواهید داد.

استفاده از تله کانورتر 1.4x به معنی این است که شما یک قدم را از دست خواهید داد و 2.0x دو قدم را از بین می‌برد. بنابراین استفاده از Canon EF70-200mm f/2,8L IS II به شما سریع‌ترین دیافراگم f/5.6 را می‌دهد.

این موضوع زمان عکاسی منظره زیاد به چشم نمی‌آید. اگرچه ممکن است برای صحنه‌هایی که می‌خواهید از عمق میدان کم استفاده کنید مشکل باشد.

به علاوه این، انواع تله کانورتر سرعت فوکوس را نیز پایین می‌آورند. این موضوع در بین لنزهای مختلف فرق می‌کند، اما تصور کنید که این امر در شرایط نوری کم شدید می‌شود. برخی از دوربین‌های دیجیتال سطح پایین حتی ممکن است نتوانند فوکوس کنند.

قبل از خرید انواع تله کانورتر حتما قابلیت‌های دوربین خود را چک کنید.

برای حل این مشکل می‌توانید از فوکوس دستی به همراه Live View  استفاده کنید.

تصاویر تار

زمانی که فاصله کانونی دوربین خود را افزایش می‌دهید، هر حرکتی قابل ملاحظه است. نه تنها باعث بزرگ نمایی فاصله کانونی دوربین شما می‌شود، بلکه باعث حرکت نیز می‌شود.

در اینجا شما احتیاج به استفاده از تثبیت کننده خواهید داشت، یک سه پایه/ تک پایه یا تنظیم دوباره سرعت شاتر. زمانیکه یک تله کانورتر اضافه می‌کنید، لزوماً به کمترین سرعت شاتر کمک نمی‌کند.

یک تله کانورتر که به لنز استاندارد شما اضافه می‌شود سیستم تثبیت کننده تصویر خوبی ایجاد نمی‌کند. اما با خرید یک لنز تله فوتو این ویژگی به صورت استاندارد روی لنز قرار دارد.

کیفیت تصویر

اکستندرها همانطور که فاصله کانونی لنز شما را اضافه می‌کنند. همچنین مشکلات لنز شما را نیز اضافه می‌کنند. برای مثال چند انحراف وجود دارد که در بعضی از لنزها رایج است، بنابراین بدتر می‌شوند.

به این صورت، شما متوجه رنج بردن تصویر خواهید شد، مخصوصا زمان استفاده از اکستندرهای طولانی‌تر یا با اضافه کردن آن‌ها با یک دیگر.

برای مقابله با این مشکل، از بهترین لنزهای خود استفاده کنید تا هرگونه کاهش کیفیت تصویر به حداقل برسد.

عکس 6

کراپ کردن در مقابل استفاده از تله کانورترها

بزرگ‌ترین جایگزین برای تله کانورترها کراپ کردن تصویر در داخل دوربین یا زمان ویرایش تصویر است. کراپ کردن یک تصویر به معنی این است که شما نسبت ابعاد تصویر را تغییر می‌دهید و فضای منفی ناخواسته عکس را از آن حذف می‌کنید.

این ممکن است گزینه قابل قبولی باشد، به خصوص در صورت این که یک تصویر با رزولوشن خیلی بالا داشته باشید. سنسورهای بزرگ موجود در دوربین‌های DSLR رده بالا به شما اجازه کراپ کردن عکس بدون از دست دادن کیفیت را می‌دهند.

این مورد مطمئناً ارزان‌ترین راه حل موجود است، به خصوص در صورتی که از لایت روم یا فتوشاپ استفاده کنید.

جمع بندی

امیدواریم این مقاله به شما در درک نحوه کار تله کانورترها و زمان استفاده از آن‌ها کمک کرده باشد. اگر نظری یا سوالی دارید، لطفا در بخش نظرات این پست با ما در اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *