021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چرا باید از پریست‌های لایتروم استفاده کنیم؟

چرا باید از پریست‌های لایتروم استفاده کنیم؟

طبیعتاً روش‌های دستیابی به این ترکیب‌های رنگ و نور بسیار متنوع است. تقریباً همه این تم‌های رنگی را می‌توان در فتوشاپ به دست آورد و روش‌های گوناگونی مانند استفاده از Curveها همراه با لایه‌های تنظیم کننده یکی از روش‌های حرفه‌‌ای و سریع برای این کار است. اما این روش بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که به روش‌های به‌کارگیری این ابزار قدرتمند آشنا هستند و احتمالاً می‌توانند از قبل تصور کنند که به دنبال چه چیزی هستند.

 

بیشتر بخوانید: آیا یادگیری لایتروم در کنار فتوشاپ ضرورتی دارد؟

 

اما دلیلی که باعث شده تا فیلتر‌های اینستاگرام با استقبال عکاسان روبرو شوند، این است که بسیاری اوقات نمی‌دانیم که دقیقاً به دنبال چه نوع افکت رنگی هستیم و کدامیک از این فیلتر‌ها اصطلاحاً بهتر روی کار می‌نشیند. استفاده از فیلتر‌های آماده اینستاگرام به ما این امکان را می‌دهد تا انواع ترکیب‌بندی‌های مختلف را روی عکس‌هایمان امتحان کنیم و احتمالاً ترکیب‌های جدیدی را تجربه کنیم که پیشتر به آن‌ها فکر نکرده بودیم. به این ترتیب، همواره می‌توانیم خلاقیت خودمان را با گزینه‌های مختلفی که پیش رو داریم افزایش دهیم.

 

مشکلی در اینجا داریم این است که برنامه اینستاگرام تنها مخصوص به همین شبکه‌های اجتماعی بوده و امکان کار روی عکس‌های با رزولوشن بالا را نداشته و توانایی ذخیره‌سازی عکس‌ها را به ما نمی‌دهد. ضمن اینکه این فیلتر‌ها تعداد محدودی دارند و غالباً نمی‌توان از آن‌ها برای کارهای حرفه‌ای استفاده کرد. اینجاست که عکاسان به سراغ  گزینه‌های حرفه‌ای‌تر مانند پریست‌های لایتروم می‌روند. در این مقاله به دلایلی می‌پردازیم که به ما می‌گویند چگونه با استفاده از پریست‌های لایتروم، خلاقیت ما در عکاسی افزایش می‌یابد.

 

پیکسل

 

یک باور اشتباه درباره استفاده از پریست‌ها یا فیلتر‌های عکاسی لایتروم وجود دارد: اینکه استفاده از این فیلتر‌ها می‌تواند عکس‌های بد را بهتر کند. این اشتباه را سال‌ها عکاسان هنری با استفاده از فیلتر‌ها یا فیلم‌های سیاه و سفید برای عکس‌های هنری، در ذهن برخی از عکاسان به جا گذاشته‌اند. در حالی که این یک باور اشتباه است و عکسی که دارای مشکلات عمومی ترکیب‌بندی و فوکوس و نورپردازی است، حتی با فیلتر‌های خاص لایتروم هم نمی‌توانند تبدیل به یک عکس بهتر شوند. اما خوشبختانه این روز‌ها با گسترش استفاده از اینستاگرام، این باور در حال تغییر است و آرام آرام چشمان مخاطبان با فیلتر‌ها و رنگ‌های خاص آشنا شده است.

 

اکنون بسیاری از مخاطبان این شبکه اجتماعی می‌توانند درک کنند که ایجاد یک فیلتر روی تصاویر دیگر چندان کار سختی نیست و نمی‌تواند لزوماً، ترکیب رنگ و نور‌های پیچیده‌ای و حرفه‌ای محسوب شود.

 

اما استفاده از این فیلتر‌ها، پتانسیل بسیار زیادی به همراه دارد. بیایید با هم به خلاقیت‌هایی که این فیلتر‌ها یا پریست‌های لایتروم برای ما به ارمغان می‌آورند نگاه کنیم.
(نکته: این فیلتر‌ها از طریق برنامه لایتروم در دسترس هستند. اما برنامه‌ها و پلاگین‌های زیادی وجود دارند که هم به عنوان برنامه مستقل مانند AlienSkin Exposure و هم به عنوان پلاگین‌های جانبی فتوشاپ مانند Topaz می‌توانند همین کار را برای ما انجام دهند.)

 

مطالعه بیشتر: تشریح روند کاری یک عکاس حرفه‌ای با لایتروم

 

1-صرفه‌جویی در زمان

 

واقعیت این است که اغلب اوقات، خیلی از ما زمان کافی برای اینکه با قابلیت‌های حرفه‌ای مانند Curves کار کنیم را نداریم. نه تنها ما این زمان کافی را در اختیار نداریم، بلکه معمولاً مشتریان ما هم آن‌قدر صبر و تحمل ندارند تا منتظر بمانند و یک ترکیب‌بندی حرفه‌ای و خاص را که ما به عنوان هنرمند برای عکس‌های او در نظر داریم ببینند. آن‌ها دوست دارند خیلی سریع، عکس‌های خودشان را با فیلتر‌های رنگی متنوع ببینند و حتی اگر به شما زمان کافی بدهند تا با خلاقیت‌ خودتان، این فیلتر‌های خاص را برای عکس‌ها بسازید، احتمالاً هزینه‌ای که به شما پرداخت می‌کنند، مطابق با این زمانی که صرف کرده‌اید نخواهد بود.

 

پیشنهاد من این است که از این پریست‌ها به عنوان یک نقطه شروع خوب و سریع استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی قرار است روی چند صد عکس یک نوبت عکاسی عروسی کار کنید، می‌توانید با این پریست‌ها، تنوع بیشتری به عکس‌هایتان ببخشید. ضمناً براساس میزان انتخاب مشتری‌هایتان هم می‌توانید بفهمید که به کدام فیلتر‌ها علاقه بیشتری دارند و احتمالاً چشم‌انداز بهتری از سلیقه آن‌ها به دست میاورید.

 

پس از آن، وقتی عکس‌هایی که قرار است در آلبومشان کار کنید را انتخاب کردید، می‌توانید زمان بیشتری برای ویرایش عکس‌ها صرف کنید و پریست‌هایی که استفاده کرده‌اید را با دقت بیشتری تغییر دهید تا کاملاً به سلیقه مشتری‌هایتان نزدیک شود.

 

دو تصویری که در پایین می‌بینید، شامل یک عکس خام و بدون ویرایش که مستقیماً در دوربین ثبت شده (عکس بالایی) و یک عکس تغییر کرده با استفاده از یک پریست لایتروم می‌شود.

 

آموزش ویرایش عکس

ویرایش عکس

 

2-ساده و لذت‌بخش

 

جدای از سادگی استفاده از پریست‌های لایتروم، این کار برای عکاسان بسیار لذت‌بخش است. پریست‌های لایتروم بر خلاف نرم‌افزارهای جانبی فتوشاپ یا فیلتر‌های و اکشن‌های این برنامه یا حتی فیلتر‌هایی که در نرم‌افزارهای مشابه وجود دارند، هیچ محدودیتی از نظر تعداد ندارند. شما می‌توانید انواع این پریست‌ها را روی برنامه لایتروم خودتان اضافه کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از این تنوع بی‌نظیر، لذت به خصوصی دارد. شما می‌توانید هر بار فیلتر‌های جدیدی را تجربه کنید و از افکت‌هایی که در هر کدام از آن‌ها می‌بینید لذت ببرید. حتی اگر عکس‌هایی که گرفته‌اید نیازی به فیلتر نداشته باشند، باز هم استفاده از این همه گزینه‌های و جلوه‌های متنوع لذت‌بخش است. بنابراین اصلاً فکر نکنید که قرار است زمان زیادی را برای آن‌ها صرف کنید. این یکی از تفریحات سالم ما عکاسان محسوب می‌شود!

 

3-همگون کردن تصاویر

 

اگر آموزش‌های ترکیب عکس در فتوشاپ را دیده باشید، احتمالاً متوجه شدید که یکی از ترفند‌های همیشگی طراحان از قدیم این بوده که همیشه در آخرین مرحله از کار، یک فیلتر رنگی روی عکس‌ها استفاده می‌کردند. در واقع این فیلتر رنگی که معمولاً در فتوشاپ به عنوان بالاترین لایه روی تمامی لایه‌های زیرین استفاده می‌شد، باعث می‌شد تا عکس‌هایی که با هم ترکیب شده‌اند بیشتر همگون و یکنواخت به نظر برسند.

 

استفاده از پریست‌های لایتروم در آخرین مراحل ویرایش یک عکس یا یک آلبوم عکس کامل، نوعی یکپارچگی بین آن‌ها ایجاد می‌کند. فرض کنید که یک آلبوم کامل داشته باشید که تمامی عکس‌های آن سیاه و سفید باشند. طبیعتاً حتی اگر آن‌ها را با دوربین‌ها و لنز‌های مختلفی هم گرفته باشید، همه آلبوم یکدست و یکپارچه به نظر می‌رسد. البته معمولاً به ندرت کسی حاضر می‌شود همه عکس‌هایش را سیاه و سفید تحویل بگیرد.

 

اما پریست‌های لایتروم هم تنها به عکس‌های سیاه و سفید محدود نمی‌شوند و تنوع بی‌نظیری از انواع جلوه‌های عکس‌ها را در این برنامه می‌بینیم که انتخاب یک یا دو فیلتر که جلوه‌ آن به سلیقه شما نزدیک‌تر است این امکان را فراهم می‌کند تا آلبومی یکدست یا صفحه اینستاگرام نسبتاً یکپارچه‌ای داشته باشید.

 

این فیلتر‌ها می‌توانند آرام آرام به سلیقه و سبک کاری شما تبدیل شوند و به نوعی امضا شخصی شما زیر عکس‌هایتان محسوب شوند. در زیر دو عکس را می‌بینید که عکس اول یک عکس عادی با خروجی بدون ویرایش از یک فایل خام است و عکس دوم با یکی از پریست‌های لایتروم تغییر کرده است.

 

پیکسل

فیلترهای لایتروم

 

4-امکان ویرایش و سفارشی سازی

 

دلیل این تنوع گسترده در پریست‌های لایتروم این است که هر کسی می‌تواند آن‌ها را بسازد. شما هم می‌توانید پریست‌های اختصاصی خودتان را در لایتروم درست کنید و در صورت تمایل آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. علاوه بر این می‌توانید آن‌ها را در جایی ذخیره کنید و هر بار فقط پریست مورد نظر را باز کنید و از آن روی عکس‌های و آلبوم‌های جدید استفاده کنید.
اما نکته فوق‌العاده درباره پریست‌های لایتروم این است که یک جلوه ثابت و تکراری محسوب نمی‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را بسته به جلوه یا تم عکسی که گرفته‌اید، سفارشی کرده و تغییر دهید.

 

یعنی مثلاً اگر پریست‌ای که تهیه کرده‌اید برای عکس‌های پرتره ساخته شده است، اما می‌خواهید از آن روی عکس‌های منظره هم استفاده کنید، می‌توانید تمام اسلایدر‌ها و تنظیماتی که روی آن ایجاد شده است را تغییر دهید.

 

یک نکته دیگر که خیلی از کاربران آن را نادیده می‌گیرند، “ترکیب پریست‌های لایتروم” است. توجه داشته باشید که بسیاری از زیباترین جلوه‌هایی که در عکس‌های عکاسان حرفه‌ای می‌بینید، اصولاً حاصل یک پریست خاص نیستند و ترکیبی از چند جلوه مختلف می‌باشند. در لایتروم شما می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کنید، که به این کار Stack Multiple Presets گفته می‌شود. بنابراین اصلاً از اینکه تأثیر یک پریست را کاهش دهید نگران نباشید. چون می‌توانید با ترکیب چند فیلتر با درصد تأثیرگذاری پایین، به یک جلوه قوی و بی‌نظیر برسید و نهایتاً همان را به عنوان یک پریست جدید برای خودتان ذخیره کنید.

 

5-پریست‌ها می‌توانند کارهای دیگری هم انجام دهند

 

اگر از 10 نفر عکاس حرفه‌ای بپرسید که پریست‌های لایتروم به چه کار می‌آیند، احتمالاً همه آن‌ها به شما می‌گویند که این تنظیمات، به عنوان یک فیلتر رنگی روی رنگ و نور عکس‌ها تأثیر می‌گذارند. اما به ندرت ممکن است هیچ‌کدام از آن‌ها به این نکته اشاره کنند که پریست‌ها می‌توانند برای حذف اطلاعات Exif یا حتی اضافه کردن اطلاعات کپی‌رایت به عکس‌ها استفاده شوند.

 

شما می‌توانید الگوهای اطلاعات کپی رایت مختلف را در قالب پریست‌های مختلف ذخیره کرده و مثلاً هم‌زمان با تصحیح وایت بالانس یا افزایش نور تصویر، اطلاعات کپی رایت را هم به عکس‌هایتان اضافه کنید.

 

کار با فیلترهای لایتروم

نحوه کار با لایتروم

 

بیشتر بخوانید: چگونه از رنگ‌ها در عکاسی استفاده کنیم؟

 

یعنی من برای هر چیزی می‌توانم از پریست استفاده کنم؟

 

خوب، نه دقیقاً. براساس تجربه شخصی که برای جستجو و دانلود پریست‌ها از روی اینترنت داشته‌ام، اغلب پریست‌ها به صورت مستقیم، دقیقاً همان چیزی که نیاز دارم نیستند. بیشتر آن‌ها باید قبل از اینکه دقیقاً به جلوه مورد نظرم برسند، کمی دست‌کاری شوند. از سوی دیگر، معمولاً این پریست‌ها روی عکس‌های نمونه‌ای که از آن‌ها می‌بینید، به زیبایی تأثیر گذاشته‌اند، اما باید توجه داشته باشید که برای اینکه جلوه‌ای که به عکس شما می‌دهند، به همان زیبایی باشد، می‌بایست عکس اولیه شما هم همان شرایط عکس نمونه را داشته باشد.

 

در اینجاست که نیاز به یک توانایی و دانش اولیه در استفاده از لایتروم پیدا خواهید کرد. بهتر است اسلایدرها و تنظیمات اولیه را در لایتروم یاد بگیرید. آموزش‌های خوبی برای این برنامه در اینترنت یافت می‌شود که می‌توانید برای شروع کار با لایتروم از آن‌ها استفاده کنید. البته این مسئله مربوط به زمانی است که بخواهید دقیقاً جلوه‌ای شبیه به همان چیزی که در عکس اولیه دیده بودید به دست آورید. فراموش نکنید که خیلی از مشتریان شما کلاً نمی‌داند که این پریست‌ها چطور عمل می‌کنند و اگر هم کمی تفاوت با نمونه داشته باشد، نگران نمی‌شوند. بنابراین شما هم با وسواس خیلی زیاد به دنبال شبیه‌سازی نمونه اولیه نباشید.

 

با این حال عکاسان حرفه‌ای می‌توانند به راحتی بفهمند که آیا روی تنظیمات پریستی که استفاده کره‌اید تسلط داشته‌اید یا خیر. بنابراین همچنان تاکید اول من این است که حداقل استفاده عمومی از لایتروم را یاد بگیرید.

 

توجه داشته باشید که پریست‌ها و دقتی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است، یکسان نیستند. برخی از آن‌ها پیچیده‌تر از بقیه هستند و اسلایدر‌هایی که در هر کدام استفاده شده‌اند احتمالاً در برگه‌هایی به جز برگه Basic قرار داشته باشند. درست است که نخستین ویژگی پریست‌ها، سادگی استفاده از آن‌هاست، اما برای ویرایش و دست‌کاری و ذخیره کردن پریست‌ها، و همچنین برای سفارشی سازی آن‌ها براساس نیاز خودتان، باید این دانش اولیه درباره این برنامه را داشته باشید.

 

آموزش لایتروم

پریست‌های لایتروم

 

آزادی عمل و سادگی در آموزش

 

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های به کارگیری پریست‌ها این است که ما را از دنیای تکراری و مسیر عادی ویرایش‌هایی که انجام می‌دهیم خارج می‌کنند و امکانات بیشتری برای خلق عکس‌های جدید را پیش رویمان می‌گذارند. اصولاً انسان‌ها خلاقیت و گذشتن از عادات روزمره را دوست دارند و هنرمندان به عنوان خلاق‌ترین گروه از این جامعه متفکر، به سرعت از روند ویرایشی ساده و روزمره خود خسته می‌شوند. وجود این پریست‌ها، باعث فعال شدن خلاقیت و تجربه آزادی بیشتر در این کار می‌شود.

 

علاوه بر این، استفاده عملی از این پریست‌های آماده، احتمالاً عکاسان تازه‌کار را تشویق می‌کند که دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. به عنوان مثال شاید برای عکاسان تازه‌کار، خیلی مشکل باشد که بخواهند مفهومی به نام Split Toning را درک کنند. اما وقتی ببینند که یک پریست از برگه Split Toning استفاده کرده، به راحتی می‌توانند آن را درک کرده و حتی علاقه‌مند شوند تا آن را ویرایش کنند. همین اقدامات کوچک، می‌تواند یادگیری مفاهیم مشکلی مانند این را سهل و ساده کند.

 

چند مرحله‌ای کردن یک ویرایش پیچیده

 

در تصویر قبل و بعد این ویرایش که توسط یک پریست انجام شده است، می‌توانید تأثیر پریست مورد استفاده را ببینید. اما اگر از صفحه لایتروم برای ویرایش این عکس، اسکرین شات بگیرم می‌بینید که اولین کاری که بعد از وارد کردن این عکس انجام داده‌ام، Paste Setting است. این مرحله همان جایی است که من یک سری از تنظیماتی را که قبلاً انجام داده بودم روی این عکس منتقل (Paste) کردم. همان‌طور که می‌بینید بعد از این مرحله، 19 مرحله دیگر هم انجام شده است. آیا می‌توانستم در همان مرحله بعد از اعمال پریست، ویرایش را متوقف کنم؟ بله، البته که می‌توانستم.

 

آیا نیازی بود که مراحل کار را ادامه دهم؟ طبیعتاً زمانی که پریست را کپی کرده‌ام، تنظیمات آن از نظر من کامل نبوده‌اند که لازم بوده تا این مراحل بعدی را ادامه دهم. اما نکته همین‌جاست که من می‌توانم یک سری کارهای ابتدایی و معمول را در قالب یک پریست، روی همه عکس‌هایم اعمال کنم و بعد از یک جایی به بعد، به صورت دستی خودم تنظیمات را تغییر دهم.

 

پریست‌های لایتروم

 

خلاصه

 

آموزش لایتروم و دیگر نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ و Aperture و … برای عکاسان چندان ساده نیست. آشنایی با زیر و بم این برنامه‌ها نیاز به تمرین و صرف زمان زیادی دارد و به همین دلیل هم خیلی از کاربران، قید یادگیری آن را می‌زنند. اما Preset ها به این دسته از کاربران اجازه می‌دهد تا مستقیماً، به قلب این برنامه راه بزنند و از امکانات حرفه‌ای آن استفاده کنند.

 

شاید آنچه که به دست می‌آورند، دقیقاً همان چیزی نباشد که می‌خواستند، اما دستکم می‌توانند مانند فیلتر‌های اینستاگرام، از بین ده‌ها جلوه آماده، یکی را که به سلیقه‌شان نزدیک‌تر است انتخاب و استفاده کنند.

 

کاربران حرفه‌ای تر هم می‌توانند با ویرایش و ترکیب پریست‌های آماده دیگران، سلیقه خودشان را در به کارگیری این جلوه‌های زیبا اعمال کنند و به ترکیب‌های جدیدی دست یابند. این کار سرعت عمل آن‌ها در ویرایش عکس را هم افزایش می‌دهد.

 

نهایتاً استفاده از پریست‌ها را در کنار روند کاری خود، به عنوان یک تفریح یا لذت در نظر بگیرید و اجازه دهید خلاقیت پنهان در پس این ویرایش‌ها، ذهن و نگاه شما را تقویت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *