دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

Al Servo یا فوکوس پیوسته چیست؟

تکنیک و ترفند
Al Servo یا فوکوس پیوسته چیست؟

حالت اتوفوکوس AI-Servo برای ردیابی سوژه‌های متحرک و یا زمانی که عمق میدان خیلی کمی دارید (دیافراگم‌های باز) و به صورت روی دست در شرایط کلوزآپ عکاسی می‌کنید کاربرد دارد. برای مثال می‌توان به فوکوس روی مژه‌های عروس با دیافراگم f/1.4 اشاره کرد.

توضیح فنی حالت اتوفوکوس AI-Servo

اکثر دوربین‌های حرفه‌ای، چه دوربین‌های کانن و چه برندهای دیگر دو یا سه حالت اتوفوکوس دارند. فوکوس تکی (Single Focus)، فوکوس پیوسته (Continuous Focus) و برخی اوقات فوکوس هیبریدی یا اتوماتیک AF که به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد از کدام یک از دو حالت دیگر استفاده کند.

البته بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از حالت سوم استفاده نکنند و خودشان انتخاب می‌کنند که از کدام‌یک از حالت‌های اتوفوکوس استفاده کنند مگر اینکه در شرایط خاصی باشند که ترجیح بدهند دوربین برای آن‌ها تصمیم بگیرد.

حالت AI-Servo نام حالت فوکوس پیوسته‌ی کانن و One-Shot نیز نام حالت فوکوس تکی دوربین‌های این برند است.

در حالت فوکوس تکی زمانی که شما شاتر را تا انتها یا نیمه فشار می‌دهید، دوربین یک بار روی سوژه فوکوس می‌کند، فوکوس را قفل می‌کند و تا زمانی که عکس موردنظر را بگیرید و یا انگشت خودتان را از روی کلید شاتر بردارید فوکوس روی همان نقطه باقی می‌ماند.

حالت فوکوس پی در پی

[relatedpost post=”111616″]

در حالت پیوسته AI-Servo هر موقع که شما کلید شاتر را تا انتها یا نیمه فشار دهید، اتوفوکوس به صورت مستمر نقطه فوکوس را تغییر می‌دهد تا حتی در صورتی که سوژه در حال حرکت باشد یا دوربین حرکت کند، سوژه کاملا واضح باشد.

این حالت علاوه بر اینکه برای عکاسی از سوژه‌های متحرک کاربرد دارد بلکه در مواقعی که از دیافراگم‌های خیلی باز مثل f/1.4 که عمق میدان خیلی کمی دارند در فاصله کم استفاده می‌کنید هم به شما کمک می‌کند. در این شرایط حتی کوچک‌ترین حرکت هم ممکن است سوژه را از فوکوس خارج کند.

فوکوسالبته در این شرایط فرقی ندارد که از فوکوس تکی استفاده می‌کنید یا فوکوس پیوسته زیرا تحت هر شرایطی ممکن است عکس‌های شما خراب شود. به همین خاطر بهتر است صرف نظر از نوع فوکوسی که از آن استفاده می‌کنید، چند عکس پی در پی بگیرید تا مطمئن شوید سوژه کاملا در فوکوس است.

حالت AI-Servo در برخی از جدیدترین دوربین‌های کانن می‌تواند نقطه فوکوس را در عرض منظره‌یاب هم تغییر دهد تا علاوه بر اینکه توانایی فوکوس روی سوژه‌هایی که از دوربین دور می‌شوند یا به آن نزدیک می‌شوند را داشته باشید بلکه بتوانید از آن در تمام عرض منظره‌یاب هم عکاسی کنید.

حالت تک شات یا AI-Servo؟ چه زمانی از هرکدام استفاده کنیم؟

این سوال نیز یکی از سوالاتی است که خیلی از ما پرسیده می‌شود. کدام یک از این دو حالت فوکوس بهتر است؟ آیا جواب واضحی برای این سوال وجود دارد یا استفاده از هرکدام به زمان و مکان خاصی وابسته است؟ ابتدا اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به تفاوت‌های کلیدی بین این دو حالت فوکوس

حالت تک شات (One-Shot)

حالت فوکوس AI-Servo

این حالت متداول‌ترین حالت فوکوس است و به احتمال زیاد تنظیمات استاندارد دوربین شما است. زمانی که شما کلید شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید و یا کلید AF-ON را فشار می‌دهید، دوربین فوکوس را یکبار تنظیم می‌کند و فاصله کانونی را تا زمانی که عکس گرفته می‌شود حفظ می‌کند. در صورتی که از اشیاء بی جان عکاسی می‌کنید و یا سوژه شما حرکت نمی‌کند، بهتر است از این روش برای فوکوس خودکار استفاده کنید.

حتی می‌توانید با استفاده از تنظیمات دوربین خود را به شکلی تنظیم کنید که پس از قفل کردن فوکوس صدای بوق تولید کند. علاوه بر این، استفاده از این تنظیمات در مواقعی که نور محیط کم است هم توصیه می‌شود. بنابر برخی دلایل گرید فوکوس فلاش اکسترنال فقط وقتی کار می‌کند که از حالت فوکوس تک شات استفاده می‌کنید و در صورت استفاده از حالت AI-Servo غیرفعال خواهد شد.

حالت AI-Servo

AI-Servo فوکوس را روی سوژه‌های متحرک ردیابی می‌کند تا در مواقعی که سوژه به دوربین نزدیک یا از آن دور می‌شود فوکوس آپدیت شود و سوژه تا جای ممکن واضح باشد. برای مثال می‌توانید جلوی یک قطار در حال حرکت بایستید و نقطه فوکوس را روی دماغه قطار تنظیم کنید تا هرچقدر که قطار به شما نزدیک‌تر می‌شود فوکوس حفظ شود.

درنهایت قطار به اندازه‌ای به دوربین نزدیک خواهد شد که دوربین شما نمی‌تواند روی آن فوکوس کند و احتمالا بهتر است از ریل قطار خارج شوید 🙂

[relatedpost post=”123510″]

بنابراین کدام حالت بهتر است؟

متاسفانه هیچ جواب واضحی برای این سوال وجود ندارد. سوال بهتر این است که در اکثر مواقع کدام حالت بهتر از همه است؟ به نظر می‌رسد که حالت فوکوس AI-Servo حالت بهتری برای فوکوس است.

یک روش برای فوکوس وجود دارد که به همراه فوکوس دکمه پشتی انجام می‌شود. در این حالت در صورتی که کلید AF-On برای فوکوس تنظیم شده باشد می‌توانید از حالت AI-Servo برای ردیابی فوکوس و فوکوس تک شات استفاده کنید.

در صورتی که نیاز داشته باشید فقط یک بار فوکوس را انجام دهید می‌توانید فقط یک بار کلید AF-On را فشار دهید تا این کار انجام شود. در صورتی هم که نیاز باشد از فوکوس پیوسته استفاده کنید می‌توانید کلید AF-On را تا زمان ثبت عکس نگه دارید.

در صورتی که عمل فوکوس به کلید شاتر تخصیص داده شده باشد نمی‌توانید این کار را انجام دهید. مطمئنا می‌توانید یک بار کلید شاتر را فشار دهید تا فوکوس انجام شود و سپس آن را رها کنید اما به محض اینکه برای گرفتن عکس دوباره آن را فشار دهید، فوکوس دوباره انجام خواهد شد. نگه داشتن کلید شاتر نیز باعث خواهد شد فوکوس پیوسته تا زمانی که عکس گرفته می‌شود سوژه را ردیابی کند.

این متد در اکثر مواقع نیاز به تغییر فوکوس بین فوکوس تک شات و حالت AI Servo را از بین می‌برد و به همین خاطر می‌توانید در 90% مواقع دوربین خود را روی AI-Servo قرار دهید.

کد تخفیف نورنگار

چه زمانی باید از فوکوس تک شات استفاده کنیم؟

حالت فوکوس AI-Servo

مواقع خیلی زیادی وجود دارد که بهتر است از فوکوس تک شات برای انجام عمل فوکوس استفاده کنید. همانطور که قبلا اشاره شد هر موقع که از فلاش برای عکاسی استفاده می‌کنید باید دوربین را روی حالت تک شات قرار دهید تا بتوانید در شرایط کم نور از گرید فوکوس استفاده کنید. همچنین در شرایطی که از سوژه‌های ثابت عکاسی می‌کنید، حالت تک شات بهترین گزینه برای فوکوس است.

جمع‌بندی

امیدواریم در صورتی که قبلا از حالت AI-Servo استفاده نکرده‌اید این مقاله توانسته باشد به شما کمک کنید. این قابلیت واقعا به شما کمک می‌کند و در صورتی که از آن به همراه فوکوس دکمه پشتی استفاده کنید، تا حدود زیادی کار را برای شما ساده خواهد کرد.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *