021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

11 نکته برای عکاسی آنالوگ

11 نکته برای عکاسی آنالوگ

سال 2008 بود که پولاروید اعلام کرد قصد دارد به تولید دوربین‌های آنالوگ خاتمه دهد اما به یکباره مردی اتریشی به نام فلوریان داک کپس (به انگلیسی Florian “Doc” Kaps) آخرین خط تولید دوربین آنالوگ پولاروید در هلند را به مبلغ 180 هزار یورو خریداری کرد. وظیفه او این بود که عکاسی آنالوگ را دوباره نجات دهد و اسم این ماموریت را هم پروژه غیرممکن گذاشت.در این مقاله سعی شد نکات عکاسی آنالوگ را با شما در میان بگذاریم.

 

نکات عکاسی آنالوگ

 

اکنون بیش از یک دهه پس از این اتفاق، هدف او خیلی هم غیر واقعی به نظر نمی‌رسد. در این سال‌ها، این کمپانی به تولید و عرضه‌ی فیلم‌ها و دوربین‌های جدید به بازار ادامه داده است و شما هم ممکن است محصولات این کمپانی که با نام Polaroid Originals در بازار حضور دارند را شنیده باشید.

 

نکات عکاسی آنالوگ

 

عکاسی آنالوگ خاطرات گذشته را در خود دارد اما در عین حال نشان دهنده‌ی آینده نیز هست. با وجود شرکت‌های زیادی که امروزه ابزارهای آنالوگ بیشتری را به بازار عرضه می‌کنند، مشخص است که عکاسی آنالوگ هیچ زمان و مکانی ندارد. قدیمی‌ترین فیلم نگاتیو که تابحال سالم باقی مانده است به سال 1835 میلادی برمی‌گردد. شما می‌توانید جدیدترین عکس‌های آنالوگ را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی مثل #FilmIsNotDead و #ShootFilmNotMegapixels ببینید. این تصاویر گواه مقاومت این رسانه هستند.

 

برای احترام به این مقاومت ما این نکات عکاسی آنالوگ را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

نکات عکاسی آنالوگ

1- فیلم‌های مختلف را امتحان کنید

اولین نکته از سری نکات عکاسی آنالوگ مثل راه رفتن داخل یک آبنبات فروشی است. فیلم انتخابی شما تعیین کننده‌ی رنگ‌ها، روشنایی و میزان گرین عکس‌هایی است که می‌گیرید و بهترین روش برای یادگیری عکاسی آنالوگ هم از طریق آزمون و خطا است.

 

دو سال پیش مجله تایم با 6 عکاس آنالوگ اسطوره‌ای مصاحبه کرد و لیستی از بهترین فیلم‌های آنالوگ موجود از مونوکروم 35 میلیمتری تا گزینه‌هایی مثل Kodak Tri-X 400 و گزینه‌های قطع بزرگ مثل Kodak Portra 160 را منتشر کرد. برای عکاسی سیاه و سفید Ilford HP5+ 400 و Fomapen 400 گزینه‌های خوبی برای شروع هستند. Lomography Color 400 و Fuji Pro 400H نیز گزینه‌های رنگی خیلی خوبی برای شروع عکاسی هستند.

پس از اینکه تمام گزینه‌های موجود را امتحان کردید، مقدار زیادی از فیلم مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنید و به اندازه‌ای با آن تمرین کنید که به خوبی آن را بشناسید. ببینید که تحت شرایط مختلف (نور سخت، آب و هوای ابری، فضاهای داخلی و…) چطور می‌توانید بیشترین استفاده را از فیلم انتخابی خودتان ببرید.

 

نکات عکاسی آنالوگ

2- با فیلم‌ها و دوربین‌های ارزان شروع کنید

یک دوربین آنالوگ مبتدی نباید قیمت خیلی زیادی داشته باشد. کار خودتان را با یک گزینه‌ی با کیفیت و در عین حال ارزان قیمت 35 میلیمتری یا 120 میلیمتری آغاز کنید. در صورتی که می‌خواهید گزینه‌های بیشتری را امتحان کنید هم بهتر است از دوربین‌های دست دوم  استفاده کنید و یا دوربین یکی از دوستانتان را قرض بگیرید.

همچنین شروع کار با فیلم‌های نادر و گران قیمت هم ممکن است خیلی وسوسه انگیز باشد اما این گزینه برای تمرین کردن خیلی ایده‌آل نیست. بهتر است وقتی که حرفه‌ای تر شدید از فیلم‌های گران قیمت‌تر استفاده کنید و برای یادگیری و امتحان کردن تنظیمات مختلف از گزینه‌های ارزان‌ قیمت‌تر استفاده کنید.

[relatedpost post=”162764″]

 

3- از لنز پرایم استفاده کنید

برای یک دوربین 35 میلیمتری آنالوگ بهترین گزینه برای شروع، یک لنز پرایم 35 یا 50 میلیمتری است. مطمئنا لنزهای زوم خیلی زیادی هم برای این دوربین‌ها در بازار موجود است اما استفاده از لنز پرایم به شما کمک می‌کند نکات عکاسی آنالوگ را یاد بگیرید. لنزهای پرایم دیافراگم بازتری دارند و بسته به مبلغی هم که پرداخت می‌کنید، کیفیت تصویر خیلی بهتر است. استفاده از این لنزها نیز به خصوص در صورتی که همه کارها را به صورت دستی انجام دهید راحت‌تر است. در صورتی که به زوم نیاز دارید فقط کافی است به سوژه نزدیک‌تر شوید. این لنزها برای کارتیه برسون در دهه 40 میلادی کاربرد داشتند و باید امروز هم برای شما کاربرد داشته باشند.

 

نکات عکاسی آنالوگ

 

4- نوردهی با هدف سایه‌ها

در صورتی که به عکاسی دیجیتال عادت کرده باشید، می‌دانید که باید نورپردازی را با هدف سایه‌ها انجام دهید اما برای فیلم نگاتیو این موضوع برعکس است. با اینکه دوربین‌های آنالوگ در ثبت هایلایت‌ها عملکرد خیلی خوبی دارند اما حفظ جزئیات موجود در سایه‌ها برای این دوربین‌ها کار خیلی سختی است.

 

نکات عکاسی آنالوگ

 

Underexpose کردن تصویر و یا نوردهی آن کمتر از میزان مورد نیاز باعث می‌شود عکس‌های چاپ شده‌ی شما گرین خیلی زیادی داشته باشند. بنابراین بهتر است سعی کنید عکس‌های خودتان را بیشتر از مقدار توصیه شده توسط نورسنج نوردهی کنید، مگر اینکه به صورت عمدی به عکس‌هایی تیره و Underexpose شده نیاز داشته باشید.

 

نکات عکاسی آنالوگ

 

5- از نورسنج استفاده کنید

دوربین‌های آنالوگ جدیدتر معمولا یک نورسنج داخلی هم دارند اما در صورتی که به دوربین‌های قدیمی‌تر علاقه دارید باید یک نورسنج اکسترنال تهیه کنید و یا یک نرم‌افزار نورسنج برای گوشی موبایل خودتان دانلود کنید. در صورتی هم که نورسنج خودتان را در منزل جا گذاشتید، می‌توانید از قانون Sunny 16 استفاده کنید. در صورتی که در یک روز با آب و هوای خوب بیرون از منزل قرار دارید، با قرار دادن دیافراگم روی f/16 و سرعت شاتر روی معکوس ایزو (یا نزدیک‌ترین مقدار به آن) می‌توانید به یک نوردهی مناسب برسید. برای مثال در صورتی که با استفاده از یک فیلم با سرعت 100 عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر دوربین شما باید روی 1/100 یا 1/125 ثانیه باشد.

نکات عکاسی آنالوگ

 

6- اطلاعات تصاویر خود را یادداشت کنید

برای چند رول اول فیلم به یاد داشته باشید که تنظیمات خودتان (دیافراگم، سرعت شاتر و سرعت فیلم) را یادداشت کنید. در خیلی از موارد، این روش تنها راه برای نگه داشتن متادیتای مربوط به تصاویر خودتان است. در صورتی که تصاویر شما تیره هستند و کمتر از مقدار مورد نیاز نوردهی شده‌اند، با این روش می‌دانید که باید از یک فیلم با سرعت بیشتر استفاده کنید، سرعت شاتر را کاهش دهید و یا از دیافراگم‌های بازتر استفاده نمائید.

[relatedpost post=”152635″]

نرم‌افزارهایی مثل PhotoExif برای یادداشت‌برداری از تصاویر خودتان روی گوشی موبایل گزینه خیلی خوبی است.

نکات عکاسی آنالوگ

 

7- یک ماموریت آنالوگ برای خودتان تعریف کنید

هر بار که یک نوع فیلم جدید را امتحان می‌کنید، برای خودتان یک پروژه تعریف کنید. برای مثال هر روز در مسیر رفتن به سر کار، از یک عابر پیاده عکاسی کنید و یا به دنبال ماشین‌های قدیمی و کلاسیک بگردید. در سطح اینترنت می‌توانید موارد متعددی از این دست پروژه‌ها و ایده‌ها را پیدا کنید.

 

هدف شما لزوما نباید خلق بهترین آثار ممکن باشد بلکه باید نشان دادن ثبات و پایداری از ابتدا تا انتها باشد. به هیچ عنوان نباید تسلیم شوید و وقتی که کارتان تمام شد، Contact Sheet تصاویر خودتان را پرینت کنید و آن را در کنار نگاتیوها نگه‌داری کنید. با گذشت زمان بهتر است این تصاویر را دوباره نگاه کنید تا بتوانید مسیر خودتان را پیدا کنید.

نکات عکاسی آنالوگ

 

8- فیلم‌های خودتان را تحت فشار قرار دهید

در اکثر موارد بهتر است اندازه‌گیر ایزو دوربین را روی همان مقداری که روی جعبه فیلم درج شده است تنظیم کنید اما همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. برای مثال در صورتی که نیاز باشد در یک رستوران تاریک با فیلم 400 عکاسی کنید، می‌توانید با تنظیم مقدار ایزو دوربین روی 1600 کمی به فیلم خودتان فشار بیاورید. این تکنیک برای فیلم‌های سیاه و سفید به شدت کاربرد دارد و برخی اوقات توسط بزرگان این سبک نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

عکاسی با دوربین آنالوگ

 

فشار آوردن به فیلم آنالوگ باعث افزایش گرین و کنتراست می‌شود و به همین خاطر بهتر است محتاطانه از این تکنیک استفاده کنید. این فیلم‌ها باید برای مدت زمان بیشتری Develop شوند و به همین خاطر هر بار که این کار را انجام می‌دهید باید این موضوع را به یاد داشته باشید. در صورتی که قرار نیست خودتان عکس مورد نظر را ظاهر کنید، حتما این موضوع را به لابراتوار مورد نظر اطلاع دهید. همچنین در نظر داشته باشد زمانی که در وسط‌های رول فیلم هستید، نباید ایزو را تغییر دهید، زیرا تمام رول فیلم به صورت یکجا ظاهر خواهد شد.

[relatedpost post=”114189″]

 

9- از اشتباهات خود استقبال کنید

برخی اوقات موضوعاتی که به نظر اشتباه می‌رسند (مثل نشت نور غیرعمدی و یا اتفاقات دیگر در اتاق تاریک) ممکن است جان تازه‌ای به یک عکس خیلی معمولی بدهند. در صورتی که شما هم در معرض این اشتباهات قرار گرفتید، به یاد داشته باشید که چطور رخ داده است تا در آینده بتوانید به صورت عمدی آن را دوباره اجرا کنید.

نکات عکاسی آنالوگ

10- فیلم‌های قدیمی یا فاسد شده را نگه دارید

معمولا ما هرگونه فیلم فاسد شده و یا تاریخ مصرف گذشته را دور می‌اندازیم اما امروزه استفاده از این نوع فیلم‌ها خیلی فراگیر است و بیش از 500 هزار عکس با هشتگ ExpiredFilm در سطح اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است. یک روز با نام فیلم تاریخ مصرف گذشته (به انگلیسی Expired Film Day) در سال 2015 مشخص گردید و هر ساله نیز تکرار می‌شود. استفاده از فیلم‌های تاریخ مصرف گذشته، به خصوص در صورتی که به خوبی نگه‌داری نشده باشند، می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد اما دقیقا همین موضوع باعث لذت‌بخش شدن این سبک می‌شود.

این نوع فیلم‌ها اغلب اوقات باعث خلق افکت‌های مه آلود، سورئال و بیش از حد اشباع خواهد شد. فقط مراقب ایزو خودتان باشید زیرا فیلم نگاتیو با گذشت زمان حساسیت خود را از دست می‌دهد و سرعت آن ممکن است با چیزی که روی جعبه حک شده است متفاوت باشد.

نکات عکاسی آنالوگ

11- خودتان نگاتیوها را پردازش کنید

بیش از 75% از کاربران دوربین آنالوگ در تحقیقی که توسط کمپانی Ilford انجام شده است، ادعا کرده‌اند که خودشان تصاویری که می‌گیرند را پردازش می‌کنند. این کار همیشه ممکن نیست اما کاری است که باید حداقل یکبار آن را امتحان کنید. به خصوص اگر به صورت سیاه و سفید عکاسی می‌کنید.

در این مقاله سعی شد نکات عکاسی آنالوگ را با شما در میان بگذاریم. در صورتی که سوال خاصی در این مورد دارید، حتما از طریق بخش نظرات سوالات خودتان را با ما در میان بگذارید، کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

شما میتوانید در دوره عکاسی آنالوگ در آکادمی نورنگار شرکت کنین.

 

1 Comment

  • نسترن گفت:

    میشه (در سطح اینترنت می‌توانید موارد متعددی از این دست پروژه‌ها و ایده‌ها را پیدا کنید.) این سایت هارو معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *