دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دنیای شگفت انگیز عکاسی با دوربین طیف کامل

تکنیک و ترفند
دنیای شگفت انگیز عکاسی با دوربین طیف کامل

دوربین‌های استفاده شده برای عکاسی با طیف کامل ، عناصر دیگری مانند تصاویر ماوراء بنفش و مادون قرمز را نیز ضبط می کنند. این زیر مجموعه کامل تصویربرداری طیف، اساساً یک پهنای باند حسگر دوربین یا طیف وسیعی از فیلم را ضبط می کند و به همین دلیل است که عکاسان نه تنها نور مرئی را دریافت می کنند، بلکه نور‌های ماورای بنفش و مادون قرمز نیز در عکس قرار می گیرند.

با این وجود، ذکر این نکته ضرورری است که این نوع دوربین ها، فناوری خیلی جدیدی محسوب نمیشوند و عکاسان حرفه‌ای سال هاست که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. دوربین‌های طیف کامل، الهام گرفته از پژوهش‌های یک پروفسور مشهور به نام رابرت ویلیامز وود هستند، که به عنوان محقق در زمینه فناوری شناخته می‌شود.

تفاوت را با دوربین‌های طیف کامل، احساس کنید!

از آنجایی که یک دوربین تمام عیار نسبت به دوربین عادی یا معمولی نسبت به نور حساس‌تر است، انتظار می رود نتایج بسیار با کیفیتی نیز ارائه دهد. به همین ترتیب، حتی در صحنه‌ها یا مکان هایی با شرایط کم نور، تصاویر همچنان تمیز، شفاف و متمرکز به نظر می رسند.

علاوه بر این، عکاسی با این دوربین ها در نور شب، تصاویری کاملا متفاوت از آنچه تا کنون دیده اید در اختیار بیننده قرار می‌دهد. از آنجا که این دوربین‌ها نسبت به نور مادون قرمز حساس‌تر هستند، نتیجه کارشان تصاویری شفاف‌تر و با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد.

با استفاده از این دوربین ها، حتی در تاریکی مطلق قادر به ثبت عکس‌های رنگی و کاملا واقعی از محیط اطراف خود هستید. چیزی که پیش‌تر از این فقط در فیلم‌های تخیلی اتفاق می افتاد، امروزه به یک فناوری قابل دسترسی و نسبتا همه گیر تبدیل شده است.

نوردهی در عکاسی

یکی به جای همه!

به همین ترتیب، عکاسی با دوربین طیف کامل نه تنها بهترین، با کیفیت‌ترین و شفاف‌ترین عکس‌ها را ثبت می‌کند، بلکه می‌توانید از آن به جای چندین دوربین استفاده کنید. به عبارت دیگر به جای داشتن چند دوربین مختلف جهت عکاسی از آسمان و ستارگان، عکاسی از نور‌های مادون قرمز یا ماوراء بنفش و عکاسی‌های روزمره تان در نور طبیعی، کافیست یکی از این دوربین‌ها را در اختیار داشته باشید.

آنچه شما نیاز دارید، تنها یک دوربین طیف کامل است. چیزی که عکاسی با این دوربین‌ها را جذاب‌تر می‌کند همین مورد آخر، یعنی استفاده روزمره از آن است. شما می‌توانید از این دوربین به جای دوربین دیجیتال یا آنالوگتان استفاده کنید و همان نتایج را با کیفیتی برتر در اختیار داشته باشید.

این نوع از عکاسی به علت استفاده از نور مادون قرمز، استفاده زیادی در نجوم و عکاسی از ستارگان دارد، چرا که در ساخت تصاویر زنده‌تر و شفاف‌تر کمک شایانی می‌کند. همان چیزی که در ستاره شناسی به دنیال آن هستند.

[relatedpost post=”28443″]

علاوه بر این ها، کاربرد دیگر این نوع تصویر برداری در عکاسی پزشکی قانونی بسیار مشهود است. چرا که در این حرفه، به فناوری عکاسی بسیار پیشرفته هنگام جمع آوری و حفظ شواهد نیاز است. برخی از نمونه‌های عکاسی با دوربین طیف کامل، به شناسایی DNA و هویت فرد مجرم کمک می‌کند.

از عکاسی با طیف کامل همچنین در جمع آوری داده‌ها درباره صحنه جرم استفاده می شود. به این ترتیب که محیط اطراف به همراه شواهد موجود در صحنه عکسبرداری می شود تا بتوان جزئیات بیشتری در مورد آن به دست آورد. علاوه بر این، آسیب‌های پزشکی قانونی به کمک عکس گرفتن با طیف کامل  مطالعه، و درک آن آسان‌تر می‌شود.

نوردهی

کد تخفیف نورنگار

مزایای استفاده از دوربین طیف کامل

جدا از اینکه استفاده از دوربین طیف کامل به عکاسان اجازه می‌دهد تا سر حد امکان نور محیط را ثبت کنند، عکاسی با این دوربین‌های کامل مزایای دیگری هم دارد که جذابیت استفاده از آن‌ها را بالاتر می‌برد. اول اینکه، تاثیر مخرب بر طبیعت ندارند، بنابراین بدون نگرانی از آسیب رساندن به محیط اطرافمان، می‌توانیم از عکاسی با آن‌ها لذت ببریم.

به دلیل استفاده از نور مادون قرمز، شما می‌توانید در تاریکی مطلق، محیط اطرافتان را مانند روز، روشن ببینید.

همچنین از آنجایی که نیاز به استفاده از فلاش ندارید، به چشم عکاس و سوژه‌های مورد نظر آسیبی وارد نمی‌شود. گاهی اوقات که در نور بسیار کم عکاسی می‌کنیم، بعد از استفاده از فلاش چشم‌های ما احساس ناراحتی می‌کنند و در موارد شدید‌تر دچار نوعی کوری موقت چند ثانیه‌ای میشویم که به لطف این دوربین ها، دیگر این مشکل پیش نمی‌آید. همچنین هنگام عکاسی از حیوانات در شب، استفاده از فلاش باعث ترس و اضطراب آن‌ها می‌شود، که ممکن است عواقب ناخوشایندی برای عکاس و حیوان داشته باشد.

باز هم به لطف منبع نور مادون قرمز، عکس‌های گرفته شده با این نوع دوربین می‌توانند کاملا روشن و واضح به تصویر در بیایند. این یکی از مهمترین دلایل استفاده از این ابزار در عکاسی پزشکی قانونی و همچنین عکاسی از ستارگان است.

عکاسی با طیف کامل برای اهداف و مفاهیم گسترده‌ای قابل استفاده است. به همین ترتیب، دیگر نیازی به نگرانی در مورد تعدد دوربین‌ها یا لنز‌ها نیست و شما با در دست داشتن یک دوربین، مجهزتر از فردی هستید که مجبور است تعداد زیادی دوربین و لنز را همراه خود حمل کند.

تصاویر به دست آمده از دوربین طیف کامل علاوه بر شفافیت فوق العاده، تمیزی قابل تحسینی هم دارند. چرا که دیگر خبری از گرد و غبار‌های موجود در هوا نیست و عکس‌های شما عاری از هر گونه آلودگی محیطی مانند دود و غبار در اختیارتان هستند. مخصوصا اگر بدانید چه اندازه باید به منبع نور مادون قرمز نزدیک شوید، که این امر با اندکی تمرین و آزمایش قابل دسترسی است.

[relatedpost post=”106948″]

راز شعبده دوربین‌های طیف کامل چیست؟

فرآیند تبدیل یک دوربین معمولی، به دوربین طیف کامل چندان پیچیده نیست. این روشی است که در بین عکاسان مبتدی و حرفه‌ای بسیار محبوب است. آنچه معمولا اتفاق میافتد، این است که از یک فیلتر شفاف و مخصوص برای جایگزینی فیلتر مسدود کننده داخلی IR استفاده می‌شود. در نتیجه دوربین شما اکنون قادر است طیف EM (کل طیف نور) ، از جمله نور مرئی، نور مادون قرمز و نور ماوراء بنفش را بدست آورد.

تنها کاری که برای تحقق این کار باید انجام دهید، این است که فیلتر روی لنز دوربین را تغییر داده و آن را با یکی از انواع دلخواه خود تعویض کنید. هنگام انجام این کار حتما از فیلتر شفاف استفاده کنید، در صورت استفاده از هر نوع دیگری از فیلتر، نتیجه موردنیاز شما به دست نخواهد آمد. لازم به یادآوری است که اگر دوربین خود را به این شکل تغییر دهید، باز هم می‌توانید از آن برای عکاسی به روش معمولی یا سنتی استفاده کنید.

در برخی از دوربین های طیف کامل، علاوه بر فیلتر های های مادون قرمز از فیلتر های های نور مرئی به همراه یک سنسور PIR  استفاده شده است. در این حالت هنگام قرارگیری شخص در محدودی کاری سنسور  PIR، این سنسور فعال شده و با قطع نور IR و تابیدن نور مرئی می تواند تصویری رنگی از سوژه و محیط ارائه دهد.

عکاسی با طیف کامل

[relatedpost post=”114214″]

منابع مختلف نور را امتحان کنید

بخشی از تلاش برای کیفیت و تعالی در عکاسی با طیف کامل، توانایی شما در انتخاب منبع مناسب نور برای استفاده است. برای ارائه ایده، در اینجا شش انتخاب اساسی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. چراغ قوه مادون قرمز
  2. لامپ‌های سیاه و سفید رشته ای: که خود دارای چراغ‌های مادون قرمز و ماوراء بنفش است.
  3. چراغ مادون قرمز: این نوع معمولا مربوط به دوربین‌های فیلم برداری می‌شود که مجهز به تصویر برداری شبانه هستند.
  4. لامپ IR: مانند لامپ هایی که در آکواریوم‌ها استفاده میشوند.
  5. نور چند طیف
  6. نور طیف کامل

بهترین روش برای تعیین اینکه کدام منبع نور برای استفاده شما بهتر است، امتحان کردن هر شش و مقایسه نتایج آنها است. همچنین می توانید چندین منبع مختلف را ترکیب کنید، اما باید بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید تا با مشکلی مانند سایه‌های اضافی روبرو نشوید.

در هر صورت مانند هر کاری در عکاسی، یاد گرفتن این تکنیک هم بیشتر از همه به تمرین و خلاقیت شما بستگی دارد. از امتحان کار‌های مختلف و بررسی نتایج آن‌ها خسته نشوید، راز موفقیت در تمرین و تکرار است.

عکاسی با دوربین طیف کامل ممکن است برای همه محبوب نباشد و بسیاری از افراد، عکاسی در نور طبیعی را ترجیح می‌دهند. اما به همان اندازه که به تکنیک‌های عکاسی به روش سنتی عادت کرده اید، مهم و کاربردی است.

به یاد داشته باشید، حتی اگر بیشترین کاربرد آن در عکاسی پزشکی قانونی یا اختر نگاری در نظر گرفته شود، باز هم می‌توان از آن برای عکاسی‌های روزمره و اضافه کردن اندکی تفاوت و جذابیت به هنر عکاسی استفاده کرد. استفاده از این دوربین‌ها محدود به تخصص‌های منحصر به فرد نیست، به ویژه امروزه که عکاسی در حال تغییر و پیشرفت است.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *