دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا خرید لنز VR ضروری است؟

راهنمای انتخاب
آیا خرید لنز VR ضروری است؟

VR یا Vibration Reduction و IS یا Image Stabilization سیستم‌های داخلی لنز هستند. با افزوده شدن این سیستم‌ها به لنز قیمت آن هم بالا خواهد رفت که طبیعی است؟ اما این عبارت به چه معناست؟ لرزشگیر VR چه کاری انجام می‌دهد؟

کاهش لرزش (VR) یا لرزشگیر تصویر (IS) چیست؟

زمانی که شما به صورت روی دست از دوربین و لنز استفاده می‌کنید، به دلیل وزن آن‌ها شاهد لرزش‌های خیلی کوچکی خواهید بود. VR و IS به سیستمی گفته می‌شود که از این لرزش‌ها و تار شدن تصاویر شما جلوگیری می‌کند. این دو عبارت هر دو به یک معنی هستند و برندهای دوربین بسته به نیازهای بازاریابی خودشان از یکی از این دو مورد استفاده می‌کنند. نیکون از عبارت VR و کانن از IS استفاده می‌کند.

VR و IS هم در دوربین و هم در لنزها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است درکنار یکدیگر و یا به صورت مستقل کار کنند. این موضوع به لنز، دوربین و برند آن‌ها بستگی دارد.

سه پایه، گیم‌بال و انواع دیگر مانت دوربین همگی انتخابی هستند اما بخش زیادی از کارهایی که با دوربین انجام می‌شوند به صورت روی دست هستند. به همین دلیل استفاده از لرزشگیر VR یک موضوع غیرقابل اجتناب است.

سیستم لرزشگیر VR چگونه کار می‌کند؟

لرزشگیر VR

VR یا IS معمولا روی برخی لنزهای خاص وجود دارند. این لنزها اغلب اوقات لنزهای زوم یا ماکرو هستند و لنزهای دیگر معمولا به چنین قابلیتی نیاز ندارند.

زوم کردن و دیافراگم بسته اغلب اوقات باعث نیاز به IS و VR خواهد شد. اکثر لنزهایی که فاصله کانونی ثابت دارند دیافراگم نسبتا بازی دارند و به همین خاطر هیچ نیازی به VR ندارند. سیستم‌های لرزشگیر موجود در بازار انواع مختلفی دارند اما متداول‌ترین آن‌ها لرزشگیر اپتیکال، دوگانه و ژیروسکوپ داخلی هستند. این سیستم‌ها به شما این اطمینان را خواهند داد که سنسور همیشه در یک مکان ثابت باقی خواهد ماند و از بروز تاری ناشی از حرکت و… جلوگیری خواهد شد.

لرزشگیر ژیروسکوپ داخلی سنسور را روی یک سیستم مکانیکی از نوع ژیروسکوپ معلق خواهد کرد. با این کار همیشه ژیروسکوپ در یک نقطه‌ی ثابت به صورت معلق باقی می‌ماند. لرزشگیر اپتیکال هم از سیستم‌های سخت‌افزاری برای از بین بردن لرزش‌ها استفاده می‌کند.

لرزشگیر دیجیتالی همانطور که از اسم آن مشخص است از سیستم‌های نرم‌افزاری برای اصلاح لرزش استفاده می‌کند و سیستم دوگانه هم به کنار هم قرار گرفتن لرزشگیر لنز و لرزشگیر داخلی دوربین گفته می‌شود. در این نوع لرزشگیر هر دو سیستم در کنار هم و به منظور اطمینان از کیفیت تصویر کار می‌کنند.

اینکه کدام سیستم بهتر است به خود دوربین بستگی دارد. هیچکدام از آن‌ها کامل نیستند و هیچکدام نیز از دیگری بهتر نیست. دوربین و لنز براساس اینکه کدام سیستم عملکرد بهتری خواهد داشت ساخته می‌شوند.

[relatedpost post=”152150″]

تفاوت برندهای دوربین

هر برند دوربین از طراحی ثبت‌شده‌ی خودش برای کاهش لرزش‌ تصویر استفاده می‌کند. لرزشگیر VR نیکون به شما این امکان را می‌دهد که با چهار گام سرعت نوردهی کمتر از لنزهای غیر VR عکاسی کنید. این سیستم برای افرادی که به عکاسی از کنسرت و یا دیگر سوژه‌ها در نور کم نیاز دارند فوق‌العاده است. در این لنزها وقتی می‌توانید از VR استفاده کنید که هم لنز و هم دوربین dslr موردنظر شما از این قابلیت پشتیبانی کنند.

دو سنسور داخل لنز قرار دارند که می‌توانند حرکت را احساس کنند. یکی از این سنسورها برای درک حرکات عمودی و دیگری برای حرکات افقی کاربرد دارند و هر دو در کنار هم می‌توانند حرکات قطری را هم تشخیص دهند. این سنسورها اطلاعاتی که کسب می‌کنند را برای یک کامپیوتر کوچک که داخل سنسور قرار دارد ارسال می‌کنند و این کامپیوتر تشخیص می‌دهد که لرزشگیر باید تا چه اندازه حرکت کند تا با لرزش‌های دوربین مقابله کند.

این داده‌ها سپس به موتورهایی ارسال می‌شوند که عناصر لرزشگیر را برای جبران حرکت کنترل می‌کنند. با این کار به شما اطمینان داده می‌شود که حرکات شما تاثیری روی عناصر حساس داخلی دوربین ندارد و در نتیجه یک تصویر بدون هیچگونه لرزش خواهید داشت.

لرزشگیر VR

لرزشگیر VR کانن هم تا حدودی شبیه است. کانن این سیستم را در سال 1995 تولید کرده است و در آن عناصر لنز در جهت عکس لرزش‌های ایجاد شده حرکت خواهند کرد. به این ترتیب لرزش‌های دوربین از بین خواهد رفت و از تار شدن تصاویر شما جلوگیری می‌شود.

زمانی که شما کلید شاتر را فشار می‌دهید، گروه عناصر لرزشگیر هم داخل لنز رها خواهند شد. دو عدد ژیروسکوپ شروع به فعالیت خواهند کرد و جهت و زاویه حرکات دوربین را تشخیص می‌دهند سپس اطلاعات جمع‌آوری شده به کامپیوتر تعبیه شده داخل لنز ارسال خواهد شد و این کامپیوتر تعیین می‌کند که لنز برای کاهش لرزش تصویر چکار کند.

این جزئیات فرمانی به گروه عناصر لرزشگیر لنز ارسال می‌شوند و تعیین کننده‌ی سرعت و جهت حرکات مورد نیاز برای جبران حرکات ناخواسته هستند. این سیستم در کسری از ثانیه اجرا و تکرار خواهد شد تا تمامی حرکات جدید هم اصلاح شوند.

Balanced Optical SteadyShot سونی در واقع یک سیستم گیمبال است. این سیستم گیمبال به شکل خیلی متفاوت‌تری نسبت به دیگر برندهای دوربین فعالیت می‌کند و سونی اعتقاد دارد که این سیستم موثرتر از سیستم‌های دیگر است. در این سیستم به جای بخشی از عناصر داخلی لنز، تمامی عناصر موجود در آن جابجا می‌شوند و به همین خاطر حتی زمان راه رفتن یا دویدن هم می‌توانید از سیستم لرزشگیر استفاده کنید.

لرزشگیر اپتیکال سیگما در داخل لنز قرار دارد. درست مثل سیستم‌های کانن و نیکون، عناصر داخلی معلق لنز حرکات حس شده را با حرکت در جهت معکوس جبران می‌کند.

تامرون به جای لرزشگیر VR از عبارت VC یا Vibration Compensation برای سیستم لرزشگیر خودش استفاده می‌کند. المپیوس، پاناسونیک و لایکا نیز همگی از نام‌های اختصاصی برای سیستم خودشان استفاده می‌کنند. صرف نظر از برند انتخابی تا زمانی که سیستم لرزشگیر بتواند کار خودش را به درستی انجام دهد، اسم آن هیچ اهمیتی ندارد.

چگونه و چه زمانی باید از VR استفاده کنیم؟

لرزشگیر VR

در تمامی دوربین‌هایی که از سیستم لرزشگیر داخلی استفاده می‌کنند قابلیت خاموش/روشن کردن این سیستم وجود دارد. خیلی از افراد دوست دارند همیشه این سیستم را روشن بگذارند. لرزشگیر تصویر برای برخی شرایط خاص و یا مقابله با متغیرهای خاص ضروری است.

در صورتی که یک لنز تله فوتو و یا تجهیزات سنگینی را روی دست بگیرید احتمال لرزیدن دست‌های شما به دلیل وزن سنگین آن‌ها وجود دارد. VR یا IS به شما این اطمینان را می‌دهند که چنین لرزش‌هایی باعث خراب شدن تصاویر شما نخواهند شد.

با استفاده از لرزشگیر VR شما می‌توانید از مقادیر ایزو پائین‌تر استفاده کنید تا نویز کمتری در تصاویر شما وجود داشته باشند و با کاهش سرعت شاتر مقدار نویز را جبران کنید. این قابلیت برای عکاسی ورزشی که اغلب اوقات شما باید دوربین را برای دنبال کردن فعالیت روی دست بگیرید مناسب است.

همچنین برای شرایطی هم که باد می‌وزد VR و IS مناسب هستند (حتی در صورتی که دوربین روی سه پایه قرار داشته باشد). لرزش‌های ناشی از وزش باد برای خراب کردن عکس‌های شما کافی است اما در صورتی که از یک لنز با لرزشگیر تصویر استفاده کنید، خیالتان از این لحاظ راحت خواهد بود.

با استفاده از لرزشگیر تصویر شما می‌توانید بدون نگرانی بابت لرزش دوربین و لنز را روی دست نگه دارید. همچنین برای عکاسی در شرایط کم نور هم این سیستم می‌تواند به شما کمک کند. با استفاده از لرزشگیر تصویر شما قادر خواهید بود سرعت شاتر خودتان را تا چند گام کاهش دهید.

با استفاده از این سیستم دیگر سوژه‌های شما به دلیل حرکت خیلی تار نخواهند بود و برای عکاسی در شب نیز مناسب است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که با سرعت شاترهای آهسته‌تر عکاسی کنید و سنسور را برای مدت زمان بیشتری در معرض نور قرار دهید.

هرچقدر سرعت شاتر دوربین بیشتر باشد، حرکات سریع‌تری را هم می‌توانید فریز کنید اما تصویر نهایی شما تاریک‌تر خواهد بود و هرچقدر هم که سرعت شاتر پائین‌تر باشد، ثبت تصویر آهسته‌تر اتفاق خواهد افتاد. در این سرعت شاترها تصویر بیشتر تار خواهد شد اما تصویر شما در معرض نور بیشتری قرار خواهد گرفت و به همین خاطر روشن‌تر خواهد بود.

معایب لرزشگیر VR

لرزشگیر VR

سیستم لرزشگیر ممکن است به نظر یک سیستم فوق‌العاده و یک راه حل مناسب برای مشکلاتی که گریبان‌گیر خیلی از عکاس‌ها است برسد اما اینطور نیست.

سیستم‌های لرزشگیر VR و IS نقاط ضعفی هم دارد و به همین خاطر است که قابلیت خاموش کردن نیز در آن‌ها تعبیه شده است. خیلی از افراد فکر می‌کنند زمانی که لرزشگیر دوربین را روشن می‌کنند، تا زمانی که حرکتی را لمس کند کاملا بی حرکت باقی می‌ماند. اما بسته به دوربین، لنز و برند آن، حتی زمانی که هیچ حرکتی هم وجود نداشته باشد، سیستم لرزشگیر کاملا خاموش نخواهد بود.

دوربین و لنز ممکن است مدام به دنبال حرکت بگردند و همین موضوع امکان تار شدن تصاویر شما را افزایش خواهد داد. برای جلوگیری از این مشکل زمانی که در نور روشن روز عکاسی می‌کنید، بهتر است لرزشگیر دوربین را خاموش کنید. در این شرایط سرعت شاتر به اندازه‌ی کافی برای جبران لرزش‌های دوربین سریع است.

موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که سیستم‌های لرزشگیر از شارژ باتری برای فعالیت استفاده می‌کنند و به همین خاطر در صورتی که خیلی مراقب نباشید ممکن است باتری دوربین شما را خالی کنند. این موضوع برای لنزها و سنسورهای بزرگ‌تر که برای حرکت به انرژی بیشتری نیاز دارند بیشتر صدق می‌کند. در صورتی که می‌خواهید لرزشگیر را وقتی که به آن نیاز ندارید روشن کنید، این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید.

[relatedpost post=”126740″]

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

لرزشگیر VR

اینکه شما به لرزشگیر VR نیاز دارید یا خیر به سوژه‌هایی که قرار است از آن‌ها عکاسی کنید بستگی دارد. برای برخی از افراد این قابلیت یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های لنز است. برای مثال در صورتی که شما بیشتر در کنسرت‌های زنده و شرایط کم نور عکاسی می‌کنید، این قابلیت کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. با استفاده از لرزشگیر شما این امکان را دارید که از سرعت شاترهای آهسته‌تر برای عکاسی استفاده کنید و در نتیجه می‌توانید مقدار ایزو را که باعث نویز و مشکلات دیگر می‌شود کاهش دهید. همچنین برای عکاسی اکشن و ورزشی هم ممکن است نیاز باشد از لنزهای سنگینی استفاده کنید که باعث لرزش دست‌های شما می‌شوند. در این شرایط هم لرزشگیر می‌تواند به شما کمک کند.

با این وجود انتخاب یک لنز و دوربین که لرزشگیر دارند ممکن است برای شما خیلی هزینه‌بر باشد. در صورتی که معمولا در شرایطی عکاسی می‌کنید که نور کافی وجود دارد و بودجه کمی هم در اختیار دارید، مطمئنا نیازی به لرزشگیر نخواهید داشت و قادر خواهید بود بدون آن هم عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

یکی از روش‌های مقابله با لرزش دوربین این است که سرعت شاتر را به اندازه‌ای افزایش دهید که بتوانید بدون هیچگونه نگرانی بابت لرزش عکاسی کنید. عکاسی در شرایط پرنور به شما امکان این کار را خواهد داد.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *