021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چه زمانی و چگونه از شفق‌های قطبی عکاسی کنید؟

چه زمانی و چگونه از شفق‌های قطبی عکاسی کنید؟

بگذارید ابتدا چند حقیقت را در مورد شفق قطبی با شما در میان بگذارم:

 

چه موقع؟

 

نورهای شمالی که با نام شفق شمالی نیز شناخته می‌شود در تمام طول زمستان پدیدار می‌شوند. افراد زیادی از من سوال می‌پرسند که بهترین موقع برای دیدن شفق قطبی چه زمانی است؟ حقیقت این است که تا زمانی که می‌توانید آسمان شب را ببینید زمان عکاسی خیلی مهم نیست. اصولا فصل شفق‌های قطبی از اوایل مهر آغاز می‌شود و تا فروردین ادامه می‌یابد.

 

در ماه‌های دی و بهمن روزها خیلی کوتاه می‌شوند و فقط چند ساعت می‌توانید نور روز را ببینید، به همین دلیل شانس بیشتری برای عکاسی از شفق‌های قطبی دارید. ولی در انتها هیچکدام از این‌ها خیلی مهم نیستند من در ماه‌های مهر و آبان نیز شفق‌های قطبی خیلی زیبایی دیده‌ام. خود من ترجیح می‌دهم در ماه آبان عکاسی کنم زیرا مدت زمان مناسبی از روز را در اختیار دارم و می‌توانم از رنگ‌های زیبای پائیزی در کنار شفق‌های قطبی چشم‌نواز لذت ببرم.

 

بیشتر بخوانید: راهنمایی عکاسان برای کمپ زدن در طبیعت

 

شفق قطبی

 

فعالیت

 

فعالیت نورهای شمالی می‌تواند تفاوت خیلی زیادی داشته باشد. من از برخی افراد شنیده‌ام که شفق‌های قطبی در زندگی واقعی اصلا زیبا نیستند زیرا فقط یک درخشش سفیدرنگ هستند. مشخصا این افراد هرگز یک شفق قطبی قوی ندیده‌اند، زیرا یک شفق قطبی با فعالیت حداکثری می‌تواند شما را محصور کند.

 

یکی از شفق‌های قطبی متداول یک نوار ضعیف است که در دوربین شما به رنگ سبز رندر می‌شود ولی با چشم غیرمسلح خسته‌کننده به نظر می‌رسد. ولی فعالیت قوی‌تر شفق قطبی که کمیاب‌تر است، می‌تواند فوق‌العاده باشد. این نوع شفق می‌تواند در در تمام آسمان متحرک باشد و به اصطلاح “پرده‌” بسازد، در صورتی که این فعالیت واقعا قوی شود، تبدیل به هاله می‌شود که اصولا یک نقطه‌ای در آسمان است که همه‌چیز در آن منفجر می‌شود. دیدن و عکس گرفتن از چنین صحنه‌ای واقعا چشمگیر و موثر است.

 

شفق قطبی چیست؟

 

پیش‌بینی‌ها

 

نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که فعالیت شفق‌های قطبی را پیش‌بینی می‌کنند. این نرم‌افزارها نشانگرهای خوبی هستند ولی اغلب دقیق نیستند. این ابزارها از یک مقیاس KP استفاده می‌کنند که از 0 تا 10 رده‌بندی می‌شود. در این مقیاس 0 نشان‌دهنده این است که هیچ فعالیتی وجود ندارد و 10 نشانگر فعالیت حداکثری است.از KP 4 تا 5 شفق قطبی شدید است. با این وجود من شفق‌های قطبی بسیار زیبایی با پیش‌بینی KP 2 هم دیده‌ام به همین دلیل هنگام استفاده از این نوع ابزارها مقداری شکاک باشید. اصولا تنها چیزی که نیاز دارید فقط آسمان صاف است. شفق‌های قطبی می‌توانند هرموقع که آسمان تاریک باشد نمایان شوند. یک شفق می‌تواند ساعت 9 شب یا ساعت 2 صبح نیز نمایان شود. پیدا شدن شفق‌های قطبی یک امر کاملا اتفاقی است و پیش‌بینی کردن آن‌ها غیرممکن می‌باشد.

 

مطلب مرتبط: ۱۱ نرم‌افزارموبایل برای عکاسان حرفه‌ای

 

عکاسی از شفق قطبی

 

چگونه؟

 

مشخصا به یک دوربین نیاز دارید که بتوانید به صورت دستی از آن استفاده کنید. معمولا افراد عکاس می‌گویند که تجهیزات مهم نیست و همه چیز به خلاقیت فرد بستگی دارد ولی در مورد عکاسی از شب و شفق‌های قطبی این موضوع کاملا درست نیست. برای عکاسی از شفق‌های قطبی باید از یک ایزو بالاتر استفاده کنید به همین دلیل اگر دوربین رده‌بالاتری داشته باشید می‌توانید تصاویری با نویز کمتر بگیرید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم یک دوربین دی اس ال آر APS-c یا Full Frame تهیه کنید.

 

پس از این به یک لنز سریع نیاز دارید. برای شروع توصیه می‌کنم چیزی بخرید که به اندازه کافی سریع و واید باشد. یک با فاصله کانونی واید و دیافراگم 2.8 فوق‌العاده است. هم‌چنین از لحاظ قیمت لنزهای واید معمولا مناسب است که باعث می‌شود این لنز را به عنوان یک لنز فوق‌العاده برای عکاسی از شفق قطبی انتخاب کنم. هرچیزی که کمی واید و سریع باشد برای این کار مناسب است. در صورتی که از لنزهای کند استفاده می‌کنید باید از ایزو بالاتر استفاده کنید که باعث می‌شود نویز بیشتری وارد دوربین شود.

 

شفق قطبی

 

تنظیمات

 

بسته به شدت شفق قطبی و اینکه ماه در آسمان هست یا نه باید از ایزو بین 1600 تا 3200 با سرعت شاتر 5 تا 25 و دیافراگم کاملا باز استفاده کنید. همه این‌ها به شدت شفق قطبی و میزان نور ماهی که به صحنه می‌تابد بستگی دارد. اگر یک شفق ضعیف دارید، احتمالا باید از ایزو 3200 یا بیشتر با سرعت شاتر 20 ثانیه استفاده کنید. به این خاطر می‌توانید از این تنظیمات استفاده کنید که شفق قطبی خیلی حرکت نمی‌کند.

 

با این وجود هنگامی که شفق قطبی شروع به حرکت می‌کند، باید از سرعت شاتر کوتاه‌تری استفاده کنید. در صورتی که هنگام حرکت شفق مدت زمان بیشتری نوردهی کنید، نمی‌توانید جزئیات حرکت شفق قطبی را ثبت کنید. به همین خاطر معمولا هنگامی که شفق قوی‌تر می‌شود، از سرعت شاتر 2 یا 3 ثانیه استفاده کنید. ممکن است نیاز باشد از ایزو بالاتر نیز استفاده کنید. اما در صورتی که شفق واقعا قوی باشد، می‌توانید از یک ایزو پائین‌تر استفاده کنید تا تمام منظره را تحت تاثیر قرار دهد.

 

مطلب مرتبط: بهترین تنظیمات دوربین چیست؟

 

فوکوس

 

فوکوس کردن در تاریکی می‌تواند کار سختی باشد. البته می‌توانید به صورت دستی و یا با استفاده از فوکوس خودکار روی یک نور که در فاصله دورتر قرار دارد فوکوس کنید. در صورتی که فوکوس کردید، مطمئن شوید که فوکوس را بر روی فوکوس دستی قفل کرده‌اید.

 

چند عکس تستی بگیرید و مطمئن شوید که ستاره‌های موجود در عکس کاملا واضح هستند و هیچ لکه‎‌ای وجود ندارد. همچنین گهگاهی فوکوس دوربین را دوباره چک کنید. من یک‌بار حلقه فوکوس را مقدار کمی حرکت دادم و در نهایت یک عکس فوق‌العاده از شفق قطبی گرفتم که از فوکوس خارج شده بود. مطمئنا شما چنین چیزی نمی‌خواهید. در صورتی نیز که هیچ نوری در نزدیکی خودتان نبینید می‌توانید به صورت دستی بر روی علامت بی‌نهایت فوکوس کنید و یا از فاصله هایپرفوکال استفاده کنید.

 

شفق قطبی چیست؟

 

نکته نهایی

 

هنگامی که یک شفق قطبی می‌بینید و فقط از آن عکاسی می‌کنید، خیلی هیجان‌زده نشوید. مانند همیشه پیش‌زمینه در عکاسی منظره مهم‌ترین عنصر هستند. شفق قطبی باید تکمیل‌کننده  منظره باشد. در صورتی که هاله‌های قوی ببینید قضیه فرق می‌کند. در این صورت می‌توانید آسمان بیشتری در عکس خودتان بگنجانید ولی برای شفق‌های معمولی پیش‌زمینه خیلی مهم است و با استفاده از پیش‌زمینه می‌توانید عکس خودتان را نسبت به دیگر عکس‌ها متفاوت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *