021-7356

کولاژ چیست و چطور می‌توانیم یک کولاژ خوب خلق کنیم؟

کولاژ چیست و چطور می‌توانیم یک کولاژ خوب خلق کنیم؟

کولاژ چیست؟

کولاژ مجموعه‌ای از چندین عکس یکتا در مورد یک موضوع خاص است که در کنار هم و داخل یک عکس قرار گرفته‌اند. برخی مواقع ممکن است در کلاژ از ویدیو هم استفاده شود. ما اغلب اوقات به دیدن فقط یک عکس عادت داریم. اکثر عکس‌ها نیز در کسری از ثانیه گرفته شده‌اند و گذر زمان را نشان نمی‌دهند. همین مدت زمان کوتاه هم در یک نقطه ثبت شده است.

کولاژ می‌تواند شامل هر تعداد عکسی که مایل هستید باشد و هیچ محدودیتی از لحاظ زمانی هم ندارد. همچنین می‌توانید از هرتعداد لوکیشنی که مایل بودید هم برای عکاسی استفاده کنید. البته به صورت عملی محدودیت‌هایی هم دارید که درمورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

فتومونتاژ چیست

کلاژ مثل سبک کوبیسم است و هیچ محدودیتی از لحاظ پرسپکتیو و یا زمان در آن وجود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از چندین عکس مختلف از یک سوژه (یا بیشتر) یک اثر هنری خلق کنید. با انجام این کار به صورت منسجم می‌توانید آثار زیبایی خلق کنید اما در صورتی که به برخی عناصر بصری ضروری توجه نکنید ممکن است آسیب خیلی زیادی به شما برسد.

کولاژ چه چیزی نیست؟

امروزه اپ‌ها و سایت‎های زیادی برای کولاژ در سطح اینترنت وجود دارند. تقسیم یک عکس و ترکیب آن به شکلی که کاربر احساس کند از چند عکس تشکیل شده است نیز کار آسانی است اما هیچکدام از این موارد فتو مونتاژ محسوب نمی‌شوند.

[relatedpost post = “106948”]

نتیجه چنین کاری ممکن است از لحاظ گرافیکی زیبا باشد اما یک عکس معمولی که با تکه تکه کردن یک عکس ایجاد شده است هیچگونه عمق یا بیان هنری خاصی ندارد.

مجموعه‌ای از چند عکس غیرمرتبط و یا چند عکس که تا حدودی به یکدیگر مرتبط هستند هم به عنوان کلاژ شناخته می‌شود اما در این مقاله در مورد این نوع تصاویر صحبت نمی‌کنیم.

عکاسی خلاق: فراتر از یک عکس

به هرکدام از سبک‌های عکاسی که علاقه‌مند باشید، می‌توانید در همان سبک کولاژ بسازید. تنها چیزی که نیاز دارید قدرت تخیل، مقدار زیادی زمان و تمرکز است. این کار به هیچ عنوان ساده نیست و خیلی سخت‌تر از گرفتن یک عکس معمولی است. در واقع به دلیل پروسه خلاقانه‌ای که برای خلق کلاژ باید طی کنید این زمینه بیشتر چیزی مثل نقاشی، نویسندگی یا مجسمه‌سازی است.

آموزش فتومونتاژ

وسایل موردنیاز:

  • دوربین
  • کامپیوتر
  • پرینتر
  • تخته، چسب، غلطک، ماژیک مشکی

راهنمای گام به گام ساخت کولاژ

در ادامه به صورت گام به گام یاد خواهید گرفت که چطور اولین مونتاژ خود را بسازید. پس از اینکه به صورت کامل با پروسه آشنا شدید و جریان کار مناسب خود را پیدا کردید، می‌توانید آثار بسیار زیباتری خلق کنید.

انتخاب سوژه

شما باید به دقت هدف خود را از خلق کلاژ تعیین کنید. این هدف با ایده عکاسانه شما متفاوت است و باید پتانسیل خودتان برای بیان فضا و زمان را هم در نظر داشته باشید. برای اولین بار یک سوژه‌ی ثابت انتخاب کنید که بعدا هم بتوانید در صورت نیاز دوباره از آن عکاسی کنید. به هیچ عنوان برای اولین بار سوژه‌ای که حرکت می‌کند را انتخاب نکنید زیرا سختی‌های زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. بهترین کار این است که با یک سوژه‌ی ساده شروع کنید.

[relatedpost post = “116906”]

برنامه‌ریزی

متدی که می‌خواهید از سوژه عکاسی کنید را به دقت مشخص کنید. از قبل مشخص کنید که به چه تعداد عکس نیاز دارید. فاصله خودتان با سوژه را به صورت دقیق محاسبه کنید و مشخص کنید که با چه لنزی و چه تعداد عکس قرار است اولین کولاژ خود را تهیه کنید.

در صورتی که از یک لنز استاندارد 50 میلیمتر استفاده کنید، ترکیب تصاویر خیلی ساده‌تر می‌شود اما لنزهای واید باعث ایجاد اعوجاج‌های مشکل‌سازی در لبه‌های تصویر می‌شوند. سعی کنید کلاژی بسازید که از 20 تا 30 عکس مختلف تشکیل شده است. استفاده از عکس‌های بیشتر و یا کمتر باعث می‌شود ساخت عکس نهایی خیلی سخت باشد.

در کولاژ زیر از تعداد خیلی کمی عکس استفاده شده است. به همین دلیل ترکیب این عکس‌ها و حفظ یکپارچگی بین آن‌ها کار خیلی سختی است.

بیشتر از مقدار موردنیاز عکس بگیرید

راهنمای ایجاد فتومونتاژ

یک جدول خیالی در ذهن خودتان داشته باشید تا مطمئن شوید از تمام عکس‌های موردنیاز حداقل یک نسخه دارید. معمولا بهتر است از گوشه‌های تصویر شروع کنید و سعی کنید عکس‌ها همپوشانی داشته باشند. در صورتی که از چپ به راست عکس می‌گیرید یکی از اشیایی که در سمت راست کادر قرار دارد را به خاطر بسپارید. سپس عکس موردنظر خود را بگیرید و دوربین را به شکلی بچرخانید که جسم مورد نظر هنوز هم داخل کادر باشد.

در صورتی که عکس‌های شما همپوشانی داشته باشند کارتان خیلی راحت‌تر خواهد بود زیرا زمان به هم چسباندن تصاویر انعطاف‌پذیری خیلی بیشتری خواهید داشت. نیازی نیست هزاران عکس مختلف بگیرید اما بهتر است مطمئن شوید از تمام قسمت‌های سوژه عکس دارید. سعی کنید از هرکدام از قسمت‌های سوژه یک عکس خلاقانه‌ بگیرید. من برخی اوقات از هر قسمت صحنه چند عکس مختلف می‌‎گیرم. این کار باعث می‌شود زمان به هم چسباندن عکس‌ها راحت‌تر باشم.

خطوط موجود در عکس را ببینید

استفاده از خطوط افقی، عمودی و قطری کمک زیادی به شما می‌کند. سعی کنید خطوط صاف یا خمیده عکس را همزمان با عکاسی پیدا کنید و به نحوه‌ی دیده شدن آن‌ها در عکس نهایی فکر کنید. با استفاده از این خطوط کنار هم قرار دادن عکس‌های نهایی آسان‌تر خواهد بود و باعث می‌شود عکس زیباتری داشته باشید. در صورتی که در عکس نهایی شما هیچگونه جریان خطی وجود نداشته باشد، آن عکس خیلی گیج‌کننده خواهد بود.

مدیریت تصاویر

معمولا از فتوشاپ و لایتروم برای ترکیب تصاویر قبل از پرینت استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید از هر نرم‌افزار ادیت عکسی که امکان بارگذاری عکس به صورت لایه‌های مجزا را داشته باشد استفاده کنید. تمام عکس‌های گرفته شده را داخل کامپیوتر بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که حتی عکس‌هایی که مشکل فنی دارند را هم نباید حذف کنید. زیرا ممکن است برای رفع مشکلات عکس‌های دیگر به آن‌ها نیاز داشته باشید.

یک بار تمامی عکس‌هایی که گرفته‌اید را نگاه کنید و قوی‌ترین تصاویر را بردارید. سعی کنید صرف نظر از اینکه می‌توانید از هر عکس داخل کولاژ استفاده کنید یا نه، تصاویری را انتخاب کنید که قابلیت استفاده به عنوان یک عکس جداگانه را هم دارند.

[relatedpost post = “129383”]

یک پوشه‌ی جداگانه بسازید و تمام این عکس‌ها را داخل آن کپی کنید. سپس تصاویری را انتخاب کنید که احساس می‌کنید برای ایجاد مونتاژ مناسب هستند. محل قرارگیری لبه‌ها را در ذهن خودتان شبیه‌سازی کنید و تصاویری را انتخاب کنید که توانایی تکمیل تصویر شما را دارند. این تصاویر را هم داخل یک پوشه دیگر قرار دهید.

تغییر سایز عکس‌ها

بسته به ابعاد موردنظر عکس نهایی، ابعاد این عکس‌ها را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که رزولوشن را باید روی 300dpi قرار دهید تا مطمئن شوید حتی پس از چاپ عکس‌ها نیز ابعاد آن‌ها تغییری نمی‌کند.

تعیین کنید که چند عدد عکس قرار است طول تصویر و چند عدد قرار است عرض آن را تشکیل دهند. سپس هرکدام از عکس‌ها را براساس این مقادیر تغییر سایز دهید. سایز عکس‌ها را بعدا هم می‌توانید تغییر دهید اما بهتر است از همان ابتدا با یک سایز پایه کار کنید.

ایجاد بوم فتوشاپ

یک بوم جدید با ابعاد مناسب ایجاد کنید و مطمئن شوید که رزولوشن آن با رزولوشن عکس‌های شما برابر است. خیلی نگران ابعاد این بوم نباشید، زیرا می‌توانید هر زمان که خواستید آن را تغییر دهید.

وارد کردن عکس‌ها

با مراجعه به مسیر File > Scripts > Load Files To Stack تمام تصاویری که در مرحله 1 و 2 انتخاب کردید را وارد فتوشاپ کنید. با این کار تمام تصاویر انتخابی را در یک فایل به صورت لایه‌های جداگانه وارد می‌کنید. سپس تمام لایه‌ها را انتخاب کنید و آن‌ها را داخل فایلی که بوم خود را ساخته‌اید بکشید. در این مرحله ممکن است تمامی عکس‌ها روی هم قرار گرفته باشند.

مرتب کردن عکس‌ها

فتومونتاژ چیست

سعی کنید با درگ کردن هر عکس را نزدیک جایی که می‌خواهید قرار دهید. در صورتی که این قابلیت را دارید با کد رنگی لایه‌ها را مشخص کنید، حتما این کار را انجام دهید. ابتدا یک رنگ به تمام عکس‌هایی که سمت چپ تصویر قرار می‌گیرند اختصاص دهید و سپس عکس‌های میانی و سمت راست را هم به همین شکل کدگذاری کنید. همچنین می‌توانید با گروه‌بندی عکس‌ها نیز جریان کار روان‌تری داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید به سادگی هرکدام از گروه‌ها را مخفی کنید تا کار با عکس‌های دیگر آسان‌تر باشد.

عکس‌ها را به اندازه‌ای جابجا کنید تا یک نمای کلی از سوژه داشته باشید. برخی عکس‌ها ممکن است باز هم روی هم باشند که اشکالی ندارد.

قسمت جالب ماجرا از اینجا به بعد آغاز می‌شود. از این نقطه به بعد می‌توانید به صورت آزادانه کار کنید؛ خودتان را به هیچ چیز محدود نکنید و سعی کنید با تغییر چیدمان عکس‌ها و جابجا کردن آن‌ها ترکیب‌های جدید را کشف کنید. ممکن است برخی از عکس‌ها زیر یک عکس دیگر مخفی شده باشند. در این صورت می‌توانید با جابجایی لایه عکس موردنظر این مشکل را رفع کنید.

این مرحله اولین بار ممکن است خیلی طول بکشد. انتظار نداشته باشید اولین باری که کلاژ را امتحان می‌کنید بتوانید یک عکس کامل داشته باشید.

[relatedpost post = “128821”]

سعی کنید خیلی خودتان را محدود نکنید و فقط هدفتان این باشد که بتوانید یک کولاژ ایجاد کنید که بیننده بتواند بدون هیچگونه مشکلی به آن نگاه کند. در صورتی که عکس‌های گرفته شده را به خوبی ترکیب نکنید، نتیجه نهایی خیلی زیبا نخواهد بود و به همین خاطر باید خیلی مراقب باشید آن‌ها را به صورتی بچینید که برای بیننده زیبا باشند. درغیر این صورت نتیجه نهایی می‌تواند خیلی مبهم و گیج‌کننده باشد.

برای اینکار می‌توانید عکس‌ها را به شکلی کنار هم قرار دهید که خطوط به صورت واضح از بین تمام عکس‌ها گذشته باشد. این خطوط کمک می‌کنند عکس‌های به خوبی کنار هم قرار بگیرند و به صورت یکپارچه دیده شوند.

مخفی کردن لایه‌ها برای تکمیل کولاژ

همزمان با اینکه کلاژ شما در حال شکل‌گیری است، شما می‌توانید لایه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را مخفی کنید. به هیچ عنوان آن‌ها را حذف نکنید و فقط مخفی کردن آن‌ها کفایت می‌کند.

ایجاد کولاژ به انعطاف‌پذیری خیلی زیادی نیاز دارد. با جابجا کردن هر عکس مونتاژ شما نیز تغییر می‌کند، اینکه بتوانید هر عکس را به صورت جداگانه مخفی کنید، باعث می‌شود بتوانید خلاقیت بیشتری داشته باشید.

در صورتی که احساس می‌کنید برخی از قسمت‌های عکس خالی است، عکس‌هایی که وارد فتوشاپ نکرده‌اید را بررسی کنید؛ ممکن است بتوانید با استفاده از آن‌ها این جاهای خالی را پر کنید. در غیر اینصورت عکس‌های قبلی را کپی کنید و یا در صورتی که این جای خالی خیلی به چشم نمی‌آید آن را به همان صورت رها کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *