021-7356

استفاده از Google Photos برای مدیریت عکس‌هایتان

استفاده از Google Photos برای مدیریت عکس‌هایتان

بنابراین وجود نرم‌افزار ساده و روانی که بتواند در عین ایمنی، امکان مدیریت صحیح و پشتیبان گیری آنلاین فایل‌ها را به کاربران بدهد بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

دو نرم‌افزار Google Photos (برای اندروید و iOS) و Apple Photos (که تنها برای iOS ارائه شده) می‌توانند عکس‌ها و ویدئو‌هایی که با گوشی‌های تلفن همراهتان می‌گیرید را براساس تاریخ، آلبوم، چهره افراد و بسیاری مشخصات دیگر دسته‌بندی کنند. اما این امکانات تنها محدود به آنچه که با خود دوربین گوشی هوشمندتان می‌گیرید نمی‌شود و می‌توانید پوشه های قبلی، تصاویر دانلود یا ذخیره شده و اطلاعاتی که از کامپیوتر به گوشی‌تان کپی کرده‌اید را نیز با همین برنامه مدیریت کرده و از آن‌ها پشتیبان بگیرید.

این امکانات با هوش مصنوعی گوگل هم ترکیب شده تا تصاویر را به صورت خودکار و براساس محتوایی که در تصویر می‌بیند دسته‌بندی کند. اما استفاده از این امکانات دقیقاً چگونه است؟

ساخت آلبوم

آلبوم کردن عکس ها در نرم‌افزار Google Photos به صورت نام پوشه ها روش چندان جالبی نیست. اگرچه هنوز هم هستند کسانی که پوشه‌هایشان را براساس New Folder 1، 2 ، 3 و … دسته‌بندی می‌کنند. اما اگر نمی‌خواهید این روش سنتی را استفاده کنید، می‌توانید از روش های متنوع نرم‌افزار Google Photos برای دسته‌بندی عکس‌هایتان بهره ببرید.

مثلاً می‌توانید عکس‌هایتان را براساس نام مکان و موقعیتی که در آن عکس گرفته‌اید آلبوم کنید.

آلبوم‌هایی با نام “تولد فرزندم 96” یا “سیزده بدر 97” … به این ترتیب بعداً می‌توانید به راحتی با جستجوی نام شخص یا اتفاق مورد نظر با استفاده از موتور جستجوی گوگل، آن‌ها را پیدا کنید.

اما ساخت آلبوم‌ها چگونه است؟ در داخل برنامه موبایل Google Photos عکس‌هایی که می‌خواهید در یک آلبوم قرار بگیرند را با هم انتخاب کنید. یعنی انگشتتان را روی یکی از آن‌ها نگه دارید تا انتخاب شود و بعد روی عکس‌های دیگری که می‌خواهید با هم در یک مجموعه قرار بگیرند بزنید. نرم‌افزار Google Photos به صورت خودکار عکس‌ها را به ترتیب تاریخی که گرفته شده‌اند نشان می‌دهد.

بنابراین برای پیدا کردن و آلبوم کردن عکس‌های قدیمی باید به پایین لیست بروید. پس از اینکه عکس ها انتخاب شدند، روی دکمه + در بالای برنامه بزنید تا منوی “ساخت…” باز شود و روی Album کلیک ‌کنید و یک نام به آن بدهید.

حالا عکس‌هایتان در داخل آلبوم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب شما می‌توان عکس‌های مختلف را در آلبوم‌های مختلف قرار دهید یا از آلبوم‌های قدیمی برای دسته‌بندی آن‌ها استفاده کنید.

نکته مهم: عکس ها لزوماً در داخل یک پوشه قرار نمی‌گیرند. یعنی آلبوم‌ها فقط یک پوشه مجازی است که مجموعه‌ای از عکس‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین یک عکس می‌تواند مثلاً همزمان هم در پوشه “طبیعت” قرار بگیرد و هم در پوشه “مسافرت”.

حالا که اولین آلبوم خود را ساخته‌اید می‌توانید به صفحه اول برنامه بروید و در پایین صفحه روی Albums کلیک کنید و آلبوم ساخته شده را ببینید.

نکته جالب‌تر اینکه هم برنامه Google Photos که در اینجا توضیح دادیم و هم برنامه Apple Photos که ساختاری بسیار شبیه به همین برنامه دارد، علاوه بر اینکه به شما اجازه می‌دهند تا آلبوم‌های مختلف را به صورت دستی و مطابق سلیقه خودتان ایجاد کنید، گاهی اوقات خودشان هم به صورت خودکار، آلبوم‌هایی را برای شما ایجاد می‌کنند. آن‌ها این کار را براساس موقعیت مکانی یا افرادی که در تصویر وجود دارند انجام می‌دهند.

مثلاً شما می‌توانید عکس‌هایی که دخترتان در آن‌ها هست را به راحتی پیدا کنید یا عکس‌هایی که در مسافرت به کرمانشاه گرفته‌اید را جستجو کنید. این آلبوم‌ها هم همان‌طوری که آلبوم‌های ساخته شده توسط خودتان را می‌بینید، در دسترس هستند. یعنی دقیقاً در همان صفحه آلبوم‌ها در صفحه اول.

 

نرم‌افزار Google Photos

[relatedpost post=”114284″]

جستجوی هوشمندانه‌تر

اگر از همان ابتدا که شروع به ساخت آلبوم‌هایتان می‌کنید نام‌گذاری آن‌ها را با دقت انجم دهید، احتمالاً در آینده هم به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. جستجوی آلبوم‌ها و عکس ها براساس نام‌هایی که به آن‌ها می‌دهید کار بسیار هوشمندانه‌ای است، اما واقعیت این است که اغلب ما به ندرت فرصت می‌کنیم همه عکس‌هایی که داریم را دسته‌بندی و آلبوم گذاری کنیم.

در واقع خیلی از عکس‌های ما، بدون نام و فقط براساس تاریخ عکس‌برداری تگ گذاری می‌شوند. به همین دلیل هم نرم‌افزار Google Photos و هم Apple Photos می‌توانند به صورت خودکار، آن‌ها را تگ گذاری کنند.

مثلاً وقتی می‌خواهید عکس‌هایی که در مسافرتی به شمال ایران گرفته‌اید را جستجو کنید و اطمینان دارید که این آلبوم را نام‌گذاری نکرده‌اید می‌توانید عبارت Sea را هم سرچ کنید. به این ترتیب موتور جستجوی برنامه، عکس‌هایی که کنار دریا گرفته‌اید را به شما نشان می‌دهند تا بتوانید عکس مورد نظرتان را از میان آن‌ها پیدا کنید.

نکته: لازم نیست جستجوی شما حتماً بر اساس کلمات انگلیسی باشد. بلکه می‌توانید عبارت مورد نظرتان را به فارسی نیز جستجو کنید. کلماتی مانند جنگل یا عروسی، عکس‌هایی که در طبیعت پردرخت یا مهمانی عروسی خانوادگی گرفته‌اید را برایتان پیدا می‌کند!

[relatedpost post=”88694″]

جالب اینجاست که برخی از دوربین‌ها یا گوشی‌ها می‌توانند اطلاعات موقعیت مکانی جایی که عکس در آن گرفته شده است را نیز همراه عکس ذخیره کنند. این اطلاعات در متادیتا Exif عکس‌ها ذخیره می‌شوند و گوگل می‌تواند عکس ها را براساس آن محدوده جستجو کند. مثلاً می‌توانید عبارت “یزد” را در کادر جستجو وارد کنید تا همه عکس‌هایی که در این شهر گرفته‌اید را برایتان پیدا کند.

جستجو بر اساس افرادی که در داخل تصویر وجود دارند هم یکی دیگر از امکانات پیشرفته این برنامه‌ها است.

البته این روش کمی پیچیده‌تر از جستجو‌های دیگر است. هم گوگل و هم اپل می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص چهره پیشرفته‌ای که دارند، عکس‌ افراد داخل یک تصور را تشخیص دهند. اما پیش از آن باید یک‌بار به برنامه بگویید که کدام عکس، مربوط به چه شخصی است. مثلاً یک‌بار نام دخترتان را باید وارد کرده باشید تا از این به بعد با جستجوی نام او، تمامی عکس‌هایی که در آن وجود دارد را برایتان لیست کند.

در نرم‌افزار Google Photos یکبار روی کادر جستجو بزنید تا بلافاصله لیستی از افرادی که در عکس‌های اخیر شما قرار داشته‌اند نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید روی عکس آن شخص بزنید و با زدن Add a Name نام او را وارد کنید.

برنامه بلافاصله تعداد عکس‌هایی که آن شخص در آن‌ها وجود دارد را نشان می‌دهد. اگر هم می‌خواهید همه عکس‌هایی که آن شخص در آن‌ها وجود دارد را ببینید باز هم مثل قبل به سراغ آلبوم‌ها بروید و در روی گزینه People بزنید.

جستجو بر اساس تاریخ هم یکی از امکانات بسیار پیشرفته در این برنامه‌هاست. مثلاً در نرم‌افزار Google Photos وقتی برنامه را باز می‌کنید، عکس‌ها براساس تاریخ دسته‌بندی شده‌اند. معمولاً اگر عکس زیادی نداشته باشید، می‌توانید در اینجا با سرعت بالا عکس‌هایتان را براساس تاریخ روز عکس‌برداری‌شان ببینید. همچنین می‌توانید در کادر جستجو، عکس‌ها را براساس تاریخی که از زمان عکاسی آن‌ها به یاد دارید جستجو کنید.

البته در این بخش باید تاریخ را به میلادی وارد کنید. بنابراین اگر تاریخ شمسی را به یاد دارید می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار یا سایت‌های تبدیل تاریخ آن را به میلادی تبدیل کرده و تاریخ میلادی را در برنامه سرچ کنید. نحوه ورود تاریخ می‌تواند به این شکل باشد: “January 2017”  یا  “2016” که به ترتیب جستجو را محدود به دی ماه 96 یا کل سال 95 می‌کند.

ضمناً می‌توانید با وارد کردن دقیق روز، ماه، سال با فرمت YYYY-MM-DD، جستجو را محدود به یک روز خاص کنید. البته نباید فراموش کنید که این روش بیشتر درباره عکس‌های موبایل دقیق عمل می‌کند. زیرا اغلب ما، فراموش می‌کنیم تاریخ دوربین‌هایمان را از قبل تنظیم کنیم و احتمالاً عکس‌هایی که با دوربین‌های عکاسی‌مان می‌گیریم تاریخ دقیقی ندارند.

درباره جستجو براساس تاریخ یک نکته دیگر هم می‌تواند برایتان جالب باشد. اینکه در کادر جستجو، عبارت‌هایی مانند Last Week یا Last April را هم می‌توانید وارد کنید تا به این ترتیب، برنامه به دنبال عکس‌هایی که در طول هفته پیش گرفته‌اید یا در ماه آوریل گذشته آن‌ها را وارد کردید بگردد.

هر دوی این برنامه‌ها می‌توانند روش‌های جستجوی مختلف را با هم ترکیب کنند. مثلاً می‌توانید عکس‌های غروب در اصفهان را با عبارت “غروب + اصفهان” جستجو کنید. ضمناً هر دوی این برنامه‌ها به طور پیوسته در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های سرچ خودشان هستند و طبیعتاً روز به روز به قدرت و دقت پیدا کردن نتایج اضافه می‌شود.

لازم به یادآوری نیست که می‌توانید عکس‌هایی که بر این اساس جستجو کرده‌اید را به آلبوم‌های مختلف اضافه کنید تا پیدا کردن آن‌ها در آینده برایتان راحت‌تر شود.

نرم‌افزار Google Photos

[relatedpost post=”128145″]

آلبوم‌های ویدئویی بسازید

در هر نوبتی که عکاسی می‌کنید، احتمالاً برخی از عکس ها جذاب‌تر و جالب‌تر از بقیه هستند. یا ممکن است بخواهید چند تا از عکس‌ها را با هم ترکیب کنید و یک آلبوم تصویری، ترکیبی یا کلاژ برای یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بسازید. خوشبختانه هر دو برنامه امکان این کار را به شما می‌دهند.

در گوگل فتوز، روی گزینه Assistant در پایین صفحه اول برنامه بزنید. در اینجا پیشنهاد‌هایی برای آنچه که می‌خواهید بسازید را می‌بینید: Album، Movie، Animation یا Collage به ترتیب امکان ساخت آلبوم، ویدئو، گیف متحرک یا عکس ترکیبی (کلاژ) را به شما می‌دهند. بسته به گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید، در اینجا می‌توانید عکس ها یا ویدئو‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر تصمیم داشته باشید ویدئو بسازید، گزینه‌های مختلفی برای رنگ و تم ویدئو‌ها هم در اختیارتان است تا بتوانید جلوه‌های جذاب‌تری به آن بدهید.

نهایتاً ویدئو، انیمیشن یا تصویر متحرکی که می‌سازید، پس از ذخیره شدن در کتاب‌خانه عکس‌هایتان قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید.

در “اپل فتوز” این کار با زدن روی گزینه Memories انجام می‌شود. همانند نرم‌افزار Google Photos ، این برنامه هم برخی از عکس‌ها و ویدئو‌های شما را براساس زمان عکس‌برداری یا شباهت سوژه‌ها، به صورت خودکار تبدیل به ویدئو یا کلاژ و … می‌کند تا در صورت تمایل همان‌ها را استفاده کنید. بعد از اینکه ویدئو را ساختید و جلوه‌های مورد نظرتان را روی آن اضافه کردید می‌توانید سرعت پخش را هم تغییر دهید و آن را ذخیره کنید.

نکته آخر: تمام قابلیت‌های گفته شده نه فقط برای عکس‌های گوشی‌های موبایل، بلکه برای عکس‌هایی که با دوربین عکاسی‌تان می‌گیرید هم قابل اجرا است.

کافیست عکس‌هایتان را به موبایل منتقل کنید یا روش بسیار ساده تر اینکه به وب‌سایت نرم‌افزار Google Photos یا Apple Photos بروید و عکس‌هایتان را در آنجا با همین روش آپلود و ترکیب و ذخیره‌سازی کنید.

اگر بعد از هر نوبت عکاسی، کمی وقت بگذارید و عکس‌هایتان را آپلود کنید، نه تنها می‌توانید همیشه آن‌ها را به راحتی مدیریت و دسته‌بندی کنید، بلکه می‌توانید مطمئن باشید که همیشه یک نسخه آنلاین از عکس‌هایتان دارید که می‌تواند به عنوان نسخه پشتیبان ابری یا کلود، خیال شما را بابت پاک شدن عکس‌ها یا اتفاق‌های ناگوار آسوده کند.

 

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *