021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بازار تهران مناسب‌ترین مکان برای عکاسی مراسم عاشورا

بازار تهران مناسب‌ترین مکان برای عکاسی مراسم عاشورا

برنامه‌ی پیشنهادی ما برای مراسم عاشورا در بازار تهران است، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما روز تاسوعا را در خیابان 15 خرداد و سراهای آن بگذرانید.

مطلب مرتبط: پیشنهاد سفر برای عکاسی از مراسم عاشورا

بخش اول – صبح روز دهم- چهار راه گلوبندک

بهترین راه رفتن به بازار با توجه به جمعیتی که خواهند آمد مترو امام خمینی است. وقتی به سمت بیرون حرکت کنید، پله‌های مترو می‌رسند به جمعیت سیاه پوش و دوربین به دستی که منتظرند. هر چه دوربین‌ها حرفه‌ای‌ترباشد، صاحبان‌شان بیشتر نگران پیدا کردن یک جای مناسب برای گرفتن تصاویر متفاوت‌تر هستند. در ازدحام جمعیت، عده‌ای بیشتر جلب‌توجه می‌کنند، توریست‌هایی که همیشه برای خرید یا بازدید از تهران قدیم راهی این منطقه تهران می‌شدند، حالا آمده‌اند تا آیینی چندین ساله را از نزدیک تماشا کنند. پس اولین کاری که باید انجام دهید یک جای مناسب انتخاب کنید که به چهار راه گلوبندک مشرف باشد.

مراسم عاشورا در بازار تهران

چهار راه گلوبندک ظهرعاشورا میزبان مراسم حسینیه کربلایی‌ها خواهد بود، حواشی این مراسم فرصت خوبی برای ثبت تصاویر است. از کودکانی که لباس سفید و سربند سبز دارند و زنجیری کوچک در دست‌شان گرفته‌اند، از زنانی که نوارهای سبز را به ماکت یک گهواره گره می‌زنند و از غذاها و نوشیدنی‌های نذری که در ایستگاه صلواتی توزیع می‌شود.

بخش دوم- صبح روز دهم- حسینیه کربلایی‌های مقیم ایران

برخلاف تمام شهر، اینجا خبری از صدای طبل و سنج و نوحه‌خوانی نیست. اما صدایی از داخل حسینیه قدیمی کربلایی‌ها به گوش می‌رسد. مردی با لهجه عربی مقتل حر بن یزید ریاحی را می‌خواند و عزاداران به دور ضریحی که در مرکز حسینیه قرار دارد طواف می‌کنند و به یاد شهری کیلومترها آن‌سوتر تبرک می‌جویند از ضریح شش گوشه نقره‌ای که نورها سبزش کرده‌اند.

مراسم عاشورا در بازار تهران

کربلایی‌های مقیم تهران از سال ١٣٤٧ در گلوبندک برای خودشان یک حسینیه ساخته‌اند، حسینیه‌ای که شبیه صحن امام حسین(ع) در کربلاست، چادری که روی خیابان روبه‌روی حسینیه سایه انداخته و مراسمی شبیه همان مراسمی که روز عاشورا در شهرشان برگزار می‌شود در تهران را برگزار می‌کنند.

سه ضلع چهار راه گلوبندک را میله‌های آهنی مسدود کرده است و ماموران نیروی انتظامی هم کنار میله‌ها ایستاده‌اند. از ساعت ١٠ صبح جمعیت کنار میله‌ها جا گرفته‌اند تا بتوانند از نزدیک شاهد اجرای مراسم خیمه‌سوزان معروف تهران باشند. پس برای رفتن به مراسم عاشورا در بازار تهران صبح زود اقدام کنید.

بخش سوم – صبح روز دهم – میدان ارک

در ادامه برای عکاسی از مردم و حال و هوایشان در این روز به سمت میدان ارک حرکت کنید. اگر عکاسی از افراد برایتان جذاب است در آنجا تصاویر زیبایی مقابل چشمنتان خواهید دید.

بخش چهارم- ظهر روز دهم- سبزه میدان

سبز میدان آخرین مکانی است که قبل از ظهر باید به آن سر بزنید. پس از گذر از سبزه میدان وقت آن رسیده که برای شروع مراسم به چهار راه گلوبندک بازگردید.

بخش پنجم – ظهر روز دهم- چهارراه گلوبندک

با جمعیتی روبرو خواهد شد که ساعت‌ها زیر نور آفتاب منتظر مانده‌اند، تلاش حاضران برای استقرار در بلند‌ترین مکان و اشراف به محوطه اجرای مراسم تا آخرین لحظات شروع مراسم ادامه دارد. عده‌ای روی پنجره‌های ساختمان قدیمی دادگستری خودشان را بند کرده‌اند ، عکاسانی را خواهید دید که روی تیرک برق و اتاقک مخابرات و کیوسک تلفن عمومی مستقر شده‌اند.  سپاه یزید دور میدان جولان می‌دهند، پرچم سپاه عبیدالله بر افراشته است و مرد سرخ پوشی اسرا را چوب می‌زند.

مراسم عاشورا در بازار تهران

اسب سفید رنگ و خون آلود با آن تیرهای چوبی نشسته بر تنش صحنه کربلا را تمام کمال بازسازی می‌کند تا بتوانید بهترین تصاویر را ثبت کنید. جولان‌ها که تمام می‌شود، بوی شعله و دود آسمان را پر می‌کندمردان هروله می‌زنند و زنان گریان و «لبیک حسین» گویان از سوی سبزه‌میدان با پرچم‌های سبز رنگ می‌آیند. و مردان، میدان را – به همان سیاق که قبیله بنی‌اسد هر ساله هروله‌زنان وارد کربلا می‌شوند – ترک می‌کنند و به سمت حسینیه‌ای می‌روند که ضریحی شش گوشه را در دلش جا داده‌است. مراسم عاشورا در بازار تهران بعد از آتش زدن خیمه‌ها تمام می‌شود.

[relatedpost post=”85268″]

اگر به عکاسی علاقمندید در روز عاشورا حضور در بازار تهران همراه دوربینتان را از دست ندهید. توجه داشته باشید می‌توانید عکس‌هایتان را برای انتشار در اینستاگرام نورنگار با نام خودتان برای ما ارسال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه