دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی از گل‌ها

تکنیک و ترفند
عکاسی از گل‌ها

در طی چند ساعتی که در آنجا بودم، برای عکاسی از گل‌ها به نکاتی برخوردم که دانستن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه بهتری برای عکاسی در این نمایشگاه (و برای عکاسی از گل‌ها در هر جای دیگری) داشته باشید.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

Eye Level نگیرید

 

زاویه دید مستقیم چشم یا Eye Level برای گل‌ها چندان زیبا نیست. چون همه عادت دارند گل‌ها را از بالا و رو به سمت پایین نگاه کنند. بنابراین حالا که می‌خواهید از گل‌ها عکس بگیرید، کنار باغچه‌ها نایستید. عکس‌های رو به پایین از گل‌ها خیلی معمولی هستند. بهتر است دوربین را نزدیک سطح زمین  هم سطح گل‌ها نگه دارید. همچنین بهتر است سعی کنید پیش زمینه زیبایی هم در تصویر بگنجانید. مثلاً می‌توانید طوری کادر را ببندید، که پیش زمینه عکس با برگ‌ها یا گلبرگ‌های یک شاخه نزدیک‌تر پوشیده شود. به این ترتیب عکس‌ شما حرفه‌ای‌تر به نظر می‌آید.

 

 

اگر دوربینتان نمایشگر چرخان ندارد، حتماً یک زیرانداز داشته باشید.در طی نمایشگاه، یکی از قوانینی که در آنجا بسیار جدی و سفت و سخت گرفته می‌شود، ممنوع بودن استفاده از زیرانداز است. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که برای گرفتن عکس‌ از گل‌هایی که ارتفاع زیادی ندارند، مجبورید دوربین را خیلی به سطح زمین نزدیک کنید (تقریباً در ارتفاع 30 یا 40 سانتی‌متری). اگر دوربینی که همراه دارید مانند Canon 800D یا Nikon D5600، دارای نمایشگر چرخان است، احتمالاً هیچ مشکلی برای کادربندی نخواهید داشت. می‌توانید به راحتی، دوربین را پایین بگیرید و نمایش زنده یا LiveView دوربین را روشن کنید و با چرخاندن نمایشگر رو به بالا به راحتی کادربندی کنید و عکس بگیرید.

 

اما اگر مثل من از دوربینی بدون LCD چرخان استفاده می‌کنید، بهتر است یک کیسه پلاستیکی بزرگ در کیفتان بگذارید، تا اگر جایی مجبور شدید روی زمین بنشینید و عکس بگیرید، لباس‌هایتان کثیف نشود.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

یک لنز زوم بلند بردارید

 

البته این مورد مربوط به کسانی است که چند لنز دارند و می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. یکی از اشتباهاتی که من کردم این بود که به جای لنز 24-120mm، یک لنز 50mm پرایم با f/1.8 برداشتم تا عکس‌هایم بوکه بیشتری داشته باشد. مشکلی که وجود داشت این بود که نمایشگاه، خصوصاً در روز‌های آخر، خیلی شلوغ‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید و برای گرفتن یک کادر خوب در جلوی یکی از باغچه‌ها، اغلب باید چندین دقیقه منتظر بمانید تا بازدیدکنندگان کنار بروند. هرچقدر لنز بلند‌تری بردارید، بیشتر با این دردسر روبرو خواهید شد. چون طبیعتاً فاصله شما با گل‌ها بیشتر می‌شود و عابران مدام از جلوی دوربینتان رد می‌شوند یا در کادر شما قرار می‌گیرند. اگر آن‌قدر سحرخیز نیستید که در اولین ساعات باز شدن نمایشگاه به آنجا بروید، حداقل یک لنز زوم تله واید بردارید تا بتوانید از دور کادربندی و عکاسی کنید.

 

 

بازترین دیافراگم لنز را استفاده کنید

 

عکاسی منظره یا دیافراگم بسته، شامل عکاسی از گل‌ها نمی‌شود. فراموش نکنید در این نمایشگاه، بیشتر از گل‌ها، بازدید کننده می‌بینید! شما نمی‌توانید مدام از مردم بخواهید که از پس زمینه یا پیش زمینه کادر شما بیرون بروند. خصوصاً در اطراف باغچه‌های کوچک، اغلب بازدیدکنندگان در حال عکاسی‌اند و وقتی شما در یک طرف باغچه عکس می‌گیرید، دیگران در آن‌سوی باغچه (و طبیعتاً در پس زمینه عکس‌هایتان) قرار دارند. بنابراین قوانین عکاسی از منظره با دیافراگم بسته و عمق میدان زیاد را کاملاً فراموش کنید و تا جایی که می‌توانید دیافراگم لنزتان را باز کنید. به این ترتیب پس زمینه تا جای ممکن محو می‌شود.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

یک رفلکتور بردارید

 

شاید فکر کنید وجود سایه‌های تند روی گلبرگ‌های گل بسیار زیبا هم هست و نیازی به رفکلتور ندارید. اما پیشنهاد می‌کنم، حتماً یک رفلکتور کوچک و چند کاره مانند این مدل‌های کوچک 80 سانتی‌متری با خودتان بردارید. این رفلکتور‌ها دارای چند لایه مختلف هستند که هرکدام از آن‌ها نه تنها می‌توانند به عنوان رفلکتور نور زیبایی را از اطراف به سمت گل‌ها بتابانند، بلکه وقتی می‌خواهید از گل‌ها به صورت کلوزاپ عکاسی کنید هم می‌توانند به عنوان پس زمینه رنگی (یا سیاه و سفید) در پشت گل‌ها قرار بگیرند و عکس‌هایی که می‌گیرید را بسیار زیباتر می‌کنند.

 

یک استفاده دیگر از این رفلکتور‌ها هم همان لایه میانی یا دیفیوزر آنهاست (یعنی همان لایه‌ای که نسبتاً شفاف است و هر دو سوی آن یکرنگ سفید است). این لایه برای نرم‌‌تر کردن سایه‌ها و ملایم‌تر کردن نور است. نزدیکی‌های ظهر که می‌شود، نور خورشید از بالا روی گل‌ها می‌تابد و زیبایی آن‌ها را می‌گیرد. با نگه داشتن این لایه در بالای گل‌ها، می‌توانید نور عمودی خورشید را ملایم‌تر کنید.

 

دو نکته مهم: اول اینکه رفلکتور خیلی بزرگ مانند مدل‌های بیضی شکل چند لایه برندارید. هم کار کردن با آن‌ها سخت است و هم خیلی نظر مردم و باغبان‌ها را به خود جلب می‌کند. نکته دوم اینکه اغلب رفلکتور‌ها یک کیف سبک دارند و این کیف را می‌توانید به جای کیسه پلاستیکی استفاده کنید.

 

 

یک فیلتر پولاریزه بردارید

 

فیلتر پولاریزه نه تنها برای عکاسی از خود باغ، بلکه برای هر نوع عکاسی منظره ضروری است. خصوصاً برای عکاسی از گل‌ها در باغ لاله‌ها و وقتی می‌خواهید با لنز واید عکس بگیرید، آسمان بسیار زیبا و آبی رنگ کرج در بالای فرش لاله‌ها فوق‌العاده می‌شود. اگر می‌خواهید این آبی آسمان، زیباتر از چیزی که می‌بینید بشود، فیلتر پولاریزه‌ عدسی‌تان را هم بردارید.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

فوکوس استکینگ

 

یکی از تکنیک‌های مهم عکاسی از گل‌ها، تکنیکی به نام Focus stacking است. تکنیک فوکوس استکینگ به این شکل است که شما از یک سوژه‌ چندین عکس می‌گیرید. در هر کدام از این عکس‌ها بخشی از صحنه فوکوس شده است. وقتی چند عکس داشته باشید که در هر کدام بخشی از صحنه فوکوس شده باشد و بتوانید این قسمت‌ها را توسط نرم‌افزار با هم ترکیب کنید، آن‌وقت عکسی را در اختیار خواهید داشت که تمام محدوده تصویر در فوکوس قرار دارد. در عکس‌های کلوزاپ، وقتی با لنز‌های ماکرو از سوژه‌ای مثل یک گل عکس می‌گیرید، معمولاً وقتی گلبرگ جلویی در فوکوس است، پرچم‌ها و گلبرگ‌های عقبی محو می‌شوند.

 

 

به این ترتیب، با فوکوس روی پرچم‌ها گلبرگ‌های جلویی و عقبی محو می‌شود و با فوکوس روی گلبرگ‌های عقبی، پرچم‌ها و گلبرگ‌های جلویی محو می‌شوند. اگر هر سه عکس را بگیرید، می‌توانید بعداً در فتوشاپ، این عکس‌ها را با هم ترکیب کنید.

 

اما مشکل اینجاست که برای اینکه این نوع عکاسی از گل‌ها دقیق از آب در بیایند، لازم است که گل‌ها  بدون حرکت و دوربین روی سه‌پایه باشد. بنابراین فکرش را هم نکنید که در فضای باز باغ بتوانید Focus Stacking کنید. تنها راهی که برای این مدل عکاسی دارید این است که از بخش فروشگاه این جشنواره، چند گلدان بخرید و به خانه ببرید و در فضای بسته و بدون باد در خانه، با سه‌پایه عکس بگیرید.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

نور پشت سر

 

اگرچه وقتی درباره عکاسی منظره صحبت می‌کنیم، قانون نور طلایی می‌گوید که نور از کناره‌ها برای عکاسی از منظره بسیار زیباست، اما در مورد عکاسی از گل‌ها ، خصوصاً وقتی رنگ تیره‌ای دارند، با نوری که از پشت آن‌ها (یا در واقع رو به شما) می‌تابد بسیار زیباتر می‌شوند. سعی کنید در زاویه‌ای قرار بگیرید که نور رو به گل‌ها نباشد. یعنی نور از پشت سر شما به سمت آن‌ها نتابد. بلکه بهتر است نور از پشت سر گل‌ها بتابد تا لبه‌های گلبرگ‌ها را روشن‌تر و زمینه آن‌ها را تیره‌تر کند.‌

 

نگران تاریک شدن گل‌ها هم نباشید. هم می‌توانید فلاش بزنید و هم می‌توانید بعداً در نرم‌افزار فتوشاپ یا لایتروم، قسمت‌های تیره را به راحتی روشن‌تر کنید. اما نور پشت تأثیر بسیار زیباتری روی عکس می‌گذارد. اگر بتوانید یک فلاش اکسترنال هم همراه ببرید خیلی عالی است. این فلاش‌ها چندان جلب توجه نمی‌کنند و به راحتی می‌توانید از هر طرف که دوست دارید روی گل‌ها نور بدهید.

 

 

عکاسی از گل‌ها

 

 

بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید کارت حافظه ببرید

 

یک کارت حافظه خالی هم با خودتان بردارید. عکاسی از گل‌ها در باغ لاله‌ها بسیار وسوسه انگیز است و سوژه‌هایی که می‌بینید آن‌قدر زیاد هستند که امکان دارد حافظه کم بیاورید. خصوصاً اگر صبح زود به آنجا بروید و بخواهید تا غروب عکس بگیرید، احتمالاً حافظه کم می‌آورید. نکته دوم اینکه حتماً باطری دوربینتان را کاملاً شارژ کنید یا اگر می‌توانید باطری یدکی همراه ببرید. استفاده از LiveView (که در بالاتر به آن اشاره کردم) بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید باطری را مصرف می‌کند و احتمال اینکه عکس‌های زیبای نزدیک غروب را از دست بدهید هست. تا جایی که به خاطر دارم جایی برای شارژ کردن باطری در این باغ ندیدم.

 

 

عکاسی از گل‌ها، یکی از زیباترین تجربه‌های عکاسی منظره است و بازدید از باغ لاله‌ها نه تنها امکان این نوع عکاسی را به شما می‌دهد و آرشیوی زیبا و باکیفیت از گل‌های لاله خواهید داشت، بلکه یک روز مفرح و به یادماندنی در هوای بهاری شهر زیبای کرج را نیز تجربه خواهید کرد.

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *