دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ترفندهایی برای عکاسی از حیات وحش

تکنیک و ترفند
ترفندهایی برای عکاسی از حیات وحش

تاریخچه عکاسی حیات وحش

با خواندن تاریخچه دقیق عکاسی حیات وحش متوجه خواهید شد که هنر و فن عکاسی از سرگرمی ها و تفریحات شکارچی های حیات وحش در دهه 1280 بوده است که از حیوانات وحشی عکس میگرفتند که بعد از مدتی از حیواناتی که خود شکار کرده بودند عکس میگرفتند.

بعد از مدتی طرفداران محیط زیست نیز مصمم شدند خودشان عکاسی در حیات وحش را شروع کنند و اطلاعاتی از جانواران و حیوانات و زیستگاه آنها و نحوه زندگیشان در اختیار عموم مردم بگذارند تا مردم بیشتر با محل زندگی و نوع زندگی حیوانات آشنا بشوند.

از طرفی متخصصان علوم جانوری نیز برای انجام تحقیقات خود به حرفه ی عکاسی روی آوردند تا بتوانند تحقیقات بیشتری در حیطه کار خود انجام بدهند و همچنین تصاویری را در این محیط به ثبت برسانند.

یکی از دلایلی که مردم عاشق طبیعت هستند، امکان مشاهده حیات وحش در طبیعی‌ترین حالت خودش است.

عکاسی در حیات وحشعکاسی از حیات وحش را هیچکس به من یاد نداد و من خودم طی هشت سال با آزمون و خطا آن را یاد گرفتم. راستش را بخواهید در این سبک عکاسی خیلی هم حرفه‌ای شدم و اکنون می‌خواهم چیزهایی که یاد گرفته‌ام را با شما به اشتراک بگذارم. تمرین باعث تکامل شما می‌شود اما این نکات نیز کمک می‌کنند به طرز چشمگیری پیشرفت کنید.

عکس‌ها از جیم او دانل

بیرون بروید و لذت ببرید

به زودی بحث‌های فنی را هم برای شما توضیح خواهم داد، اما اگر بیرون نروید و به صورت متداوم عکاسی نکنید، نمی‌توانید هیچ عکسی بگیرید. اولین نکته‌ای که می‌خواهم به شما بگویم همین است: شما باید به صورت فیزیکی داخل محیط و به صورت ذهنی در لحظه زندگی کنید؛ تمام حواس شما باید با محیط اطرافتان هماهنگ باشد. شما تا زمانی که واقعا در لحظه نباشید و قدرت طبیعت را اطراف خودتان حس نکنید، نمی‌توانید از حیات وحش عکاسی کنید.

عکاسی از طبیعت جیم او دانل

بهترن دوست شما، صبر

طبیعت قابل پیشبینی نیست، اگر می‌خواهید بهترین عکس را بگیرید، باید منتظر بمانید. صبر با اختلاف زیادی بهترین همراه شما هنگام عکاسی حیات وحش است. ممکن است نیاز باشد چند روز پشت سر هم به یک لوکیشن مراجعه کنید تا عکسی که می‌خواهید را بگیرید. برخی اوقات حیوانات باید به شما عادت کنند تا رفتار عادی از خود نشان دهند. به همین خاطر باید صبر را در برنامه خودتان بگنجانید.

شناخت سوژه

برای گرفتن یک عکس خاص باید با عادات حیوانات آشنا باشید. آن‌ها چه نوع زیستگاهی را دوست دارند؟ چه زمانی از سال خیلی فعال هستند؟ چه چیزی می‌خورند؟ شما باید بتوانید رفتار سوژه خودتان را تا حدودی پیشبینی کنید، تا بتوانید آن را پیدا کنید و منتظرش بمانید.

برای گرفتن یک عکس خاص باید با عادات حیوانات آشنا باشید.

اطلاع از زیستگاه سوژه

خیلی از اوقات، عکس‌های حیات وحش به گونه‌ای گرفته می‌شوند که می‌شد در یک باغ وحش هم گرفته شوند. مطلع بودن از زیستگاه سوژه، علاوه بر اینکه کمک می‌کند بدانید سوژه خودتان را در چه مکانی می‌توانید پیدا کنید، بلکه کمک می‌کند که آن را داخل تصویر هم بگنجانید تا یک داستان را بازگو کنید. خیلی از عکاس‌های آماتور حیات وحش از این می‌نالند که بلندترین لنز ممکن را ندارند. یک لنز 500 میلیمتری کمک می‌کند تصاویر فوق‌العاده‌ای بگیرید، اما بهتر است مقداری از زیستگاه سوژه را هم داخل عکس خودتان بگنجانید.

عکاسی حیات وحش

استفاده از ساعات طلائی نور

عکاسی فقط درمورد استفاده از نور است، پس از نور به نفع خودتان استفاده کنید. ساعت طلائی یک ساعت قبل از غروب و بعد از طلوع آفتاب است.  در این زمان نور خورشید تقریبا افقی و پر از رنگ‌های طلائی و قرمز است که عکس شما را کاملا غنی می‌کند. به صورت کلی، عکاسی حیات وحش تمایل به حرکت دارد و این حرکت هنگام طلوع و غروب آفتاب به شدت نمایان است. اگر نور از جهت درستی نمی‌تابد، سعی کنید کادر خودتان را از زوایای مختلف ببندید تا تاثیر این نوع نور را مشاهده کنید.

[relatedpost post=”103940″]

 فشردن شاتر –به صورت متوالی-

به یاد داشته باشید که حتی با تجربه‌ترین عکاس‌ها هم ممکن است هزاران عکس بگیرند تا بتوانید بهترین عکس را ثبت کنند. به همین خاطر عکس‌های زیادی بگیرید. خیلی از حیوانات با سرعت زیادی حرکت می‌کنند و اگر درمورد تعداد عکس‌هایی که می‌گیرید خیلی محافظه کار باشید، ممکن است عکس‌های خیلی خوب را از دست بدهید. باوجود تعداد عکس‌های زیادی که می‌توانید روی یک کارت حافظه 16 یا 32 گیگابایت ذخیره کنید، شما نباید برای فشردن کلید شاتر شک کنید.

حتی با تجربه‌ترین عکاس‌ها هم ممکن است هزاران عکس بگیرند تا بتوانید بهترین عکس را ثبت کنند.

شناخت تجهیزات برای عکاسی از حیات وحش

بهترین فرصت‌های عکاسی از حیات وحش شما قرار نیست برای همیشه دوام بیاورند. شما نهایتا 10 تا 30 ثانیه وقت دارید که از حرکات سوژه عکاسی کنید. به همین خاطر باید دوربین و لنزهای خودتان را به خوبی بشناسید، تا بتوانید آن‌ها را به سرعت تنظیم کنید. کمترین سرعت شاتری که به شما یک عکس واضح می‌دهید چه سرعتی است؟ دیافراگم چطور؟ قبل از اینکه عکاسی حیات وحش را شروع کنید، تا جای ممکن با تجهیزات خودتان تمرین کنید تا بتوانید در لحظه‌ای که یک حرکت اتفاق می‌افتد از آن عکاسی کنید.

عکاسی از حیات وحش

کد تخفیف نورنگار

شناخت قوانین ترکیب بندی

قانون یک سوم و نسبت طلائی را یاد بگیرید و به اندازه‌ای این دو قانون را تمرین کنید تا در ضمیر ناخودآگاه شما شکل بگیرند. همچنین از قبل تصاویری که می‌خواهید بگیرید را هم پیش‌بینی کنید. آیا می‌خواهید سوژه را داخل زیست‌گاهش به تصویر بکشید و یا یک پرتره کلوزآپ از آن می‌خواهید که تمام فریم را پر کند؟ اینکه قبل از شروع مشخص کنید چه نوع تصاویری می‌خواهید همیشه به شما کمک می‌کند.

[relatedpost post=”86428″]

عکاسی از همه حیوانات

عکس‌هایی که از حیوانات بزرگ گرفته می‌شوند، فوق‌العاده هستند و عکس‌هایی هستند که تمام عکاس های حیات وحش از آن استقبال می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که عکاسی حیات وحش چیزی فراتر از عقاب، فیل، شیر و خرس‌های گریزلی است. برخی از بهترین عکاس‌های حیات وحش از لنزهای ماکرو و زوم برای عکاسی از موجوداتی استفاده می‌کنند که اغلب دیده نمی‌شوند. اینکه بتوانید جزئیات را ببینید، کمک می‌کند بتوانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بگیرید.

راحت باشید!

شما قرار است به دل طبیعت بروید و مدتی را در آن‌جا بگذرانید تا تصاویری که می‌خواهید را بگیرید. لباس مناسب بپوشید، از ضدآفتاب استفاده کنید و آب کافی به همراه داشته باشید؛ اگر کاملا راحت باشید، احتمال اینکه مدت بیشتری در طبیعت بمانید و عکس‌هایی که می‎خواهید را بگیرید، بیشتر است.

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

  • neda گفت:

    برای عکاسی از حیات وحش شما چه مدل دوربین یا لنز معرفی می کنید تا عکس های حیات وحش خوبی دشاته باشیم؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      دوربین های اس ال آر به همراه لنزهای تله
      لطفا برای مشاوره تماس داشته باشید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *