دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کلاژ در عکاسی چیست؟

تکنیک و ترفند
کلاژ در عکاسی چیست؟

هنر کلاژ در عکاسی (Collage Art)

در عکاسی ، مجموعه ای از عکس هایی است که برای تهیه یک عکس واحد در کنار هم قرار می گیرند؛ کلاژ در عکاسی قدیمی به صورت برش عکس ها در شکل ها و مدل های جذاب و اصلاح عکس های خاص و قرار دادن آنها در کنار هم انجام می شد. در واقع با قرار دادن چند تصویر مختلف در کنار هم تصویر جدیدی خلق میشود. آموزش ادیت تصاویر دنیای بزرگ و مهمی است که می‌تواند کیفیت تصاویر ثبت شده را چندین برابر کند. در صورتی که بهترین تجهیزات را هم داشته باشید اما نتوانید ادیت مناسبی انجام دهید، خروجی کار دلچسب نخواهد شد. آکادمی نورنگار در کنار آموزش عکاسی ، آموزش ادیت را به صورت تخصصی برگزار می‌کند و علاقمندان می‌توانند در این دوره‌ها از حضور اساتید متخصص و برجسته نهایت استفاده را ببرند.

کلاژ اثر پیکاسو

اما تکنیک کلاژ در عکاسی دیجیتال بسیار گسترده تر است و برای تغییر و دستکاری عکس های دیجیتال می توان از امکانات جدید بسیاری مانند نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ استفاده کرد و دلیل آن هم پیشرفت روزافزون تکنولوژی و هنر عکاسی می باشد. برای ساخت یک کلاژ عکس دیجیتال می توان عکس های مختلفی را با هم ترکیب کرد تا یک تصویر یکپارچه واقع گرایانه یا رئالیسم ایجاد شود. هنر کلاژ یکی از عوامل اصلی ایجاد نوآوری در هنر معاصر است.

تاریخچه کلاژ کلاژ در عکاسی

تاریخچه کلاژ

کلاژ یک تکنیک هنری است که تاریخچه آن به 200 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، زمانی که خطاطان ژاپنی با چسباندن تکه های کاغذ و پارچه به یکدیگر، برای نوشتن شعرهای خود کاغذ درست می کردند.

هنر کلاژ یک فرم هنری است که به دنباله  تحول هنری دادائیسم (دادا) معرفی گردید و اسم آن از کلمه فرانسوی (coller) به معنای چسباندن برگرفته شده است.

هنرکلاژ مدرن در فرانسه شکل گرفته است اما تاثیرات هنرمندان سایر نقاط جهان در شکل گیری آن تا بدین جا را نباید نادیده گرفت.

در دوران قرون وسطی، هنرمندان با استفاده از الیاف ظریف و زیبا، سنگ های قیمتی، محصولات مصنوعی و دست ساز و تکه های فلز گرانبها، تزئین و زیبا کردن آثار هنری مذهبی را شروع کردند.

تا قرن نوزدهم میلادی، عکس ها، هنر و رسانه ای محبوب بودند و کلاژ بیشتر یک مهارت و کار دستی به حساب می آمد تا یک هنر! با شروع قرن نوزدهم کلاژ در اروپا جنبه فانتزی به خود گرفت و در آلبوم های عکس مورد استفاده قرار گرفت .

در اواخر قرن 19میلادی، هانس کریستیان آندرسون برای اینکه در کتاب های خود برخی از مفاهیم را با مثال و تصویر توضیح دهد، کلاژ را به عنوان یک تکنیک و سبک هنری در نظر گرفت.

در قرن بیستم، کلاژ توسط هنرمندان مهمی به عنوان سبکی هنری پذیرفته شد. حدود 15 سال پیش، نرم افزار کلاژ محبوبیت زیادی به دست آورد.این کلمه اولین بار توسط جورج براک و پابلو پیکاسو در اوایل قرن بیستم ، هنگامی که به بخش ممتاز از هنر مدرن تبدیل شد، به کار رفت.

این ریشه ها، پایه و اساس انواع کلاژهایی هستند که امروزه می بینیم.

 

[relatedpost post=”91292″]

انواع مختلف کلاژ

یک کلاژ قدیمی از عکس های بریده شده و چسباندن آنها به یک پس زمینه تشکیل شده و غالبا با چیزهایی مانند روبان یا خرده ریزها و مواد دور ریختنی تزئین می شود.

کلاژهای دیجیتالی را می توان با دست و به کمک هر برنامه ویرایش عکس سرهم کرد یا به صورت خودکار توسط یک برنامه کلاژ ایجاد کرد.

یکی از جالب ترین انواع کلاژ مدرن با استفاده از صدها عکس بسیار کوچک با اشکال یکنواخت ساخته شده است که بر اساس رنگ مرتب شده اند تا هنگامی که از فاصله دورتری آن را مشاهده کنید، یک عکس کلی خیره کننده و جالب توجه را ببینید.

کلاژ چهره

کد تخفیف نورنگار

چگونه کلاژ درست کنیم؟

در ادامه توضیح خواهیم داده که چگونه کلاژ بسازیم و در ساخت آن به چه مواردی دقت کنیم.

انتخاب عکس ها

برای ساخت یک کلاژ به یادماندنی، عکس های مورد استفاده باید به نوعی با هم مرتبط باشند و با قرار گرفتن در کنار هم بتوانند داستانی را برای شما بازگو کنند.

كلاژهای شجره نامه خانوادگی بسیار رایج هستند و دوران های مختلف یک خانواده مانند بزرگ شدن كودكان را نشان می دهد. هر چیز به یاد ماندنی یا خاص می تواند به عنوان موضوع و سوژه یک کلاژ در عکاسی مورد استفاده قرار گیرد.

کلاژ از تصاویر خانوادگی

برای جالب شدن کلاژ، انتخاب کنیباید عکس هایی د که بیشترین تأثیر را داشته باشند و اثر نهایی باید یک مفهوم کلی را نشان داده و افکار و احساسات بیننده را برانگیزاند.

ایجاد یک موضوع

موضوع و سوژه کلاژ معمولا مربوط به یک شخص و برای بزرگداشت و ادای احترام به چیزی یادماندنی است. هنگام انتخاب موضوع یک کلاژ، به مفهوم و پیام کلی آن فکر کنید. برای مثال، پیکاسو برای ترکیب عناصر متفاوت در ترکیب غیرمعمول خود از یک سبک کلاژ استفاده کرد. اثر هنری او به نام “همچنان زندگی با صندلی چوبی” یا (Still Life with Chair Caning) مجموعه ای از بسیاری هنرهاست که ساختاری ابعادی دارد.

طبیعت بی جان با صندلی اثر پیکاسو

هنرمند عصر حاضر، دیوید هاکنی روش و رویکردی کاملا متفاوت با همان موضوع دارد. او برای ایجاد تصویر اصلی و کلی، از قسمت های مختلف صحنه، عکس های کلوزآپ می گیرد و در آخر آنها را کنار هم قرار داده و با هم ترکیب می کند تا تصویر نهایی ساخته شود.

دیوید هاکنی که به خاطر کلاژهای عکس و نقاشی از استخرهای شنای لس آنجلس مشهور است، یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان انگلیسی قرن بیستم در این حوزه به حساب می آید.

استخرهای شنای لس آنجلس دیوید هاکنی

[relatedpost post=”94172″]

کلاژ کتاب ها

کلاژ کتاب، یک سرگرمی بسیار محبوب است که منشأ آن به هنر کلاژ برمی گردد. کلاژ کتاب در واقع مجموعه ای از عکس ها و قطعاتی است که از کتاب ها و روزنامه های مختلفی بریده شده است.

شما می توانید با استفاده از برش های مقوا، برچسب ها، لغات، حاشیه ها، پس زمینه ها، کلمات، آلبوم های عکس و بریده های روزنامه ها، یک کتاب کلاژ دارای تعداد زیادی صفحه درست کنید که هر صفحه آن حاوی یک تصویر هنری مجزا است که برای نشان دادن عکس های خودتان طراحی کرده اید.

کلاژ  شیوه‌اى است که در آن نه تنها میتوان از عکس بلکه وسایل مختلفى از قبیل مقوا، بریده روزنامه، پارچه، عکس، اشیاء و … دیگر استفاده کرد .به عبارت دیگر کلاژ یا تکه چسبانی اثری است هنری که توسط اجزای ترکیبی شامل انواع کاغذ یا پارچه و مقوا و یا حتی تکه های بریده شده ی روزنامه و دیگر موارد چاپی است و کلاژ از چسباندن هر کدام از این موارد در کنار یکدیگر بر روی هر سطحی، ساخته میشود.

در زیر نمونه ای از کلاژ با روزنامه، مقوا را مشاهده میکنید.

کلاژ چهره با روزنامه

هنرکلاژ با وسایل ساده

کلاژ عکس خانوادگی

نویسنده : مهرنوش رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *