دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

VoLTE چیست + نحوه فعال کردن آن در گوشی‌های هوشمند

راهنمای انتخاب
VoLTE چیست + نحوه فعال کردن آن در گوشی‌های هوشمند

VoLTE چیست؟

VoLTE مخفف عبارت Voice over LTE یعنی صدا بر بستر LTE است. همان‌طور که از نامش پیداست، این فناوری امکان برقراری تماس صوتی از طریق شبکه‌های مدرن LTE را فراهم می‌کند. با این امکان، کیفیت ارتباطات و تماس‌های صوتی بیشتر و واضح‌تری نسبت به شبکه‌های قدیمی GSM یا CDMA در اختیار داریم.

همچنین با استفاده از آن می‌توان به‌طور هم‌زمان از تماس و داده استفاده کرد. درحالی‌که در شبکه‌های قدیمی این امکان وجود نداشت و اگر موقع اتصال به داده تلفنتان زنگ می‌خورد، داده شما به 3G یا H+ تغییر پیدا می‌کرد.

پیش‌ازاین از شبکه LET فقط برای اینترنت استفاده می‌شد؛ اما درحال‌حاضر می‌توان از آن حتی برای بهبود تماس‌های صوتی هم استفاده کرد. به‌همین‌خاطر بسیاری از شبکه‌های مخابراتی به این فناوری جدید روی آورده‌اند.

تماس‌های VoLTE همانند قبل همچنان به‌صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شوند. بنابراین این فناوری هیچ ارتباطی با داده مصرفی شما نداشته و حجم بسته‌های اینترنتی‌تان را کاهش نمی‌دهد.

مزایای VoLTE چیست؟

بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی از این فناوری جذاب پشتیبانی می‌کنند؛ اما VoLTE چه مزایایی دارد؟ در زیر تمامی مزیت‌های این فناوری را شرح می‌دهیم.

کیفیت تماس بهتر

مزیت بزرگ VoLTE، کیفیت تماس بهتر نسبت به اتصالات 2G یا 3G است؛ زیرا داده‌های بسیار بیشتری را می‌توان از طریق اتصال 4G منتقل کرد. این موضوع باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری را شنیده و کاملاً متوجه صحبت‌ها و حتی لحن صدای طرف مقابل خط شوید.

در حالت کلی، همانند تصاویر و ویدیوهایی که اغلب HD هستند، VoLTE هم صدای HD را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته توجه داشته باشید که این موضوع زمانی صادق است که گوشی شخص حاضر در آن‌سوی خط تلفن نیز به این فناوری مجهز بوده و آن را فعال کرده باشد.

پوشش و اتصال بهبودیافته

VoLTE می‌تواند تماس‌ها را تا دو برابر سریع‌تر از 2G یا 3G وصل کند؛ بنابراین رفت‌وبرگشت صدای هر دو طرف واضح و سریع بوده و چه‌بسا مدت‌زمان مکالمه هم کاهش پیدا می‌کند. درحال‌حاضر بسیاری از نقاط دنیا اتصال 4G را پوشش می‌دهند و اتصالات 2G یا 3G اغلب به‌منظور افزایش ظرفیت شبکه‌های 4G یا 5G مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ پس به‌لطف این فناوری می‌توانید مکالمه سریع‌تری داشته باشید.

عمر باتری بهتر

بدون این فناوری، هر زمانی‌که تماسی دریافت یا برقرار می‌کنید، تلفن شما باید از 4G به 2G یا 3G تغییر کند و پس از اتمام تماس دوباره به حالت 4G بازگردد؛ زیرا در حالت عادی تماس‌ها از فناوری 4G پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین در این فرآیند گوشی شما هر بار در حال جستجوی سیگنال مربوطه بوده و به آن وصل می‌شود.

این موضوع می‌تواند آسیب جدی به باتری گوشی وارد کند. اینجاست که VoLTE به کمک آمده و با عدم تغییر سیگنال و حفظ شبکه 4G حتی در طول مکالمه، عمر باتری گوشی‌های هوشمند را افزایش می‌دهد.

انتقال داده سریع

ازآنجایی‌که هنگام برقراری تماس با VoLTE نیازی به تغییر اتصال به 3G ندارید، پس می‌توانید در حین مکالمه هم از 4G برای سایر عملکردهای تلفن خود استفاده کنید. این ویژگی به‌خصوص برای کسانی که چندکار را باهم جلو می‌برند، بسیار مفید است. به‌عنوان‌مثال، هم می‌توانید با تلفن صحبت کنید و هم به‌طور هم‌زمان وب‌گردی کنید.

امکان جابجایی با Wi-Fi

با فناوری VoLTE امکان جابجایی یکپارچه بین تماس‌های 4G و Wi-Fi بدون قطعی تماس وجود دارد؛ بنابراین اگر از محدوده سرویس‌دهی یک نوع سیگنال دور شدید، می‌توانید به دیگری وصل شده و تماس خود را ادامه دهید.

بهره‌مندی از VoLTE بدون هزینه بیشتر

با این‌که صدای تماس‌های صوتی VoLTE بسیار بالا بوده و وضوح بیشتری دارد؛ اما برخلاف تصورها، هیچ هزینه‌ اضافی بابت آن پرداخت نمی‌کنید؛ بنابراین با همان هزینه همیشگی می‌توانید از کیفیت صدای بهتری برخوردار شوید.

برقراری تماس ویدیویی

ازنظر تئوری با استفاده از این فناوری می‌توان تماس‌های ویدیویی هم از طریق 4G تنها با شماره‌گیری معمولی برقرار کرد. بنابراین فارغ از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید با تکیه‌بر فناوری VoLTE به‌صورت ویدیویی با مخاطبتان صحبت کنید.

شاید متوجه شده باشید که سرویس‌های ارائه‌دهنده تماس ویدیویی مثل اسکایپ (Skype) کیفیت صدای بهتری نسبت به تماس‌های صوتی دارند. این موضوع به این دلیل است که این سرویس‌ها از داده‌های بیشتری به‌عنوان بخشی از یک سیستمVoIP  با نام مشابه استفاده می‌کنند. حالا تکنولوژی VoLTE در گوشی هوشمند هم مانند آن عمل کرده و با فعال‌سازی این فناوری کیفیت صدای شما بسیار نزدیک به کیفیت تماس‌های اسکایپ خواهد بود.

هرچند که این ویژگی هنوز در بسیاری از گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌شود؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد آن خواهیم بود.

کلیه گوشی‌ها از این فناوری پشتیبانی می‌کنند؟

هنوز این فناوری فراگیر نشده و در هر شبکه یا گوشی‌همراهی در دسترس نیست؛ اما اگر دارای گوشی هوشمند با سیستم‌عامل اندروید 8 به بالا یا iOS 13 به بالا هستید، می‌توانید امکان دسترسی به این فناوری را از شبکه مخابراتی مورداستفاده‌تان بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال، همراه اول این امکان را برای بسیاری از گوشی‌های همراه فعال کرده و حتی لیستی از گوشی‌های پشتیانی شده را در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

اپراتورهای ارائه‌دهنده VoLTE در ایران کدام‌اند؟

درحال‌حاضر، دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. پس اگر از این اپراتورها استفاده می‌کنید، می‌توانید به روش‌های زیر به فعال‌سازی VoLTE در گوشی بپردازید؛ اما پیش از هر چیز ابتدا گوشی خود را در صورت وجود به‌روزرسانی کنید.

نحوه فعال‌سازی VoLTE برای همراه اول

اگر سیم‌کارت همراه اول دارید، مراحل زیر را برای فعال‌سازی VoLTE طی کنید:

نحوه فعال‌سازی VoLTE برای همراه اول

  • برای استفاده از فناوری VoLTE در اپراتور همراه اول، باید سیم‌کارتتان از نوع یوسیم (USIM) یا 4G باشد. پس اگر سیم‌کارتتان از این نوع نیست، ابتدا باید سیم‌کارت خود را تعویض کنید.
  • پس از این‌که تحت پوشش شبکه 4G قرار گرفتید، در بخش تماس گوشی‌هوشمند خود شماره *10*2451# را بگیرید.
  • منتظر پیامکی از همراه اول با مضمون فعال یا عدم امکان فعالیت VoLTE باشید.
  • درصورتی که همراه‌اول خبر تجهیز گوشی شما را به VoLTE و فعال شدن آن از طریق پیامک به شما داد، گوشی خود را یک‌بار بر روی حالت پرواز قرار داده و سپس خارج کنید. چند ثانیه بعد، آیکون مربوط به VoLTE در بالای صفحه گوشی نمایان می‌شود؛ این یعنی VoLTE در گوشی‌تان فعال شده است.

نکته: برای این کار نیازی به استفاده از اینترنت همراه اول نیست.

نحوه فعال‌سازی VoLTE برای ایرانسل

درصورتی‌که سیم‌کارت شما ایرانسل است، پس برای فعال‌سازی آن به طریق زیر عمل کنید:

  • برای استفاده از VoLTE با ایرانسل باید سیم‌کارت 4G این اپراتور را داشته باشید. اگر سیم‌کارتتان از این نوع نیست، می‌توانید با شماره‌گیری *555*34# درخواست تبدیل سیم‌کارت خود به یوسیم را ثبت کنید.
  • آخرین نسخه سیستم‌عامل گوشی‌تان را نصب کنید.
  • در قسمت تنظیمات (Settings) گوشی، گزینه VoLTE را فعال کنید.
  • با این‌کار، زمانی‌که در مناطق تحت پوشش شبکه 4G قرار گرفتید، آیکون مربوط به VoLTE در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که مبنی بر فعالیت فناوری VoLTE در گوشی شماست.

نحوه فعال‌سازی VoLTE در گوشی هوشمند چگونه است؟

پس از فعال‌سازی این تکنولوژی برای سیم‌کارت، حالا نوبت آن است که این ویژگی را در گوشی‌هوشمندتان نیز فعال کنید. توجه داشته باشید که زمانی این امکان برای شما فعال خواهد شد که گوشی شما مجهز به این تکنولوژی باشد.

با توجه به برند گوشی خود، یکی از مراحل ذکرشده در زیر را انجام دهید:

فعال‌سازی VoLTE در سامسونگ

برای این‌کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به منوی تنظیمات (Setting) بروید.
  • بر روی Mobile Networks ضربه بزنید.
  • کلید مربوط به گزینه VoLTE Calls را روشن کنید.

فعال‌سازی VoLTE در سامسونگ

فعال‌سازی VoLTE در هواوی

برای این‌کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • به منوی تنظیمات (Setting) بروید.
  • گزینه Mobile Networks را انتخاب کنید.
  • VoLTE Calls را فعال کنید.

فعال‌سازی VoLTE در هواوی

فعال‌سازی VoLTE در آیفون

برای این‌کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • به منوی تنظیمات (Setting) مراجعه کنید.
  • گزینه cellular را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه Cellular Data Options ضربه بزنید.
  • گزینه Enable LTE را انتخاب کرده و سپس Voice & Data را برگزینید.

فعال‌سازی VoLTE در آیفون

فعال‌سازی VoLTE در شیائومی

برای این‌کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • به منوی تنظیمات (Setting) مراجعه کنید.
  • گزینه Sim Card & Mobile networks را انتخاب کنید.
  • در بخش Mobile network گزینه Use VoLTE را فعال کنید.

درصورت عدم وجود گزینه VoLTE در تنظیمات گوشی…

ممکن است مراحل گفته‌شده را در گوشی همراه خود طی کنید ولی با گزینه VoLTE در تنظیمات روبرو نشوید. در این صورت باید در بخش تماس گوشی‌همراهتان کد *#*#86583#*#* را بگیرید. به‌محض نوشتن این کد پیغام Volte carrier check was disabled به شما نمایش داده می‌شود.

دوباره مراحل رسیدن به تنظیمات آن را طی کنید. حالا خواهید دید که گزینه VoLTE در بخش تنظیمات مربوطه ظاهر شده است.

کد تخفیف نورنگار

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا همه آن‌چیزی را که باید در مورد فناوری VoLTE بدانید، با شما به اشتراک بگذاریم. با این فناوری تجربه دل‌نشینی از صدای باکیفیت در تماس‌های صوتی داشته و بدون قطعی اینترنت می‌توانید به مکالمه خود ادامه دهید. فقط توجه داشته باشید که این فناوری زمانی قابل‌استفاده است که گوشی همراه شما آن را پشتیبانی کند. پس اگر به‌دنبال این امکان هستید، حتماً در خرید گوشی‌هوشمند خود دقت لازم را به‌خرج دهید.

آیا تجربه استفاده از این فناوری در گوشی خود را دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

[faq_post]

نویسنده : الهه سرباز

14 دیدگاه

  • tanha گفت:

    سلام خسته نباشید منم همین مشکل رو دارم
    تماس تصویری که میگیرم تا میخام قبول کنم قطع میشه
    شاید هزار بار این کارو انجام دادم.
    لطفا راهنمایی کنید 🙏

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفا با مشاورین ما در نورنگار تماس بگیرید
      خرید حضوری، تعمیرگاه، اقساط
      آدرس : تهران، خیابان انقلاب، ابتدای خیابان بهار جنوبی، پلاک ۱۳، فروشگاه نورنگار
      تلفن : 0217356

  • محمد گفت:

    سلام وقتی تماس تصویری رو فعال میکنم و طرف مقابل هم قبول میکنه صفحه سیاه میمونه هیچ تصویری ارسال و دریافت نمیشه

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      به احتمال خیلی زیاد از اینترنتتون هستش

  • علی گفت:

    سلام من وقتی میزنم تماس تصویری می‌نویسه مشکلی پیش آمد و قطع میشه باید چیکار کنم؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      مشکلی که شما در هنگام تماس تصویری با گوشی خود مواجه می‌شوید و قطع می‌شود، ممکن است به عدم فعال بودن VoLTE (Voice over LTE) در گوشی شما مربوط باشد. VoLTE یک فناوری است که به شما اجازه می‌دهد تماس‌های صوتی و تصویری را از طریق شبکه داده‌های LTE برقرار کنید.
      برای فعال کردن VoLTE در گوشی‌های هوشمند، مراحل زیر را دنبال کنید:
      1. وارد “تنظیمات” (Settings) گوشی شوید.
      2. در بخش “تنظیمات شبکه” یا “اتصالات و شبکه” بروید.
      3. در این بخش، شاید بخشی با نام “شبکه‌های سلولی” یا “تنظیمات SIM” وجود داشته باشد. وارد این بخش شوید.
      4. در بین گزینه‌های موجود، باید گزینه‌ای با نام “تماس‌های VoLTE”، “تماس‌های 4G”، “Voice over LTE” یا مشابه آن را پیدا کنید.
      5. وارد گزینه مربوطه شوید و آن را فعال کنید. معمولاً شما می‌توانید این گزینه را با فعال کردن یک کلید تعاملی یا چک باکس انجام دهید.
      6. پس از فعال کردن VoLTE، تماس تصویری خود را مجدداً امتحان کنید و ببینید آیا مشکل قطع شدن تماس حل شده است یا خیر.
      لطفاً توجه داشته باشید که فعال کردن VoLTE بستگی به گوشی و نسخه سیستم عامل آن دارد. ممکن است در برخی گوشی‌ها نام گزینه و مکان آن در تنظیمات متفاوت باشد. اگر نمی‌توانید گزینه مربوطه را پیدا کنید، بهتر است دفترچه راهنمای گوشی خود را مطالعه کنید یا با تولید کننده گوشی تماس بگیرید تا راهنمایی کامل‌تری دریافت کنید.

  • ایمان گفت:

    سلام. منم همین مشکل رو دارم . کد رو که میزنم، تماس میگیره و قطع میشه

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر عملیات انجام میشه اما اگه هنوز برای شما غیر فعال هستش باید موبایلتونرو به روز رسانی کنین و بعد دوباره امتحان کنین

    • Bafrin گفت:

      سلام خسته نباشین من فعالش کردم اما وقتی تماس تصویری رو میگیرم و میخوام قبولش کنم که ارتباط برقرار بشه تماس قطع میشه دلیلش چی میتونه باشه؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ممکن است مشکل در شبکه باشد و بستگی به وضعیت سیگنال در منطقه شما دارد.
      همچنین، ممکن است برخی تنظیمات در تلفن همراه شما که مربوط به ارتباط جاری با VoLTE است، نیاز به بررسی داشته باشد.
      برای حل مشکل خود، می‌توانید به اپراتور خود یا شرکت تولید کننده گوشی خود مراجعه کنید مدل گوشیتون چی هستش ؟

  • Ali گفت:

    دیواس بنده poco X3Pro هست.فقط از یک سیمکارت استفاده میکنم و مود vo LTE برای سیمکارتم فعال شدع.با این حال برام تو ستینگ گذینه فعال کردن ولت نیست.وقتی هم این کد رو میزنم(*#*#86583#*#*)تماس میگیره و میزنه شماره مشترک مورد نظر…… .هر کدوم از اعدادم پاک میکنم فرقی نمیکنه.چه کنم؟

    • رضا گفت:

      گوشی من هم poco x3 gt هست زدم فعال شد
      ولی اون علامت که باید در بالای صفحه گوشی بیاد نیست

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر گوشی رو به روز رسانی کنین بعد دوباره امتحان کنین

    • هادی گفت:

      نباید کپی کنی کد رو بلکه تمام کد رو به صورت دستی وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *