دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بالا بردن کیفیت فیلم به کمک هوش مصنوعی

بالا بردن کیفیت فیلم به کمک هوش مصنوعی
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت ویدیو

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رزولوشن ویدیو تنها عامل تاثیرگذار در بالا بردن کیفیت فیلم است و هرچه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت ویدیو و عکس هم بهتر است. رزولوشن درواقع ابعاد تصویر است و همان عددهایی است که ما بر اساس آن تصمیم می‌گیریم که چه ویدیویی را دانلود یا مثلا در یوتیوب تماشا کنیم. اما رزولوشن فقط یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت ویدیو است که اهمیت زیادی هم دارد.

 

مانیتور‌ گودکس Godox 5.5″ 4K HDMI GM6S Ultra Bright Camera Monitor

          برای خرید مانیتور فیلمبرداری کلیک کنید

 

 

رایج‌ترین رزولوشن یا ابعاد ویدیو را در ادامه می‌بینید که هرکدام نامی منحصربه‌فرد دارند. رزولوشن‌ها با دو عدد عرض و ارتفاع مشخص می‌شوند و واحد آنها پیکسل است.

 

1920 × 1080: Full HD (High Definition)
2048 × 1080: 2K (Digital Cinema)
3840 × 2160: 4K (UHD – Ultra High Definition)
4096 × 2160: 4K (Digital Cinema)
7680 × 4320: 8K (UHD)
15360 × 8640: 16K (UHD)

 

در حال حاضر رزولوشن 4K به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته صفحات نمایش به سمت اجرای ویدیوهای 8K هم در حال پیشرفت هستند. یوتیوب نیز از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند.

به‌مرور زمان و از سال ۲۰۱۰ به بعد، صفحات نمایش و حتی تلویزیون‌ها هم با قابلیت نمایش ویدیوهای 4K به بازار ارائه شده‌اند و روز‌به‌روز ارزان‌تر می‌شوند. امروزه برخی از تلویزیون‌های هوشمند، ویدیوهایی با رزولوشن پایین را به رزولوشن بالاتر ارتقاء می‌دهند.

دوربین تصویربرداری سونی Sony PXW-Z150 4K XDCAM

برای خرید دوربین با کیفیت 4K کلیک کنید

عامل دیگر بیت‌ ریت (bit rate) ویدیو است. بیت‌ ریت همان تعداد فریم‌های یک ویدیو بر ثانیه است که هر چه بیشتر باشد کیفیت ویدیو افزایش پیدا می کند. برای بهبود کیفیت این عامل تاثیرگذار، فقط نرم‌افزارهای ارتقاء کیفیت ویدیو با هوش مصنوعی یا AI Upscaling کارایی لازم را دارند. سایر نرم‌افزارها با اصلاح رنگ و نور، فقط ظاهر ویدیو را بهبود می‌بخشند.

 

 

 نرم‌افزارهای افزایش کیفیت فیلم چطور کار می‌کنند؟

نرم‌افزارهای رایج برای بالا بردن کیفیت فیلم معمولا فرایندهای زیر را انجام می‌دهند:

  • ارتقاء رزولوشن یا Upscaling
  • تنظیم نور
  • حذف نویز
  • برش و چرخاندن تصویر
  • افزودن فیلتر و افکت.

 

 

ارتقاء رزولوشن تصویر یا Upscaling، فرآیند تبدیل یک ویدیو با وضوح کمتر به وضوح بالاتر است. در بزرگ‌نمایی یک تصویر HD برای نمایش روی یک صفحه نمایش 4K، باید ۶ میلیون پیکسل دیگر به تصویر اضافه شود. بنابراین نرم‌افزارهای ارتقاء رزرولوشن، باید تشخیص دهد که هر یک از پیکسل‌های جدید، براساس پیکسل‌های اطرافش، باید چه‌شکلی باشد. این همان کاری است که هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

 

 روش‌های افزایش کیفیت فیلم

اگر درمورد برنامه های بالا بردن کیفیت فیلم جست‌وجو کنید، احتمالا با فهرستی بلند بالا از نرم‌افزارهای متعدد برای ویندوز و گوشی مواجه می‌شوید که برای این کار معرفی می‌شوند. اما بیشتر این نرم‌افزارها فقط می‌توانند تغییرات بسیار ابتدایی روی ویدیو ایجاد کنند که باعث می‌شود ظاهر نهایی تصاویر، بهبود پیدا کند.

برای بالا بردن کیفیت ویدیو می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

۱. استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو

یکی از روش‌های بالا بردن کیفیت فیلم استفاده از نرم‌افزارهای ویرایشگر ساده است. این نرم‌افزارها نمی‌توانند ابعاد ویدیوها را بدون افت کیفیت تغییر دهند. یعنی نمی‌توانید یک ویدیو HD را وارد این نرم‌افزارها کنید و یک ویدیوی 4K با همان کیفیت تحویل بگیرید.
افزایش ابعاد تصویر باعث افت کیفیت آن می‌شود.

در این نرم‌افزارها فقط با استفاده از امکاناتی مثل افزایش روشنایی، افزایش کنتراست یا تضاد، افزایش شارپنس و افزایش غلظت رنگ می‌توانید ظاهر نهایی ویدیو را بهبود ببخشید.

برای این کار اکثر نرم‌افزارهای ویرایشگر ویدیو چه برای ویندوز چه برای گوشی، کافی هستند. از بین نرم‌افزارهای ویندوز می‌توان به Adobe Primier Pro و از اپ‌های گوشی می‌توان به YouCut ،Kine Master و… اشاره کرد.

 

 

۲. افزایش کیفیت ویدیو با هوش مصنوعی

روش حرفه‌ای و موثر در بالا بردن کیفیت فیلم استفاده از هوش مصنوعی است. Al upscaling یا هوش مصنوعی، فرآیند تولید پیکسل‌های اضافی از اطلاعات تصویر به منظور افزودن جزئیات در جایی است که قبلاً وجود نداشته است. این کار باعث تکرار یک تصویر با وضوح بالاتر و سپس استفاده از فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) برای بهبود نتیجه می‌شود.

در این روش، تک‌تک فریم‌های یک ویدیو که ممکن است به میلیون‌ها فریم برسد، با کمک هوش مصنوعی بهبود پیدا می‌کنند و خروجی کار ویدیویی بسیار باکیفیت است که چند برابر بهتر از ویدیوی اصلی است.

البته استفاده از این روش، معایبی هم دارد. نرم‌افزارهای انجام این کار، معمولا به سخت‌افزارهای بسیار قوی احتیاج دارند که در اختیار همه‌ی افراد قرار ندارد. علاوه‌بر‌این، حتی با بهترین سخت‌افزارها و قوی‌ترین کامپیوترها، این کار ممکن است بسیار طول بکشد و حتی روزها ادامه پیدا کند. زمان انجام این کار به طول ویدیو بستگی دارد.

به خاطر زمان زیادی که این کار می‌گیرد برای ویدیوهای کوتاه قابل انجام است. اگر زمان کافی ندارید و ویدیوهای شما هم طولانی است، شاید بهترین گزینه استفاده از نرم‌افزارهای ویراش ویدیو و بهبود کیفیت با انجام برخی تغییرات در ظاهر ویدیو است.

 

بهبود کیفیت ویدیو با کمک هوش مصنوعی

برای اینکه با کمک روش‌های هوش مصنوعی کیفیت فیلم‌های خود را بالا ببرید، 2 روش وجود دارد:

1. نرم‌افزارهای نصبی

برای افزایش کیفیت ویدیو با هوش مصنوعی نرم‌افزارهایی ارائه شده است. این نرم‌افزارها معمولا رایگان نیستند و به سخت‌افزارهای قوی نیاز دارند. در نتیجه اگر کامپیوتر یا لپتاپ حرفه‌ای دارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. در ادامه چند مورد از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای بالا بردن کیفیت ویدیو را می‌بینید:

نرم‌افزار Topaz Video Enhance AI

این نرم‌افزار یکی از مشهورترین و بهترین نرم‌افزارهای افزایش کیفیت ویدیو با کمک هوش مصنوعی است. نرم‌افزار Topaz Video Enhance برای هر دو سیستم‌عامل Windows و macOS ارائه شده و قیمت آن در حال حاضر 199 دلار است. با این نرم‌افزار می‌توانید کیفیت ویدیو را تا 8K افزایش دهید و قابلیت اضافه کردن افکت اسلوموش تا ۲ هزار درصد دارد.

با این نرم‌افزار فریم‌ریت ویدیو را می‌توانید تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه افزایش دهید. فرمت‌های خروجی این نرم‌افزار MP4، MOV، TIFF، JPG و PNG است و نتیجه‌ی کار با این نرم‌افزار حیرت‌انگیز و رضایت‌بخش است.

موتور هوش مصنوعی گنجانده‌شده در این نرم‌افزار روی صدها و هزاران ویدیو امتحان شده است و می‌تواند تمام پیکسل‌های ویدیو را فریم‌به‌فریم، بازسازی کرده و مشکلات ویدیوها مثل لرزش را اصلاح کند و تصاویر تار را شارپ کند. نتیجه‌ی کار با این نرم‌افزار، ویدیویی باکیفیت و با ظاهری کاملا طبیعی است و تقریبا ظاهر دیجیتالی و غیرطبیعی ندارد.

 

مزایا:

  • امکان ۳۰ روز استفاده رایگان
  • افزایش کیفیت تا 8K
  • عملکرد بهتر نسبت به رقبا
  • راحتی در استفاده و تنظیمات

معایب:

  • گران بودن نرم‌افزار

 نرم‌افزار DVDFab Enlarger AI

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مشهور برای بالا بردن کیفیت فیلم نرم‌افزار DVDFab Enlarger AI است. این نرم‌افزار فقط برای سیستم‌عامل ویندوز ارائه شده و قیمت آن در حال حاضر بسته به نسخه‌ای که انتخاب می‌کنید بین ۴۴/۹۹ تا ۱۳۹/۹۹ دلار است. با این نرم‌افزار می‌توانید ویدیوها را تا 4K افزایش دهید.

این نرم‌افزار قابلیت اسلوموشن ندارد و فریم‌ریت (frame rate) ویدیو را تا ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش می‌دهد.
با نرم‌افزار DVDFab Enlarger AI می‌توانید ویدیوها را با فرمت MP4 و MKV خروجی بگیرید و نتیجه‌ی کار، رضایت‌بخش است.

مزایا:

  • تنها نرم‌افزاری که Blu-ray و DVD را بهبود کیفیت می‌دهد
  • حذف نویز و تاری تصاویر
  • استفاده‌ی آسان برای مبتدی‌ها

نرم‌افزار Video2X

نرم‌افزار Video2X نسبت به نرم‌افزارهای قبلی امکانات کمتری در اختیار شما می‌گذارد و فقط برای سیستم عامل ویندوز ارائه شده و رایگان است. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید کیفیت و ابعاد ویدیو را تا 4K ارتقاء دهید. با فرمت‌های MP4 و MKV می‌توانید خروجی بگیرید. امکان افزایش فریم‌ریت ویدیو هم در این نرم‌افزار وجود ندارد.
برای استفاده از Video2X باید اول Python 3 را روی سیستم خود نصب کرده باشید.

 

مزایا:

  • ارتقاء کیفیت Gif
  • کاملا رایگان
  • گزینه‌هایی برای کاربران حرفه‌ای
  • فرمت‌های خروجی قابل تنظیم

معایب:

  • پیچیده برای کاربران تازه‌کار

2. سایت‌های آنلاین

اگر نمی‌خواهید نرم‌افزاری نصب کنید، می‌توانید از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید. در این سرویس‌ها، ویدیوی مورد نظر را در یک وب‌سایت و یا در فضای ابری آپلود می‌کنید و بعد خروجی را مجددا دانلود می‌کنید. این سایت‌ها هم رایگان نیستند و افزایش کیفیت فیلم را در ازای دریافت هزینه انجام می‌دهند که در ادامه می‌توانید چند نمونه از آنها را ببینید:

(وب‌سایت GDFLab (AI Video Upscaling Online

این سرویس آنلاین ویدیوها را تا رزرولوشن 4X ارتقاء می‌دهد ولی قابلیت اسلوموشن و افزایش فریم‌ریت ندارد. با کمک این سرویس می‌توانید با فرمت MP4 خروجی بگیرید و نتیجه‌ی کار تقریبا قابل‌قبول است.
GDFlab یک شرکت فناوری هوش مصنوعی است که در زمینه‌ی بهبود کیفیت ویدیو و تصاویر کار می‌کند. این سرویس ادعا می‌کند که ویدیوهای FHD را تا 16K و ویدیوهای 360p را تا FHD ارتقاء می‌دهد.

مزایا:

  • ارتقاء کیفیت ویدیو به‌صورت آنلاین و بدون نرم‌افزا با هوش مصنوعی
  • منتسب برای کاربران گوشی و کسانی که سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند

معایب:

  • محدودیت در فرمت‌های ورودی و خروجی
  • متوسط بودن نتیجه‌ی کار

وب‌سایت Pixop

این سرویس آنلاین می‌تواند رزولوشن ویدیوها را تا UHD 8K افزایش دهد و فقط با یک کلیک، کیفیت فریم‌ها را بهبود ببخشد. این سرویس علاوه‌بر بهبود کیفیت، فیلترهای متعددی برای ایجاد تغییرات مختصر برای افزایش جذابیت ویدیوها دارد. هزینه‌ی این سرویس بسته به کاربری شما متفاوت است ولی تقریبا یکی از ارزان‌ترین سرویس‌های آنلاین افزایش کیفیت ویدیو است.

با این سرویس، لازم نیست هیچ نرم‌افزار یا پلاگینی نصب کنید و لازم نیست سخت‌افزارهای گران‌قیمت داشته باشید. Pixop کاملا مبتنی بر فضای ابری است و تمام آنچه که برای استفاده از این سرویس نیاز دارید، مرورگر وب، ارتباط اینترنتی و یک اکانت است.

وب‌سایت Neural.love

این سرویس آنلاین بهترین وب‌سایت برای بالا بردن کیفیت فیلم به کمک هوش مصنوعی است که رزولوشن ویدیو را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. یکی از قابلیت‌های این سرویس امکان اضافه کردن فریم‌ها تا ۶۰ فریم بر ثانیه است و امکان افزودن افکت اسلوموشن هم دارد.

یکی از قابلیت‌های جذاب این سرویس، امکان تشخیص چهره و بهبود آن به بهترین شکل ممکن است. علاوه‌براین اگر ویدیوهای قدیمی شما علاوه‌بر کیفیت پایین، سیاه‌سفید هستند با neural.love می‌توانید آنها را رنگی کنید و امکان تغییر رنگ به دلخواه در این سرویس گنجانده شده است.

 

معرفی برنامه‌هایی برای بهبود کیفیت فریم‌ها

ویدیو درواقع از کنار هم قرار گرفتن هزاران یا میلیون‌ها فریم تشکیل می‌شود؛ پس با بهبود کیفیت تک‌تک این فریم‌ها، کیفیت کلی ویدیو هم بهبود پیدا می‌کند. برای بهبود کیفیت تصاویر، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. برای استفاده از این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل، ابتدا باید از ویدیویی که قصد افزایش کیفیت آن را دارید، فریم‌ها را خروجی بگیرید.

برای خروجی گرفتن از فریم‌های یک ویدیو می‌توانید از نرم‌افزار Premier Pro استفاده کنید. فریم‌ها را در یک پوشه با نام‌های شماره‌گذاری شده ذخیره کنید، سپس آن‌ها را وارد نرم‌افزارهای بهبود کیفیت عکس کرده و خروجی باکیفیت بگیرید. در نهایت دوباره باید فریم‌های ویراش شده را در نرم‌افزار پریمیر به هم متصل کرده و مجددا در قالب ویدیویی، خروجی بگیرید.

 

پیشنهاد مطالعه : تحولات هوش مصنوعی در عکاسی

از مهم‌ترین نرم‌افزارهای افزایش کیفیت عکس می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

نرم‌افزار Gigapixel AI

این نرم‌افزار برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک ارائه شده است و این قابلیت را دارد که اندازه‌ی تصاویر را تا ۶۰۰ درصد افزایش دهد، بدون اینکه کاهش کیفیت محسوسی در آن ایجاد شود. یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که امکان پردازش دسته‌ای چند فایل در آن فراهم شده است.
رابط کاربری این نرم‌افزار بسیار ساده و برای کاربران تازه‌کار، قابل‌فهم است. ظرف چند دقیقه می‌توانید کار با آن را یاد بگیرید.

 

مزایا:

  • بهترین نرم‌افزار برای افزایش ابعاد تصویر بدون افت کیفیت
  • امکان پردازش چندین فایل به‌طور هم‌زمان برای صرفه‌جویی در وقت
  • قابلیت ارائه‌ی پیش‌نمایش
  • رابط کاربری آسان

معایب:

  • پردازش کند که باعث می‌شود برای افزایش کیفیت فریم‌های ویدیو بسیار زمان‌بر باشد
  • نیاز به سیستم سخت‌افزاری قدرتمند
  • نداشتن پلاگین لایت‌روم

اپلیکیشن Remini

این اپلیکیشن موبایل با تکنولوژی هوش مصنوعی تصاویر و ویدیوهای تار، با رزولوشن پایین، پیکسلی‌‌شده، قدیمی و آسیب‌دیده را اصلاح می‌کند و تصویری واضح و بهبودیافته با تمرکز بر جزییات صورت، ارائه می‌کند.

remini می‌تواند عکس‌های قدیمی، تار و حتی آسیب‌دیده را ترمیم کند. با این اپ در تصاویری که کیفیت کمی دارند، تعداد پیکسل‌ها با هوش مصنوعی افزایش پیدا می‌کند.
برای بهبود عملکرد اپلیکیشن، دائما روی مدل هوش مصنوعی آن کار می‌کنند. بنابراین هربار که اپلیکیشن را آپدیت کنید، امکانات و ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود که نتیجه‌ی کار را خارق‌العاده می‌کند.

 

 

در این مقاله انواع سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که با آن‌ها می‌توانید کیفیت فیلم را بهتر کنید، معرفی کردیم. شما برای بالا بردن کیفیت فیلم و ویدیوهای بی‌کیفیت و قدیمی از چه روشی استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی خود را از کار با نرم‌افزارهای مختلف رابرای ما بنویسید.

 

پیشنهاد مطالعه : ادوبی ابزار هوش مصنوعی Firefly را به فتوشاپ اضافه کرد

کد تخفیف نورنگار

سوالات متداول

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بالا بردن کیفیت فیلم کمک کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌ها و شبکه‌های عصبی عمیق به تجزیه و تحلیل تصاویر و فیلم‌ها بپردازد. با استفاده از این تحلیل‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند فیلم‌ها را بازسازی و اطلاعات گم‌شده در هنگام ضبط و فشرده‌سازی را بازیابی کند و بدین ترتیب کیفیت فیلم را بهبود بخشد.

چه نوع تغییراتی می‌تواند هوش مصنوعی در کیفیت فیلم ایجاد کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات متنوعی را در کیفیت فیلم ایجاد کند. این تغییرات می‌تواند شامل کاهش نویز، اصلاح نورپردازی، افزایش وضوح، بهبود رنگ‌ها و اصلاح تاریکی‌ها و روشنایی‌های نامتناسب باشد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت فیلم‌های پایین‌تر را به سطح فیلم‌های بالاتر برده؟

بله، هوش مصنوعی می‌تواند فیلم‌های با کیفیت پایین‌تر را بهبود داده و به سطحی نزدیک‌تر به فیلم‌های با کیفیت بالاتر رساند. با استفاده از تکنیک‌های پیچیده مانند افزایش اندازه (super-resolution) و بازسازی تصاویر، هوش مصنوعی قادر به بازسازی جزئی تصاویر و افزایش کیفیت آنها است.

آیا این عملیات بر روی همه فیلم‌ها به یک اندازه اعمال می‌شود؟

عملیات بالا بردن کیفیت فیلم با هوش مصنوعی به میزانی که می‌تواند اعمال شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله کیفیت ابتدایی فیلم، حجم فایل، و توانایی پردازشی سیستم. فیلم‌های با کیفیت پایین‌تر، اغلب می‌توانند تا حدودی بهبود یابند، اما اگر کیفیت ابتدایی بسیار پایین باشد، احتمال بهبود قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

آیا بالا بردن کیفیت فیلم با هوش مصنوعی همواره به نتیجه مطلوب منجر می‌شود؟

خیر، هوش مصنوعی همواره نمی‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. نتیجه‌ها بستگی به عواملی مانند کیفیت ابتدایی فیلم، تعداد و پیچیدگی تغییرات مورد نیاز، و الگوریتم‌ها و مدل‌های مورد استفاده دارد. در برخی موارد، اعمال هوش مصنوعی ممکن است به نتیجه مطلوب نزدیک نشود یا باعث ایجاد نویز یا افت کیفیت شود.

نویسنده : الهه سرباز

2 دیدگاه

  • فینا گفت:

    سلام چه جوری میتونم باهاتون تماس داشته باشم

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      با شماره 7356-021 تماس بگیرید در خدمتتون هستیم 🌸🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *