دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

استفاده از فلاش برای عکاسی از عروسی

تکنیک و ترفند
استفاده از فلاش برای عکاسی از عروسی

من در این مقاله قصد دارم درمورد شرایطی که باید از فلاش استفاده کنید و مزایای استفاده از فلاش صحبت کنم. من این مقاله را به دو قسمت عکاسی در فضاهای داخلی و عکاسی در فضاهای بیرونی تقسیم کرده‌ام تا همه بتوانند آن را دنبال کنند.

1- استفاده از فلاش در فضاهای داخلی

نورپردازی سالن‌های عروسی

به عنوان یک عکاس حرفه‌ای شما باید حداقل یک برنامه نورپردازی داشته باشید تا بتوانید عکس‌های خودتان را با راحتی هر چه بیشتر بگیرید. درست است که دوربین‌های DSLR رده بالا ممکن است به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر باشند که بتوانند به راحتی در شرایط کم نور عکس بگیرند اما این کار نیز با سختی‌های خودش روبرو است. در صورتی که سطح نور خیلی پائین باشد ممکن است عکس‌های شما به خاطر تاری ناشی از حرکت/لرزش دوربین خیلی تار شوند و یا باید میزان ایزو را خیلی افزایش دهید که مشخص است نویز تصویر بیشتر خواهد شد، رنگ‌ها خراب می‌شوند و محدوده داینامیک نیز به شدت کم خواهد شد. به صورت خلاصه شما باید وقت بیشتری برای ویرایش عکس‌های خودتان صرف کنید.

برای جلوگیری از این مشکل و اینکه وقت کمتری برای ویرایش عکس‌های خودتان صرف کنید، بهتر است به استفاده از فلاش روی بیاورید. شما می‌توانید خیلی ساده شروع کنید و فقط از یک فلاش رو دوربینی استفاده کنید و یا می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و از چندین فلاش مختلف استفاده نمائید. نور سالن‌های عروسی معمولا کمتر از شرایط ایده‌آل است و شما باید یک منبع نور اصلی پیدا کنید که روشن‌تر و جذاب‌تر از نور محیطی سالن است.

[relatedpost post=”66157″]

در صورتی که لوکیشن مدنظر شما یک سقف سفید دارد که ارتفاع آن نیز خیلی زیاد نیست، می‌توانید از یک فلاش رو دوربینی استفاده کنید و نور را به سقف یا یکی از دیوارها اطراف بتابانید تا به سوژه برخورد کند. اما در صورتی که سقف یا دیوارها سفید نیستند، من به هیچ عنوان این روش را توصیه نمی‌کنم. به یاد داشته باشید که نور رنگ چیزی که به آن تابیده است را جذب می‌کند. برای مثال اگر نور را به یک دیوار سبز بتابانید، نور با رنگ سبز به سوژه تابانده خواهد شد.

آموزش استفاده از فلاش

همچنین می‌توانید از یک تکه مقوای سفید نیز کمک بگیرید و آن را روی فلاش خودتان نصب کنید. سپس نور را به این مقوا بتابانید. به این صورت شما یک منبع نور خیلی بهتر نسبت به فلاش مستقیم خواهید داشت.

[relatedpost post=”67552″]

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید و کمی پیچیده‌تر است، این است که منبع نور را از دوربین جدا کنید. شما می‌توانید از چند منبع نور استفاده کنید که سوژه را از چندین جهت/زاویه مختلف روشن می‌کند. با قرار دادن یکی از منابع نور در پشت سر سوژه و همچنین تاباندن نور به سوژه از طریق چتر می‌توانید در محیط‌های داخلی عکس‌های بسیار زیبایی خلق کنید. با اکثر دوربین‌های امروزی می‌توانید تمامی منابع نور را با مادون قرمز یا رادیو تریگر کنترل کنید.

عکاسی از جزئیات در فضاهای داخلی

به عنوان یک عکاس برخی مواقع وظیفه شما عکاسی از عواملی است که به برگزاری مراسم کمک کرده‌اند. عوامل مختلفی در برگزاری یک مراسم سهیم هستند و فقط محدود به برنامه‌ریز و آشپز نیستند. به عنوان یک عکاس از شما انتظار می‌روید این جزئیات را با دقت کامل به تصویر بکشید. برای نورپردازی در این شرایط شما به چیزهایی نیاز دارید که برای عکاسی از سالن‌های عروسی نیاز داشتید. همچنین عکاسی از سوژه‌های ثابت نسبت به سوژه‌هایی که حرکت می‌کنند خیلی آسان‌تر است. در صورتی که می‌خواهید به استفاده از فلاش روی نیاورید باید مطمئن شوید که لوکیشن تقریبا روشن است.

استفاده از فلاش در عکاسی از عروسی

چیزی که اینجا نیاز دارید یک سه پایه و یک دوربین است که روی سرعت شاتر خیلی پائین تنظیم شده باشد. بدین صورت شما مطمئن خواهید شد دوربین نور کافی برای ایجاد یک عکس واضح را جمع‌آوری می‌کند. البته این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد و در صورتی که می‌خواهید وقت کمتری صرف کنید، باید محیط را به خوبی نورپردازی کنید. برای این کار یک فلاش که روی دوربین نصب شده است و نور را از یک مقوای سفید بازتاب می‌دهد کافی خواهد بود. اما می‌تواند از نور پس زمینه و نور پرکننده نیز استفاده کنید تا عکس زیباتری بگیرید.

کد تخفیف نورنگار

2- استفاده از فلاش در فضاهای بیرونی

نور پرکننده – در مواقعی که سوژه به خوبی نورپردازی نشده است

خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‎دهند در فضاهای بیرونی از فلاش استفاده نکنند و من هم یکی از این عکاس‌ها هستم. من عاشق نور طبیعی هستم و هیچ چیزی بیشتر از پیدا کردن یک منظره طبیعی با نور خوب من را خوشحال نمی‌کند. برای مثال عکاسی در ساعت طلائی برای من خیلی لذت‌بخش است. اما هرچقدر به سمت شب می‌رویم دوربین سخت‌تر می‌تواند از نور موجود استفاده کند و شما باید به دنبال یک منبع نور جایگزین باشید تا بتوانید کار خودتان را ادامه دهید. یاد گرفتن اینکه چطور نور را در این شرایط تنظیم کنید خیلی ضروری است. درست است که نور خورشید ممکن است در زمان عکاسی در فضای باز برای شما مشکلاتی ایجاد کند اما نبود نور خورشید نیز می‌‎تواند به همان اندازه آزاردهنده باشد.

 

[relatedpost post=”74564″]

نور پرکننده – مواقعی که نور از پشت می‌تابد

عکاسی از سوژه‌ها در مواقعی که نور خورشید از پشت به آن‌ها می‌تابد عمق زیادی به تصویر شما می‌دهد اما باید بدانید در شرایطی که نور پس زمینه خیلی قوی است، سمت مخالف سوژه (جایی که شما ایستاده‌اید) ممکن است به شدت کم نور باشد. شما می‌توانید از یک رفلکتور استفاده نمائید و از دستیار خودتان بخواهید مقداری از نور خورشید را روی سوژه بتاباند اما استفاده از یک فلاش نیز می‌تواند شگفتی ساز باشد. شما می‌توانید از یک منبع نور دیفیوز شده که با فاصله از دوربین قرار گرفته است این کار را انجام دهید. من معمولا از یک چتر یا دیفیوزر متوسط برای انجام این نوع نورپردازی استفاده می‌کنم.

روزهای آفتابی – غلبه بر نور خورشید برای جلوگیری از ایجاد سایه‌های شدید

مشکل بعدی عکاسی در روزهای آفتابی و به خصوص بعد از ظهر است که خورشید به صورت مستقیم از بالا می‌تابد. با اینکه می‌توانید با نور سخت عکس‌های زیبایی خلق کنید، عکاسی پرتره در این مواقع توصیه نمی‌شود. درست شبیه به عکاسی با نور پس زمینه من توصیه می‌کنم در این مواقع نیز یک چتر یا سافت‌باکس به همراه داشته باشید و عکس‌های زیبایی بگیرید. قرار دادن فلاش در محل مناسب کمک می‌کند روی صورت سوژه (به خصوص چشم‌ها) سایه نیافتد و سوژه به خوبی نورپردازی شود.

استفاده از فلاش

جلوگیری از بازتاب رنگ سبز روی صورت سوژه

یکی از سوالاتی که چند وقت پیش از ما پرسیده شده بود این بود: «هنگامی که در محیط‌های خیلی سرسبز عکاسی می‌کنیم، آیا روشی برای جلوگیری از بازتاب رنگ سبز روی صورت سوژه وجود دارد؟»

[relatedpost post=”86827″]

در زمان کار با رفلکتورهای طبیعی، به دلیل اینکه سوژه رنگ سطح بازتاب‌دهنده را جذب می‌کند، همیشه با مشکل روبرو خواهید شد. من خودم بارها با این مشکل روبرو شده‌ام و می‌دانم در زمان ویرایش نهایی چه مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد کرد. با وجود اینکه هیچ راه حل خاصی در داخل دوربین برای این مشکل وجود ندارد، می‌توانید با قرار دادن یک رفلکتور درست در کنار سوژه، آن را تا حدودی کاهش دهید. این کار سوژه را تقریبا ایزوله خواهد کرد و باعث خواهد شد بازتاب رنگی به شدت کم شود. با این وجود به نظر من استفاده از فلاش خیلی راحت‌تر از رفلکتور خواهد بود.

افزودن رنگ‌های دیگر به تصویر با کمک ژل

صرف نظر از اینکه چقدر روز سختی داشته‌اید، همیشه در تمام مراسمات سعی کنید کمی خلاق باشید. من توصیه می‌کنم با یک چیز خیلی ساده شروع کنید و هرچقدر که بیشتر با تجهیزات خودتان آشنا شدید، از روش‌های خلاقانه‌تری استفاده کنید. اگر عکاس عروسی هستید احتمالا تمام روز را به عکاسی مشغول بوده‌اید و از آن‌جایی که از وضعیت آب و هوا و اطلاعاتی که ممکن است رخ دهد اطلاع ندارید، احتمالا نمی‌خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید. اما من از شما می‌خواهم که کمی به خودتان اعتماد داشته باشید و تلاش کنید از چهارچوب خودتان خارج شوید. من همیشه به خودم قول می‌دهم که در تمام مراسمات یک موضوع جدید را امتحان کنم و معمولا به دنبال یک ظاهر خاص می‌گردم. با اجرای چنین پروژه‌های کوچکی شما از توانایی‌های خودتان اطلاع خواهید داشت و می‌دانید در زمانی که نیاز به خلاقیت داشته باشید باید دقیقا چکار کنید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *