021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه + نکات مهم + ویدئو

آموزش فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه + نکات مهم + ویدئو

در این مقاله نکات مهم فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه  همراه با ویدئوی آموزشی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم ، با ما همراه باشید .

تا قبل از ارائه تجاری دوربین‌های عکاسی دیجیتال اگر می خواستید به تولید فیلم بصورت دیجیتالی اقدام کنید بایستی از دوربین‌های فیلمبرداری اختصاصی اعم از انواع خانگی یا به اصطلاح هندیکم یا انواع پیشرفته‌تر استفاده کنید.

تقریباً تمام انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت قادر به فیلمبرداری هم بودند اما کیفیت آنها اکثراً در حد پایین و با محدودیت‌های فراوانی همراه بود. در اوایل سال 2008 میلادی شرکت نیکون اولین دوربین dslr با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD را به نام D90 به بازار عرضه نمود.

[relatedpost post=”72185″]

پس از آن تقریباً تمامی دوربین‌های DSLR مجهز به قابلیت فیلمبرداری با قابلیت‌های چشمگیر ویدیویی گردیدند بطوری که امروزه رقابت در این حوزه بسیار شدید بوده و روز به روز شاهد دستاوردهای جدیدی مثل رزولوشن های بالای 4K و حتی 8K هستیم.

اگرچه حوزه فیلمبرداری با دوربین‌های گوشی های تلفن همراه نیز به شدت فراگیر شده است اما توانایی‌ها و قابلیت‌های دوربین‌های DSLR و دوربین های بدون آینه در این بخش غیر قابل انکار بوده و هنوز مشتاقان زیادی دارد.

ممکن است شما مثل بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تاکنون از قابلیت فیلمبرداری دوربین DSLR یا بدون آینه خود استفاده نکرده باشید. علت این امر ممکن است تفاوت کلی و ماهیتی عکاسی و فیلمبرداری باشد یا اینکه تفاوت در پردازش پس از ضبط عکس و فیلم مانع بازدارنده‌ای برای شما باشد. بهرحال دیر یا زود باید وارد حوزه تولید فیلم نیز بشوید.

امروزه در دنیای مجازی اکثر کاربران صفحاتی را بیشتر دنبال می‌کنند که علاوه بر تصویر ثابت دارای مقادیر معتنابهی از ویدیو نیز باشد. در این نوشتار سعی می کنیم هم از جنبه ابزار و تجهیزات و هم از جنبه مفاهیم و تنظیمات، نکات مهم فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه را بیان کنیم.

 

ویدئوی آموزش فیلم برداری با دوربین های DSLR-بخش اول

 

ویدئوی آموزش فیلم برداری با دوربین های DSLR-بخش دوم

 

ویدئوی آموزش فیلم برداری با دوربین های DSLR-بخش سوم

 

 

تجهیزات فیلمبرداری

1-دوربین

از تمامی دوربین‌های DSLR و بدون آینه می‌توانید استفاده کنید. تفاوت اصلی بین آن‌ها در ابعاد حسگر می‌باشد. دوربین‌های فول فریم بدلیل زاویه دید وسیع‌تر، نویز کم‌تر، محدوده دینامیکی بالاتر و . . . از دوربین‌های با حسگر کراپ بهتر هستند اما می توانید از دوربین‌های کراپ نیز برای تولید ویدیوهای عالی نیز استفاده کنید. اگر درصدد فیلمبرداری به شکل جدی و به میزان زیاد هستید استفاده از دوربین‌های بدون آینه فول فریم ارجح می‌باشد.

2-لنز

همانند عکاسی، استفاده از لنزهای پرایم با دیافراگم باز در فیلمبرداری نیز توصیه می‌شود. ایجاد عمق میدان کم و عملکرد بهتر در شرایط کم نور، استفاده از لنزهای پرایم را موجه می‌سازد.

استفاده از لنزهای زوم در فیلمبرداری هم امکان پذیر است اما تغییر فاصله کانونی هنگام ضبط فیلم از نظر فیلمسازان امری نکوهیده محسوب می گردد. قابلیت لرزشگیر درون لنز را هم به عنوان یک امتیاز درنظر بگیرید.  از آنجایی که بر خلاف دوربین‌های DSLR دوربین‌های بدون آینه دارای سیستم لرزشگیر داخلی (IBIS) نیز هستند، لرزشگیر‌دار بودن لنز با لرزشگیر‌دار بودن دوربین ترکیبی فوق‌العاده برای فیلمبرداری بدون لرزش روی دست ایجاد می‌کند.

3-سه پایه، اسلایدر و ابزارهای تثبیت حرکت

هنگام فیلمبرداری تعقیب سوژه در حال حرکت بدون لرزش و حرکت اضافه از عوامل مهم ایجاد ویدیوهای جذاب است. آنچه که یک سه پایه فیلمبرداری را از سه پایه‌های عکاسی متمایز می‌کند، امکان حرکت افقی  (Pan) و حرکت عمودی (Tilt) بدون پرش و با نرمی حداکثر می‌باشد.

 

[relatedpost post=”102123″]

همچنین از اسلایدرها برای حرکت دوربین و گیمبال‌ها برای تثبیت حرکت هنگام حرکت فیلمبردار با دوربین روی دست به میزان گسترده‌ای در فیلمبرداری استفاده می‌شود.

[relatedpost post=”77962″]

4-کارت حافظه و باتری

فایل های فیلم با توجه به رزولوشن انتخابی می توانند بسیار حجیم باشند و همانطور که می‌دانید برای ضبط فیلم بدون از دست دادن فریم‌ها لازم است که از کارت‌های حافظه سریع استفاده کنید. امروزه طیف وسیعی از انواع کارت‌های حافظه با ظرفیت و سرعت‌های بالا عرضه شده‌اند که برای فیلمبرداری مناسب هستند.

هنگام تهیه کارت های حافظه به این نکته توجه داشته باشید که تمام اتکای خود را بر یک کارت حافظه با ظرفیت بالا قرار ندهید بلکه از چندین کارت حافظه استفاده کنید نا ضریب اطمینان بالاتری به لحاظ از دست دادن اطلاعات ارزشمند خود داشته باشید.

نسل جدید دوربین‌های بدون آینه از کارت‌های جدید و پُر سرعت CFexpress استفاده می‌کنند. هرچند این کارت‌ها همانند کارت‌های مرسوم SD ارزان و در دسترس نیستند اما در آینده نزدیک جایگزین کارت‌های حافظه SD خواهند شد.

در بسیاری از دوربین های جدید می توانید خروجی فیلمبرداری را بصورت RAW به دستگاره رکوردر اکسترنال منتقل نموده و از بالاترین کیفیت ضبط فیلم بهره مند شوید.

از آنجایی که مصرف انرژی دوربین هنگام فیلمبرداری بسیار بیشتر از حالت عکاسی می‌باشد برای جلوگیری از بروز  وقفه در فیلمبرداری به همراه داشتن باتری‌های یدکی کاملاً ضروری است.

5-میکروفن و هدفون

اورسن ولز می‌گوید ” فیلم یک رادیوی تصویری است. ” مشاهده فیلم یک تجربه چند‌حسی است و بنابر نظر بسیاری از کارشناسان، صدای فیلم مسئول انتقال بیش از 90 درصد این تجربه است. تمامی دوربین‌های DSLR و بدون آینه امروزی دارای میکروفن داخلی برای ضبط صدا هنگام فیلمبرداری هستند اما درواقع در بهترین مدل‌ها نیز کیفیت ضبط این میکروفن‌ها قابل قبول نیست. خوشبختانه می توانید از انواع میکروفن برای ضبط صدا هنگام فیلمبرداری استفاده نمایید. اگر می‌خواهید یک تجربه حرفه‌ای در زمینه فیلمبرداری داشته باشید می‌توانید صدا را بطور جداگانه توسط رکوردرهای حرفه‌ای و بصورت چندکاناله ضبط نمایید.

همچنین برای پایش آنچه در حال ضبط است استفاده از هدفون ضروری است. متاسفانه همه دوربین‌ها دارای پورت اتصال هدفون نیستند.

6- ابزارهای جانبی

یکی از مشکلات رایج در فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه بخصوص در فضای باز، عدم امکان مشاهده دقیق تصویر در مانیتور دوربین بدلیل انعکاس نور در آن است. به همین منظور ابزاری بنام منظره یاب فیلمبرداری عرضه شده که با نصب آن بر روی مانیتور دوربین می‌توانید به راحتی و با دقت بالا تصویر زنده را در مانیتور مشاهده کنید.

از ابزارهای مهم دیگر در فیلمبرداری باید به تجهیزات نورپردازی اشاره کنیم. تجهیزات نورپردازی از انواع ساده قابل نصب روی دوربین تا انواع پیشرفته‌تر برای نورپردازی گسترده را شامل می‌شود. اهمیت این تجهیزات به حدی است که بایستی در یک مقاله جداگانه به آن پرداخته شود.

مفاهیم و تنظیمات

حال که با تجهیزات مهم در فیلمبرداری آشنا شدید بهتر است نگاهی هم به مفاهیم و تنظیمات لازم در این زمینه بیاندازیم.

1-رزولوشن و مگاپیکسل

در دنیای عکاسی برای بیان تفکیک پذیری از واحد مگاپیکسل استفاده می‌شود اما در حوزه فیلمبرداری مگاپیکسل مفهوم زیادی ندارد. در اینجا برای بیان تفکیکی پذیری از اصطلاحاتی مانند HD, Full HD و 4K یا 8K استفاده می‌شود.

امروزه بسیاری از دوربین‌های دیجیتال قادر به ضبط فیلم با رزولوشن 4K هستند اما آیا واقعاً به این رزولوشن نیاز داریم؟

اساساً استاندارد فعلی ضبط رسانه‌ای از رزولوشن Full HD استفاده می کند. ممکن است شما یم تلویزیون با رزولوشن 4K داشته باشید اما هنگام مشاهده تصاویر 4K در مانیتور یک گوشی متوجه اختلاف آن با تصاویر فول اچ دی نخواهید شد. همچنین فابل های 4K بسیار حجیم‌تر بوده و تقریباً 4 برابر فایل‌های Full HD ظرفیت هارد را اشغال می‌کنند.

از نظر معادل سازی جالب است که بدانید رزولوشن ویدیوهای فول اچ دی معادل 2.1 مگاپیکسل، ویدیوهای 4K معادل 8 مگاپیکسل و ویدیوهای 8K معادل 16 مگاپیکسل می‌باشد، بنابراین برای فیلمبرداری با رزولوشن‌های بالا نیازی به داشتن دوربینی با مگاپیکسل بالا نیست.

2-سرعت فریم

در سیستم تلویزیونی PAL سرعت فریم برای حرکات نرمال برابر با 25 فریم در ثانیه و در سیستم NTSC برابر با 30 فریم در ثانیه (به عبارت دقیق‌تر 29.97 فریم در ثانیه) می‌باشد. این دو عدد هیچ کدام بر دیگری برتری نداشته و فقط بدلیل اختلاف فنی دو سیستم می باشد. در دوربین‌های دیجیتال می‌توانید بنابر منطقه‌ای که در آن زندگی می کنید یکی از این دو سیستم را از طریق منوی دوربین انتخاب کنید. سرعت 24 فریم در ثانیه برای ایجاد حالت سینمایی در فیلم های ویدیویی به کار می رود. سرعت‌های بیش از 25 و 30 فریم در ثانیه برای ایجاد حرکت آهسته یا اسلوموشن هنگام نمایش فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر ویدیویی را با سرعت 50 فریم در ثانیه ضبط و با سرعت 25 فریم در ثانیه پخش نمایید حرکت نرم و آهسته‌ای را شاهد خواهید بود.

3-سرعت شاتر

سرعت شاتر نه تنها بر میزان نور تاثیر می‌گذارد بلکه باعث نرمی یا پرش‌دار بودن حرکت می گردد. یک توصیه ساده این است که سرعت شاتر را متناسب با سرعت فریم در نظر بگیرید. رابطه بین این دو رابطه دو برابری است بدین گونه که عدد سرعت فریم را ضرب در دو کرده و به عنوان مخرج سرعت شاتر در نظر بگیرید، مثلاً با سرعت فریم 25 فریم در ثانیه از سرعت شاتر 1/50 ثانیه استفاده کنید. سرعت‌های بالاتر شاتر منجر به ایجاد تصاویر پرش‌دار و غیر طبیعی می‌شود.

4-دیافراگم

با انتخاب دیافراگم مناسب می‌توانید عمق میدان وضوح را برای ایجاد تصاویری زیبا و سینمایی، کنترل کنید.

5-حساسیت ISO

اگر شرایط نوری در مکان فیلمبرداری ثابت بوده و تغییر نمی‌کند کنترل حساسیت را بصورت دستی و با درنظر گرفتن حداقل نویز، تنظیم کنید. در شرایطی که نور محیط تغییر می‌کند می‌تواند از تنظیم حساسیت بصورت اتوماتیک استفاده کرده تا تغییرات نور محیطی کمترین تاثیر ناخواسته را در فیلم داشته باشد.

6-فوکوس

یکی از نقاط ضعف مهم در دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های فیلمبرداری، ضعف سیستم اتوفوکوس هنگام ضبط ویدیو می‌باشد. هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در رفع این نقیصه انجام شده‌است، مثل معرفی لنزهایی با موتور فوکس پله‌ای یا سیستم‌های اتوفوکوس تشخیص فاز هنگام فیلمبرداری اما با این وجود هنوز بسیاری از فیلمبرداران ترجیح می‌دهند برای ثبت یک فوکوس دقیق از سیستم فوکوس دستی استفاده کنند.

بهره‌گیری از سیستم تنظیم فالو-فوکوس یکی از موثرترین راه‌های استفاده از فوکوس دستی هنگام فیلمبرداری می‌باشد. در ضبط ویدیوهای روزمره و معمولی می‌توانید به راحتی به سیستم اتوفوکوس دوربین خود اعتماد کنید.

7-پروفایل تصویر

همانطور که می‌دانید فایل‌های ویدیویی از تصاویر بهم پیوسته با فرمت JPEG تشکیل شده‌اند. این بدان معنی است که بر خلاف فایل‌های عکس با فرمت RAW امکان ویرایش محدودی برای فایل‌های ویدیویی وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌شود اگر می‌خواهید یک ویرایش خوب و قابل قبول پس از فیلمبرداری در محیط نرم‌افزاری انجام دهید از پروفایل‌های Flat و خنثی هنگام ضبط فیلم استفاده کنید. در دوربین‌های پیشرفته پروفایل‌های گاما به همین منظور قرار داده شده‌اند.

اعمال ویرایشی مانند تصحیح رنگ و Color Grading توسط کاربران حرفه‌ای و در نرم‌افزارهای تخصصی ویرایش فیلم به کار گرفته می‌شوند.

8-وایت بالانس

در فیلمبرداری هم مانند عکاسی، همان ملاحظات را هنگام تنظیم وایت بالانس در پیش بگیرید. مسلماً استفاده از تنظیم دستی وایت بالانس، کنترل دقیق‌تری بر نحوه ایجاد رنگ‌های واقعی فراهم می‌کند.

9-مدت زمان فیلم

نکته مهم طول مدت فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی دیجیتال است. با توجه به محدودیت‌های فیلمبرداری این دوربین‌ها زمان ضبط فیلم نیز محدود بوده و نمی‌توانید بی وقفه به فیلمبرداری بپردازید.

در دوربین‌های معمولی پس از رسیدن زمان ضبط به حدنصاب تعیین شده (ممکن است حجمی یا زمانی یا هردو باشد) عملکرد فیلمبرداری متوقف می‌شود و برای ادامه بایستی مجدداً فیلمبرداری را شروع کنید. در دوربین‌های پیشرفته‌تر اگرچه ممکن است دوربین در فواصل کوتاه متوقف نگردد اما ضبط ویدیوها بطور تک فایل نبوده و فیلم نهایی متشکل از چندین فایل مستقل و پیاپی خواهد بود.

همچنین باید به گرم شدن دوربین هنگام فیلمبرداری نیز توجه کنید. در برخی از دوربین‌ها اخطار گرما نشان داده شده و عملکرد دوربین متقف می‌گردد و باید تا زمان خنک شدن دوربین صبر نمایید.

سخن نهایی

فیلمبرداری با دوربین‌های دیجیتال علیرغم اینکه ممکن است پیچیده به نطر برسد می‌تواند بسیار ساده باشد. تلاش سازندگان دوربین‌های عکاسی دیجیتال بر این است که با ساده تر کردن فرایند فیلمبرداری، این ویژگی جذاب را براحتی در اختیار علاقه‌مندان به فیلمبرداری اعم از آماتور یا حرفه‌ای قرار دهند.

امروزه ضبط بسیاری از سریال‌های تلویزیونی و موزیک ویدیوها با دوربین‌های دیجیتال DSLR انجام می‌شود. بیایید از دوربین عکاسی دیجیتال خود برای تولید انواع ویدیوها نیز استفاده کنید.

در این مقاله سعی شد نکات مهم مربوط به آمورش فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR و بدون آینه توضیح داده شود. اگر  سوال خاصی در این مورد دارید، با استفاده از قسمت نظرات سوالات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

9 دیدگاه

  • Tas گفت:

    من یک d610نیکون با لنز ۸۵mm f1.8دارم اما موقع فیلمبرداری اتوفوکوس نمیکنه تو تنظیماتش هم چیزی پیدا نکردم
    میشه بفرمایید با این دوربین و لنز میشه با حلات اتوفوکوس فیلمبرداری کرد یا خیر
    ممنون🙏🏾

  • mohammad گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
    گفتین که به نسبت عدد فریم، سرعت شاتر رو انتخاب کنیم. یه سوال برام پیش اومد اینکه در فضای باز که نور طبیعی وجود داره و کامل روشن هست، اگه روی 30 فریم تنظیم کنیم، شاتر باید 1/60 باشه، و ایزو هم روی 100، اما نور فیلم خیلی زیاد میشه. اینجا باید چیکار کرد؟ با توجه به این نکته که گفتین اگه سرعت شاتر رو بالاتر ببریم، تصاویر ویدیو پرش خاهد داشت.

    • حجت گفت:

      سلام دوست عزیز.اینجور مواقع باید ازفیلترهای NDاستفاده کرد که به نسبت هرچنداستاپ که افزایش نور داشته باشید ازطریق فیلترهایNDباید کاهش نور داده شود.

  • پوریا گفت:

    سلام
    من با دوربین سونی آلفا7 میخوام در محیط آتلیه عکاسی کنم.بخاطر وجود فلش ها باید دیافراگم رو ببندم اما دیگه تصویری داخل دوربین نمیبینم که بخوام قاب رو ببندم
    چکار باید بکنم که هم دیافراگمم بسته باشه هم تصویر رو داخل صفحه نمایش یا ویزور ببینم؟؟

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام وقت بخیر
      در دوربین های سونی چون ویزور دیجیتال هست چنین امکانی وجود نداره
      و فقط بعد از تنظیم چند ثانیه قاب رو نشون میده

  • فاطمه گفت:

    با دوربین d7500 میخوام4k فیلم برداری کنم ۵۰ فریم و سرعت شاتر ۱۰۰ درسته؟

  • ابوالفضل گفت:

    سلام
    اگر اشتباه نکنم 8k دور و بر ۳۲ مگاپیکسل میشه
    تو متن نوشتید ۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *