دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10+1 دلیل برای اینکه از گریپ استفاده کنید

راهنمای انتخاب
10+1 دلیل برای اینکه از گریپ استفاده کنید

باتری گریپ دوربین یک قطعه بزرگ شبیه به قسمت دستگیره دوربین است (همان جایی که دوربین را با آن در دست می‌گیرید) که می‌تواند باتری دیگری را در خود جای دهد و از طریق پیچ سه‌پایه، به زیر دوربین وصل شود. بنابراین می‌تواند تعداد باتری همراه دوربین و در واقع زمان حفظ شارژ باتری‌ها را افزایش دهد. اما چه دلیلی دارد که جایی که باطری‌های اضافی دوربین را در آن قرار می‌دهند باید شبیه به دستگیره دوربین باشد؟ در واقع این قسمت در حالت عادی زیر دوربین و رو به پایین قرار می‌گیرد. این کار به دلیل راحتی استفاده از دوربین در حالت‌های عمودی است که بتوانید دوربین را به صورت عمودی هم با این دستگیره در دست بگیرید.

این دقیقاً همان دلیلی است که دوربین‌های رده بالای DSLR مانند سری D4 یا D5 در نیکون‌ها و سری Canon 1D ها در کانن‌ها، با بدنه بزرگی ساخته می‌شوند که پایین بدنه آن‌ها هم شبیه به کنار آن، یک دستگیره بزرگ دارد.

اما باتری گریپ‌ها، دارای یک دکمه شاتر و تعدادی دکمه‌های کنترلی دیگر هم هستند. این دکمه‌ها باعث می‌شوند تا وقتی با دوربین در حالت عمودی عکس می‌گیرید هم همان حس و حال عکاسی در حالت افقی را داشته باشد. اما مزیت‌های استفاده از این باتری گریپ‌ها در دوربین‌های عکاسی DSLR چیست؟

1- افزایش زمان شارژ یا Battery Life

به طور معمول، تنها یک باتری می‌تواند در داخل بدنه دوربین جا بگیرد. اما با استفاده باتری‌ گریپ‌، شما عملاً می‌توانید به جای یک باتری از دو باتری استفاده کنید. طبیعتاً وقتی دو باتری در اختیار دارید، می‌توانید زمان بیشتری هم دوربین را روشن نگه دارید.

این مزیت، برای کسانی که می‌خواهند با دوربینشان مدت زمان زیادی عکاسی یا فیلم‌برداری کنند، خصوصاً در خارج از شهر یا جایی که دسترسی به برق و شارژر راحت نیست (مانند سمینار‌ها یا مراسم عروسی) بسیار کاربرد دارد.

[relatedpost post=”11447″]

2- استفاده راحت‌تر با لنزهای سنگین تله‌فتو

پیش از این درباره لنز‌های تله بلند توضیح داده‌ایم. این لنز‌ها معمولاً چندان سبک نیستند و کار کردن با آن‌ها برای کسانی که دست‌های کوچکی دارند (خصوصاً برای خانم‌ها) کمی مشکل است. اما وجود یک باتری گریپ، اگرچه باعث می‌شود تا کل مجموعه دوربین و لنز، کمی سنگین‌تر شود، اما عکاسی به حالت عمودی با این باتری گریپ‌ها بسیار راحت‌تر است و لرزش دست را بسیار کمتر می‌کند.

از این رو استفاده از گریپ، همراه با لنز‌های سنگین تله بلند بسیار پیشنهاد می‌شود.

3- راحتی استفاده از دوربین در حالت عمودی

این مورد تنها مربوط به لرزش کمتر نیست. همان‌طور که گفتم، گریپ‌ها دارای دکمه‌های کنترلی زیادی هستند که دقیقاً همان چیدمان و طراحی که روی گریپ عادی دوربین وجود دارد، روی آن‌ها نیز طراحی شده است. بنابراین در حین عکاسی عمودی، نه تنها راحت‌تر دوربین را در دست می‌گیرید، بلکه دیگر نیازی ندارید تا برای تغییر دادن تنظیمات، دوربین را بچرخانید. بلکه در همان حالت عکاسی و وقتی از داخل منظره یاب دوربین به سوژه نگاه می‌کنید هم می‌توانید تنظیمات را نیز عوض کنید.

این گزینه برای کسانی که عکاسی عروسی یا عکاسی پرتره می‌کنند خیلی کاربرد دارد. زیرا مدام مجبورند هم به حالت عمودی وهم به حالت افقی عکاسی کنند. اصلاً یکی از دلایلی که خیلی از عکاسان پرتره از دوربین‌های سری تک رقمی رده بالای کانن یا نیکون استفاده می‌کنند، همین راحتی کار با چرخش عمودی و افقی آن‌هاست و شما می‌توانید با یک گریپ، روی دوربین‌های رده پایین‌تر، همان راحتی را داشته باشید.

4-فشار کمتر روی دست‌ها

باید قبول کنیم که ارگونومی دوربین‌های DSLR اصولاً برای عکاسی افقی یا Landscape طراحی می‌شوند و در این حالت، راحت‌ترین ژست عکس‌برداری را داریم. اما وقتی می‌خواهیم به حالت عمودی عکس بگیریم، چه دست راست را روی سینه بگذاریم و چه آن را بالای دوربین و روبروی صورت بگیریم، در هر حال، عکاسی با هر دوی این روش‌ها نامتعادل است و به مدت طولانی، می‌تواند دست را خسته کند.

خستگی دست هم دقیقاً به معنای لرزش بیشتر و عکس‌های محو‌تر است. اما با وجود باتری گریپ، دوربین شما همیشه مانند حالت افقی است و کمتر خسته می‌شوید.

5-جلوگیری از کادربندی اشتباه

وقتی بدون باتری گریپ دوربین را به صورت عمودی در دست می‌گیرید، معمولاً برای حفظ تعادل دوربین و جلوگیری از لرزش، همه حواس شما به محکم نگه داشتن دوربین است. در این مواقع خصوصاً زمانی که مجموعه دوربین و لنز وزن زیادی داشته باشند، احتمالاً با بدنه دوربین، روی گونه‌تان هم فشار می‌آورید تا دوربین را محکم ثابت نگه دارید.

مشکل اینجاست که در چنین مواقعی به ندرت حواستان به جهت دقیق کادر دوربین است. خصوصاً زمانی که از ساختمان‌های بزرگ و بلند عکاسی می‌کنید، معمولاً کادر را کمی کج عکاسی می‌کنید. اگرچه صاف کردن عکس‌ها در فتوشاپ کار سختی نیست، اما به‌هرحال یک مرحله کار اضافی محسوب می‌شود که با کادربندی صحیح با استفاده از باتری گریپ، این مرحله اضافی را نخواهید داشت. ضمن اینکه لازم نیست موقع صاف کردن تصویر، بخشی از آن را هم برش بزنید.

6-بالانس بهتر بدنه و لنز

اشکال باتری گریپ ها این است که بین 20 تا 30 درصد به وزن دوربین اضافه می‌کنند. اما همین افزایش وزن بدنه، باعث می‌شود تا وقتی دوربین و لنز (خصوصاً لنز‌های بلند) را استفاده می‌کنید، بالانس بهتری روی نقطه اتکای لنز داشته باشند.

وقتی از لنز‌های بلند و سنگین استفاده می‌کنید، وزن بیشتر مجموعه به سمت لنز است و حتی اگر دوربین و لنز را روی سه‌پایه هم ببندید، در صورتی که از سه‌پایه و هد نه چندان قدرتمندی استفاده کنید، بلافاصله سر لنز پایین می‌آید و اصطلاحاً “لنز کله می‌کند”. اما وقتی بدنه دوربین هم سنگین باشد، کل مجموعه متعادل‌تر می‌شود.

7- راحتی کار در کادرهای افقی

دقیقاً منظورم کادرهای عادی دوربین است. وجود گریپی که به زیر دوربین وصل شده، باعث می‌شود تا در حالت افقی هم دوربین را راحت‌تر در دست بگیرید. این مزیت خصوصاً برای دوربین‌های دیجیتال با بدنه‌های کوچک یا عکاسانی که دست‌های بزرگی دارند بسیار اهمیت دارد. زیرا معمولاً همه انگشتان، دور گریپ عادی دوربین جمع نمی‌شوند، اما وقتی باتری گریپ داشته باشید، می‌توانید به راحتی کل گریپ دوربین را محکم در دست بگیرید.

 

8- راحتی کار با زوم و فوکوس دستی

ممکن است فکر کنید که گریپ اصولاً در دست راست ما قرار دارد و ربطی به دست چپ ما که رینگ فوکوس یا زوم روی لنز را می‌چرخاند ندارد. اما فراموش نکنید که بسیاری از اوقات، فوکوس دستی روی لنز یا زوم کردن با لنز، به این علت برای ما مشکل است که هم‌زمان با چرخاندن رینگ، در حال حفظ تعادل و کنترل لنز هم هستیم.

 

اما وقتی گریپ دوربین، به خوبی و محکم در دستان عکاس جا گرفته است، کنترل فوکوس دستی و زوم با لنز بسیار راحت‌تر می‌شود. این قابلیت خصوصاً برای کسانی که با دوربین‌های DSLR فیلم‌برداری می‌کنند و برای ضبط کلیپ‌های کوتاه از سوژه‌های در حال حرکت، مدام مجبورند فوکوس را جابجا کنند بسیار کاربردی است.

9- کنترل راحت‌تر در زوایای بسیار پایین

یکی از بهترین مثال‌هایی که می‌توان برای این حالت زد، زمانی است که در کنار دریا عکاسی یا فیلم‌برداری می‌کنید و می‌خواهید دوربین را نزدیک به سطح آب نگه دارید و از نمایشگر بازو دوربین در حالت Live View استفاده کنید.

اگر قبلاً تجربه‌ عکاسی در زوایای خیلی پایین را داشته باشد، حتماً دیدید که کنترل دوربین و زدن دکمه شاتر در این حالت چقدر مشکل است. اما وقتی روی دوربینتان یک باتری گریپ دارید، به راحتی می‌توانید بدون لرزش دوربین یا به هم زدن کادر، دکمه شاتر را بزنید. در این حالت، دوربین در دستان شما کاملاً ثابت قرار می‌گیرد و می‌توانید هم به راحتی کادر را حرکت دهید (برای فیلم‌برداری) و هم خیلی سریع با انگشت اشاره، دکمه شاتر را فشار دهید (برای عکاسی).

10- تعویض راحت و سریع باطری روی سه‌پایه

در خیلی از دوربین‌ها، وقتی دوربین روی سه‌پایه وصل شده است نمی‌توانید در باتری را باز کرده و باتری را تعویض کنید. اگرچه این مساله، خود به تنهایی وقت‌گیر است و زمان‌هایی که در حال فیلم‌برداری یک مراسم رسمی هستید (مانند سخنرانی‌ها و همایش‌ها) باعث از دست رفتن صحنه می‌شود، بلکه باز و بسته کردن دوربین از روی سه‌پایه می‌تواند موجب برهم خوردن کادر تصویر نیز بشود.

اما بسیاری از باتری گریپ‌ها این امکان را به شما می‌دهند که خیلی سریع و بدون تغییر کادر یا باز کردن دوربین از روی سه‌پایه، باتری‌ها را تعویض کنید. به این ترتیب کادر دوربین هم تغییری نمی‌کند و ثابت باقی می‌ماند.

11-مزیت غیر رسمی اما مهم

این مزیت را جزو مزایای اصلی باتری گریپ نیاوردیم، اما اهمیت آن هم کم نیست. باتری گریپ‌ها دوربین شما را بزرگ‌تر و مدل آن را پیشرفته‌تر نشان می‌دهند. این نکته اگرچه اهمیت زیادی در روند کاری شما ندارد، اما برای تأثیر روی مخاطب یا مشتریان شما بسیار مهم است.

با استفاده از باتری گریپ می‌توانید قیمت دوربینتان را چند برابر نشان دهید و اصطلاحاً کلاس دوربینتان را بالاتر ببرید. از این رو، استفاده از آن خصوصاً زمانی که برای کسانی که با دوربین‌های DSLR آشنا هستند، شما را حرفه‌ای‌تر و دوربینتان را گران‌قیمت‌تر نشان می‌دهد.

نکته: باتری گریپ‌ها به طور جداگانه برای هر دوربینی طراحی می‌شوند. البته از آنجا که بدنه برخی از دوربین‌ها شباهت زیادی به هم دارند، باتری گریپ مدل‌های نزدیک به هم در یک برند، معمولاً یکسان است. اما به‌هرحال باید قبل از تهیه باتری گریپ، حتماً از فروشگاه تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری معتبر درباره موجود بودن مدل مورد نظرتان سوال کنید.

نکته دیگر اینکه باتری گریپ‌ها از آن دسته تجهیزاتی هستند که معمولاً هم توسط شرکت سازنده اصلی خود دوربین و هم توسط شرکت‌های دیگر برای یک دوربین خاص تولید می‌شوند. به همین دلیل وقتی به دنبال یک باتری گریپ از مارک‌های غیر اصلی هستید، باید حتماً در خرید آن دقت کنید و مطمئن شوید که آیا امکانات و هندلینگ آن‌ها به همان خوبی که درباره آن‌ها گفته می‌شود هست یا خیر.

به‌هرحال، به جز حمل باتری، تقریباً تمام مزیت‌های یک باتری گریپ به طراحی دقیق آن برمی‌گردد و اینکه این طراحی به بهترین شکل انجام شده باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

4 دیدگاه

  • عیسی گفت:

    به نکته که هنگام فروش، شخص کارشناس بهش دقت می‌کنه قسمت زیرین دوربین هست که کوچکترین خطی در دوربینهای کم کارکرد از قیمت دوربین کم می‌کنه. وجود گریپ باعث میشه هرچقدر کفشک سه‌پایه یا تریپاد رو به دوربین باز و بسته کنید آسیبی به قسمت زیرین دوربین نخوره و نو بمونه. این هم از مزیت‌های گریپه. فقط دقت کنید دوربینهایی مثل ۷۲۰۰ و ۸۱۰ نیکون که بدنه مشابه دارند و حتی نوع باتری آنها یکیست ولی ابدا گریپ‌هاشون قابل استفاده برای همدیگر نیست و اگر متصل کنید حتی ممکنه آسیب جدی به دوربین وارد شود.

  • محمد گفت:

    سلام و ممنون بابت توضیحاتتون،
    یه سوالی که داشتم اینکه اگر گریپ به صورت مداوم و دائمی روی دوربین متصل باشه مشکلی پیش میاد ؟؟
    یا اینکه هر بار باید باز و بسته بشه ؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید 🙏🙏

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام گریپ به طور مداوم باشد مشکلی ندارد اما خیلی باز و بسته نکنید تا بدنه اسیب نبیند

    • عیسی گفت:

      برخی از گریپ ها جوری طراحی شده اند مثل گریپ ۸۱۰ یا ۸۵۰ نیکون که خودم دارم که یک باطری داخل دوربین میمونه و یک باطری داخل گریپ. پس در هر صورت برای شارژ باطری داخل دوربین باید گریپ باز بشه. البته من خودم باطری سوم دارم و معمولا باطری داخل دوربین رو نمیذارم به این زودیا خالی بشه ولی هر دو یا سه هفته یکبار باید باطری رو خالی کنیم تا باطری سالم بمونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *