دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

كاربرد جی پي اس در دوربين و نحوه ى استفاده از آن

تکنیک و ترفند
كاربرد جی پي اس در دوربين و نحوه ى استفاده از آن

یکی از ویژگی‌هایی که این روزها در ابزارهای مختلف مانند گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های ورزشی، ساعت‌ها و البته دوربین‌های عکاسی دیده می‌شود قابلیت ثبت مختصات و یا GEOTAGGING می‌باشد. این قابلیت به کمک ماژول جی پی اس که درون این ابزارها به کاررفته است امکان‌پذیر گشته است.

در حال حاضر به ندرت می‌توانید گوشی‌همراهی را بیابید که دارای جی پی اس نباشد اما در خصوص دوربین‌ها کمی داستان متفاوت است. برخلاف انتظار، دوربین‌های تخصصی تر و با قابلیت تعویض لنز که دارای جی پی اس باشند تعداد بسیار کمتری نسبت به دوربین‌های کامپکت دارند البته به نظر می‌رسد که تا چندسال آینده این قابلیت نیز به یکی از قابلیت‌های ثابت دوربین‌ها تبدیل شوند.

در حال حاضر دوربین‌هایی مانند پنتاکس K-1، کانن 6D،کانن 5D Mark IV و نیکون D5300 این قابلیت را دارند. برای دیدن لیست کامل دوربین‌های دارای جی پی اس به لینک پایین مراجعه کنید:

https://www.dpreview.com/products/search/cameras#criterias=SpecsGPS&paramSpecsGPS=BuiltIn

کاربرد ثبت مختصات در عکاسی:

این ویژگی برای عکاسان سفر و طبیعت بسیار کاربردی بوده و امکان بازتولید و یا خلق جدیدی براساس مختصات ثبت شده را فراهم می‌کند. همچنین عکاسانی که در زمینه‌ی مستند فعالیت می‌کنند نیز به طور بسیار دقیق و با توجه به مختصات امکان آرشیو کردن تصاویر خود را خواهند داشت.

نحوه‌ی استفاده از GPS درونی دوربین:

این ویژگی به سادگی در دوربین‎ها و در منوی اصلی قابل دسترس است و کافی است که GPS را روشن نمایید. در منوی دوربین‌ها امکان تنظیماتی مانند دریافت ساعت جهانی توسط خود GPS و یا گرفتن فایل خروجی اطلاعات و ذخیره‌ی آن برروی کارت حافظه وجود دارد.

 

کاربرد جی پی اس در دوربین

اطلاعات ذخیره شده شامل عرض و طول جغرافیایی، ارتفاع و ساعت خواهد بود. این اطلاعات برروی فایل EXIF هر عکس ذخیره می‌شود.

حال که اطلاعات مکانی را داریم چگونه می‌توانیم از آن بهره ببریم. تمامی نرم افزارهایی که توسط خود کمپانی‌های سازنده‌ی دوربین مانند EOS UTILITY یا ViewNX قابلیت نقشه و نشان دادن مختصات عکس‌ها را دارند اما طبق آمار استفاده‌ی بسیار کمی از آن‌ها می‌شود.

در اینجا نرم‌افزار پیشنهادی Adobe Lightroom خواهد بود. شما کافی‌ است در قسمت بالایی بخش Map را انتخاب کنید. تصاویر برروی نقشه نشان داده خواهند شد.جی پی اس

نویسنده : یاسین زرین کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *