دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

راهنما جامع اصطلاحات عکاسی مدلینگ؛ از تکنیک‌ها تا تجهیزات

تکنیک و ترفند
راهنما جامع اصطلاحات عکاسی مدلینگ؛ از تکنیک‌ها تا تجهیزات

عکاسی مدلینگ یکی از پیچیده‌ترین شاخه‌های عکاسی است که نیازمند تسلط بر تکنیک‌های نورپردازی، فریم‌بندی، زوایای دوربین، و تعامل مناسب با مدل است. آشنایی با اصطلاحات و تجهیزات مورد نیاز، مانند دوربین حرفه‌ای و نورپردازی، نقش مهمی در موفقیت عکاس دارد. همچنین، استفاده صحیح از تنظیمات دوربین و ویرایش محدود عکس‌ها برای بهبود کیفیت تصویر ضروری است.

  • نورپردازی مدلینگ: شامل نورپردازی نرم، یک طرفه، و های‌کی.
  • فریم‌بندی: اصول ترکیب‌بندی و حذف المان‌های اضافی.
  • زاویه‌های دوربین: تأثیر زاویه‌ها بر نمایش مدل و پوشش.
  • تنظیمات دوربین: سرعت شاتر، دیافراگم، و ایزو.
  • تجهیزات کلیدی: دوربین، لنز، سافت باکس، رفلکتور.
  • ویرایش عکس: روتوش محدود و طبیعی برای حفظ اصالت مدل.

عکاسی مدلینگ تنها یک شاخه ساده از عکاسی نیست. عکاسی مدلینگ را میتوان از پیچیده‌ترین شاخه‌های عکاسی نامید چرا که علاوه بر تسلط بر عکاسی، شناخت اصطلاحات و نحوه به کار بردن هر تکنیک، تعامل با مدل، حرفه‌ای بودن و پیدا کردن بهترین زاویه و انتخاب پس‌زمینه متناسب با کانسپت، از دانش‌های مهمی است که هر عکاس مدلینگ باید آن را کسب کرده باشد.

آنچه خواهید خواند ...

چرا شناخت اصطلاحات عکاسی مدلینگ مهم است؟

شناخت اصطلاحات عکاسی حرفه‌ای به این دلیل مهم است که به شما یک دانش کامل در رابطه با نحوه چیدمان و اثربخشی هرکدام از تجهیزات و تنظیمات دوربین نیاز دارید تا به یک نتیجه مطلوب برسید. هر کار حرفه‌ای نیازمند آشنایی با اطلاعات عمیق و اساسی خود را دارد و برای عکاسی مدلینگ هم بیش از سایر شاخه‌ها، آشنایی با اصطلاحات عکاسی مدلینگ و نحوه به‌کارگیری هرکدام اهمیت دارد.

آیا به دنبال درک عمیق اصطلاحات عکاسی مدلینگ هستید؟ این راهنمای جامع، توضیحات مفصل و کاربردی درباره اصطلاحات کلیدی و تکنیک‌های عکاسی مدلینگ ارائه می‌دهد تا به شما در موفقیت در این صنعت کمک کند.

استفاده از سایه‌ها در عکاسی می‌تواند زیبایی بیشتری به سوژه شما ببخشد.

اصطلاحات پایه‌ای عکاسی مدلینگ

اصطلاحات عکاسی مدلینگ از اصطلاحات رایج در عکاسی حرفه‌ای جدا نیستند و هرکدام می‌توانند نسبت به شاخه‌های دیگر عکاسی کاربرد کمتر یا بیشتری داشته باشند. برای شروع به کار عکاسی مدلینگ شما نیاز به دانش اساسی در رابطه با هر تکنیک دارید و همین موضوع بر اهمیت آشنایی با هر اصطلاح می‌افزاید. در ادامه به توضیح مهم‌ترین اصطلاحات عکاسی مدلینگ می‌پردازیم.

نورپردازی (Lighting): انواع نورپردازی و تأثیر آن بر عکس‌ها

نورپردازی را میتوان روح عکاسی نامید، چرا که بدون نور و نورپردازی مناسب، صنعت عکاسی کاملاً از بین می‌رود. بازی با نور و تغییر سایه و روشن سوژه‌، درهای کشف دنیایی جدید را برای عکاسان باز می‌کند که کمترین تکنیکی را میتوان نام برد که تا به این‌حد تاثیرگذار واقع می‌شود. انواع نورپردازی را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نورپردازی طبیعی (Natural Light)نورپردازی تخت و یکنواخت(Flat Light)نورپردازی از پشت(Backlight)نورپردازی یک طرفه(Split Lightning)
نور سخت و تند(Hard Light)نور نرم(Soft Light)نورپردازی حلقه‌ای(Loop Lightning)نور حاشیه‌ای(Rim Light)
نورپردازی گسترده (Broad Lightning)نورپردازی کوتاه (Short Lightning)نورپردازی High Keyنورپردازی Low Key

هرکدام از این نورپردازی‌ها تاثیر خاصی بر سوژه می‌گذارند که البته نمی‌توان از همه آنها برای عکاسی مدلینگ استفاده کرد و بیشترین کاربرد را در عکاسی مدلینگ، نورپردازی نرم، های‌کی و یک طرفه دارند. البته که بسته به تم و کانسپت عکاسی، می‌توان از انواع دیگر نورپردازی هم استفاده کرد، اما استفاده از آنها بسته به انتخاب شما دارد. تاثیر سه نورپردازی گفته شده در عکاسی مدلینگ به شرح زیر است.

منبع نور در پشت سوژه قرار می‌گیرد  و مو ها و لباس سوژه را روشن می کند .
منبع نور در پشت سوژه قرار می‌گیرد و مو ها و لباس سوژه را روشن می کند .

نورپردازی نرم

نورپردازی نرم به حالتی از نورپردازی گفته می‌شود که در آن نور منبع نور با استفاده از تجهیزات مختلف نورپردازی پخش می‌شود و سایه‌های ملایم و کنتراست کمی را ایجاد می‌کند. عکاسان حرفه‌ای برای ساخت نور ملایم از بیوتی‌دیش استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی عکاسی فلت لایت، این است که تصویر سه‌بعدی را به دوبعدی تبدیل می‌کند. 
مهم‌ترین ویژگی عکاسی فلت لایت، این است که تصویر سه‌بعدی را به دوبعدی تبدیل می‌کند. 

نورپردازی یک طرفه

در نورپردازی یک طرفه نور با زاویه مایل به مدل تابانده می‌شود و یک سمت آن کاملاً نورپردازی شده و در سمت دیگر سایه می‌افتد. بسته به اینکه از نور سخت یا نرم در این نورپردازی استفاده شود، سایه‌ها هم متغیر می‌شوند.

نورپردازی یک طرفه در عکاسی پرتره برگرفته از نوعی سایه و نور روی صورت سوژه در هنگام عکاسی است.
نورپردازی یک طرفه در عکاسی پرتره برگرفته از نوعی سایه و نور روی صورت سوژه در هنگام عکاسی است.

نورپردازی های‌کی

نورپردازی های‌کی بیشترین کاربرد را در عکاسی مدلینگ دارد و بیشتر عکاسان از این مدل نورپردازی استفاده می‌کنند. نورپردازی های‌کی با نور بیشتر و سایه‌های کمتر، جلوه و جزئیات مدل، لباس و اکسسوری‌ها را به‌خوبی نمایان می‌کند و تمام رنگ‌ها به شکل جذاب‌تری در قاب دوربین ثبت می‌شوند.

فریم‌بندی (Framing): اصول فریم‌بندی برای بهبود ترکیب‌بندی

فریم بندی در عکاسی مدلینگ به فرآیندی که طی آن ترکیب‌بندی یک تصویر را تعیین می‌کنیم گفته می‌شود. فریم بندی شامل این نکته است که انتخاب کنید چه چیزی را به فریم اضافه کنید یا از آن حذف کنید تا مناسب‌ترین ترکیب‌بندی ساخته شود. هدف از فریم‌بندی ساخت یک ترکیب دلچسب و مناسب برای جلب توجه مخاطب به سوژه اصلی است. به همین دلیل باید توجه کنید که با شلوغ کردن بیش از حد پس زمینه، توجه را از مدل دور نکنید.

عکاس به این طریق می‌تواند یک حس، یک مفهوم یا یک ایده را به بیننده منتقل کند.
عکاس به این طریق می‌تواند یک حس، یک مفهوم یا یک ایده را به بیننده منتقل کند.

زوایای دوربین (Camera Angles): زوایای مختلف و تأثیر آن‌ها بر روی عکس مدل

یکی از مهمترین تکنیک‌های عکاسی مدلینگ، انتخاب یک زاویه مناسب است. توجه به اینکه باید کدام بخش از پوشش یا اکسسوری مدل بهتر دیده شود، کدام نیمرخ و زاویه چهره مدل زیباتر است و کدام زاویه تاثیر بیشتری روی مخاطب دارد، از مهمترین تکنیک‌های عکاسی مدلینگ است. زوایای عکاسی از مدل و تاثیر هرکدام را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

زاویه از پایین (From Below)تمرکز روی پوشش و لباس مدلزاویه دید قهرمان (Hero view)نشان دادن عظمت و ابهت سوژه
کمی از بالا (Slightly above)دید بهتر نسبت به نیم تنه بالاییزاویه بالا (High Angle)در بر گرفتن زاویه بازتر پس زمینه
زاویه مستقیم (front view)داشتن نمای کلی از مدل و پس زمینهزاویه از بالا به پایین (Top Down)نمای غیرمعمول برای کوچک نشان دادن سوژه
زاویه هلندی (Dutch Angle)نمای مورب برای تاثیر‌گذاری بیشترزاویه دید حشره (Bug’s eye View)بلند قد نشان دادن سوژه و تمرکز روی نمای پایینی

عکاسی غذا

اصطلاحات پیشرفته در عکاسی مدلینگ

هرچقدر در صنعت عکاسی به‌جلو پیش بروید، با اصطلاحات بیشتری روبرو می‌شوید که آشنایی با آنها به شما در موفقیت و خلق آثاری متمایز کمک می‌کند. از دیگر اصطلاحات عکاسی مدلینگ که عکاسان حرفه‌ای با آن سر و کار دارند می‌توان به عمق میدان (Depth of Field) و کادربندی (Composition) اشاره کرد. همچنین آشنایی با انواع رنگ و دمای نور به شما کمک می‌کند تا حس و پیام شما را در هر عکاسی بهتر دریافت کنند. در ادامه با این اصطلاحات عکاسی حرفه‌ای بیشتر آشنا می‌شویم.

عمق میدان (Depth of Field): مفهوم و کاربرد آن در عکاسی مدلینگ

عمق میدان (Depth of Field)
عمق میدان زیاد سبب دیده شدن بیشتر سوژه می‌شود.

عمق میدان (Depth of Field) به بخشی از تصویر گفته می‌شود که در نقطه فوکوس لنز قرار ندارد اما بسته به تنظیماتی که روی دوربین اعمال می‌شود، می‌تواند واضح و شارپ یا تار و بلوری باشد. هرچقدر عمق میدان در یک عکس بیشتر باشد، پس زمینه تا فاصله بیشتری واضح دیده می‌شود. بسته به اینکه در پروژه شما چقدر المان‌های پس زمینه اهمیت دارد، باید عمق میدان تنظیم شود. هرچقدر عمق میدان کمتر باشد، تمرکز روی مدل بیشتر می‌شود و با افزایش عمق میدان، جزئیات پس‌زمینه هم به قاب تصویر شما اضافه می‌شود.

کادربندی(Composition): تکنیک‌های پیشرفته کادربندی

کادربندی
کادربندی مناسب به هدایت چشم انسان به سمت سوژه بسیار کمک می‌کند.

کادربندی در بین اصطلاحات عکاسی مدلینگ به شما کمک می‌کند تا تاثیر شات‌های خود را افزایش دهید و مخاطب بیشتری را جذب کنید. کادربندی (Composition) یک دانش بصری است که نمای تصویر را دلنشین‌تر می‌کند و عکاس با ایجاد تناسب بین اجزای داخلی تصویر، پیام و هدف از عکاسی خود را به مخاطب منتقل می‌کند.

در کادربندی بالانس المان‌ها، تاکید روی سوژه اصلی، هارمونی و حتی حرکت سوژه قابل تنظیم است و با استفاده صحیح از این تکنیک تاثیرگذاری کار شما هم افزایش پیدا می‌کند. مهمترین تکنیک‌های کادربندی شامل: قانون یک سوم، ترکیب‌بندی متقارن، قانون نسبت طلایی، ترکیب‌بندی متقاطع و استفاده مناسب از خطوط است.

عکاسی مدلینگ یکی از شاخه‌های پر طرفدار و محبوب بین عکاسان است چرا که علاوه بر درامد بالا از انعطاف کاری بسیار خوبی برخوردار است. با شناخت تکنیک‌ها و تجهیزات این شاخه عکاسی می‌توانید سطح کاری خود را بسیار ارتقا دهید یا حتی وارد این رشته در دنیای پهناور عکاسی شوید.

دما و رنگ نور (Color Temperature): تنظیم رنگ و دما برای نتیجه بهتر

دما و رنگ نور یکی از عواملی است که در نگاه اول تاثیر مستقیمی بر مخاطب می‌گذارد. علاوه بر رنگ لباس و میکاپی که برای مدل انتخاب می‌شود، عکاس باید بر موضوع پروژه اشراف کامل داشته باشد تا بتواند با نورپردازی مناسب، نتیجه بهتری را رقم بزند. علاوه بر استفاده از پس زمینه مناسب، تنظیم دمای نور به حسی که تصویر به مخاطب القا می‌کند اثر می‌گذارد.

 رنگ نور در سایه اغلب سردتر و رنگ نور غروب آفتاب گرمتر است.
 رنگ نور در سایه اغلب سردتر و رنگ نور غروب آفتاب گرمتر است.

نور خورشید در روز به‌عنوان نقطه صفر و متعادل‌ترین حالت نورپردازی شناخته می‌شود که دمای رنگ آن 5000 کلوین است. حال هرچقدر این دمای رنگ به سمت بالاتر نزدیک به ده هزار برود، دمای رنگ نور سردتر، و هرچقدر به سمت پایین‌تر و نزدیک به 1000 کلوین برود، با دمای رنگ نور گرم‌تری مواجه هستیم. هرچقدر نورپردازی گرم‌تر باشد، نشاط و حس سرزندگی بیشتری را منتقل می‌کند و با سرد شدن دمای رنگ نور، حس ابهت، کرختی و مرموز بودن بیشتری به سوژه داده می‌شود.

تکنیک‌های کلیدی در عکاسی مدلینگ

حال که با اصطلاحات عکاسی مدلینگ آشنا شدیم وقت آن رسیده که به اساسی‌ترین تکنیک‌های عکاسی مدلینگ بپردازیم. هرچقدر هم که مهارت شما در پیاده‌کردن تکنیک‌های پیشرفته زیاد باشد، اگر اصول اولیه و اساسی را رعایت نکنید، نتیجه کار حرفه‌ای نخواهد بود، پس حتماً قبل از شروع این حرفه، با نحوه صحیح نورپردازی، انواع تنظیمات دوربین و تاثیر پس زمینه برروی نتیجه آشنا شوید تا بتوانید گامی مطمئن‌تر برای موفقیت خود در عکاسی مدلینگ بردارید. در ادامه به‌طور اجمالی به تکنیک‌های کلیدی اشاره می‌شود.

عمدتا از تن های تاریک برای ایجاد ظاهری دراماتیک استفاده می کند.
عمدتا از تن های تاریک برای ایجاد ظاهری دراماتیک استفاده می کند.

استفاده از نور طبیعی و مصنوعی: بهترین روش‌های نورپردازی

کار در صنعت مدلینگ و عکاسی از مدل‌ها با وجود تمام لذتی که دارد، می‌تواند بسیار سخت و پردردسر هم باشد. بااینکه بسیاری از پروزه‌های عکاسی‌ مدلینگ در استودیو انجام می‌شود و کار تنظیم نور در استودیو راحت‌تر است اما نباید از عکاسی بیرونی و در لوکیشن‌های مختلف هم غافل شد.

یکی از بهترین نورهایی که هر عکاس می‌تواند با آن کار کرد نور طبیعی است و بهره بردن از آن می‌تواند نمای تصویر را تا حد زیادی بهبود ببخشد. همچنین ترکیب استفاده از نور طبیعی و تجهیزات نورپردازی برای داشتن یک ترکیب نور بهتر، بهترین روش نورپردازی برای عکاسی مدلینگ محسوب می‌شود.

نور اصلی به سمتی از صورت تابیده می شود که رو به دوربین نیست.
نور اصلی به سمتی از صورت تابیده می شود که رو به دوربین نیست.

تنظیمات دوربین (Shutter Speed, Aperture, ISO): تنظیمات دوربین برای عکس‌های بهتر

برای عکاسی از مدل باید توجه کنید که بهترین نتیجه با استفاده از لنزهای سریع با دریچه دیافراگم بزرگ به‌دست می‌آید. سرعت شاتر شما در عکاسی مدلینگ باید بالا باشد تا تصاویری شارپ داشته باشید در حالیکه بهتر است  ایزوی دوربین را روی مقادیر کمتر از 400 تنظیم کنید. همچنین بهترین حالت فوکوس استفاده از فوکوس دستی برای عکاسی مدلینگ است.

پس‌زمینه و دکور: انتخاب و استفاده از پس‌زمینه مناسب

پس زمینه و دکور مناسب به شما کمک می‌کند تا تمرکز را روی مدل افزایش دهید یا از آن بکاهید. معمولاً در عکاسی مدلینگ از پس زمینه‌های ساده با رنگ‌بندی ملایم استفاده می‌شود تا بیشترین تمرکز روی مدل باشد؛ مگر اینکه سوژه تبلیغاتی چیزی جز اکسسوری و لباس مدل باشد که در آن‌صورت باید با توجه به تم درخواستی و میزان تاکید روی محیط، پس زمینه‌ای مناسب را انتخاب کنید.

پس زمینه
پس زمینه روشن تمرکز مخاطب را به سمت سوژه متمرکز می‌کند.

توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های جیغ و پس زمینه شلوغ، تاثیر کار مدل و تبلیغات را کاهش می‌دهد، پس در حد امکان همه چیز را ساده نگه‌دارید.

نکات و توصیه‌های کاربردی برای عکاسان مدلینگ

نکات و توصیه‌های کاربردی برای عکاسان مدلینگ
سعی کنید همیشه محیط عکسبرداری خود را تمیز و مرتب نگه دارید.

از آنجایی که تکنیک‌های عکاسی مدلینگ شامل نحوه ارتباط با مدل و استفاده صحیح از تجهیزات مختلف هم می‌شود، نکاتی را برای بهبود کیفیت عکاسی مدلینگ مطرح می‌کنیم که برای همه عکاسان، اعم از مبتدی تا حرفه‌ای، کاربردی خواهد بود.

تعامل با مدل: روش‌های بهبود ارتباط با مدل‌ها

بهترین نتیجه در عکاسی مدلینگ زمانی به‌دست می‌آید که بتوانید با مدل خود بهترین تعامل را داشته باشید. روش‌های بهبود ارتباط با مدل‌ها به شرح زیر است:

  1. قبل، بعد و در هنگام فوتوشات با مدل خود درباره انتظارات، نظرات و ایده‌های عکسبرداری صحبت کنید.
  2. برای گرفتن ژست‌های مختلف در طول عکسبرداری، مدل خود را راهنمایی کنید.
  3. با مدل با احترام و حرفه‌ای برخورد کنید.
  4. با صبر، انعطاف و حوصله بیشتری عکاسی کنید.

ابزارها و تجهیزات مناسب: معرفی تجهیزات کلیدی برای عکاسی مدلینگ

برای عکاسی مدلینگ تجهیزات خاص و مختلفی نیاز است که با حرفه‌ای شدن در کار خود به آنها نیاز پیدا می‌کنید. این تجهیزات به شرح زیر هستند:

  1. دوربین حرفه‌ای
  2. لنز پرایم یا زوم
  3. فلاش استودیویی
  4. فون عکاسی و پایه
  5. سافت باکس
  6. بیوتی دیش
  7. چتر نورپردازی
  8. رفلکتور

فرآیند رتوش و ویرایش: تکنیک‌های موثر در ویرایش عکس‌های مدلینگ

ادیت و روتوش عکس
ادیت مناسب می‌تواند زیبایی عکس شما را چندبرابر کند.

توجه داشته باشید که برای روتوش و ویرایش عکس‌های مدل، کمترین تغییرات را اعمال کنید و فقط در بخش‌هایی که نقص دیده می‌شود دست ببرید. بهتر است در صورت نیاز در بخش‌هایی مانند نقص پوستی، فرم بدن، وضعیت میکاپ و موی مدل در صورت وجود نقص، کار روتوش را انجام دهید.  از سفید کردن بیش از حد پوست مدل، کراپ کردن زیاد حاشیه عکس و ایجاد تغییرات بیش از حد در چهره مدل هم بپرهیزید.

جمع بندی

آشنایی با اصطلاحات عکاسی مدلینگ این امکان را به شما می‌دهد تا به شکلی کاملاً اصولی به‌دنیای این شاخه جذاب از عکاسی پا بگذارید و با داشتن اطلاعات کافی و مناسب، رشد سریعتری را تجربه کنید. هرچقدر تسلط شما بر هر تکنیک بیشتر شود، نتیجه کار حرفه‌ای‌تر خواهد بود و ادامه و بقای کاری در این صنعت پرطرفدار آسان‌تر می‌شود.

نویسنده : متین دخت حدادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط