021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

افتادن دوربین در آب؛ دوربین من داخل آب افتاده است چه کار کنم؟

افتادن دوربین در آب؛ دوربین من داخل آب افتاده است چه کار کنم؟

مطمئنن ترسناک‌ترین صحنه برای یک عکاس، افتادن دوربین در آب و خیس خوردگی شدید دوربین است. دوربین عکاسی شما از هر نوع و هر برندی که باشد بر اثر رطوبت به سرعت آسیب می‌بیند. بورد، سنسور و لنز دوربین اولین قطعاتی هستند که در بروز این حادثه دچار آسیب دیدگی خواهند شد. گاهی این آسیب‌ها جبران ناپذیر هستند، با این حال راه حل‌هایی وجود دارد که شانس سالم ماندن دوربین شما را بیشتر می‌کند. پس بهتر است ادامه مطلب را به دقت بخوانید و موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید.

هنگام افتادن دوربین در آب چه کار باید کرد؟

دوربینی که در آب افتاده، دقیقاً شبیه به شناگر نابلدی است که در حال غرق شدن است. در این حالت، زمان بیشترین نقش را بازی می‌کند. در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید و بدون فوت وقت سریعا دوربین را از داخل آب بیرون بکشید. حالا به دقت مراحل ذکر شده را انجام دهید.

۱. دوربین خود را خاموش کنید.

قبل از هر کاری دوربین خود را خاموش کنید تا جلوی آسیب بیشتر را بگیرید. چرا که آب یک‌رسانای بسیار قدرتمند است و با ایجاد اتصالات نامطلوب سبب آسیب رساندن به بورد دوربین شما می‌شود. فراموش نکنید خاموش کردن دوربین باید در حداقل زمان صورت بگیرد.

۲. باتری را از بدنه دوربین جدا کنید.

کار بعدی که باید بسرعت انجام دهید، جدا کردن باتری دوربین است. باتری جزء قطعات مهم دوربین شماست و در برابر رطوبت بسرعت آسیب می‌بیند. با درآوردن باتری و قراردادن آن در جهت باد و یا جریان هوا به خشک شدن سریع باتری دوربین خود کمک کنید. اگر سشوار در دسترس شماست با پنکه دستی دارید، حتماً برای خشک کردن باتری از آن‌ها استفاده کنید.

جدا کردن باتری در هنگام افتادن دوربین در آب

۳. رم یا کارت حافظه را در زمان افتادن دوربین در آب، خارج نمایید.

اغلب کارت‌های حافظه با تبلیغ ضدآب بودن و گارانتی‌های بلند مدت به فروش می‌رسند. با این حال شما در صد ریسک خود را پایین بیاورید. حتی اگر بهترین برند کارت حافظه را در دوربین خود دارد، بسرعت آن را از دوربین خارج کرده و در معرض جریان هوا قرار دهید. یک درصد به این موضوع فکر کنید که کوچک‌ترین آسیب دیدگی کارت حافظه شما، می‌تواند به قیمت پاک شدن تمامی عکس‌هایتان تمام شود.

۴. در صورت امکان لنز را جدا کنید.

لنز دوربین مهم‌ترین و جذاب‌ترین قطعه دوربین‌های عکاسی بوده و علاقمندی عکاسان به لنز، غیرقابل انکار است. در این مرحله باید لنز را از بدنه دوربین جدا کنید. البته لنز دوربین‌های کامپکت امکان جدا شدن را ندارند و باید در همان حالت اتصال به بدنه خشک شوند. در هنگام افتادن دوربین در آب اگر دوربین dslr دارید، لنز را جدا کرده و خشک کنید. دقت داشته باشید که برای خشک کردن لنز حتماً و حتماً باید از پارچه‌های مخصوص استفاده کنید. درست است که بدنه اغلب لنز‌های حرفه‌ای ضد آب بوده و در برابر عوامل خارجی مقاومت زیادی دارند با این حال اگر دوربین شما در محلولی افتاده یا در برخورد با آب نمک یا هر ناخالصی دیگری است، فوراً سطح لنز و بدنه آن را با پارچه مخصوص خشک کنید.

۵. در زمان افتادن دوربین در آب، آن را تکان دهید.

بعد از انجام موارد فوق نوبت می‌رسد به همان کاری که افراد آماتور در اولین برخورد با دوربینی که در آب افتاده انجام می‌دهند. تکان دادن دوربین که اتفاقاً کمک بسیاری به بیرون آمدن قطرات آب از داخل بدنه دوربین می‌کند. تا جاییکه می‌توانید دوربین را تکان دهید تا آب و مواد آلوده ترکیب شده در آن، از بدنه دوربین خارج شوند. این کار را در کمترین زمان ممکن و به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

۶. دوربین را در ظرف برنج بگذارید.

این همان فوت کوزه‌گری است که در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم. با گذاشتن دوربین در ظرف برنج به سرعت رطوبت دوربین شما گرفته می‌شود. برنج به طرز اعجاب‌انگیزی رطوبت را جذب می‌کند و به سلامت قطعات الکترونیکی شما در زمان افتادن دوربین در آب کمک شایانی خواهد کرد. البته لازم است دقت زیادی به خرج دهید تا دانه‌های برنج با سنسور دوربین شما برخوردی نداشته باشند و خط و خش خاصی به جای نگذارند.

در زمان افتادن دوربین در آب، آن را در برنج بگذارید

۷. به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

شما هر آنچه که باید را در کمترین زمان ممکن انجام داده‌ و احتمال آسیب رسیدن به دوربین را به حداقل رسانده‌اید. حالا زمان آن رسیده تا دوربین خود را به نمایندگی و تعمیر حرفه‌ای دوربین برسانید تا بررسی و عیب‌یابی به شکل حرفه‌ای انجام بگیرد. به خاطر داشته باشید حتماً به نمایندگی‌های مجاز، با سابقه و دارای مجوز‌های لازم مراجعه کنید. تعمیرگاه نورنگار

سخن پایانی در رابطه با افتادن دوربین در آب

حوادث خبر نمی‌کنند و لازم است هر عکاس اطلاعات کاملی از دوربین عکاسی خود داشته باشد تا در مواجهه با این اتفاقات ناخواسته از دوربین خود محافظت کند. افتادن دوربین در آب هم هرچند غیرمعمول اما ممکن است. در این شرایط سرعت عمل بیشترین نقش را بازی می‌کند و با از دست رفتن زمان، دوربین شما آسیب جدی خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *