021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

معرفی بهترین دوربین‌های 2017 برای عکاسی منظره

معرفی بهترین دوربین‌های 2017 برای عکاسی منظره

ترجمه اختصاصی نوریاتو: شاید دسته‌بندی دوربین‌ها به دوربین‌های عکاسی منظره، پرتره یا ورزشی دسته‌بندی چندان دقیقی نباشد. اما از آنجا که هر روز با سوالات زیادی در این رابطه روبرو می‌شویم می‌توانیم دستکم به شما بگوییم که چه امکاناتی از یک دوربین برای استفاده از آن به منظور عکاسی منظره، پرتره و غیره، برایتان ضرورت بیشتری دارد و کدام دوربین‌ها این امکانات را با قیمت مناسب‌تری در اختیارتان می‌گذارند. در ادامه با ما باشید تا درباره بهترین دوربین‌های دیجیتال 2017 در این زمینه توضیح دهیم.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، اگرچه تقریباً تمامی دوربین‌های عکاسی دیجیتال که امروزه وارد بازار می‌شوند، امکانات فوق‌العاده‌ای برای عکاسی عمومی دارند، اما برخی از این امکانات برای عکاسی منظره اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال عکاسان منظره، به دوربین‌هایی با رزولوشن بالا نیاز دارند تا بتوانند در صورت نیاز کادربندی عکس‌هایشان را با برش زدن تصویر، تغییر دهند. وقتی شما دوربینی با رزولوشن بالا در اختیار دارید، می‌توانید به راحتی بخش‌های اضافی تصویر را ببرید و کادر تصویر را کوچک‌تر کنید، اما همچنان تصویر نهایی دارای رزولوشن بالایی باشد و بتوانید آن را در اندازه‌های بزرگ نیز چاپ کنید.

 

نکته مهم دیگر برای عکاسان منظره این است که بتوانند نورهای پراکنده موجود در تصویر را یکنواخت و ملایم کنند. از آنجا که نور خورشید در عکس‌های منظره، مانند نور استودیو قابل کنترل نیست، بسیاری اوقات می‌بینید که نور زیاد آسمان و سایه‌های تند آفتاب، بیش از هر جای دیگری از تصویر نیاز به بازیابی دارند. عکاسان حرفه‌ای معمولاً این کار را در کامپیوتر و با ویرایش فایل‌های خام یا RAW انجام می‌دهند و هر چقدر Dynamic Range یا دامنه پویای عکس‌های یک دوربین بیشتر باشد، امکان بازیابی و ویرایش این بخش‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین یکی دیگر از نکات مهم برای دوربین‌های عکاسی منظره، Dynamic Range بالای آن‌هاست که معمولاً در دوربین‌های نیکون و سونی بیشتر از برند‌های دیگر است.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

 

از نکات مهم دیگر برای دوربین‌های عکاسی منظره، عایق‌بندی خوب بدنه است. از آنجا که این دوربین‌ها در فضای باز استفاده می‌شوند، می‌بایست دارای بدنه‌ای عایق بالایی در برابر رطوبت و آب و هوای نامساعد و خاک‌آلود باشند. به همین دلیل است که اغلب عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند علی‌رغم بزرگ‌تر و سنگین‌تر بودن دوربین‌های DSLR رده بالا، این‌همه بار سنگین را در طبیعت با خود همراه ببرند تا بتوانند در شرایط سخت طبیعی دوام بیاورند. زیرا بسیاری از دوربین‌های خوب، اما ظریف و غیر حرفه‌ای، در محیط خشن طبیعت چندان مقاوم و پایدار نیستند و احتمال آسیب دیدن آن‌ها زیاد تر است.

 

در کنار این قابلیت‌های اصلی، امکاناتی مانند لرزشگیر داخلی، نمایشگر‌های لمسی و بازشو و عمر باطری زیاد هم می‌توانند به عنوان قابلیت‌های جانبی، اما مهم برای دوربین‌های عکاسی منظره محسوب شوند. وب‌سایت DPreview در گزارشی، دوربین‌های مهم امسال برای عکاسی منظره را انتخاب کرده است که خوشبختانه تقریباً تمام آن‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های نورنگار تهیه کنید. در اینجا نگاهی داریم به بهترین دوربین‌های مخصوص عکاسی منظره در سال 2017.

 

نیکون D850

 

 

چرا دوربین نیکون D850 را دوست داریم؟

  • کیفیت باورنکردنی در حساسیت بسیار پایین ISO 64
  • سیستم فوکوس 153 نقطه‌ای با تکنولوژی تشخیص فاز
  • عکاسی با سرعت 7 فریم بر ثانیه
  • بالاترین Dynamic Range در این رده
  • کیفیت فیلم‌برداری 4K

 

چرا دوربین نیکون D850 را دوست نداریم؟

  • فوکوس در حالت فیلم‌برداری و LiveView چندان پرسرعت نیست
  • نرم‌افزار SnapBridge برای دوربینی در این رده چندان پیشرفته نیست

بدون شک یکی از بهترین دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار برای هر نوعی از عکاسی، دوربین پرچم‌دار نیکون D850 است.

 

مقایسه دوربین نیکون D850 با دوربین‌های هم رده خودش را در نورنگار بخوانید.

 

این دوربین فول‌فریم با امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد، بهترین دوربین نیکون برای عکاسی منظره است. حسگر جدید این دوربین با رزولوشن 45.7 مگاپیکسل، یکی از دقیق‌ترین حسگر‌ها در دوربین‌های نیکون و البته نخستین حسگر این شرکت با تکنولوژی Backside-Illuminated است که باعث می‌شود تا میزان جذب نور دوربین بالاتر رفته و در محیط‌های کم‌نور و مه‌آلود، عکس‌های بهتری بگیرد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت، آن را به جنگل‌های بارانی شمال یا شب‌های ستاره باران کویر لوت ببرید و عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید. این دوربین علاوه بر اینکه حساسیت پایه ISO 64 را از مدل قبلی خودش یعنی نیکون D810 به ارث برده است، اما با همین حساسیت پایه، می‌تواند با Dynamic Range بالاتری عکس بگیرد که به معنی امکان ویرایش بهتر فایل‌های خام آن است. به همین دلیل هم این دوربین، نخستین دوربینی بود که حسگر آن توانست از وب‌سایت DxO، رتبه امتیاز 100 را دریافت کند.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

 

گریپ دوربین D850 نیکون از نو طراحی شده تا نسبت به مدل‌های قبلی هم باطری قوی‌تری را در خود جای دهد و هم خوش‌دست‌تر باشد. بنابراین هم در جاهایی که دور از برق و شارژر هستید خیالتان از بابت شارژ باطری راحت‌تر می‌شود و هم اینکه وقتی آن را روی دوربینتان می‌گذارید، می‌توانید با سرعت 9 فریم بر ثانیه (با همین رزولوشن 45 مگاپیکسل فول‌فریم) عکاسی کنید. بنابراین می‌توانید با این سرعت تقریباً هر جنبنده متحرکی در طبیعت را کاملاً فریز کنید. متأسفانه نیکون برای نخستین بار در این سری از دوربین‌هایش، فلاش را حذف کرده است و از این لحاظ مانند دوربین‌های کانن سری تک رقمی مثل Canon 5D Mark IV شده است. اگرچه شما عملاً امکان استفاده از فلاش روی دوربین را از دست داده‌اید، اما خبر خوب برای عکاسان منظره این است که به گفته نیکون، حذف این فلاش باعث عایق‌بندی روی دوربین در برابر رطوبت و گرد و خاک شده است که دقیقاً تنها برای عکاسان فضای خارجی کاربرد دارد. به‌هرحال وجود این فلاش برای عکاسی منظره چندان سودمند نیست و بود و نبود آن برای عکاسی منظره چندان اهمیتی ندارد.

 

روی بدنه این دوربین یک جویستیک انتخاب نقطه فوکوس قرار دارد که با آن می‌توانید نقاط فوکوس دوربین را به راحتی بین 153 نقطه فوکوس تشخیص فاز جابجا کنید. این همه نقاط فوکوس که دقیقاً همانند دوربین فوق‌العاده گران‌قیمت نیکون یعنی D5 است، به شما امکان می‌دهد تا با دقت بسیار زیاد، فوکوس روی کوچک‌ترین اجزای تصویر را هم انجام دهید. مثلاً اگر پرنده کوچکی را در نوک شاخه درختی می‌بینید، دیگر امکان ندارد که فوکوس روی آن نقطه کوچک اشتباه شود و مطمئناً تصویری با فوکوس بسیار دقیق خواهید داشت. ضمناً حتی اگر پرنده ناگهان به پرواز درآید، سیستم فوکوس 3D نیکون، دقیقاً همانند دوربین‌های ورزشی گران‌قیمت، سوژه را دنبال می‌کند تا هر شات از عکس‌هایی که می‌گیرید، فوکوسی با دقت یک عکس تکی را داشته باشد.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

 

نیکون D850 را می‌توانید برای ضبط کلیپ‌های کوتاه و با کیفیت، مانند آنچه در مستند‌های تصویری BBC می‌بینید استفاده کنید. زیرا هم نویز بسیار پایینی دارد و هم امکان فیلم‌برداری 4K با استفاده از تمامی سطح حسگر باعث می‌شود تا تصویری بسیار نزدیک به دوربین‌های مستند سینمایی با بوکه فوق‌العاده داشته باشید. همچنین امکان فیلم‌برداری اسلوموشن با رزولوشن Full HD در این دوربین نیز برای ثبت صحنه‌های متحرک بسیار خوب عمل می‌کند. امکانات فیلم‌برداری حرفه‌ای مانند Focus Peaking (فوکوس کشی دستی با امکان هایلایت محدوده فوکوس) و اخطار‌های Zebra برای نمایش خطاهای نورسنجی نیز در این دوربین وجود دارد. اما شاید مهم‌ترین اشکال این دوربین در برابر دوربین‌هایی مانند Canon 5D Mark IV، عدم امکان فوکوس سریع خودکار در حالت LiveView و البته در هنگام فیلم‌برداری از سوژه‌های متحرک است. بنابراین اگر بخواهید فوکوس روی یک آهوی در حال دویدن را  حفظ کنید (هنگام فیلم‌برداری)، اصلاً به سرعت فوکوس پرسرعت 3D این دوربین در حالت عکس‌برداری نخواهد بود.

 

بنابراین اگر به دنبال بهترین دوربین نیکون برای عکس‌برداری هستید و می‌خواهید ویدئو‌هایی با Dynamic Range فوق‌العاده ضبط کنید، احتمالاً یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار نیکون D850 است که آن را می‌توانید از اینجا در فروشگاه نورنگار تهیه کنید.

 

سونی a7R III

 

 

چرا دوربین سونی a7R III را دوست داریم؟

  • کیفیت تصویر فوق‌العاده
  • لرزشگیر داخلی روی حسگر خود دوربین
  • فیلم‌برداری 4K بسیار پیشرفته
  • عمر باطری بسیار خوب

چرا دوربین سونی a7R III را دوست نداریم؟

  • سرعت ذخیره‌سازی دوربین روی کارت کمی طولانی است
  • قابلیت قفل فوکوس خودکار آن چندان قابل اطمینان نیست
  • دیدن محدوده فوکوس خودکار روی آن کمی مشکل است

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

 

دوربین سونی a7R III را می‌توان یکی از قوی‌ترین دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه یا Mirror-Less موجود در بازار نامید. پیشتر در نورنگار برایتان توضیح دادیم که کدامیک از دوربین‌های بدون آینه سونی برایتان مناسب‌تر هستند. اما دوربین a7R III احتمالاً مناسب‌ترین گزینه برای عکاسی منظره است. این دوربین جدید سونی، قد و اندازه‌ای بسیار کوچک و سبک دارد و می‌توانید با خیال راحت آن را برای عکاسی از کوهستان همراه ببرید. بدنه کوچک این دوربین با حساسیت و حسگر فوق‌العاده‌ای که دارد، برای عکاسی از شب‌های کوهستان عالی است. زیرا هم نویز بسیار ناچیزی دارد و هم حمل آن به ارتفاعات راحت است و عایق‌بندی خوبی دارد. حسگر فول‌فریم Back-Illuminated این دوربین با رزولوشن 42.4 مگاپیکسل، به اندازه‌ای است که می‌توانید به راحتی زوائد تصویر را برش بزنید و همچنان رزولوشن بالایی برای چاپ هم در اختیار داشته باشید.

 

بدنه این دوربین امکاناتی نزدیک به دوربین پرچم‌دار و گران‌قیمت a9 سونی دارد. البته سونی a9 یک دوربین پرسرعت ورزشی (سریع‌ترین دوربین ورزشی تا به امروز) است، اما برخی از امکانات پیشرفته آن مانند جویستیک انتخاب نقطه فوکوس و صفحه لمسی پرسرعت با امکان فوکوس سریع LiveView آن، به دوربین a7R III هم به ارث رسیده است. همچنین برای اولین بار می‌توانید از دو اسلات کارت حافظه، و همچنین یک باطری گریپ جدید با حجم بالا نیز روی این دوربین بهره‌مند شوید. فوکوس این دوربین دارای قابلیتی به نام Eye AF است که می‌توانید دقیق‌ترین فوکوس ممکن را با تشخیص و حفظ فوکوس روی چشم سوژه انجام دهد. البته این قابلیت فوق‌العاده تنها روی چشم انسان عمل می‌کند و نمی‌تواند چشم جانداران دیگر مانند پرندگان یا شکارچیان حیات وحش را تشخیص دهد.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

این دوربین هم مانند نیکون D850 دارای دامنه پویای فوق‌العاده‌ای است و می‌تواند جزئیات تصویر را در مناطق خیلی تیره یا روشن عکس به خوبی ثبت کند. البته برای ذخیره کردن فایل‌های خام هم می‌توانید از گزینه فایل خام فشرده دوربین استفاده کنید که دارای حجم نسبتا مناسبی است. فایل خام عادی و بدون فشرده‌سازی دوربین a7R III به قدری اطلاعات در خود دارد و سنگین است که اغلب عکاسان ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند. به‌هرحال مهم است که بدانید چرا و چگونه باید از فشرده‌‌سازی فایل خام دوربین استفاده کنید.

 

فیلم‌برداری با این دوربین با فرمت 4K و فوکوس کامل و دقیق در حین فیلم‌برداری امکان‌پذیر است و تقریباً تمامی امکانات فیلم‌برداری حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR مانند Log gamma profiles، Hybrid Log Gamma و فوکوس کامل در هنگام استفاده از LiveView را در این دوربین می‌بینیم. بنابراین دقیقاً همانند یک فیلم‌بردار حرفه‌ای می‌توانید دوربین را روی سه‌پایه ببندید و با لمس کردن هر نقطه از نمایشگر دوربین، دقیقاً و به سرعت روی همان نقطه فوکوس کنید.

 

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

اما شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این دوربین لرزشگیر آن باشد. برخلاف دوربین‌های کانن و نیکون، لرزشگیر دوربین سونی a7R III روی حسگر دوربین قرار گرفته است. به این معنی که می‌توانید با هر لنزی، حتی لنز‌هایی که دارای لرزشگیر نیستند (و طبیعتاً بسیار سبک‌تر هستند) نیز تا 5.5 استاپ، سرعت پایین‌تر از سرعت مجاز را انتخاب کنید. بنابراین عکاسی روی دست در محیط‌های کم‌نور با این دوربین بسیار ساده و تصاویر آن در این شرایط کاملاً شارپ و بدون محوشدگی است.

 

اگر به این دوربین علاقه‌مند شدید می‌توانید هر آنچه که باید درباره دوربین سونی a7R III بدانید را در نورنگار بخوانید. در این مقاله دو دوربین مهم نیکون و سونی برای عکاسی منظره را بررسی کردیم و امکانات آن‌ها را اختصاصاً برای عکاسان منظره توضیح دادیم. در بخش دوم این مقاله به سراغ بهترین دوربین‌های کانن، فوجی و دوربین دیگری از سونی می‌رویم که آن‌ها نیز برای عکاسی منظره بسیار کارآمد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *