دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

پنج نکته برای استفاده از سه‌پايه در عكاسي از مناظر

تکنیک و ترفند
پنج نکته برای استفاده از سه‌پايه در عكاسي از مناظر
  1. چگونه با سه‌پايه‌ ي خود عمودي عكاسي كنيم؟

 

 

سه‌پایه

 

 

قبلاً هم در نکات مربوط به عکاسی منظره توضیح دادیم که یکی از اشتباهات مهم در عکاسی منظره این است که از کادرهای عمودی استفاده نکنید. اما برای عکاسی با کادر عمودی، دوربین را به کدام طرف می‌چرخانید؟ زماني كه مي‌خواهيد يك عكس عمودي ثبت كنيد، به نظر مي‌رسد كه اگر دوربين را به سمت چپ (خلاف جهت حركت عقربه‌هاي ساعت) بچرخانيد، عكاسي راحت تر است. زیرا اگر دوربين را به سمت راست بچرخانيد (در جهت حركت عقربه‌هاي ساعت) متوجه مي‌شويد كه کار کردن با دوربین سخت‌تر می‌شود و کنترل شاتر و دکمه‌های چرخان روی دوربین از دسترس خارج می‌گردد. خصوصاً اگر بخواهيد دوربينتان را پايين و نزديك سطح زمين نگه داريد، در اين صورت نمی‌توانید راحت عکاسی کنید.

 

 

در بيشتر دوربين‌ها در قسمت زيرين دستگيره  (در سمت راست)، جای باتري است. اگر دوربين به سمت چپ كج شده باشد، تعويض باتري‌ها نیز بسيار آسان‌تر خواهد شد و راحت‌تر می‌توانید یک باطری یدکی را به جای باطری تمام شده قرار دهید.اگر به عكس بالا نگاه كنيد، متوجه مي‌شويد كه چرا کنترل دوربین به این روش ساده‌تر می‌شود.

 

 

  1. به سه‌پايه فشار نياوريد

 

 

سه‌پایه

 

 

بال هد بسیار چیز خوبی است و به شما امکان می‌دهد تا دوربین را در زوایای مختلف، ثابت کنید. اما من اغلب متوجه مي‌شوم كه برخی از شاگردان تازه‌كارم سعي مي‌كنند دوربين را به سختی و با فشار، روي بال هد سه‌پايه‌ جابجا کنند یا بچرخانند. نتيجه‌ي اين اقدام، شكستن هد سه‌پايه است. حتی به چشم خودم ديده‌ام كه دوربين از گيره در رفته، سر خورده و به زمین افتاده و شکسته است است.

 

 

پس اگر شما نيز خواستيد زاویه دوربين خود را روي بال هد سه‌پايه تغيير دهيد، حتماً ابتدا یکی از پيچ‌هاي بال هد را شل کرده و موقعيت قرار گرفتن دوربينتان را تغيير دهيد. سپس مجدداً پيچ آن را سفت كنيد. هرچقدر هم بال هد خوبی داشته باشید، فشار آوردن روی آن، موجب هرز شدن گوی و پیچ‌ها می‌شود و به زودی عملکرد اولیه خودش را از دست می‌دهد.

 

 

  1. به سه‌پايه دست نزنيد

 

 

سه‌پایه

 

 

واضح گفتم دیگر؟ من سال‌هاي زيادي است كه مشغول عكاسي حرفه‌اي هستم، اما هنوز هم سهواً به سه‌پايه‌ام دست مي‌زنم. مثلاً وقتي باد شديدي در حال وزيدن است، به نظر مي‌رسد كه اگر سه‌پايه را محكم نگه‌ داريم بهتر است. اما معمولاً نيازي نيست این کار را انجام دهيد و اگر به سه‌پايه‌ي خود دست بزنيد، خود این کار موجب لرزش دوربین می‌شود. خصوصاً وقتی که در حال عکاسی با سرعت شاتر پایین هستید. بهتر است به جای نگه داشتن یا دست زدن به دوربین، قبل از شروع کار، کیف عکاسی خودتان را از زیر سه‌پایه آویزان کنید. به این ترتیب عكس‌هاي بسيار زيباتر و شارپ‌تري ثبت خواهيد كرد.

 

 

هدف استفاده از سه‌پايه اين است كه دوربين را ثابت نگه داريد تا بتوانيد عكس شارپ و زيبايي ثبت كنيد. اگر به پايه دست بزنيد كار را خراب مي‌كنيد. پس لمس سه‌پايه، ممنوع!

 

 

  1. از استحكام همه‌چيز اطمينان پیدا كنيد

 

 

سه‌پایه

 

 

مشكل رايجي كه معمولاً حين استفاده از سه‌پايه رخ مي‌دهد اين است كه دهانه‌ي متصل به بال هد، چندان محكم نصب نشده است. هميشه حواستان باشد كه آچار آلن مناسبي براي محکم کردن پیچ‌های بال هد به همراه داشته باشيد.

 

 

همچنين به شما توصيه می‌کنم كه از استحكام تمام پيچ‌‌ و قفل‌هاي سه‌پایه‌ی خود اطمينان حاصل كنيد. بنابراین از محكم بودن پايه‌ها اطمينان حاصل كنيد. ممكن است هرازگاهي لازم شود كه پيچ‌ها را سفت‌تر كنيد. گهگاه پايه‌هاي سه‌پايه شل مي‌شوند و ممكن است حين نوردهي‌هاي طولاني تكان بخورند. يا حتي بدتر، ممکن است که كل سه‌پايه واژگون شود.

 

 

حتي اگر بخش كوچكي از سيستم سه‌پايه‌ي شما شل باشد، هنگام نوردهی با سرعت پایین،‌ دوربینتان آرام آرام حرکت کند و عکس‌هایتان به درستی ثبت نمی‌شوند. محو شدن عکس‌ها بعداً در فتوشاپ هم غیرقابل تصحیح است و برايتان مشكل ميافريند.

 

 

  1. آب داخل سه‌پايه‌ها را خالي كنيد

 

اگر زياد در رودخانه، درياچه یا کنار دريا عكاسي مي‌كنيد، احتمالاً متوجه مي‌شويد كه بعد از مدتی پايه‌هاي سه‌پايه‌ي تلسكوپي‌تان پر از آب و نهایتاً خراب می‌شود. شما باید حتماً پس از عکاسی در این شرایط، آبی که در داخل پایه‌های سه‌پایه جمع می‌شود را خالی کنید. برای این کار باید سه‌پایه را برگردانید، اما براي اينكه از خيس شدن دوربينتان جلوگيري كنيد حتماً ابتدا آن را از سه‌پايه جدا كرده و سپس سه‌پایه را به صورت وارونه، از پايه‌ها به صورت سر و ته بگيريد تا آب جمع شده خارج شود. فراموش نکنید همه‌ي اين‌ها براي محافظت از دوربين گران‌بهایتان است.

 

 

البته حتماً این کار را قبل از گذاشتن سه‌پايه در صندوق عقب ماشين، كوله يا كيف دوربينتان انجام دهيد. مطمئناً هیچ‌کس دلش نمي‌خواهد كه كوله‌‌اش به خاطر آب اضافي جمع شده در سه‌پايه، خيس شود.

 

 

نكات بيشتری راجع به سه‌پايه‌ ها می‌دانید؟

 

 

نكات زيادي راجع به طرز استفاده از سه‌پايه‌ ها وجود دارد، پس اگر حس كرديد به نكات بيشتري نياز داريد، از طريق باكس نظرات زير، سؤالتان را از ما بپرسید تا بتوانیم شما را راهنمایی کنیم. همچنین اگر نكته‌اي راجع به استفاده‌ي صحيح تر و بهتر از سه‌پایه‌ها مي‌دانيد، حتماً آن را با ما به اشتراك بگذاريد تا ديگران نيز از تجربياتتان، بهره ببرند.

 

 

 

نويسنده: گاوين هاردكستل

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *