021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تراز سفیدی یا white balance چیست؟+ویدئو

تراز سفیدی یا white balance چیست؟+ویدئو

به زبان ساده  تراز سفیدی یا وایت بالانس در عکاسی دیجیتال وظیفه تنظیم رنگ‌ها را برعهده دارد تا رنگ‌ها طبیعی‌تر ثبت شوند. برای یکی بودن رنگ در عکس با آنچه می‌بینیم باید رنگ‌ها را تنظیم کنیم. بیشتر منابع نوری مانند نورخورشید، فلاش‌ها و … دارای رنگ سفید خالص نیستن و دارای یک دمای رنگ (Color Temperature) هستند.

مغز انسان اطلاعات ورودی از چشم را به طور خودکار پردازش کرده و دمای رنگ را تنظیم می‌کند و شما رنگ‌ها را درست می‌بینید. بنابراین معمولا اگر به یک کاغذ سفید نگاه کنید آن را سفید می‌بینید. دلیل این رویداد  پردازش هوشمند مغز ماست که رنگ‌ها را به درستی پردازش کرده است. البته فراموش نکنید که میان دمای رنگ نور آفتاب و نور تنگستن تفاوت وجود دارد.

در حالی که مغز به صورت هوشمندانه‌ای رنگ‌ها را پردازش می‌کند. دوربین‌ها تنها می‌توانند دمای رنگ‌ها را با توجه به نور ساطع شده از آن‌ها حدس بزنند. در بیشتر موارد حدس دوربین‌ها صحیح است اما در برخی موارد اشتباه هم رخ می‌دهد. برای همین برخی از عکس‌ها تم زرد یا آبی پیدا می‌کنند در نتیجه رنگ‌ها حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند.

در واقع ما تراز سفیدی را تنظیم می‌کنیم تا رنگ‌ها در عکس به شکل درست نمایان شوند، شاید ساده‌ترین تعریفی که می‌توان ارائه داد همین باشد.

شاید برای هر عکاسی پیش آمده باشد که بعد از گرفتن عکسی متوجه شود که عکس گرفته شده ته مایه ای از رنگ های نارنجی،آبی، زرد یا … دارد، با وجود اینکه چشمش بدون هیچ مشکلی به شکل نرمال صحنه را دیده‌است. این اختلاف به این دلیل است که تراز سفیدی چشم همیشه به بهترین شکل تنظیم می‌شود اما تراز سفیدی دوربین تنظیم نشده‌است.

[relatedpost post=”94240″]

تراز سفیدی

دلیل تفاوت تراز سفیدی در مکان‌های مختلف به این دلیل است که دمای رنگ نور هر محیط متفاوت با محیط دیگر است،به طور مثال دمای رنگ نور خورشید متفاوت از لامپ فلورسنت است.

 

white balance

سردترین دمای رنگ نور که باعث آبی شدن عکس می‌شود،نور آسمان آبی‌ست و گرم‌ترین دمای رنگ نور که باعث زرد یا نارنجی شدن عکس می‌شود نور شمع است. البته ما متوجه این تغییر دمای رنگ نور نمی‌شویم، زیرا که چشم ما به شکل خودکار رنگ‌ها را به شکل درست به ما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هشت روش‌ جلوگیری از اشتباهات خراب کردن عکس‌های منظره

در یک تراز سفیدی یا وایت بالانس مناسب مناسب یک کاغذ سفید در عکس باید کاملا سفید دیده شود. دوربین‌های دیجیتال مختلف، راه‌های مختلفی برای تنظیم دستی تراز سفیدی دارند. البته اکثر دوربین‌های دیجیتال حالت‌های پیشفرضی برای تنظیم تراز سفیدی دارند که در اکثر مواقع بسیار کارآمد و مناسب عمل می‌کنند. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر مشاهده فرمایید.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *