دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

20 نکته برای عکاسی از چشم

تکنیک و ترفند
20 نکته برای عکاسی از چشم
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

20 نکته‌ی ساده برای عکاسی از چشم

در برخی عکس‌ها چشم‌ها به اندازه‌ای روشن و زیبا هستند که انسان تصور می‌کند واقعی نیستند. البته خیلی از عکاس‌ها از نرم‌افزارهای اختصاصی استفاده می‌کنند اما با اطلاع از برخی نکات می‌توانید به شکلی عکاسی از چشم را انجام دهید که به پردازش و ویرایش نیاز نداشته باشند.

من چند نکته‌ی مختلف درمورد آموزش عکاسی از چشم و ویرایش این گونه عکس‌ها آماده کرده‌ام. با دنبال کردن این نکات می‌توانید عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید.

 

1- جهت چشم سوژه

 

عکاسی از چشم

 

در صورتی که سوژه به صورت مستقیم داخل لنز را نگاه کند، می‌توانید جزئیات خیلی زیادی از مردمک چشم را به تصویر بکشید. در صورتی هم که می‌خواهید سوژه به جهت دیگری نگاه کند، از او بخواهید نگاهش را روی یک شی قفل کند تا شما بتوانید جهت مناسب برای عکاسی را پیدا کنید.

 

دوره جامع عکاسی

 

2- استفاده از بیشترین نوردهی

در عکاسی ماکرو از چشم پس زمینه به اندازه نوردهی و نورپردازی مهم نیست. به همین دلیل در صورتی که بخواهید در منزل از سوژه عکاسی کنید، بهتر است او را نزدیک پنجره بنشانید. نور دیفیوز شده و نرم پنجره تمام صورت را به شکل یک دست نورپردازی می‌کند و رنگ‎‌های طبیعی چشم و پوست را هم حفظ می‌کند.

در صورتی که مجبور باشید در طول شب و یا با استفاده از نورپردازی مصنوعی عکاسی کنید بهتر است به جای استفاده از فلاش داخلی دوربین از یک منبع نور جداگانه مثل فلاش اکسترنالی که یک سافت باکس کوچک روی آن نصب شده است استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک چراغ مطالعه نیز استفاده کنید.

در صورت استفاده از چراغ مطالعه، نور آن را به شکلی به سمت صورت سوژه بتابانید که باعث ایجاد سایه‌های سخت و خراب شدن عکس شما نشود. به هیچ وجه چراغ مطالعه را خیلی نزدیک به صورت سوژه قرار ندهید زیرا پس از مدتی چشم‌ها خسته می‌شوند و به صورت بی اختیار اشک تولید می‌کنند.

 

3- استفاده از میکاپ

میکاپ در عکاسی از چشم خیلی مهم است زیرا باعث می‌شود تاکید بیشتری روی زیبایی‌های چشم وجود داشته باشد. حتی بهتر است برای عکاسی از چشم مدل‌های مرد هم از کمی میکاپ استفاده کنید اما باید مراقب باشید که در انجام این کار زیاده‌روی نکنید.

 

[relatedpost post = “128951”]

 

ریمل و خط چشم به خوبی شکل کلی چشم را تقویت می‌کنند. توصیه می‌کنم از لوازمی استفاده کنید که باعث واکنش آلرژیک نشوند و بتوانید به راحتی آن‌ها را پاک کنید.

 

4- از آزمایش کردن نترسید

داشتن رویکرد خلاقانه در مورد عکاسی از چشم احتمال اینکه بتوانید عکس‌های زیباتری بگیرید را افزایش می‌دهد. اول از همه سعی کنید زوایای مختلف را برای دوربین و مدل امتحان کنید. همچنین می‌توانید به منظور ایجاد بازتاب‌های زیباتر و بهتر نمایش دادن رنگ چشم هم منبع نور را جابجا کنید و از زوایای مختلف عکاسی کنید.

همچنین لزوما نیازی نیست که خودتان را فقط به چشم انسان محدود کنید. با عکاسی از چشم حیوانات هم می‌توانید نتایج خیلی خوبی به دست بیاورید.

 

5- استفاده از بازتاب در عکاسی از چشم

 

راهنمای عکس گرفتن از چشم

 

این روش یکی از متدهای خیلی خوب برای افزایش زیبایی عکس‌های خودتان است. البته باید نکات مربوط به بازتاب را هم رعایت کنید. این بازتاب می‌تواند یکی شئ، یک فرد دیگر و یا حتی یک منظره باشد.

پس از آن باید نورپردازی را هم مدیریت کنید. یک منبع نور قوی در نزدیکی سوژه قرار دهید تا خود سوژه و شئ بازتابی را به خوبی نورپردازی کند. در این مورد شئ موردنظر باید به شکلی قرار بگیرد که بازتاب آن به صورت مستقیم داخل مردمک چشم سوژه دیده شود. من توصیه می‌کنم در این مورد از سه پایه استفاده کنید.

 

6- نزدیک شدن به چشم‌ها

اغلب اوقات عکس‌هایی که از چشم می‌گیرید به دلیل دور بودن عکاس از سوژه خراب می‌شوند. سعی کنید تا جای ممکن لنز را نزدیک به صورت سوژه قرار دهید اما مراقب محوشدگی و عدم فوکوس هم باشید. همچنین تلاش کنید دوربین را به شکلی قرار دهید که مانع جریان نور نشود. در عکاسی از چشم نور خیلی مهم است.

 

[relatedpost post = “129269”]

 

7- استفاده از آینه برای عکاسی از چشم‌های خودتان

برای اینکه بتوانید از چشم‌های خودتان عکاسی کنید، می‌توانید یک آینه پشت دوربین قرار دهید. در صورتی که می‌خواهید یک عکس ماکرو بگیرید، بهترین روش این است که از یک دوربین با صفحه نمایش متحرک استفاده کنید تا بتوانید زاویه‌ی کادر و فوکوس را کنترل کنید.

اما در صورتی که دوربین شما از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند می‌توانید با قرار دادن یک آینه پشت دوربین همین کار را انجام دهید. اگر از گوشی موبایل برای عکاسی از چشم استفاده می‌کنید هم بهتر است از آینه استفاده کنید زیرا با استفاده از حالت سلفی (دوربین جلو) نمی‌توانید بهترین عکس را از لحاظ نور و… بگیرید.

 

8- ثابت کردن دوربین

 

چگونگی عکاسی از چشم

 

هنگامی که به عکاسی ماکرو از چشم می‌پردازید حتی کوچک‌ترین حرکت هم باعث تار شدن تصویر شما می‌شود. از یک سه پایه برای ثابت کردن دوربین و کاهش حرکات آن استفاده کنید. این کار باعث کاهش تاری تصویر می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از یک ریموت شاتر هم برای گرفتن عکس استفاده کنید تا حرکات دوربین را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

 

 

 

9- انتخاب دوربین برای عکاسی ماکرو

تقریبا تمام دوربین‌ها (حتی دوربین‌های موبایل) از یک حالت اختصاصی برای عکاسی ماکرو پشتیبانی می‌کنند اما برای عکاسی ماکرو از چشم شما باید از تجهیزات مخصوص این کار استفاده کنید.

برای گرفتن بهترین عکس‌های ماکرو باید از یک دوربین DSLR و لنز مخصوص عکاسی ماکرو استفاده کنید. لنزهای ماکرو قادر هستند عکس‌هایی با مقیاس بزرگنمایی 1:1 (ابعاد واقعی) بگیرند.

دوربین‌های دیجیتال امروزی سنسورهای به شدت حساسی دارند و امکانات مختلفی برای کنترل پروسه عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهند. در صورتی که یک دوربین dslr ندارید اما به این سبک از عکاسی علاقه‌مند هستید، باید به شکل جدی برای تهیه چنین دوربینی تلاش کنید زیرا تاثیر بسیار بالایی در عکس‌های شما دارد.

 

 

10- استفاده از لنزهای ماکرو

لنز ماکرو شما را قادر می‌سازد جزئیات چشم‌ها را با دقت بالایی ثبت کنید. فاصله فوکوس لنزهای ماکرو از 50 میلیمتر تا 200 میلیمتر متغیر است. واضح است که می‌توانید با لنزهای دیگر هم به این سبک هیجان انگیز عکاسی بپردازید اما در صورتی که با لنزهای معمولی عکاسی کنید، چشم‌ها کادر تصویر را به صورت کامل پر نمی‌کنند و جزئیات چشم به شکلی که انتظار دارید، ثبت نمی‌شوند.

 

 

11- استفاده از حلقه‌ی فوکوس

حلقه‌ی ماکرو یا حلقه فوکوس لوله‌های تو خالی هستند که بین دوربین و لنز قرار می‌گیرند و فاصله را افزایش می‌دهند. در چنین شرایطی عنصر جلوی لنز به سوژه نزدیک‌تر خواهد شد. در صورتی که امکان استفاده از لنز ماکرو را ندارید این حلقه‌ها می‌توانند جایگزین خیلی خوبی باشند. با این وجود این تجهیزات نقطه ضعف‌هایی هم دارند. برای مثال بسته به نوع دوربین امکان افت نور وجود دارد.

هر چقدر هم که به سوژه نزدیک‌تر می‌شوید عمق میدان کاهش می‌یابد و فوکوس کردن سخت‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشت که تحت هر شرایطی استفاده از حلقه‌ی فوکوس بهتر از استفاده نکردن از آن است.

12- استفاده از گوشی موبایل برای مبتدی‌ها

چطور با یک گوشی هوشمند می‌توان به عکاسی از چشم پرداخت؟ شما می‎‌توانید با استفاده از حالت عکاسی ماکرو گوشی و یا یک لنز ماکرو اختصاصی موبایل عکس‌های خوبی از چشم‌های اطرافیان خودتان بگیرید. خیلی از گوشی‌های مدرن یک حالت ماکرو اختصاصی دارند که به شما این امکان را می‌دهد با تنظیمات استاندارد دوربین، عکس‌های ماکرو خیلی خوبی بگیرید.

[relatedpost post = “86664”]

در صورتی هم که یک لنز ماکرو اختصاصی برای گوشی موبایل خودتان داشته باشید هم می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری بگیرید.

13- تنظیمات حساسیت (ISO)

آموزش عکاسی از چشم

خیلی از عکاس‌های آماتور توجه زیادی به این پارامتر نمی‌کنند. با این وجود در صورتی که تنظیمات ایزو را برای عکاسی از چشم به درستی انجام دهید می‌توانید نویز تصویر را تا اندازه زیادی کاهش دهید. به یاد داشته باشید که فقط در صورت استفاده از ایزو دستی می‌توانید عکس‌های واضحی بگیرید. این مقدار معمولا باید بین 100 تا 800 تنظیم شود تا کمترین نویز در تصاویر شما وجود داشته باشد.

در صورتی که در محیط‌هایی با نور مناسب عکاسی می‌کنید ایزو 100 بهترین مقداری است که می‌توانید از آن استفاده کنید زیرا این مقدار کمترین نویز ممکن را به شما تحویل می‌دهد. با این وجود در صورتی که نور کافی نیست می‌توانید ایزو را تا حدود 800 افزایش دهید. در این مواقع ممکن است کمی نویز در تصویر شما وجود داشته باشد اما این نویز به اندازه‌ای نیست که عکس‌های شما را خراب کند.

14- دیافراگم مناسب

هنگامی که از چشم عکس ماکرو می‌گیرید، عمق میدان کوچک‌تر خواهد بود. به همین خاطر است که برای قفل کردن فوکوس باید مراقب دیافراگم دوربین باشید. از دیافراگم‌های خیلی باز مثل f/1.8 استفاده نکنید زیرا حتی در صورتی هم که بتوانید خیلی به سوژه نزدیک شوید باز هم نمی‌توانید یک عکس کاملا واضح بگیرید.

به همین خاطر بهتر است از دیافراگم‌هایی مثل f/8 و f/11 استفاده کنید تا عمق میدان بهتری داشته باشید. البته در مورد عکاسی ماکرو صرف نظر از تنظیماتی که استفاده می‌کنید، عمق میدان همیشه کوچک خواهد بود.

15- سرعت شاتر را فراموش نکنید

عکس گرفتن از چشم چیست

در عکاسی ماکرو سرعت شاتر به اندازه‌ی دیافراگم مهم نیست بنابراین در صورتی که به عکاسی از چشم علاقه دارید، بهتر است دیافراگم را به صورت دستی تنظیم کنید و اجازه دهید دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم نماید. به این صورت شما زمان کمتری برای تنظیم سرعت شاتر صرف می‌کنید. با این حال باید تمام تنظیمات دوربین از جمله سرعت شاتر را قبل از عکاسی بررسی کنید.

مطمئن شوید که سرعت شاتر کمتر از 1/60 ثانیه نیست. در صورتی که این مقدار کمتر باشد ممکن است شاهد محو شدگی در تصاویر خودتان باشید. در صورتی که دوربین مقداری کمتر از 1/60 ثانیه را انتخاب کرده باشد، شما باید نوردهی را تغییر دهید تا دوربین بتواند سرعت شاتر را افزایش دهد.

  اگر مقدار دیافراگم f/11 است با تغییر آن به f/8 می‌توانید روی سرعت شاتر تاثیر بگذارید. همچنین افزایش مقدار ایزو هم سرعت شاتر را پائین بیاورید.

[relatedpost post = “123631”]

16- حذف قرمزی چشم

قرمزی چشم اغلب اوقات به دلیل استفاده از فلاش داخلی دوربین ایجاد می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نور فلاش از چشم سوژه بازتاب می‌یابد. برای رفع این مشکل هر نرم افزار یک ابزار خاص را پیشنهاد می‌دهد. برای مثال فتوشاپ برای این کار ابزاری به اسم Red Eye Tool دارد.

17- تغییر رنگ چشم در صورت لزوم

تغییر رنگ چشم در فتوشاپ کار خیلی راحتی است و فکر می‌کنم تمام عکاس‌هایی که به عکاسی از چشم مشغول هستند حداقل یکبار این کار را انجام داده‌اند. برای این کار عکس خودتان را داخل فتوشاپ باز کرده و با استفاده از هر ابزاری که راحت‌تر هستید، چشم‌های سوژه را انتخاب کنید.

من از Fast Mask Mode برای این کار استفاده می‌کنم. برای این کار باید کلید Q را فشار دهید و با استفاده از یک براش نرم روی چشم سوژه کلیک کنید. سپس دوباره کلید Q را فشار دهید و با کلیدهای ترکیبی Shift+Ctrl+I انتخاب خود را معکوس کنید. از مسیر Image -> Adjustments گزینه Color Balance را انتخاب کرده و یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+B را روی کیبرد فشار دهید. سپس بسته به سلیقه خودتان اسلایدرها را تغییر دهید تا به رنگ مناسب برسید.

18- افزایش درخشندگی

آموزش عکس گرفتن از چشم

یکی از گام‌های ضروری برای ویرایش عکس‌های چشم افزایش درخشندگی و سفیدی چشم است. این کار باعث می‌شود چشم‌ها زیباتر دیده شوند. برای انجام آن شما فقط به ابزار Dodge (کلید میانبر O) نیاز دارید.

عکس موردنظر را در فتوشاپ باز کنید و کلید O را فشار دهید تا ابزار Dodge انتخاب شود. از ستون Range که در گوشه بالا سمت چپ قرار دارد، گزینه Highlights را انتخاب کنید و مقدار Exposure را بسته به سلیقه خودتان تغییر دهید. سپس با یک براش نرم روی چشم‌های مدل کلیک کنید.

می‌توانید این کار را روی تمام چشم مدل (مردمک و سفیدی چشم) انجام دهید. خیلی از عکاس‌ها برای افزایش درخشندگی چشم وضوح آن را هم بالا می‌برد. ابزار Sharpen را انتخاب کنید و مقدار Strength آن را روی 25-40 درصد قرار دهید. می‌توانید موارد دیگر را هم تغییر دهید اما نباید خیلی زیاده‌روی کنید. سپس مانند ابزار Dodge با یک براش نرم روی چشم‌ها کلیک کنید.

19- رفع مشکلات زیر چشم

پف کردن و سیاهی دور چشم یکی از مشکلات متداولی است که خیلی از افراد به دلیل کم‌خوابی، خستگی و کار زیاد به آن‌ها مبتلا هستند. خوشبختانه این مشکلات را می‌توان در فتوشاپ با استفاده از ابزار Patch به راحتی از بین برد.

همچنین این ابزار برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت هم کاربرد دارد. تصویر مدنظر خودتان را در فتوشاپ باز کرده و ابزار Patch را انتخاب کنید. سپس قسمت‌های پف کرده و سیاهی‌های دور چشم را انتخاب کنید. پس از اینکه این کار را انجام دادید، آن را با موس بکشید و روی قسمت‌هایی که از لحاظ بافت به زیر چشم شبیه است بکشید.

انتخاب قسمت‌های زیر چشم و کشیدن آن روی بافت مشابه خیلی مهم است و باید برای این کار دقت بسیار بالایی به خرج دهید.

20- سفید کردن چشم و پاک کردن لکه‌های خون

عکس گرفتن از چشم

 

آخرین قدم در عکاسی از چشم پاک کردن سفیدی چشم از لکه‌ها و رگ‌های خونی است. تصویر را در فتوشاپ باز کنید و ابزار Spot Healing Brush را انتخاب کنید (کلید میانبر J). اول پارامترهای اندازه‌ی براش و نرمی آن را در سمت چپ بالای پنجره فتوشاپ مشخص کنید. سپس رگ‌ها و لکه‌ها را با براش مدنظر انتخاب کنید. متوجه خواهید شد که این لکه‌ها پاک خواهند شد و بافت اطراف جایگزین آن‌ها خواهد شد.

 

لنز مناسب عکاسی از چشم چیست


برای عکاسی از چشم، لنزهایی با خصوصیات خاص و مناسب مورد نیاز است. این لنزها باید قادر به ثبت جزئیات دقیق و با وضوح بالا باشند تا بتوانند زیبایی و جزئیات چشم را به خوبی در تصویر نمایش دهند. این لنزها در عموم از نوع لنزهای ماکرو یا پرتره استفاده می‌شوند. این دو نوع لنز به ترتیب ویژگی‌های زیر را دارند:

لنز ماکرو (Macro Lens):


لنز ماکرو برای ثبت جزئیات کوچک و نزدیک به فوکوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این لنزها از فاصله‌ی نزدیک به هدف (معمولاً کمتر از 30 سانتیمتر) قادر به تمرکز و ثبت جزئیات بسیار نزدیک هستند.
مناسب برای عکاسی از چشم انسان به‌ویژه در تصویربرداری ماکرو یا ایجاد تصاویر با جزئیات بسیار دقیق از چشم.

لنز پرتره (Portrait Lens):

 


لنز پرتره با بازتابرگردهای بزرگ (معمولاً f/1.8 تا f/2.8) برای ایجاد اثر بوکه (bokeh) و عمق میدان کمتر استفاده می‌شود.
این لنزها توانایی نزدیک‌ترین فاصله فوکوس را نسبت به لنزهای استاندارد دارند، اما از لنزهای ماکرو دورتر هستند.
مناسب برای عکاسی پرتره و ایجاد زمینه‌های بوکه که چشم به عنوان نقطه‌ی فوکوس اصلی در تصویر قرار می‌گیرد.
همچنین، در انتخاب لنز مناسب برای عکاسی از چشم، توجه به نوع دوربین و سیستم عکاسی شما نیز مهم است. برخی از دوربین‌ها مجهز به لنزهای زوم با قابلیت ماکرو هستند که می‌توانند در عکاسی از چشم نیز کاربرد داشته باشند. بهتر است به نیازها و استفاده‌های خود برای عکاسی از چشم توجه کنید و لنز مناسب را با توجه به این نیازها انتخاب کنید.

 

 

کد تخفیف نورنگار

سوالات متداول عکاسی از چشم


عکاسی از چشم یک موضوع جالب و همچنین چالش‌برانگیز است. اینجا چند سوال متداول در مورد عکاسی از چشم همراه با پاسخ‌های کوتاه آورده شده است:

 

چگونه می‌توانم یک عکس زیبا از چشم انسان بگیرم؟


برای گرفتن عکس‌های زیبا از چشم انسان، مهارت فنی و استفاده از دوربین با کیفیت مهم است. نورپردازی مناسب، استفاده از لنزهای مناسب و تمرکز روی جزئیات کوچک چشم می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.

 

 

 چه تکنیک‌هایی برای ایجاد اثر خاص در عکس‌های چشم می‌توان استفاده کرد؟

 برخی از تکنیک‌هایی که می‌توان برای ایجاد اثر خاص در عکس‌های چشم به کار برد عبارت‌اند از:

  • استفاده از نورپردازی خلاقانه و ایجاد سایه‌های جالب حول چشم.
  • استفاده از فوکوس عمیق بر روی چشم و پس‌زمینه‌ای که می‌تواند از جزئیات چشم برجسته‌تر کند.
  • استفاده از لنزهای ماکرو برای ثبت جزئیات دقیق چشم.
  • ایجاد اثر بوکه (bokeh) در پس‌زمینه تصویر.

 

چگونه می‌توان تصاویر چشم را در ویرایش‌گرهای عکس بهتر کرد؟

در ویرایش‌گرهای عکس، می‌توانید با استفاده از ابزارهای تنظیم رنگ و نور، ایجاد کنتراست و برجستگی‌های لازم، تصاویر چشم را بهتر کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای حذف چشم قرمز و تصحیح عیوب دیگر در چشم استفاده کنید. اما در همه موارد، حفظ طبیعت تصویر اصلی و اجتناب از ویرایش‌های بیش از حد مهم است.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *