021-7356

برای شروع عکاسی چه تجهیزاتی باید بخریم؟

برای شروع عکاسی چه تجهیزاتی باید بخریم؟

ما در اینجا این‌طور تصور می‌کنیم که شما لوازم عکاسی ضروری برای شروع عکاسی، یعنی دوربین، لنز و کارت خود را انتخاب کردید (تصمیم نگرفتید؟ راهنمایی خریدهای مجله نورنگار را بخوانید). حالا دیگر به چه چیز‌هایی نیاز دارید؟

 

راهنمای خرید تجهیزات برای شروع عکاسی

 

1- کیف دوربین

وقتی دوربین می‌خرید هرگز بدون تهیه یک کیف عکاسی به روند خریدتان پایان ندهید. یک کیف دوربین عکاسی با کیفیت، از ضروری‌ترین ابزارهای شروع عکاسی است و بدون آن‌ها تجهیزات شما ناقص است (یا به زودی ناقص خواهد شد!). کیف لپ‌تاپ، کیف کوله‌پشتی ورزشی، زنبیل یا هر چیز دیگری که در خانه دارید، هرگز نمی‌تواند جایگزین یک کیف دوربین عکاسی باشد.

 

کیف‌های دوربین برای محافظت از لوازم عکاسی گران‌قیمت ساخته می‌شوند، نه برای حمل آن‌ها. به همین دلیل بخش‌های داخلی این کیف‌ها با پدهای محافظ ضخیمی پوشیده شده‌اند تا نه تنها حمل و نقل تجهیزات را ساده‌تر کنند، بلکه از آن‌ها در برابر ضربه‌های احتمالی هم مراقبت کنند.

 

به همین دلیل هم کیف‌های دوربین را ابتدا از لحاظ طراحی محافظتی و سپس از نظر سبکی و قابلیت حمل راحت آن بررسی می‌کنند و زیبایی آن در درجه آخر قرار می‌گیرد (به همین دلیل هم اغلب آن‌ها چندان زیبا نیستند!)

 

اغلب کیف‌های لوازم عکاسی چندان ارزان قیمت نیستند. اما در این میان، محصولات برخی از برند‌ها در کنار کیفیت بالا، قیمت مناسب‌تری دارند. کیف‌های عکاسی شرکت Benro از این دسته محصولات هستند که برای انواع تجهیزات (مثلاً یک دوربین و لنز، یک دوربین و چند لنز، یا یک دوربین و لنز و فلاش و لوازم جانبی و …) ارائه می‌شوند.

 

برای خرید کیف دوربین پیشنهاد می‌کنیم یا با توجه به مدل دوربینتان از کارشناسان فروش چت آنلاین در سایت راهنمایی بگیرید یا مستقیماً به فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی بروید. اگرچه لازم است درباره خرید کیف عکاسی، از قبل اطلاعات زیادی کسب کنید، اما هیچ چیزی مثل راهنمایی گرفتن با توجه به مدل دوربینتان نیست.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیف عکاسی

 

 

راهنمای خرید تجهیزات برای شروع عکاسی

 

2-سه‌پایه‌

هر عکاس، یک سه‌پایه نیاز دارد. اصولاً حتی عکاسان خبری هم که عادت دارند همیشه و همه‌جا دوربینشان را از گردنشان آویزان کنند هم به سه‌پایه نیاز دارند. در واقع بدون سه‌پایه، بخش مهمی از قابلیت‌های دوربینتان را از دست خواهید داد. عکاسی از خود، عکاسی از یک جمع خانوادگی، عکاسی طبیعت، عکاسی با سرعت‌‌های پایین شاتر، عکاسی در شب، فیلم‌برداری … همه این‌ها کارهایی هستند که اگرچه دوربین شما امکان انجامشان را دارد، اما بدون سه‌پایه اصولاً نتیجه کار چیزی نخواهد بود که انتظار دارید.

 

مثلاً فرض کنید می‌خواهید از یک مهمانی خانوادگی عکاسی کنید. بدون سه‌پایه مجبورید از ترکیب صندلی، جعبه دستمال کاغذی و فندک روشن کردن کیک، برای تراز کردن دوربینتان استفاده کنید، یا اینکه خودتان در عکس نباشید! سه‌پایه‌ها تنها برای ایمن نگه داشتن دوربین استفاده نمی‌شوند.

 

به زودی، وقتی به سراغ عکاسی در نور کم یا فیلم‌برداری با دوربین dslr تان رفتید متوجه می‌شوید که بدون سه‌پایه (یا هر چیزی که دوربینتان را ثابت و در یک زاویه خاص نگه دارد) نمی‌توانید آن کار را به درستی انجام دهید.

 

سه‌پایه‌ها هم مانند دیگر ابزارهای شروع عکاسی ، انواع و کاربردهای مختلفی دارند و می‌توانید در راهنمای خرید سه‌پایه ها، با انواع و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا شوید. خرید سه‌پایه‌ها مانند کیف دوربین عکاسی چندان سلیقه‌ای نیست و بیشتر به امکاناتی که دارند وابسته است. به همین دلیل هم می‌توانید به صورت آنلاین به راحتی آن‌ها را خریداری کنید.

 

اگر برای شروع به راهنمایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً سه‌پایه‌های سری MeFoto از بنرو را ببینید. این برند، سه‌پایه‌هایی با قیمت مناسب و در عین حال بسیار کارآمد و با کیفیتی تولید می‌کند (و اتفاقاً به ظاهر آن هم بسیار اهمیت می‌دهد و برخلاف اغلب سه‌پایه‌های عکاسی، طراحی زیبایی هم دارند!).

 

3-فیلتر‌ها

فیلتر‌های عکاسی بسیار پیچیده‌تر از چیزی هستند که در ابتدا تصور می‌کنید. وقتی به یک فروشگاه تجهیزات عکاسی سر می‌زنید، ده‌ها نوع فیلتر مختلف را در قفسه‌ها می‌بینید. فیلتر‌هایی که می‌توانند روی رنگ‌های تصویر تأثیر بگذارند. فیلتر‌هایی برای کاهش نور یا فیلتر‌هایی برای جلوگیری از انعکاس نورهای بازتابی و … برخی اوقات تفاوت‌های آن‌ها آن‌قدر ناچیز است که تنها عکاسان حرفه‌ای می‌توانند دلیل گران‌قیمت بودن آن‌ها را برایتان توضیح دهند.

 

راهنمای خرید تجهیزات برای شروع عکاسی

 

اما آنچه که در ابتدا به عنوان یکی از ابزارهای شروع عکاسی به آن نیاز دارید، فیلترهای پیشرفته نیستند. بلکه یک فیلتر محافظ برای لنز دوربینتان است. فیلتر‌های محافظ لنز گاهی اوقات تنها یک شیشه هستند. یعنی هیچ کار دیگری به جز “شیشه بودن” انجام نمی‌دهند.

 

اما آنچه که قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند این است که چقدر در “هیچ کاری انجام ندادن” بهتر هستند! در واقع اشکالی که خیلی از فیلتر‌های ارزان قیمت دارند این است که یک کاری انجام می‌دهند! یعنی روی عکسی که می‌گیرید یا روی کیفیت آن تأثیر می‌گذارند. فراموش نکنید که بهترین شیشه، آن است که هیچ رنگ یا اعوجاج یا انعکاس یا هر تأثیر دیگری را از پشت آن نبینیم. خصوصاً اگر قرار باشد از پشت آن عکاسی کنیم.

 

فیلتر‌های مختلفی از برند‌های گوناگون در بازار وجود دارند. بهترین انواع فیلتر‌ها می‌توانند بدون تأثیر روی دیگر جنبه‌های تصویر، اشعه ماورا بنفش را حذف کنند که به آن‌ها فیلتر‌های UV گفته می‌شود. این فیلتر‌ها علاوه بر حذف UV، از آلوده شدن سطح عدسی لنز یا ضربه به آن جلوگیری می‌کنند. به همین سادگی. در واقع اولین فیلتری که باید تهیه کنید یک فیلتر UV با ضریب عبور بالاست.

 

4-فلاش‌

فلاش از آن وسایل جانبی بسیار مهمی است که خیلی از عکاسان تازه‌کار چندان به آن فکر نمی‌کنند. اغلب آن‌ها فکر می‌کنند که فلاش اکسترنال، برای این است که در نور کم، بتوانند نور بیشتری روی سوژه بتابانند. در واقع آن را نوع قوی‌تر فلاش روی دوربینشان می‌دانند. (کاربردهای بیشتر فلاش اکسترنال)

 

جالب است بدانید که اگر قابلیت‌های مهم فلاش‌های اکسترنال را در یک فهرست در نظر بگیرید، استفاده از شدت نور بیشتر این فلاش‌ها در نور کم، شاید آخرین قابلیت آن باشد که برایتان کاربرد دارد. اغلب فلاش‌های اکسترنال دارای سر چرخان هستند. یعنی می‌توانید آن‌ها را بچرخانید و نور را از جهتی غیر از جهت دوربینتان بتابانید. این کار که نتیجه بسیار جالبی هم دارد، نوع ساده‌ای از نورپردازی است و شما را وارد دنیای نورپردازی در عکاسی می‌کند.

 

external flash

 

فلاش‌های اکسترنال ساخت برند‌های اصلی دوربین‌ها معمولاً گران‌قیمت هستند. این فلاش‌ها برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده‌اند و طبیعتاً چون ساخت برند اصلی هم هستند، قیمت نسبتاً بالاتری دارند. اما برای شروع می‌توانید از برند‌های دیگر که برای شرکت‌های اصلی، فاش تولید می‌کنند استفاده کنید که هم قیمت نسبتاً ارزان‌تری دارند و هم در اغلب موارد، کیفیت و عملکرد آن‌ها، دست کمی از برند‌های اصلی ندارد.

به عنوان مثال شرکت‌هایی مانند Hahnel یا Nissin، فلاش‌های خوبی تولید می‌کنند که می‌توانید برای شروع عکاسی از آن‌ها استفاده کنید.

 

یادبگیریم: استفاده از فلاش‌ چگونه می‌تواند در گرفتن عکس‌های بهتر به ما کمک کند؟

 

5-گیرنده‌های فلاش

اگر یک فلاش گرفتید، حتماً یک دستگاه کنترل از راه دور آن را هم تهیه کنید. این دستگاه‌ها که قیمت بسیار مناسبی هم دارند به شما امکان می‌دهند تا از راه دور، فلاشتان را کنترل کنید. کنترل فلاش از راه دور، دقیقاً نخستین گام‌های نورپردازی محسوب می‌شود. زیرا می‌توانید نور را از دوربین دور کرده و به سوژه نزدیک کنید. این دستگاه‌ها را “تریگر” فلاش می‌نامند و از عکاسی پرتره گرفته تا عکاسی ماکرو و جواهرات، برای انواع رشته‌های عکاسی کاربرد دارند.

 

لوازم عکاسی

 

تریگر‌های فلاش با مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارند و به ندرت ممکن است عکاسان، تریگر‌های ساخته شده توسط سازندگان اصلی دوربین‌ها (مانند کانن و نیکون) را خریداری کنند. اغلب برند‌های محبوب و پرفروش در بازار، از برند‌های سازنده تجهیزات جانبی مانند Hahnel است که تریگر‌های مدل Captur این شرکت بسیار کارآمد و با قیمت مناسب هستند.

 

اما این تریگر‌ها صرفاً مخصوص عکاسی با فلاش از راه دور نیستند و امکانات پیشرفته‌تری مانند قابلیت عکاسی تایم لپس و شاتر شدن از راه دور و … هم دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند، منظر جدیدی از عکاسی را پیش رویتان بگشایند.

 

6-رفکلتور

این یکی از ارزان‌ترین تجهیزات جانبی است که هر عکاس باید یکی از آن‌ها را داشته باشد. رفلکتور‌ها، ابزارهای ساخته شده از پارچه‌های براق یا رنگ هستند که می‌توانید آن‌ها را با یک فنر (مانند سایه‌بان جلوی شیشه اتومبیل‌ها) به سرعت باز کرده یا دوباره جمع کنید.

 

عکاسی پرتره، محصولات، غذاها ، گل‌ها و … تمامی انواع عکاسی که از سوژه‌های کوچک انجام می‌شود، با رفلکتور‌ها نتیجه بهتری دارند. رفلکتور‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، کار انعکاس یا بازتاب نور را انجام می‌دهند. یعنی کافیست آن را در جهت مخالف نور نگاه دارید تا نور را به سوی دیگر سوژه که تاریک‌تر است بازتاب دهد و آن را روشن کند. این ساده‌ترین کاری است که یک رفلکتور انجام می‌دهد.

 

اما رفلکتور‌های زیادی در فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی وجود دارند که جدای از اندازه‌های بزرگ و کوچکشان، دارای قابلیت‌های بیشتر نیز هستند. مثلاً برخی از آن‌ها، دارای سطوح براق رنگی (سفید یا طلایی) هستند تا علاوه بر بازتاب نور، یک ته مایه رنگی را هم به سوژه اضافه کنند و آن را زیباتر کنند (یا فضای رنگی سوژه را تغییر دهند).

 

برخی از رفلکتور‌ها هم دارای سطوح رنگی خالص، مانند سفید، مشکی، سبز و آبی کروماکی هستند و می‌توانید آن‌ها را پشت سر سوژه قرار دهید و به عنوان زمینه تک رنگ از آن‌ها استفاده کنید.

 

اغلب رفلکتور‌های چندتایی، دارای یک لایه میانی هم هستند که رنگ سفید دارند. این لایه، امکان عبور نور را می‌دهد، و تأثیری که روی نور می‌گذارد این است که نور را کمی ملایم‌تر می‌کند. این رفلکتور را در مسیر نور نگه می‌دارند (مثلاً در مسیر نور خورشید و صورت سوژه) تا از ایجاد سایه‌های تیز روی سوژه جلوگیری کنند و سایه‌ها را ملایم‌تر کنند. رفلکتور‌های 5 یا 7 کاره، در واقع یک رفلکتور با پوشش‌های مختلف است که هر کدام برای کاری ساخته شده‌اند.

 

لوازم عکاسی

 

از بهترین رفلکتور‌های موجود با قیمت مناسب، رفلکتور‌های 7 لایه Godox یا S&S با ابعاد 150×200 سانتی‌متر هستند که قیمت بسیار مناسبی هم دارند.

 

7-کارت ریدر

کارت‌ خوان‌ها یا کارت ریدر‌ها، یکی از آن وسیله‌های جانبی هستند که معمولاً کسی به یاد آن‌ها نمی‌افتد. این ابزارها، همان چیزی هستند که برای انتقال اطلاعات از کارت حافظه، به کامپیوتر استفاده می‌شوند و در اغلب لپ‌تاپ‌های امروزی وجود دارند.

 

اما اگر به جای لپ‌تاپ، از کامپیوتر استفاده می‌کنید، یا اینکه دوربین شما از کارت‌های دیگری به جز کارت sd پشتیبانی می‌کند، باید به فکر یک کارت ریدر با کیفیت باشید. کرات ریدر‌ها، با برند‌های مختلفی در بازار وجود دارند. اما بهتر است سعی کنید، تنها از برند‌های خوش‌نام و قابل اعتماد استفاده کنید. فراموش نکنید، همانند کارت‌های حافظه، استفاده کردن از کارت ریدر‌های درجه پایین، می‌تواند اطلاعات یا حتی خود کارت حافظه شما را در معرض خطر قرار دهد.

 

کارت ریدر‌های خوبی در بازار وجود دارند که از آن جمله می‌توان به Silicon Power Card Reader با سرعت USB 2.0 و کارت ریدر Sandisk ImageMate All in One با درگاه USB 3.0 اشاره کرد. مدل دومی نه تنها از درگاه بسیار پرسرعت تری پشتیبانی می‌کند (و انتقال اطلاعات با آن بسیار سریع‌تر است) بلکه از انواع کارهای حافظه مختلف میکرو نیز پشتیبانی می‌کند و ضمناً می‌توانید کارت‌های دوربین‌های مختلف را به آن متصل کنید.

 

لوازم عکاسی

 

لوازم عکاسی زیادی برای عکاسان تازه‌کار در فروشگاه‌های تجهیزات به فروش می‌روند. فراموش نکنید که انتخاب بسیاری از آن‌ها، صرفاً نه برای راحتی کار عکاسی ، بلکه برای ایمنی بیشتر تجهیزاتی است که آن‌ها را با قیمت بالایی تهیه کرده‌اید. دنیای عکاسی پر از تجهیزات مختلفی است که می‌توانند کار عکاسی را برایتان لذت بخش تر کنند.

 

 

6 دیدگاه

  • 9193794904 گفت:

    سلام نورنگاری عزیز
    ممنون از ثبت نظرتون 🌹🙏

  • 9193794904 گفت:

    سلام نورنگاری عزیز
    ممنون از شما 🌹🙏

  • سلام
    معرفی عالی، بعضی از ای باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    پیشنهاد میکنم این محصولات رو هم ببینید:
    ابزار مهمانی

  • پشتیبانی نورنگار گفت:

    سلام وقتتون بخیر خیلی خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده ممنون از این که همراه همیشگی ما هستید 😍

  • دهقان گفت:

    سلام من میخوام عکاس بشم
    از چه دوربینی باید شروع به عکاسی کنم؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر دوربینی که تنظیمات دستی داشته باشد و بهتر است امکان تعویض لنز هم داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *