دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

استفاده از لنزهای واید برای عکاسی منظره

تکنیک و ترفند
استفاده از لنزهای واید برای عکاسی منظره

1- پرسپکتیو اغراق‌آمیز

در صورتی که قبلا هیچوقت از لنزهای واید استفاده نکرده‌اید، اولین چیزی که متوجه آن خواهید شد پرسپکتیو اغراق‌آمیزی است که این لنزها دارند.

احتمالا می‌دانید که در صورت نزدیک شدن به اشیا می‌توانید ابعاد آن‌ها را بزرگتر کنید اما زاویه لنزهای واید به اندازه‌ای باز است که می‌توانید به صورت کامل به سوژه نزدیک شوید و باز هم آن را به صورت کامل در کادر تصویر داشته باشید.

قبلا هم گفته شده است که پرسپکتیو تصویر به لنز شما بستگی ندارد و فقط به فاصله‌ی شما تا سوژه وابسته است. با این وجود به نظر می‌رسد که لنزهای واید بیشتر از دیگر لنزها پرسپکتیو را تغییر می‌دهند و دلیل آن هم آن است که این لنزها به شما این امکان را می‌دهند که بیشتر از میزان نرمال به سوژه نزدیک شوید.

پرسپکتیو اغراق‌آمیز یک شمشیر دو لبه است. از طرفی این بدین معناست که پیش زمینه تصاویر شما به شدت بزرگ و با جزئیات کامل خواهد بود. برای مثال در صورتی که به عکاسی از تپه‌های شنی علاقه داشته باشید، لنزهای واید یک ابزار خیلی خوب برای نمایش خطوط این تپه ها هستند. همچنین خیلی از مردم عاشق استفاده از لنزهای واید برای عکاسی از موج‌هایی هستند که به ساحل می‌رسند.

لنزهای واید

اما یک مشکل در مورد پرسپکتیو اغراق‌آمیز در لنزهای واید وجود دارد. با وجود اینکه سوژه‌های نزدیک بزرگ و با جزئیات کامل هستند، هرچیزی که در فاصله‌ی دور دست قرار داشته باشد کوچک خواهد شد. برای مثال در صورتی که از کوه‌ها عکاسی می‌کنید در صورت استفاده از لنز واید ممکن است خیلی کوچک و ناچیز به نظر برسند. بزرگترین مشکلی که مردم در زمان عکاسی با لنز واید با آن مواجه می‌شوند همین است.

لنزهای واید ابعاد پیش زمینه را افزایش می‌دهند اما این کار به بهای کوچک شدن پس زمینه انجام خواهد شد.

نگاهی به مثال پائین بیاندازید. عکس اول با استفاده از یک لنز 20 میلیمتر گرفته شده است و کوه‌هایی که در دوردست قرار دارند به شدت کوچک به نظر می‌رسند. عکس دوم با استفاده از یک لنز 70 میلیمتر گرفته شده است و نتیجه موفقیت‌آمیزتری برای ما داشته است.

لنزهای واید

عکس با لنز 20 میلیمتر

لنزهای واید

عکس نهایی با لنز 70 میلیمتر

نکته دیگری که باید در زمان استفاده از لنزهای واید در نظر داشته باشید این است که در صورت اغراق‌آمیز بودن پرسپکتیو تا این اندازه، باید یک پیش زمینه‌ جذاب هم داشته باشید. مشخصا پیش زمینه‌ی عکس اول خیلی کسل‌کننده است. این پیش زمینه فقط مقداری گیاه و چند عدد سنگ است و مطمئنا به اندازه‌ی مهم نیست که نصف تصویر را در بر بگیرد.

با وجود این مشکلات باز هم لنزهای واید برای خیلی از عکس‌های منظره فوق‌العاده هستند. در صورتی که یک پیش زمینه‌ی خوب داشته باشید، این لنزها می‌توانند باعث شوند که عکس شما سه بعدی به نظر برسد و مخاطب خودش را داخل عکس تصور کند. این موضوع در مورد لنزهای تله فوتو که بیشتر برای عکاسی از مناظر دور دست مناسب هستند صدق نمی‌کند.

[relatedpost post = “122741”]

یک چشم‌انداز وسیع

خیلی از مردم عقیده دارند که نباید از لنزهای واید به عنوان روشی برای جای دادن همه چیز داخل تصویر استفاده کنید اما ما با این موضوع مخالفیم.

گاهی اوقات در صورتی که یک منظره‌ی زیبا و وسیع دارید، تنها روشی که می‌توانید از آن عکاسی کنید با استفاده از یک لنز واید (یا عکاسی پانوراما با لنز تله) است. مشخصا در اینجا هم باید مراقب پیش زمینه و پس زمینه‌ی تصویر باشید.

در صورتی که می‌خواهید از تمامی ابرهای زیبایی که داخل آسمان وجود دارند به همراه منظره‌ی پیش رو عکاسی کنید، یک لنز واید بهترین دوست و همراه شما خواهد بود. برای مثال در عکس زیر آسمان خیلی زیبا است و رنگین‌کمانی از رنگ‌ها داخل آن وجود دارد. به همین خاطر عکاس برای ثبت آن از یک لنز واید استفاده کرده است.

لنزهای واید

از آنجایی که عکاس روی یک تپه ایستاده است مقدار خیلی کمی پیش زمینه داخل عکس او وجود دارد اما هدف او نشان دادن پیش زمینه به صورت اغراق‌آمیز نبوده است بلکه او قصد داشته است یک چشم‌انداز وسیع از صحنه را به نمایش بگذارد و هرچیزی که مقابلش قرار دارد را داخل عکس بگنجاند.

البته نگرانی خیلی از مردم در مورد لنزهای واید کاملا قابل درک است. خیلی از عکاس‌های مبتدی به محض اینکه به یک صحنه‌ی زیبا می‌رسند، از وایدترین لنز خودشان برای عکاسی از تمام صحنه و گنجاندن منظره‌ی پیش رو در تصویر تا جای ممکن استفاده می‌کنند و وقتی که به خانه می‌رسند با یک عکس که فضای خالی زیادی دارد روبرو خواهند شد و نمی‌دانند که چه اشتباهی انجام داده‌اند.

در زمان استفاده از لنزهای واید، سخت‌ترین کار در مورد ترکیب‌بندی این است که مطمئن شوید حداقل یک نکته‌ی جالب توجه در تمام قسمت‌های تصویر وجود دارد. در خیلی از مناظر استفاده از وایدترین لنز ممکن باعث خواهد شد بخش زیادی از کادر تصویر با گیاه و آسمان خالی پر شود. یک عکس این شکلی مطمئن خیلی قدرتمند نخواهد بود.

یک قانون کلی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که فقط وقتی می‌توانید از یک لنز واید برای جای دادن تمام صحنه داخل تصویر استفاده کنید که صحنه سرشار از موضوعات جذاب باشد و هر قسمتی از صحنه حداقل یک موضوع قابل توجه را در خود داشته باشد. البته این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد و احتمال رخ دادن آن خیلی کم است.

[relatedpost post = “142713”]

فضای منفی

یکی دیگر از روش‌های استفاده از لنز واید خلق تصاویری است که فضای منفی خیلی زیادی دارند.

اما فضای منفی چیست؟ در عکاسی فضای منفی به بخشی از تصویر گفته می‌شود که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند. برای مثال در صورتی که داخل عکس شما یک درخت کوچک قرار دارد که اطراف آن با برف سفید محاصره شده است، گفته خواهد شد که تصویر با فضای منفی پوشانده شده است.

لنزهای واید عملکرد خیلی خوبی در معرفی فضای منفی در تصاویر شما دارند. البته این موضوع اغلب اوقات در شرایطی رخ می‌دهد که هدف شما انجام این کار نیست. برای مثال در صورتی که می‌خواهید زیبایی‌های یک کوه در دوردست را نشان دهید مطمئنا نمی‌خواهید ¾ تصویر متشکل از آسمانی باشد که توجه زیادی را به خودش جلب نمی‌کند.

با این وجود برای برخی تصاویر فضای منفی یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند است. این فضا باعث خواهد شد که سوژه‌ی شما در میان یک فضای کاملا خالی به خوبی دیده شود. همچنین فضای خالی یک فضای تنهایی را به تصویر منتقل می‌کند. در صورتی که می‌خواهید کوچکی تصویر خودتان در دنیا را نشان دهید، فضای منفی روش خیلی خوبی برای نشان دادن آن است. در عکس زیر دقیقا عکاس همین کار را انجام داده است:

لنزهای واید

البته در عکاسی منظره اغلب اوقات هدف شما چنین چیزی نیست. فضای منفی خیلی زیاد ممکن است باعث شود که تصویر شما خالی به نظر برسد و فقط وقتی باید از آن استفاده کنید که هدف شما به صورت ویژه چنین چیزی است.

در واقع خیلی از مواقع فضای منفی مشکل اصلی لنزهای واید است. در صورتی که می‎‌خواهید زیبایی‌های یک صحنه‌ی وسیع را به نمایش بگذارید، این موضوع می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد و باعث شود تصویر شما خیلی خالی و متروکه به نظر برسد.

مثل همیشه این موضوع به تصویر خاصی که شما می‌گیرید بستگی دارد. ممکن است شما قصد داشته باشید خالی بودن یک منظره‌ی بیابانی را به تصویر بکشید. در این موقعیت فضای منفی دقیقا چیزی است که به دنبال آن هستید. اما در صورتی که می‌خواهید زیبایی و جذابیت یک صحنه در دوردست را به نمایش بگذارید، فضای منفی باعث پرت شدن حواس بیننده خواهد شد.

[relatedpost post=”106475″]

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

لنزهای واید یکی از محبوب‌ترین وسایل و لوازم برای عکاسی منظره هستند. دلیل این موضوع هم این است که این لنزها به شما اجازه می‌دهند خیلی به سوژه نزدیک شوید، اندازه‌ی یک پیش زمینه‌ی زیبا را افزایش دهید و عکسی بگیرید که به نظر سه بعدی می‌رسد. علاوه بر این در صورتی که از یک منظره‌ی وسیع که پر از سوژه‌های زیبا است عکاسی می‌کنید، یک لنز واید بهترین روش برای ثبت آن است.

استفاده از لنزهای واید ساده است. این لنزها فضای منفی خیلی زیادی به تصاویر شما اضافه می‌کنند که ممکن است خیلی مطلوب نباشد. در عین حال این لنزها ابعاد پس زمینه را نسبت به بقیه صحنه کاهش می‌دهند و اهمیت آن را کمتر خواهند کرد. به دلیل اینکه لنزهای واید با پرسپکتیو معمولی ما از دنیای اطراف خیلی متفاوت‌تر هستند خیلی از عکاس‌ها به صورت کاملا اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

با این وجود در صورتی که بتوانید روشی برای رفع این مشکلات پیدا کنید، لنزهای واید به یکی از اجزای مهم کیف تجهیزات شما تبدیل خواهند شد. شما هرچقدر بیشتر از لنز واید خودتان استفاده کنید، نتایجی که به دست خواهید آورد هم بهتر خواهند شد. دلیل اینکه این لنزها تا این اندازه در دنیای عکاسی منظره مشهور شده‌اند همین است؛ این لنزها به شما اجازه می‌دهند دنیا را به شکل خیلی جذابی به تصویر بکشید.

[relatedpost post = “117681”]

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *