021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چرا من عاشق عکاسی عروسی هستم؟

چرا من عاشق عکاسی عروسی هستم؟

 به عنوان یک عکاس مراسم عروسی، عاشق کارم هستم و تمایلی به عکاسی از سایر موضوعات ندارم . البته تا امروز به عنوان عکاس آزاد، از همه‌ی موضوعات از مسابقه‌‌ی بوکس گرفته تا محیط داخلی رستوران، عکس‌برداری کرده‌ام. ولی تا کنون هرگز هیچ‌چیزی به اندازه‌ی عکاسی از مراسم عروسی، برایم جذاب‌ نبوده.

خیلی از عکاسان معتقدند که یک مراسم عروسی، اصولا فرصتی برای آنها است تا خودشان را شبیه به یک عکاس مد و عروس و داماد را شبیه به مدلهای مجلات فشن ببینند. اما من شخصا به عنوان عکاسی مدرن، سعی دارم که این عقیده‌ی عجیب و غلط را تصحیح کنم. وقتی سال ها پیش مشغول تحصیل رشته‌ی عکاسی در دانشگاه شدم، واقعا عاشق این عقیده بودم که عکاسان، قادر به بازسازی خاطرات یا حتی تغییر آن‌ها هستند.

عکاسی عروسیاین علاقه باعث شد که حدود دو سال درباره‌ی اهمیت عکس‌ها تحقیق کنم. من مواردی را در تحقیقاتم یافتم که در آن اشخاص ، خاطرات واقعی را فراموش کرده و خاطره‌ی عکس را به جای آن گذاشته بودند. و این واقعا مرا شوکه و هیجان‌زده کرد. اما وقتی عکس‌های  بچگی خودم را کنار هم گذاشتم و به خاطراتم از آن‌ها فکر کردم، تازه توانستم موردی که به آن برخورد کرده بودم را درک کنم. با اینکه هیچ‌خاطره ای از برخی از آنان نداشتم، اما هنوز خود عکس را به یاد داشتم.

اهمیت عکس‌ها وقتی چند برابر شد که آن‌ها را به همسرم نشان دادم. با وجود استرسی که داشتم، حس میکردم چیزی مرا با این عکس‌ها به گذشته می‌کشد. هنوز به خوبی آن تنش و استرس را حین دیدن عکس‌ها به یاد دارم، و واقعا عجیب است که هنوز خود خاطره‌ی واقعی آن لحظه را به یاد نمی‌آورم. به دلیل احساسی که آن لحظه داشتم ( و علاقه و توجه من به اهمیت رابطه‌ی بین عکس و خاطره‌های آن) حرفه‌ی عکاسی را پیش گرفتم و عکاسی عروسی را به خاطر خاطراتی که در آن‌ وجود دارد، اولویت کار خود قرار داده و کارم را به طور جدی ادامه دادم.

در برخی از کشور‌ها (مانند ایران که روابط محرم و نامحرم اهمیت زادی در فرهنگ ما دارد، وقتی صحبت از اعتماد کردن پیش می‌آید،) اغلب افراد بیش از هر شخصی، به عکاس عروسی خود اعتماد دارند. به عنوان یک عکاس، میدانم که مشتری، خاطرات عکس‌هایش را به من سپرده و میخواهد آن‌ها را برایش ثبت کنم، پس باید آن‌را جدی بگیرم وبرای کارم ارزش و احترام بالایی قائل شوم.

چالش تکنیکی

برای اینکه به عکاس حرفه‌ای و مثال زدنی تبدیل شوید، باید به کار خود نظم دهید و بتوانید مهارت‌های خود را همواره به کار برده و اجرا کنید. عکاسی از مراسم عروسی تمام دانسته‌های شما درباره‌ دوربین، نورپردازی، نحوه‌ی ثبت واکنش‌های افراد در عکس و… را به چالش کشیده و چیزی غیر منتظره از ترکیب آنها را نتیجه می‌دهد.

عکاسی عروسینور هم از مواردی است که در طی روز تغییر میکند. خصوصا وقتی در محیط باز عکاسی می‌کنید، هر لحظه ممکن است نور محیط اطرافتان تغییر کند. عکاس باید همواره هشیار باشد و بداند که چگونه شدت یا کمبود نور محیط را با نوردهی توسط دوربین خود و فلاش‌هایی که دارد، جبران کند. در این مورد من عاشق چالش‌هایی هستم که مجبورم می‌کنند برای عکاسی عروسی از تمام مهارتم در آن لحظه استفاده کنم و همیشه آماده باشم. مواردی مثل سالن‌های تاریک، مهمانانی که نزدیک در ورودی برای دیدن عروس‌ و داماد ایستاده‌اند، یا حتی تغییر موقعیتشان از سایه به روشن، تغییرات زیادی را در نوردهی ایجاد میکند و باید جبران شود.

این فشاری که در عکاسی عروسی روی شانه‌هایم وجود دارد، باعث میشود همیشه هشیار و تیز عمل کنم و سعی کنم بهترین عکس‌هایم را ثبت کنم.

عکس بالا، مثالی از یک نورپردازی دقیق میباشد: که محیط عکسبرداری کمی ابری، کمی بارانی و تا حدی تاریک است.

زمانی که باران گهگاه نم میزند، عکاسی سخت‌تر است و حفظ کیفیت عکس‌ها، ‌بسیار چالش برانگیز می‌شود. در این جور مواقع،‌ هرازگاهی از کف دستم عکس میندازم تا شدت نورها را تست کنم. البته میهمانان جوری به من نگاه می‌کنند که گویی یک دیوانه هستم، اما این فوت و فن واقعا روش فوق العاده ای ، برای نوردهی و نورپردازی دقیق در شرایط متغیر است.

عکاسی عروسی

راه حل چیست؟ به عروس و داماد بگویید زیر یک سقف یا پوششی مانند درخت بایستند تا آرایش عروس زیاد به هم نخورد. البته این‌گونه احتمالا آنان در سایه و نور کم قرار میگیرند، ولی این تفاوت چشمگیری بین نوردهی روی آن‌ها و بک‌گراند ایجاد میکند که با یک نوردهی صحیح با فلاش‌های اکسترنال موجب زیباتر شدن عکس می‌شود. به عکس نگاه کنید، اصلا باور میکنید که آن روز هوا بارانی بوده؟

یک عکاس مراسم عروسی باید بداند که چگونه، همانطور که از فلاش دوربینش استفاده میکند، با مهارت از نور طبیعی روز نیز در عکس‌ استفاده کند. همانطور که با مهارت، از فضای بیرون عکس‌برداری کنید، باید درباره‌ی چگونگی عکاسی در محیط سربسته نیز، اطلاعات کافی داشته باشید. و دانستن اینکه چگونه با میهمانان و افراد موجود در مراسم کار کنید واقعا مهم است. بزرگ‌ترین آزمون برای عکاسان مدرن، توانایی عکاسی از لحظه‌های پیش بینی نشده و تصادفی میباشد. دوربین‌های SLR  مدرن و لنز‌های جدید که قادر به زوم دقیق در هر شرایط نورپردازی میباشند، به عکاسان فرصت عکس‌برداری از جزئیات و اتفاقات پیش‌بینی نشده را میدهند.

عکاسی عروسی

همه‌ ی عکاسان عروسی باید یک سری کامل از تمام جزئیات عروسی داشته باشند، حتی اگر قرار است فقط عکس هنری بگیرید و اهل ثبت فیلم‌ یا عکس مستند نیستید باز هم باید این کار را بکنید.

وقایع پیش‌بینی نشده یکی از عوامل و دلایل اصلی علاقه‌ی من، به عکس‌برداری از مراسم عروسی است.

طی ده ساعت عکاسی عروسی از یک مراسم، میهمانان ، احساسات و رفتار‌های مختلفی از خود نشان‌ می‌دهند. مثل خندیدن،‌ اشک ریختن، سرخوشی. این واقعا یک واقعه‌ی سحرآمیز است. به همین دلیل شما باید نسبت به تمام اتفاقاتی که اطرافتان ممکن است رخ دهد، آماده و دقیق باشید. لحظه‌های ناب، فقط به حلقه دست کردن یا عسلی کردن انگشتان عروس و داماد محدود نمی‌شود. به خاطر هیجان‌ ناشی از دیدن عروس و داماد، میهمانان ممکن است اشک شوق بریزند، با صدای بلند بخندند و دست بزنند و یا هر اتفاق دیگری که حتی فکرش هم نمی‌کنید، رخ دهد. یک عکاس مراسم عروسی، باید برای هر چیزی آماده باشد.

هر مراسم عروسی، چالش خیلی جدیدی‌ است که من تضمین می‌کنم طی آن همواره پرانگیزه و خلاقانه فکر کنید. حتی اگر قبلا در همان تالار از مراسم شخص دیگری عکاسی کرده‌ باشید باز هم اتفاقات یکسان نیست. احتمالا نور موجود در محیط و وضعیت آب و هوا فرق دارد. افراد حاضر در مراسم نیز، متفاوت هستند. هرکدام از این عوامل به طور چشمگیری نتیجه‌ی نهایی را با کار قبلی شما متفاوت می‌سازد. هیچ وقت دو مراسم عروسی دقیقا شکل هم برگزار نمی‌شوند. پس عکاس مراسم نیز نباید همان روشی که در پروژه‌ی قبلی خود اجرا کرده را تکرار کند. اتفاقاتی که طی روز می‌افتد، باعث میشود همواره هشیار و آماده باشید و من واقعا عاشق این بخشش هستم.

اغلب عکاس‌ها، به خاطر فشار بالای کاری در عکاسی عروسی زیاد در آن حوزه‌ها کار نمی‌کنند یا اغلب این کار را دوست ندارند و اظهار دارند که فشار مسئولیتش زیادی بالاست و کنار آمدن با آن سخت است. از نظر من،‌ هر لحظه از یک مراسم عروسی، فرصتی برای ثبت بهترین عکسی است، که تا به حال گرفته‌اید. فرصت‌های زیادی در یک مراسم وجود دارد و اگر منتظر فرصت باشید به راحتی در اختیارتان قرار میگیرد.

عکاسی عروسی

وقتی شما کاملا این عقیده را باور کنید، به راحتی می‌توانید بدون نیاز به فکر کردن به فرصت‌ها، عکس‌های ناب زیادی ثبت کنید. در واقع هیچ افسون و جادویی وجود ندارد، فقط منتظر لحظه‌ها باشید تا به راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

انگیزه از هر‌جایی منشا میگیرد

از اینکه میتوانم از تمام زیرمجموعه‌های موجود در حرفه‌ی عکاسی، استفاده کنم واقعا خوشحال هستم. مراسم عروسی گزینه‌های زیادی را برای عکس‌برداری مهیا میکند. ازجمله عکاسی پرتره، کلوز آپ، ماکرو، عکاسی از وسایل پذیرایی یا جزییات عروسی، عکاسی خبری، عکاسی از سوژه‌های متحرک. نگاه‌های آنی، پرتره‌های تمام قد یا چهره، یا کلوزآپ کیک و میز و صندلی‌ها. در طول یک مراسم عروسی،‌ عکاسی از هر چیزی مهیا است. به همین دلیل،‌ موارد زیادی در یک مراسم وجود دارند که میتوانید به سوژه‌های خود اضافه کنید و محدوده عکاسی خود را توسعه دهید.

عکس‌هایی که از غذا در کتاب‌های آشپزی درج شده‌اند واقعا ایده‌های فوق‌العاده ای در رابطه با غذا و سبک زندگی، در اختیار عکاس قرار میدهد. مجله‌های مد، نقاشی‌ها، و وبلاگ‌های هنری همیشه به من انگیزه‌ها و ایده‌های جدیدی برای عکاسی از اطرافم را می‌دهد. تماشای عکس های عروسی آنلاین و خواندن مطالب مرتبط با عکاسی عروسی ایده‌های خوبی جهت ارتقای این حرفه در اختیارتان میگذارد.

ارتباط با مشتری‌ها

یک مراسم عروسی وضعیت بی قید و شرطی را ایجاد میکند که افراد، رفتاری آزادانه و راحت را در‌آن، در پیش می‌گیرند. طی یک عروسی، رفتار‌هایی را می‌بینید که در حالت عادی ممکن است هرگز با آن‌ها مواجه نشده باشید. مثلا ما عکاس‌ها، افکار و ایده‌های خود را جایی بیان نمی‌کنیم، ولی تنها در همچین روزی، احساسات درونی خود و احساسمان به عکس را در عموم بیان می‌کنیم.  یکی از شجاعانه ترین کار‌ها در طول زندگی، بیان احساسات واقعی و هیجان‌ درونی است. در همچین روزی، آنقدر هیجان زده و احساساتی می‌شوید، که نمی‌توانید جلوی خود را گرفته و به این دقت کنید که چه رفتاری انجام می‌دهید. و این رفتار‌ها، می‌توانند ثبت شوند.

این همان احساسی است که در هیچ شرایطی، مثل یک مراسم عروسی برای من پیش نمی‌آید و به همین دلیل است، که آن‌را دوست دارم.

عکاسی از وسایل پذیرایی و تجهیزات عروسی،‌ خیلی مهم و حیاتی است، چون باید به بهترین شکل، برند عکاسی را نشان مشتری دهد. و عکاس بتواند هویت و نام تجاری خود را حفظ کند. و عکاسی از مراسم عروسی، باید حساس تر و با جزئیات بیشتری انجام شود تا هم مشتری را راضی نگه دارد، و هم اسکان ارتباط شما با مشتری را فراهم کند. با این کار شما می‌توانید بعد از اتمام کاری، همواره با مشتری مراسم عروسی خود، در ارتباط باشید.

 من احساسات خود را با دیدن عشق عروس و داماد به یکدیگر در مراسم‌های عروسی وابسته می‌دانم. عشقی که آن روز در فضا حس می‌شود، فقط عشق بین زوجین نیست، عشق خانواده و دوستان نیز که در فضا احساس میشود. این نگاه روی دیدگاههای عاطفی خودم نیز تاثیر می‌گذارد. قشنگترین بخش عکاسی از یک عروسی، زمانی است که مشتری به شما می‌گوید با دیدن عکس‌ها و فیلم‌ها، احساسات آن روز برایش زنده شده. اگر عکس‌های من توانسته احساس  و خاطراتشان از آن‌ روز را زنده کند، پس کارم را تمام و کمال، به انجام رسانده‌ام.

عکاسی عروسیدر هیچ‌کدام از رشته‌های عکاسی، نمی‌توانید چنین بازخورد شخصی‌ای را دریافت کنید. یک مشتری تجاری هرگز به شما نمی‌گوید که حین دیدن اسلایدشو ها اشک شوق ریخته. عکاسی از مراسم عروسی، فرصت برقراری ارتباط ملموس با افراد دیگر را، به عکاس می‌دهد، و به خاطر همین است که حاضر به عکاسی از موضوعات دیگر نیستم.

عکس‌های گروهی

از هر عکاسی که سراغ دارید بپرسید سخت‌ترین بخش کاری آن‌ها در عکاسی عروسی چه زمانی است، در نود و نه درصد مواقع، جواب “عکس‌های گروهی” است.

خب چرا سخت است؟ باید از افراد زیادی عکس بگیرید (که اکثرا اصلا آمادگی عکس گرفتن ندارند). میهمانان تمایلی به زیاد یک جا ایستادن ندارند و عروس و داماد، نمی‌خواهند که وقتشان تلف شود. حین مراسم شاید عروس و داماد از شما عکس دسته جمعی بخواهند، و شما باید اینکار را انجام دهید. در بین پروژه‌های کاری، فقط یک مراسم عروسی بود، که کسی از من عکس گروهی درخواست نکرد. با در نظر داشتن این موضوع در ذهن، مشخصا باید نحوه‌ی عکاسی دسته‌جمعی را یاد بگیرید تا از کارتان نیز لذت ببرید.

عکاسی عروسی

چالش دیگری نیز وجود دارد، که واقعا لازم است. شما به صدای رسائی نیاز دارید. اگر نمیخواهید حنجره تان صدمه‌ای ببیند،‌ کسی را استخدام کنید تا برای شما داد بزند. (یادداشت جانبی: شدیدا مشتاقم بدانم که آیا کسی تا به حال از بلندگو استفاده کرده یا نه! ) مدیریت افراد کلید اصلی شماست. مدیریت لیستی طولانی از گروه‌های بزرگ فامیلی گرفته تا گروه‌های کوچک و اعضای درجه یک فامیل، که عکس‌ دسته‌جمعی می‌خواهند.

حالا چرا من عاشق عکس‌های دسته‌جمعی حین عکاسی عروسی هستم؟ اولا، آن‌ها پتانسیل بالایی دارند که عکس‌های منتخب را تشکیل داده و سفارش چاپ داده شوند. مثلا عکس گروه‌های دوستانه، که اغلب یادگاری و باعث شادی یکدیگر می‌شوند. دوما، و البته از همه مهم‌تر، وقتی یک جمع عکس گروهی خود را دوست نداشتند، من می‌فهمم که اشکال کار کجاست و می‌توانم توانایی‌های عکاسی‌ام را توسعه دهم. همه میدانیم که اکثر میهمانان از عکس‌های گروهی متنفرند و اگر کارتان را درست انجام دهید احتمالا بسیاری از انها شما را از یاد نمی‌برند. در همه‌‌ی عروسی‌ها،  بقیه از سرعت و مدیریت من تعریف می‌کنند. نه تنها از آن تعریف می‌کنند، بلکه خاطراتشان را نیز مرور می‌کنند” آخرین مراسم عروسی‌ای که رفتم دو ساعت طول کشید عکاس یک عکس از ما بگیرد!”

عکاسی عروسی

به این ترتیب، اگر کسی از آن جمع بخواهد مراسمی بگیرد، شانس شما برای انتخاب به عنوان عکاس عروسی‌شان بالاتر می‌رود. عکس بالا، از دسته ای از مهمانانگرفته شده. در عکاسی عروسی پی‌درپی عکاسی کنید و یک لحظه هم آن‌را کنار نگذارید، تا بتوانید تمامی لحظه‌های طبیعی و احساسی را ثبت کرده و اینگونه، مشتری خود را نیز راضی‌تر می‌کنید.

عکاسی عروسی

باور کنید یا نکنید، می‌توانید در ذهن مردم ماندگار شوید

اگر یک مشتری براساس رزومه‌ی شما، تماس بگیرد، پس شیوه و دید شخصی خودتان را برای ثبت عکس‌های مراسم عروسی‌اش می‌خواهد. لازم نیست سعی کنید مثل کسی باشید. شما از ویلیام اگلستون نمی‌خواهید که در مراسم عروسی، با دوربین Canon EOS 5D Mark IV و لنز EF 70-200 f/2.8 2  ، با نوردهی از پشت، از لباس عروسی که روی درخت آویزان کرده عکس بگیرد. شما او را استخدام می‌کنید، چون به ایده‌هایش اعتماد دارید. نکته‌ای که سعی در گفتنش دارم این است: اگر شما سبک و ایده‌ی خود را در رزومه‌تان نشان دهید، مردم بر همان اساس، شمارا استخدام می‌کنند. من عاشق این هستم که از سبک خودم برای عکاسی عروسی استفاده کنم و این باعث می‌شود که خیلی‌ها، من را فقط با سبک و سیاق عکاسی‌ام به خاطر نگاه دارند.

نوشته: LIAM SMITH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *