021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

به چه علت باید از هود لنز استفاده کنیم؟

به چه علت باید از هود لنز استفاده کنیم؟

هود لنز چیست ؟

هود لنز یا همان آفتابگیر لنز قطعه‌ای پلاستیکی استوانه‌ای شکل است که جلوی لنز بسته می‌شود تا از فلر نور جلوگیری کند. که زیر مجموعه همین  تجهیزات جانبی لنز‌ها شامل هود لنز هستند.

 

کاربردهای هود لنز

فلر چیست ؟

فلر به همان الگو‌های دایره‌ای شکل گفته می‌شود که از طریق شکست نور مستقیم در عدسی دوربین عکاسی ایجاد می‌شود و گاهی اوقات حتی به عکس آسیب می‌زند. هود امروزه با اکثر لنزها همراه است، اما فروشگاه‌های معتبر، انواع یدکی آنها را نیز به فروش می‌رسانند تا اگر هود لنزتان گم شد یا آسیب دید، بتوانید یک هود دیگر برای لنز‌تان تهیه کنید.

لنز کانن

کاربرد اصلی هود لنز چیست ؟

هود لنزهدف اصلی هود لنز بلوکه کردن نورهای پراکنده است یا به عبارتی بهتر است بگویم جلوگیری از تابش نور مستقیم به لنز. اگر یک لنز Prime دارید (فاصله کانونی لنز Prime ثابت است و قابلیت زوم ندارد)، هودی مناسب برای آن شبیه یک لوله است و غالبا انتهای بزرگی نسبت به بقیه قسمت‌های خود دارد. هود مناسب برای لنزهای زوم، هودی است که دهانه انتهایی آن کمی منحنی شکل است.

 

کاربردهای هود لنز

این منحنی‌ها برش‌هایی هستند که به محدوده زوم لنز بستگی دارند و به گوه‌ای طراحی می‌شوند که در فاصله کانونی کم یا واید، لبه‌های هود در  گوشه‌های تصویر دیده نشود. لوله‌ای بودن هود در همه لنز‌های پرایم دیده می‌شود و هودهای منحنی‌دار یا گلبرگی هم این یک مورد مشخصه ثابت برای لنز‌های زوم است. یک هود لنز خوب اغلب محکم و سطح داخلی آن از جنس نمد است.

 

[relatedpost post=”90555″]

آیا هود لنز واقعا کمکی می‌کند؟

بله. هود لنز کمک خواهد کرد به بلوکه کردن نوری که به طور مستقیم به لنز می‌تابد و باعث می‌شود که بازتاب نور نسبت به زاویه Optimal کمتر شود. این نور برای سنسور اصلا چیز خوبی نیست. و باعث ایجاد یک سری دوایر رنگی روی تصویر می‌شود که معمولا شبیه یک شش ضلعی یا هشت ضلعی می‌باشد. وقتی که نور به طور مستقیم به لنز می‌رسد باعث ایجاد پراکندگی در نور می‌شود.

 

هود لنز کانن Canon ES-68II Lens Hood For 50 F/1.8 Stm

یک هود لنز خوب اغلب محکم و سطح داخلی آن از جنس نمد می‌باشد. این بخش نمدی که در داخل هود لنز قرار می‌گیرد باعث بلوکه شدن بیشترین مقدار نوری که به لنز می‌تابد می‌شود (هودهای از جنس نمد در مقایسه با هود پلاستیکی به کاهش بیشتر بازتاب نور کمک می‌کند). اما منحنی‌های موجود در هود لنز زوم باعث می‌شود که در برخی فواصل فاصله کانونی، در مقایسه با هود لنز ثابت، تاثیر بلوکه کردن نور کاهش یابد و نور به لنز برسد اما باز هم وجود یک هود ضروری است. نمونه تصویری که با هود و بدون هود گرفته شده است.

 

هود لنز

هود لنز چیست

 

در این تصاویر خورشید در بالاترین نقطه آسمان است، این عکس‌ها با دوربین Canon 7D و لنز EF 10-22mm گرفته شده است. شما می‌توانید بازتاب نور را در پایین تصویر مشاهده کنید همچنین می‌توانید برخی گرد و غبارهای موجود روی لنز را هم در اثر شکست نور در آنها ببینید.

 

آیا بایستی همیشه از هود لنز استفاده کرد؟

نه! گاهی اوقات هود هیچ تاثیری ندارد. مثلا وقتی که خورشید (یا منبع نوری) به طور مستقیم رو به لنز شما می‌تابد هود لنز نمی‌تواند هیچ کمکی انجام دهد و ایجاد فلر نور ناگزیر است. البته باز در همین حال نیز هود می‌تواند به کاهش نور اضافی که از اشیاء (پنجره، دیوارهای سفید و …) منعکس می‌شود کمک کند و آن را به حداقل برساند.

 

به طور کلی، شما باید تا می‌توانید از هود لنز استفاده کنید. دلیل من برای گفتن کلمه تا می‌توانید این است که شاید فراموش کنید که پک دوربین خود را به طور کامل با خود حمل کنید (بسیاری از هود لنز‌های زاویه باز داخل یکی از قسمت‌های کیف دوربین به راحتی قرار می‌گیرند). اما اگر هود خود را برای یک روز گم کردید می‌توانید به راحتی از دست خود یا یک کتاب یا هر شی دیگری شبیه به این اشیاء استفاده کنید و بازتاب نور را کاهش دهید.

برایتان عکسی بدون فلر را آرزومندیم 🙂

9 دیدگاه

  • علی گفت:

    باسلام
    من دوربین۹۰dبالنز۱۸.۱۳۵دارم ایالنزودوربینم زداب ونفوذ اب است؟دوم اینکه چه هودی مناسب من است؟

  • محمدرضا گفت:

    سلام..آیا برای دوربین nikon coolpix p900 هم هود لنز استفاده میشه؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر دهانه لنز دوربین شما 67 میلیمتر است میتوانید از هودهای پیچشی 67 میلیمتر استفاده نمایید

  • پوریا گفت:

    ویژگی های خود لنز خوب چیه!؟

    • مسعود افشانی گفت:

      یک لنز خوب ویژگی های زیادی دارد که البته به نوع کاربرد مورد نظر ما بستگی دارد. اما بطور کلی لنزهایی با دیافراگم باز را می توان در گروه لنزهای خوب قرار داد. ویژگی های مهم دیگر استفاده از عناصر اپتیکی مرغوب مثل فلورایت یا ED ، بدنه غیر قابل نفوذ و ساختار فیزیکی مستحکم می باشند. همچنین نداشتن خطاهای رنگی (CA) و اعوجاج از عوامل برتری لنزها هستند.

  • بیژن گفت:

    باسلام عرض ادب …. یا سوال داشتم
    ایا میشود هود کانن Canon را به لنز نیکن Nikon وصل کرد و استفاده کرد
    به عنوان مثال هود لنز mm 18-55 با قطر ϕ 52 Canon …. > به لنز 50mm با قطر ϕ 52 nikon

    • امیر یاری گفت:

      سلام
      خیر. متاسفانه بر خلاف فیلتر‌ها که فقط در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، هود لنز‌های کانن و نیکون، از استاندارد یکسان پیوری نمی‌کنند و هر کدام از آنها الگوی خاصی برای بسته شدن روی لنز دارند.

  • محمد نیک نام گفت:

    بنده دوربین عکاسی کانن ۱۳۰۰ دی دارم از روی ندانستن خریداری کردم الانم پشیمونم ?????????کاش ۷۷ دی می خریدم به جاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *