عکاسی با جفت لنز یا دو لنز برای هر شاخه از عکاسی چه انتخاب‌هایی است؟Reviewed by نورنگار on Feb 1Rating: 5.0اگر بخواهید برای یک پروژه عکاسی با جفت لنز را انتخاب کنید، کدام لنزها را انتخاب خواهید کرد؟ این معمولاً مهم‌ترین دغدغه برای شروع هر نوبت عکاسی است..عکاسی با جفت لنز، با کدام‌ لنزها عکس بگیریم؟

اگر بخواهید برای یک پروژه عکاسی دو لنز انتخاب کنید، کدام لنزها را انتخاب خواهید کرد؟ این معمولاً مهم‌ترین دغدغه برای شروع هر نوبت عکاسی است. هر عکاس آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای، چه زمانی که می‌خواهد برای عکاسی از خانه بیرون برود و چه زمانی که می‌خواهد لنز خریداری کند، احتمالاً با حجم زیادی از انتخاب لنزهای مختلف و بعضاً نظرات مختلف روبرو می‌شود. مسلماً برای تصمیم‌گیری خرید، مخصوصاً زمانی که می‌خواهید وسیله خاصی خریداری کنید، هیچ کاری پسندیده‌تر از تحقیق خودتان نیست، اول باید اطمینان پیدا کنید که هدف و منظور شما از خرید یک لنز جدید چیست و بعد در مورد آن شروع به تحقیق اصولی کنید.

 

 

اگر ندانیم هدف ما از عکاسی چیست، هر بار که تصمیم می‌گیریم برای عکاسی از خانه بیرون برویم، باید چند لنز در کیفمان بگذاریم و این کار غیراصولی باعث سنگین شدن کیفمان می‌شود که در درازمدت روی کیفیت کار یک عکاس اثر می‌گذارد؛ اما اگر از قبل برنامه عکاسی خودمان را بدانیم یک جفت لنز مکمل می‌تواند ما را به‌آسانی به هدفمان برساند و سرعت کار ما را بالا ببرد.
در اینجا پروژه‌های مختلف عکاسی و  لنزهایی که برای این پروژه‌ها مناسب هستند توضیح داده ‌شده است، تا با نگاه اجمالی به انواع پروژه‌ها، مناسب‌ترین جفت لنزها برای هر شاخه عکس‌برداری را به شما معرفی کنیم.

جفت لنز برای عکاسی عمومی

عکاسی با جفت لنزلنزهایی که محدوده متوسط دید انسان را شامل می‌شود، فاصله کانونی ۲۴-۱۰۵mm، اکثر خواسته‌های ما از عکاسی را شامل می‌شود. همراه داشتن یک لنز سریع با فاصله کانونی نرمال (لنز‌های ۵۰mm را لنز نرمال می‌نامند) همراه لنز ۲۴-۱۰۵mm مکمل بسیار خوبی است.
البته یک لنز پرایم ۵۵mm بهتر است در اغلب پروژه‌ها همیشه همراه شما باشد. چون لنز پرایم امکان استفاده از سرعت‌های بالا را به شمامی‌دهد و ضمنا به دلیل داشتن عناصر اپتیکی کم، سریعا فوکوس می‌شود (با این لنز‌ها نیاز به تغییر فاصله کانونی و زوم نیست، بنابراین فوکوس در این لنزها به‌سرعت انجام می‌شود). ضمنا این لنز‌ها زاویه دیدی شبیه زاویه دید انسان دارد.

ولی به‌طور متوسط ترکیب یک لنز کیت زوم (لنزی که فاصله کانونی‌های متفاوت را شامل می‌شود و شاید بتوان گفت ترکیبی از ۴ لنز است mm28، ۳۵mm، mm50 و ۸۵mm است) و یک لنز ۵۵mm پرایم ترکیب بسیار مناسبی برای عکاسی با جفت لنز است.

 

لنزهای مناسب برای سفر

عکاسی با جفت لنزمهم‌ترین مسئله در بستن کوله سفری انتخاب وسایلی تا حد ممکن کم‌حجم و کم‌وزن است. به همین دلیل وقتی می‌خواهید در سفر عکاسی کنید، دوربین کم‌وزن و کم‌حجم باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.

البته در حال حاضر دوربین‌های کامپکت خوبی وارد بازار شده که کیفیت‌های فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد، اگر تصمیم داشته باشید از خانواده یا دوستان در سفر عکاسی کنید بدون شک حتی اگر عکاس حرفه‌ای باشید، استفاده از دوربین‌های کامپکت که هم‌، حجم کمی دارند و هم نیازی به تنظیمات خاصی ندارند و هم کیفیت بسیار بالایی دارند، بهترین توصیه ما به شما است.

اما اگر در جستجوی صحنه خاصی و عکاسی حرفه‌ای هستید و با یک کوله می‌خواهید ساعت‌ها از روی سطوح نه‌چندان هموار پیاده‌روی کنیم، بهتر است تا حد امکان از لنزهای Pancake استفاده کنیم. لنزهای پنکیک، لنزهای بسیار باریک و کم‌وزن و کم‌حجم و جزو گروه لنز‌های پرایم هستند و امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند. این لنزها که اغلب وزن آن‌ها زیر صد گرم است برای پیاده‌روی‌های طولانی و عکاسی با جفت لنز بسیار مناسب هستند.
جفت لنز پنکیک که عکاس انتخاب می‌کند. باید بنا به سلیقه خود در عکاسی سفری و هدف خود، از عکاسی در سفر انتخاب کند (چون جزء دسته لنزهای پرایم هستند امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند). البته اگر یکی از آن‌ها ۵۵mm (زاویه دیدی شبیه دید انسان) باشد مسلماً بهتر است.

 

عکاسی از غذا و محصولات غذایی

عکاسی با جفت لنزعکاسی از غذا و تولیدات غذایی همیشه برای عکاسان جذاب است و این شاخه، شامل شاخه پرطرفداری در عکاسی تبلیغات است.
ما معمولاً همیشه از زاویه نزدیک از مواد غذایی عکاسی می‌کنیم. یک لنز تیلت شیفت نرمال به تله برای عکاسی تبلیغاتی از مواد خوراکی بسیار مناسب است، لنزهای tilt-shift مانند PC Nikkor 19mm F4E ED نیکون برای عکاسی تبلیغاتی و رسیدن به زاویه مناسب لنزهای بسیار مفیدی هستند و تمام دردسرهای احتمالی در عکاسی از فاصله نزدیک را از بین می‌برند. البته تهیه لنزهای tilt-shift به علت گرانی زیاد برای همه عکاسان به‌آسانی امکان‌پذیر نیست و یک لنز تله پرایم هم می‌تواند برای عکاسی با جفت لنز کاملاً مفید باشد. از آنجا که به‌هرحال فاصله عکاسی از مواد غذایی همیشه از نزدیک است، حتی استفاده از لنزهای ماکرو نیز می‌تواند برای عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی بسیار جذاب باشد. بنابراین می‌توانید به جای استفاده از یک لنز گرانقیمت تیلت-شیفت، از یک لنز تله پرایم مانند EF 100mm f/2.8L Macro برای کانن یا لنز Nikon AF-S Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED VR برای نیکون استفاده کنید

 

جفت لنز مناسب، برای عکاسی پرتره

عکاسی با جفت لنزعکاسی پرتره معمولا به‌راحتی با یک لنز امکان‌پذیراست Canon 85mm f/1.2، Sony 135mm f/1.8 یا Nikon AF-S Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED VR جزو بهترین لنز‌های مخصوص پرتره هستند. کلاً لنزهای دیافراگم باز پرایم به ما کمک می‌کنند که عمق میدان کمتری در کادر داشته باشیم، همچنین در این لنزها، هم بوکه مناطق خارج از فوکوس و هم کیفیت و شارپنس عکس‌ها بسیار بالا است و این برای عکاسی پرتره بسیار مهم است.
ممکن است هدف ما از عکاسی پرتره خلق تصاویری با عمق میدان بسیار کم باشد. عکاسی پرتره با عمق میدان بسیار کم سلیقه بسیاری از عکاسان هنری است و پرتره‌هایی با پس‌زمینه بسیار محو تقریباً برای همه جذاب است. محو بودن و ناشناخته بودن ازلحاظ بصری باعث ایجاد حس جذابیت و کنجکاوی در مخاطب می‌شود. از این رو لنزهایی با دیافراگم f/0.85 و f/0.95 به علت اینکه می‌تواند عمق میدان را تا حداقل ممکن کوتاه کنند، برای گرفتن پرتره‌های هنری لنزهای مناسبی هستند. برخی از جذاب‌ترین لنز‌هایی که می‌توانند برای عکاسی پرتره‌های خاص به کار روند، لنز بیبی‌ها هستند. ما قبلا مطلب نسبتا مفصلی درباره لنز بیبی در مجله نورنگار منتشر کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.

 

عکاسی فتوژورنال (عکاسی خبری)

عکاسی با جفت لنزعکاسان خبری که عکاسی را به‌عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند، بارها آزموده‌اند که بهترین راه برای گرفتن بهترین عکس در کمترین زمان کدام است؟ دو لنزی که اکثر آن‌ها به تجربه دریافته‌اند که برای کار آن‌ها مناسب‌تر است
فاصله کانونی ۱۶-۳۵ و ۲۴-۷۰ است. بسته به دوربینی که استفاده می‌کنید، لنز‌های مختلفی برای این فاصله کانونی‌ها عرضه شده است. مثلا کاننی‌ها می‌توانند از لنز‌ EF 16-35mm f/2.8L II USM یا نسخه جدیدتر و البته گرانقیمت‌تر این لنز یعنی EF 16-35mm f/2.8L III USM استفاده کنند. یا مثلا نیکونی‌ها می‌توانند لنز مشهور Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED را استفاده کنند.
اغلب عکاسان خبری این دو لنز را همیشه همراه خود دارند. چون وقتی ما برای تهیه خبر می‌خواهیم عکاسی کنیم دقیقاً تصویری از سوژه موردنظر و محل قرارگیری سوژه نداریم. پس باید همه احتمالات را در نظر بگیریم. البته همراه داشتن یک لنز تله‌ زوم ۷۰-۲۰۰mm نیز، در کنار این دو لنز بسیار مفید است چون ممکن است سوژه بسیار دور باشد. اما کلاً در عکاسی خبری، گرفتن یک عکس با زاویه کاملاً باز از کل فضای خبر، همیشه جزء اصلی‌ترین شات های یک عکاس خبری است.
البته اولین انتخاب یک عکاس خبری بهتر است یک ۲۴-۷۰mm باشد، چون بالاترین تعداد شاتهای یک عکاس خبری با این لنز گرفته می‌شود و بعدازآن انتخاب یک لنز ۱۶-۳۵mm احتمالاً دومین انتخاب عکاسی با جفت لنز برای یک عکاس خبری است. لنزهایی که دیافراگم پایین مثلاً از f/2.8 شروع می‌شود، به عکاس امکان این را می‌دهد که در فضاهای کم‌نور عکاسی کند و با محدودیت نوردهی روبرو نشود.

 

عکاسی از بناهای معماری و مناظر طبیعی

عکاسی با جفت لنزبهترین لنز برای عکاسی از معماری یک بنا، یک لنز tilt-shift واید است. این مناسب‌ترین گزینه انتخاب در لنزاست که می‌تواند خطوط افقی را در راستای هم قرار دهد و تا حد زیادی از اعوجاج جلوگیری کند. البته لنزهای تیلت شیفت بسیار گران هستند. به همین منظور در دسترس همه عکاسان نیستند و البته گاهی عکاسی از یک بنا و یا یک منظره به‌راحتی با یک لنز واید (لنز زاویه باز) مانند مثل لنز ۱۶-۳۵، ۱۴-۲۴ و یا ۱۱-۲۴ امکان‌پذیر است.
گاهی عکاس می‌خواهد از جزئیات و ریزه‌کاری‌های یک بنا عکاسی کند و اینجا عکاس نیاز به یک لنز تله بلند دارد.البته حتی گاهی برای ثبت جزئیات خیلی دقیق، بهترین انتخاب یک لنز ماکرو است.

برای عکاسی از منظره معمولاً از یک لنز واید استفاده می‌کنند تا همه محیط پیرامون به ‌درستی ثبت شود و برای ثبت جزییات در یک منظره از لنز تله استفاده می‌کنند. این دو لنز مناسب‌ترین انتخاب عکاسی با جفت لنز برای یک عکاس منظره یا یک عکاس معماری است.

 

دو لنز مکمل برای یک عکاسی خیابانی

عکاسی با جفت لنزعکاس خیابانی از یک صحنه بارها و بارها شات می‌گیرد تا صحنه موردنظرش ثبت شود. همچنین عکاسی خیابانی در ایران به دلیل محدودیت‌های قانونی و فرهنگی، کمی مشکل‌تر از کشور‌های توریسیتی مانند اغلب کشور‌های اروپایی است و عکاسان نمی‌توانند به راحتی از لنز‌های زوم تله واید بزرگ استفاده کنند. ما در نورنگار به عکاسان خیابانی توصیه می‌کنیم با یک لنز پرایم سریع و سبک مانند ۲۸، ۳۵ یا ۵۰mm عکاسی کنند. علاوه بر سرعت عمل بالا، عکاسی با این لنز‌ها باعث می‌شود تا شاتهای پی‌درپی آن‌ها از یک صحنه در راستای هم باشند و به‌تدریج امضای خود عکاس را پیدا کنند. اگر شما اصرار به عکاسی از فاصله کانونی دیگری هم دارید، می‌توانید از دو لنز پرایم استفاده کنید، یک لنز پرایم تله، تقریباً مکمل خوبی برای این لنز‌ها است و ترکیب لنز‌های شما را کامل می‌کند.
ترکیب یک لنز ۸۵mm و یک لنز ۳۵mm تقریباً ترکیب کامل عکاسی با جفت لنز برای یک عکاس خیابانی در حالت معمول است. ولی واقعیت این است که هیچ قانون ثابتی برای همه افراد نمی‌توان بیان کرد.
ممکن است یک عکاس بخواهد از فاصله خیلی دور سوژه‌هایش را دنبال کند. گرچه این کار در عکاسی خیابانی چندان معمول نیست ولی به‌هرحال ممکن است سلیقه کسی بسیار متفاوت‌تر از سلیقه معمول باشد.

 

دو لنز مکمل برای عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش

عکاسی با جفت لنز
عکاسی از صحنه‌های ورزشی ساده به نظر می‌رسد اما همه میدانیم که در ثبت عکاسی از یک مسابقه ورزشی یا عکاسی در حسات وحش، عکاس ناگزیر است که در فاصله نسبتاً زیادی با سوژه قرار بگیرد و عکاسی کند. پس اولین و مهم‌ترین انتخاب یک عکاس باید یک لنز تله فوتو باشد. لنزهای تله پرایم ۴۰۰mm یا ۳۰۰mm مانند Canon EF 400mm f/5.6L USM انتخاب‌های مناسبی برای عکاسی با فاصله نسبتاً دور از سوژه هستند. هر چند در عکاسی از سوژه‌هایی که فاصله آن‌ها با ما خیلی زیاد نیست یک تله فوتوزوم کافی است.
در اکثر مواقع عکاس نیاز دارد یک عکس کلی از محیط اطراف داشته باشد؛ و برای این منظور یا باید از یک لنز واید استفاده کند یا یک لنز fisheye، با این لنزها می‌توانیم یک عکس کامل از محیطی که در آن قرارگرفته‌ایم بیندازیم و البته معرفی کامل محیط اطراف با یک عکس زاویه باز، همیشه برای یک عکاس ورزشی بسیار ضروری است.

گاهی هم در عکاسی ورزشی و هم عکاسانی که در طبیعت وحشی از زندگی حیوانات عکاسی می‌کنند. آن‌ها دوربین را در مکانی قرار می‌دهند و به‌صورت عکاسی از راه دور صحنه‌ها را ثبت می‌کنند. در این مواقع به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان با تله عکس‌برداری کرد و به یک لنز wide-angel lens برای عکس‌برداری به‌صورت ریموت نیاز است. در چنین مواردی پیشنهاد می‌کنیم از لنز‌های زوم بی‌صدا مانند سری STM کانن، در کنار دوربینی با قابلیت WiFi مانند EOS 70D استفاده کنید.

توضیحاتی که در بالا گفته و لنزهایی که معرفی شد، بهترین انتخاب عکاسی با جفت لنز برای حرفه‌ای‌ترین عکاسان طبیعت وحشی و عکاسان حرفه‌ای ورزشی هستند. برای عکاسان غیرحرفه‌ای و یا صحنه‌های معمولی‌تری که شما بخواهید به‌عنوان یک تجربه در کار عکاسی از این صحنه‌ها عکس‌برداری کنید. داشتن یک تله-زوم استاندارد، به‌راحتی می‌تواند رضایت شما را از تأمین کند.

 

نتیجه‌گیری

در این مجموعه سعی شده با معرفی لنزهای دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای و نگاه هرچند مختصری به انواع شاخه‌های عکاسی، به عکاسان آماتور و نیمه‌حرفه‌ای این پیشنهاد را بدهیم که قبل از اینکه وارد دنیای عکاسی شوند بهتر است بامطالعه دقیق و اطمینان از توانایی‌های خود، شاخه موردنظرشان را در عکاسی پیدا کنند. تا در انتخاب وسایل عکاسی مخصوصاً لنز بتوانند با کمترین خطا بهترین انتخاب خودشان را داشته باشند. با تمام این توضیحات شاید بخواهید باز هم اطلاعات بیشتری در مورد عکاسی با جفت لنز کسب کنید. ما در نورنگار با افتخار، همیشه در خدمتتان هستیم.