021-7356

چطور در ساحل عکس‌های خوبی بگیریم؟

چطور در ساحل عکس‌های خوبی بگیریم؟

12- از شلوغی دوری کنید

تنها بودن کنار ساحل رویایی است که خیلی‌ها (نه فقط عکاس‌ها) دارند اما اینکه ساحل به صورت کامل در اختیار شما باشد امکان پذیر نیست. با این وجود برای اینکه به منظور عکاسی در ساحل از جمعیت به دور باشید می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

اول از همه ساعت‌های شلوغ ساحل را پیدا کنید و سعی کنید تا جای ممکن در این ساعات به ساحل مراجعه نکنید. برای مثال زمان غروب و در طول شب مردم زیادی به ساحل مراجعه می‌کنند و اواسط روز و صبح خیلی زود ساحل خلوت‌تر است. در صورتی که قصد دارید از نور زیبای ساعت طلایی استفاده کنید، بهتر است صبح خیلی زود برای عکاسی به ساحل مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که اگر قرار است در اواسط روز برای عکاسی به ساحل بروید، نور خورشید سخت است و سایه‌های ایجاد شده توسط آن هم ناخوشایند هستند. همچنین گرمای هوا نیز ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

عکاسی در ساحل

همچنین می‌توانید با مراجعه به سواحل خلوت‌تر هم از شلوغی دوری کنید. برای این کار ممکن است نیاز باشد مسافت بیشتری را سفر کنید و از پارکینگ‌ها و ساختمان‌هایی که مردم را جذب می‌کنند (رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و…) نیز دوری کنید.

یکی از بهترین نکات برای آموزش عکاسی از ساحل این است که در فصل‌هایی که مردم کمی به آن‌ها مراجعه می‌کنند سفر کنید. در فصل زمستان سواحل زیبایی و احساس خیلی متفاوت‌تری نسبت به تابستان دارند. ابرهای سنگین و جریانات آب و هوایی می‌توانند رنگ‌های خیلی زیبایی به دریا و آسمان ببخشند.

11- استفاده از مردم در عکاسی از ساحل

استفاده از مردم و شلوغی در عکس‌ها طرفداران زیادی ندارد اما به نظر ما گنجاندن آدم‌ها داخل کادر تصویر ایده خیلی خوبی است. به دنبال افرادی بگردید که به ظاهر جذابی دارند ولی سعی کنید به شکلی عکس بگیرید که قیافه‌ی آن‌ها مشخص نباشد. اکثر افرادی که در ساحل هستند لباس شنا به تن دارند و دوست ندارند از آن‌ها عکسی گرفته شود و یا به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شود.

شما می‌توانید از فاصله دور یا از پشت سر عکاسی کنید یا بخشی از بدن سوژه را به تصویر بکشید. همچنین عکاسی ضد نور هم یک ایده خیلی خوب برای عکاسی است. شما هزاران موقعیت مختلف در اختیار خواهید داشت.

در صورتی هم که می‌خواهید یک پرتره قابل تشخیص از یک فرد غریبه بگیرید می‌توانید این کار را انجام دهید اما قبل از آن باید از سوژه اجازه بگیرید و مطمئن شوید که مشکلی با گرفته شدن عکسشان ندارند. در مورد عکاسی در ساحل این موضوع خیلی مهم است زیرا مطمئنا دوست ندارید از کسی عکس بگیرد که ممکن است از این کار شما عصبانی یا ناراحت شود.

[relatedpost post=”147823″]

10- ساعت طلائی و عکاسی در ساحل

نور زیبای ساعت طلائی در محیط ساحل به زیبایی دیده خواهد شد. ساعت طلائی بلافاصله بعد از طلوع و کمی قبل از غروب آفتاب رخ خواهد داد. این ساعت با نور زرد-نارنجی که دارد شناخته می‌شود و به عکس‌های شما ظاهری جادویی خواهد بخشید. همچنین در طول این ساعت شما سایه‌های طولانی خواهد داشت که باعث افزایش بافت شن و ماسه خواهد شد. همچنین در صورتی که می‌خواهید به عکاسی با نور تابیده شده از پشت هم بپردازید، ساعت طلائی موقعیت فوق‌العاده‌ای برای این کار است.

9- عکاسی از جزئیات

عکاسی در ساحل

[relatedpost post=”147816″]

معمولا وقتی درباره‌ی عکاسی از ساحل صحبت می‌کنیم به عکس‌های منظره‌ و واید زیبا فکر می‌کنیم اما نباید نگاه کردن زیرپای خودمان را فراموش کنیم. برخی اوقات بهتر است در کنار عکس‌های واید، چند عکس کلوزآپ هم بگیریم. تغییر پرسپکتیو به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های کاملا متفاوت‌تری بگیرید. به دنبال سنگ‌، صدف، ردپا و قلعه‌های شنی منحصر به فرد و… بگردید.

همچنین می‌توانید با تاکید روی بافت تصویر هم عکس‌های خوبی بگیرید. با بازی کردن با عمق میدان هم می‌توانید به افکت‌های رویایی دست پیدا کنید.

 

8- بازی با سرعت شاتر

به خصوص زمانی که از آب عکاسی می‌کنید، با بازی کردن با سرعت شاتر می‌توانید به افکت‌های مختلف دست بیابید. استفاده از سرعت شاترهای سریع باعث فریز شدن موج‌ها خواهد شد. این افکت برای عکاسی از موج‌های خروشانی که به سرعت به ساحت‌های سنگی برخورد می‌کنند مناسب است.

در طرف مقابل می‌توانید از نوردهی طولانی برای خلق تصاویر نرم و ابریشمی از آب استفاده کنید. برای پرداختن به عکاسی با نوردهی طولانی در ساحل به یک سه پایه نیاز دارید تا بتوانید با لرزش‌های دوربین مقابله کنید. فیلترهای ND نیز به شما کمک می‌کند تصاویر شما نوردهی مناسبی داشته باشند و بیش از حد روشن نباشند.

7- ثابت کردن سه پایه

عکاسی در ساحل

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که باعث بهبود عکس‌های ساحل شما خواهد شد تثبیت سه پایه است. تنظیم سه پایه معمولا کار خیلی ساده‌ای است اما قرار دادن سه پایه روی یک ساحل ماسه‌ای با در نظر گرفتن بادهایی که در ساحل می‌وزند اصلا کار ساده‌ای نیست زیرا در صورتی که باد خیلی شدید باشد، احتمال سقوط سه پایه شما خیلی زیاد است.

به دلیل اینکه سطح مقطع پایه‌های سه پایه خیلی کم است، به راحتی داخل شن غرق می‌شوند و همین موضوع باعث کاهش ثبات آن‌ها خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید کمی وزن سه پایه را افزایش دهید. همیشه با خودتان یک کیسه خالی داشته باشید و در ساحل آن را با شن و ماسه پر کنید. درب کیسه را ببندید و آن را به سه پایه خودتان آویزان کنید. به این ترتیب وزن سه پایه شما افزایش خواهد یافت و در مقابل سقوط مقاوم خواهد شد. برای اینکه سه پایه داخل شن فرو نرود هم می‌توانید چند عدد سنگ تخت یپدا کنید و آن‌ها را زیر پایه‌های سه پایه قرار دهید.

6- عکاسی خانوادگی در ساحل

ساحل یک پس زمینه‌ی فوق‌العاده برای هر نوع عکس پرتره است. خیلی از ما ساحل را با تابستان و اوقات خوش مرتبط می‌دانیم. به همین خاطر ساحل یک لوکیشن خیلی خوب برای عکاسی خانوادگی است. کودکان می‌توانند داخل شن‌ها بازی کنند و معمولا عاشق آن هستند. به همین خاطر شما این شانس را دارید که از بچه‌ها در حالی که خوشحال هستند عکاسی کنید.

افراد بالغ هم در ساحل خیلی بازیگوش‌تر از مواقعی می‌شوند که برای مثال در محیط‌های شهری و یا استودیو عکاسی هستند. در چنین لوکیشنی اینکه آن‌ها همدیگر را بغل کنند، یا با هم در طول خط ساحل بدوند خیلی بیشتر است. در صورتی هم که شرایط آب و هوایی مناسب باشد می‌توانید در حالی که آن‌ها داخل آب هستند نیز عکاسی کنید.

5- عکاسی از گل‌ها

عکاسی در ساحل

[relatedpost post=”148882″]

گیاهانی که در ساحل رشد می‌کنند خیلی منحصر به فرد هستند. این گیاهان با محیط سخت ساحل سازگار شده‌اند. درست است که این گیاهان فراوانی کمی دارند اما خیلی زیبا و منحصر به فرد هستند. زمانی که مشغول عکاسی در ساحل هستید به دنبال قسمت‌هایی بگردید که پوشش گیاهی دارند و می‌توانید داخل آن‌ها گل پیدا کنید. این گل‌ها معمولا به صورت فصلی رشد می‌کنند و به همین خاطر در صورتی که می‌خواهید از آن‌ها در تصاویر خودتان استفاده کنید باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید و به اندازه‌ی کافی تحقیق کنید.

می‌توانید به صورت هم ارتفاع با خود گل عکاسی کنید و یک عکس مدیوم شات یا حتی کلوزآپ از آن بگیرید. همچنین بهتر است محیط اطراف را هم داخل تصویر خودتان بگنجانید تا مخاطب به خوبی متوجه شود که این گل داخل ساحل روئیده است. اما می‌توانید از عمق میدان بسته‌تر استفاده کنید تا پس زمینه کمی تارتر شود و بر تمام تصویر غالب نباشد.

در صورتی که اواسط روز به عکاسی می‌پردازید، نور سخت خورشید ممکن است باعث ایجاد سایه‌های ناخوشایندی شود. می‌توانید با ایجاد یک سایه‌ی کوچک روی سوژه‌ی خودتان از این موضوع جلوگیری کنید. می‌توانید از یک تکه گرفته تا بدن خودتان برای مسدود کردن نور خورشید و ایجاد سایه روی گل استفاده کنید.

در این شرایط داشتن یک دیفیوزر تاشو کوچک می‌تواند کمک خیلی زیادی به شما کند.

4- استفاده از فلاش

ممکن است استفاده از فلاش در ساحل برای شما خیلی عجیب باشد اما جالب است بدانید که با استفاده از فلاش می‌توانید عکس‌های خیلی زیبایی خلق کنید.

استفاده از فلاش یک تکنیک خیلی خوب برای عکاسی در ساحل است. این کار به دو دلیل انجام می‌شود: زمانی که نور ضعیف‌تر است فلاش به نوردهی بهتر عکس کمک می‌کند و زمانی که سایه‌های زیادی داخل صورت سوژه است می‌توان از آن به عنوان نور پرکننده استفاده کرد. زمانی که خورشید در ارتفاع خیلی بالایی قرار دارد و نور تقریبا به شکل عمودی می‌تابد، ابروها و بینی سوژه سایه‌هایی در صورت او ایجاد می‌کنند که اصلا زیبا نیستند و باعث خراب شدن عکس‌های شما خواهند شد.

در فضاهای باز مثل ساحل ما به شما توصیه می‌کنیم از فلاش اکسترنال استفاده کنید. این فلاش‌ها خیلی پرقدرت هستند و کمک می‌کنند عکس‌های با کیفیتی در ساحل بگیرید. علاوه بر این، فلاش‌های اکسترنال را می‌توانید بچرخانید و به جای تاباندن مستقیم نور به سوژه، بازتاب نور آن‌ها به سوژه برسد.

عکاسی در ساحل

زمانی که از فلاش استفاده می‌کنید، تا جای ممکن نباید آن را به صورت مستقیم به سوژه بتابانید. زیرا نور آن ممکن است خیلی روشن و نازیبا باشد. به جای این کار باید نور فلاش را به شکلی بتابانید که بازتاب آن به سوژه‌ی شما برسد. برای مثال معمولا برای عکاسی در فضاهای داخلی نور به یک دیوار یا سقف تابیده می‌شود.

بازتاب دادن نور در ساحل ممکن است کار خیلی سختی باشد زیرا شما سطوح خیلی کمی در اختیار دارید. در این شرایط می‌توانید از یک دیفیوزر فلاش استفاده کنید. انواع مختلفی دیفیوزر از کوچک تا بزرگ در بازار موجود است. استفاده از انواع بزرگ این محصول در شرایطی که باد می‌وزد خیلی سخت است. به دلیل برخورد باد با دیفیوزر شما تا حدود زیادی ثبات خودتان را از دست خواهید داد. به همین خاطر بهتر است همیشه یک دیفیوزر کوچک به همراه داشته باشید که بتوانید از آن در روزهایی که باد می‌وزد استفاده کنید.

3- استفاده از فیلتر پلاریزه

یکی از چیزهایی که می‌تواند در بهبود عکس‌های ساحل شما موثر باشد، فیلتر پلاریزه است. این فیلتر مثل فیلتر UV به لنز شما وصل می‌شود و بازتاب‌هایی که ممکن است باعث کاهش کنتراست و شدت رنگ تصاویر شما شوند را از بین خواهد برد.

عکاسی در ساحل

در ساحل مقدار خیلی زیادی از این نور بازتابی وجود دارد و ممکن است باعث خراب شدن عکس‌های شما شود. پس از اتصال لنز می‌توانید با چرخاندن حلقه‌ای که روی آن وجود دارد آن را تنظیم کنید تا نور بازتاب یافته به صورت کامل از بین برود. در این لحظه رنگ آب خیلی شدیدتر خواهد شد و شما به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

تنها مشکل فیلترهای پلاریزه این است که به دلیل جلوگیری از ورود نور بیشتر به دوربین باعث خواهد شد عکس‌های شما خیلی تیره‌تر به نظر برسند. این موضوع را در زمان عکاسی در ساحل به نظر داشته باشید و دوربین دیجیتالی خودتان را به شکلی تنظیم کنید که تصاویری با نوردهی مناسب داشته باشید.

[relatedpost post=”155002″]

2- عکاسی ضد نور

در ساحل فضای باز خیلی زیادی وجود دارد و به همین خاطر یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی با نور تابیده شده از پشت است. در هر زمانی از روز می‌توانید چنین عکس‌هایی خلق کنید اما زمانی که خورشید به خط افق نزدیک‌تر است انجام این کار خیلی آسان‌تر می‌باشد.

برای رسیدن به افکت‌های مختلف می‌توانید موضوعات مختلفی را امتحان کنید. اما دراماتیک‌ترین نوع عکاسی با نور تابیده شده از پشت، عکاسی ضد نور است. در این نوع عکاسی شما باید سوژه را بین دوربین و منبع نور که در اینجا خورشید است قرار دهید. سپس باید نوردهی صحنه را براساس روشن‌ترین بخش تصویر انجام دهید. با این کار سوژه تاریک خواهد بود و یک عکس ضد نور خواهید داشت.

همچنین می‌توانید کمی نوردهی را تغییر دهید تا سوژه کمی روشن‌تر باشد و بتوانید جزئیات آن را ببینید. تنظیمات مختلف را امتحان کنید و سعی کنید خلاق باشید.

1- بازی با وایت بالانس

عکاسی در ساحل

رنگ‌های موجود در یک عکس نقش خیلی مهمی در احساس آن عکس دارند. ما رنگ‌های گرم را مرتبط با شادی، لذت و مثبت‌گرایی می‌دانیم و رنگ‌های سرد نیز به آرامش و یا حتی احساسات ناراحت کننده مرتبط هستند. شما می‌توانید برای دستیابی به احساسی که به دنبال آن هستید، با رنگ‌های موجود در عکس خودتان بازی کنید. اکثر نرم‌افزارهای ادیت عکس موجود در بازار قابلیتی برای این کار دارند.

برای مثال در ماژول Develop لایتروم یک اسلایدر با نام Temperature برای این کار قرار دارد.

با کشیدن این اسلایدر به سمت راست یا چپ شما می‌توانید رنگ‌های تمام عکس را سردتر یا گرم‌تر کنید.

سوالات متداول

برای عکاسی از ساحل باید از چه تنظیماتی استفاده کنم؟

سواحل مختلف معمولا خیلی روشن هستند. به همین خاطر باید ایزو را خیلی پائین و حدودا روی 100 یا 200 تنظیم کنید. برای اینکه ساحل هم به صورت کامل در فوکوس باشد، باید دیافراگم را روی چیزی بین f14 تا f22 تنظیم کنید. همچنین با این کار روشنایی کلی تصویر هم کاهش خواهد یافت. با استفاده از این تنظیمات شما می‌توانید از سرعت شاترهای مختلف نیز استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید موج‌ها نرم باشند می‌توانید از سرعت شاترهای طولانی‌تر استفاده کنید و یا برای فریز کردن موج‌ها نیز می‌توانید از سرعت شاترهای سریع استفاده کنید.

اما در صورتی که از یک سوژه خاص عکاسی می‌کنید و می‌خواهید فوکوس تصویر روی آن باش باید دیافراگم دوربین را کاهش دهید و از دیافراگم‌های باز استفاده کنید. با این کار سوژه در فوکوس خواهد بود و پس زمینه نیز کمی تار خواهد شد. با این کار ممکن است تصویر بیش از اندازه روشن شود و به همین خاطر بهتر است از سرعت شاترهای سریع استفاده کنید.

بهترین لنز برای عکاسی در ساحل

این موضوع نیز به سوژه شما بستگی دارد. در صورتی که قرار است از منظره عکاسی کنید یک لنز واید بهترین گزینه ممکن است. یک لنز واید با فاصله کانونی بین 17 تا 40 میلیمتر عملکرد نسبتا خوبی برای شما خواهد داشت. در صورتی که قصد دارید به عکاسی پرتره در ساحل بپردازید هم یک لنز پرایم 50 میلیمتر دیافراگم خیلی کوچکی خواهد داشت و عمق میدان آن نیز نسبتا محدود خواهد بود.

عکاسی از ساحل در غروب آفتاب

به دلیل اینکه در زمان غروب آفتاب نور خیلی کمی در اختیار دارید، باید از سرعت شاترهای آهسته‌تر استفاده کنید. با فرمت Raw عکاسی کنید تا بعدا بتوانید کمی جزئیات سایه‌ها را برگردانید. همچنین می‌توانید 3 عکس با مقادیر نوردهی مختلف بگیرید و آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا یک عکس HDR داشته باشید. به این ترتیب تصاویر شما جزئیات خیلی زیادی خواهند داشت.

جمع‌بندی

نکته‌ی جالب در مورد عکاسی در ساحل این است که شما می‌توانید با روش‌های مختلفی این نوع عکاسی را انجام دهید. بسته به زمانی که به عکاسی می‌پردازید و یا فصلی که در آن هستید ممکن است ساحل کاملا متفاوت باشد.

شما می‌توانید از سرعت شاترهای مختلف برای فریز کردن صحنه استفاده کنید یا با نوردهی طولانی سعی کنید آب و ابرها را به شکل نرم و ابریشمی به تصویر بکشید. در طول ساعت طلائی نیز می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید و از نور تابیده شده از پشت استفاده کنید. همچنین می‌توانید سبک‌های مختلفی مثل عکاسی منظره، پرتره و طبیعت را هم امتحان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *