دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین دوبین های بدون آینه نیکون دی 1400

راهنمای انتخاب
بهترین دوبین های بدون آینه نیکون  دی 1400

نیکون هم یکی از آخرین برند‌های مشهور بود که وارد دنیای بدون آینه‌ها شد. هر چند این ورود با معرفی یکی از بهترین دوبین های بدون آینه نیکون این شرکت یعنی Nikon Z7 برای حرفه‌ای‌ها و Nikon Z6 برای عکاسان جدی و علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی پیشرفته نیکون اتفاق افتاد.

هر دوی این دوربین‌ها فول فریم بودند و به نظر نمی‌رسید که نیکون بخواهد دوربین‌های بدون آینه‌ جدیدش را با فرمت دیگری معرفی کند. اما این شرکت به فاصله یکی دو سال بعد‌تر، دوربین Z50 را هم با حسگر APS-C و قیمت بسیار مناسب‌تری معرفی کرد.

همچنین رده دیگری از دوربین‌های بدون آینه را با Z5 راه‌اندازی کرد تا همه نوع دوربینی برای همه نوع سلیقه و قیمت در بازار داشته باشد.

اما امروز دو دوربین Z7 و Z6 با به روزرسانی عملکردشان به Z7 II (بخوانید زی 7 مارک 2) و Z6 II ارتقا پیدا کرده‌اند و قرار است به زودی مدل فوق پیشرفته Z9 هم وارد بازار شود.

بهترین دوربین بدون آینه نیکون کدام مدل‌ها هستند؟

می‌خواهیم ببینیم هر کدام از آن‌ها چه مشخصات و چه عملکردی دارند.

دوربین Nikon Z7 II

در حال حاضر می‌توان دوربین نیکون Z7 II را بهترین دوربین بدون آینه نیکون به شمار آورد. این دوربین همان بدنه آشنای Z7 است که به عنوان اولین دوربین بدون آینه سری Z نیکون معرفی شد، اما سرعت و عملکرد آن ارتقا یافته تا رقیب سرسخت دوربین‌های بدون آینه‌ای مانند R5 کانن یا سری A7r سونی باشد.

بهترین دوبین های بدون آینه نیکون

در این دوربین از یک حسگر 45.7 فول فریم با تکنولوژی BSI CMOS استفاده شده که با دو پردازنده فوق پیشرفته EXPEED 6 ترکیب شده است. این حسگر بدون فیلتر Low Pass است تا بتواند شارپ‌ترین عکس هایی که ممکن است از یک دوربین فول فریم انتظار داشته باشید را ثبت کند. وجود دو پردازشگر پیشرفته EXPEED 6 به Z7 II امکان می‌دهد تا با حساسیت ISO 64 تا 25600 کار کند. این محدوده می‌تواند به صورت نرم‌افزاری تا ISO 32-102400 هم گسترش یابد.

اما تأثیر این پردازشگر در فیلم‌برداری این دوربین هم عالی بوده است. دوربین Z7 II می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و ویدئو‌های خروجی با عمق رنگ 10-bit و با پروفایل خام N-Log ذخیره می‌شوند. همچنین می‌توانید با مد‌های HDR هم فیلم‌برداری کنید که دامنه رنگ فوق‌العاده‌ای را در ویدئو‌های ضبط شده حفظ می‌کند.

ماژول فوکوس در این دوربین دارای 493 نقطه فوکوس از نوع Phase Detection است که نه تنها از فوکوس بسیار پیشرفته Eye-Detect برای قفل فوکوس روی چشم استفاده می‌کند، بلکه می‌تواند تا نوردهی -4.5 EV نیز قابلیت فوکوس خودکار خود را حفظ کند که برای عکاسان منظره بسیار اهمیت دارد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های Z7 II نسبت به مدل قبلی خودش، ارائه دو اسلات کارت حافظه یکی از نوع SD UHS-II و یکی هم از نوع بسیار پرسرعت CFexpress Type B است تا بتوانند سرعت بالای ثبت عکس‌های این دوربین رزولوشن بالا را پشتیبانی کنند.

دوربین Z7 II می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل و نورسنجی و فوکوس خودکار، عکاسی کند که برای دوربینی با این رزولوشن عالی است.

در این دوربین از یک منظره‌یاب OLED EVF با رزولوشن 3.6 میلیون نقطه‌ای و یک نمایشگر 3.2  اینچی با رزولوشن 2.1 میلیون نقطه که به صورت تا شو به بالا و پایین باز می‌شود استفاده شده است. با این نمایشگر نه تنها می‌توانید در هر زاویه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری کنید، بلکه با توجه به پشتیبانی این دوربین از تکنولوژی SnapBridge نیکون، می‌توانید دوربینتان را از راه دور نیز کنترل کنید یا تصاویر آن را به گوشی و لپ‌تاپ انتقال دهید.

نیکون امکانات این دوربین را با لرزشگیر فوق پیشرفته خودش که روی حسگر دوربین قرار دارد تکمیل کرده است. لرزشگیر 5 محوره داخل بدنه این دوربین، می‌تواند تا 5 استاپ لرزشگیری انجام دهد. این قابلیت خصوصاً برای کسانی که می‌خواهند با مبدل FTZ نیکون از لنز‌های قدیمی و بدون لرزشگیر این شرکت استفاده کنند، بسیار اهمیت دارد. این قابلیت‌ها باعث می‌شود تا Nikon Z7 II را بهترین دوربین بدون آینه نیکون تا امروز در نظر بگیریم.

دوربین Nikon Z6 II

دوربین Nikon Z6 II هم ادامه موفقی بر Z6 نیکون است که با همان تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که از سری Z نیکون انتظار داریم معرفی شده است، اما با توجه به رزولوشن پایین‌تری که نسبت به Z7 II دارد، برخی از قابلیت‌های آن برای عکاسانی که به سرعت بالاتری نیاز دارند مناسب‌تر است.

بهترین دوبین های بدون آینه نیکون

این دوربین از یک حسگر فول فریم 24.5 با همان تکنولوژی پیشرفته BSI CMOS استفاده می‌کند، ولی با توجه به اینکه تعداد پردازشگر و نوع آن دقیقاً مانند Z7 II سرعت بالاتری را در هنگام عکاسی پی‌درپی در اختیار شما قرار می‌دهد. این دوربین می‌تواند تا 14 فریم بر ثانیه همراه با فوکوس و نورسنجی خودکار عکاسی کند که از این لحاظ یک برتری نسبت به Z7 II محسوب می‌شود.

حساسیت این حسگر می‌تواند از ISO 100 تا 51200 گسترش یابد که البته همانند Z7 II ، وجود لرزشگیر 5 محوره روی این بدنه هم به شما امکان می‌دهد تا در صورت نیاز از سرعت‌های پایین شاتر بدون نگرانی از لرزش دست استفاده کنید.

اما با تعجب می‌بینیم که این کاهش رزولوشن حسگر نه تنها به افزایش سرعت ضبط فیلم‌برداری 4K نینجامیده است، بلکه با یک گام کاهش، این دوربین می‌تواند با رزولوشن 4K و حداکثر سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. البته می‌توانید با کاهش رزولوشن به Full HD از سرعت اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه استفاده کنید که برای ضبط کلیپ‌های عروسی یا تبلیغاتی عالی است. خوشبختانه در این دوربین هم می‌توانیم امکان ضبط با فرمت خام N-Log و مد HDR و خروجی رنگ 10 bit را ببینیم.

البته قرار است شرکت نیکون به زودی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای این دوربین ارائه کند که با نصب آن، دوربین Z6 II قادر خواهد بود ویدئو‌های 4K را با سرعت‌ 60 فریم بر ثانیه هم ضبط کند. گفته می‌شود این به‌روزرسانی نرم‌افزاری روی فوکوس این دوربین هم مؤثر خواهد بود و سرعت و دقت آن را افزایش می‌دهد.

ماژول فوکوس این دوربین کاملاً با Z7 II متفاوت است و می‌تواند با 273 نقطه فوکوس تشخیص فاز، روی سوژه فوکوس کند. خوشبختانه امکان تشخیص چشم در این دوربین وجود دارد و سیستم فوکوس پیشرفته نیکون، اکنون می‌تواند در هنگام عکاسی، روی چشم سوژه قفل کرده و در هر لحظه شارپ‌ترین عکس را برایتان ثبت کند. همانند Z7 II این ماژول فوکوس می‌تواند تا نورسنجی -4.5 EV فعال بماند.

بسیاری از امکانات دیگر این دوربین مانند منظره‌یاب، نمایشگر، پشتیبانی از کارت‌های حافظه و درگاه‌های ورودی و خروجی صدای آن شبیه به Z7 II است و می‌توان آن را بهترین دوربین بدون آینه نیکون با رزولوشن پایین‌تر در نظر گرفت.

دوربین  Nikon Z5

اگرچه دوربین نیکون Z5  یکی بهترین دوبین های بدون آینه نیکون نیست، اما در حال حاضر ارزان‌ترین فول فریم سری Z محسوب می‌شود. این دوربین که یکی از کوچک‌ترین فول‌ فریم‌های نیکون هم محسوب می‌شود، به یک اندازه برای عکاسان و فیلم‌برداران کاربرد دارد.


نیکون در این دوربین از حسگری 24 مگاپیکسلی با تکنولوژی CMOS استفاده کرده است که علی‌رغم ارزان بودن این دوربین، همانند دو دوربین قبلی معرفی شده در لیست ما، دارای لرزشگیر 5 محوره روی حسگر نیز هست.

یکی از دلایل ارزان‌تر بودن دوربین Z5 نسبت به Z6 II ، بدنه کوچک‌تر و سبک‌تر این دوربین است که اگرچه عایق‌بندی و قدرت و استحکام Z6 را ندارد، اما عایق‌بندی آن هم خوب است و کاملاً می‌توانید برای کار در شرایط آب و هوایی نامساعد روی آن حساب کنید.

دوربین Z5 هم می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

اما برخلاف دو فول فریم پیشرفته نیکون، این رزولوشن با کراپ تصویر همراه است. مقدار بزرگنمایی Z5 هنگام فیلم‌برداری 1.7 برابر است. یعنی تقریباً نزدیک به حالتی که از یک لنز فول فریم روی یک دوربین APS-C استفاده می‌کنید. اما خوشبختانه هنگام ضبط با رزولوشن Full HD 1080p از تمام سطح حسگر استفاده می‌شود. البته در اینجا هم به سرعت‌های اسلوموشن خیلی بالا مانند 120 فریم بر ثانیه دسترسی ندارید و حداکثر سرعت در حالت Full HD برابر 60 فریم است.

نیکون در این دوربین هم از پردازشگر EXPEED 6 استفاده کرده است. البته تنها یک پردازشگر دارد و می‌توانید با رزولوشن کامل این دوربین با سرعت نه چندان زیاد 4.5 فریم بر ثانیه عکاسی کنید. حساسیت این دوربین به لطف رزولوشن پایین آن از ISO 100 تا 51200 گسترش می‌یابد که البته در صوت نادیده گرفتن نویز شدید، می‌توانید به صورت نرم‌افزاری تا ISO 102400 هم آن را بالا ببرید.

نیکون در این دوربین از فوکوس هیبریدی استفاده کرده است. تعداد نقاط فوکوس Z6 نیکون 273 نقطه هیبریدی است که هم به صورت تشخیص فاز و هم تشخیص کنتراست عمل می‌کنند تا هم هنگام عکاسی و هم فیلم‌برداری بتوانند سوژه را به خوبی دنبال کنند. خوشبختانه سیستم فوکوس این دوربین هم دارای قابلیت تشخیص چهره و هم تشخیص چشم است و می‌تواند هنگام عکاسی، روی چشم سوژه قفل کرده و سوژه را دنبال کند.

منظره‌یاب این دوربین هم مانند بهترین دوربین‌های بدون آینه نیکون دارای رزولوشن 3.69 میلیون نقطه‌ای است، اما رزولوشن نمایشگر آن با 1.04 نقطه کمی پایین‌تر است که مانند اغلب دوربین‌های دیگر نیکون تنها به بالا و پایین باز می‌شود. دو اسلات کارت حافظه sd هم در این دوربین قرار دارند که خوشبختانه از پروتکل پیشرفته ضبط اطلاعات UHS-II پشتیبانی می‌کند.

باطری این دوربین هم مانند دیگر دوربین‌های فول فریم بدون آینه نیکون از نوع EN-EL15c است و در این دوربین می‌تواند با هر بار شارژ 470  عکس بگیرد. خوشبختانه می‌توانید توسط درگاه USB-C روی خود دوربین هم این باطری را شارژ کنید.

در این دوربین هم امکاناتی مانند WiFi و بلوتوث امکان کنترل دوربین از راه دور را به شما می‌دهد. اما خبر خوب برای عکاسان ماکرو و تبلیغاتی اینکه این دوربین دارای مد Focus Shift هم می‌باشد. با این مد عکاسی، دوربین می‌تواند یک سری عکس را (حداکثر 300 عکس) به صورت خودکار با فوکوس‌های مختلف و پی‌درپی ثبت کند.

به این ترتیب شما می‌توانید از یک سوژه، تعداد زیادی عکس داشته باشید که فوکوس آن‌ها کمی با دیگری متفاوت است. می‌دانیم که نرم‌افزارهای گرافیکی پیشرفته مانند Photoshop CC می‌توانند این عکس ها را با هم ترکیب کرده و به یک عکس واحد با محدوده فوکوس بسیار گسترده را ایجاد کنند. این قابلیت فوق‌العاده می‌تواند این دوربین را به ارزان‌ترین دوربین بدون آینه فول فریم نیکون برای ماکروگرافی تبدیل کند.

دوربین  Nikon Z50

نیکون Z50 یک رده دوربین عجیب در میان دوربین‌های بدون آینه سری Z نیکون است. این دوربین تنها 100 دلار با دوربین قبلی لیست بهترین دوبین های بدون آینه نیکون فاصله دارد، اما شما از دنیای فول‌فریم‌ها به دنیای APS-C منتقل می‌شوید. باید ببینیم این کاهش اندازه حسگر ارزش 100 دلار هزینه کمتر را دارد یا خیر.

حسگر این دوربین یک حسگر 20.9 مگاپیکسلی سری DX با تکنولوژی CMOS است. منظور از عبارت DX به گویش نیکون، همان دوربین‌های غیر فول فریم این شرکت است. این دوربین هم همانند Z5 از یک حسگر EXPEED 6 استفاده می‌کند و می‌تواند با محدوده حساسیت ISO 100 تا 51200 عکاسی کند. اما به لطف اندازه کوچک‌تری که حسگر آن دارد، می‌تواند به صورت نرم‌افزاری تا ISO 204800 افزایش یابد که برای یک دوربین غیر فول‌فریم حساسیت بسیار زیادی است.

علاوه بر این، دوربین Z50 می‌تواند با سرعت 11 فریم بر ثانیه عکاسی کند و در صورت کاهش رزولوشن تا 8 مگاپیکسل (که برای اغلب مقاصد ژورنالیستی کافی است) می‌تواند با سرعت 30 فریم بر ثانیه عکس بگیرد!

نیکون در این دوربین هم از یک ماژول فوکوس هیبریدی استفاده کرده که شامل 209 نقطه فوکوس ترکیبی تشخیص فاز و تشخیص کنتراست می‌شود. اگرچه قدرت فوکوس این دوربین در حالت فیلم‌برداری به پای Dual Pixel AF در دوربین‌های کانن نمی‌رسد، اما عملکرد قابل قبولی دارد. ضمن اینکه این سیستم فوکوس در حالت عکاسی، همان چیزیست که از یک نیکون انتظار داریم.

قابلیت تشخیص فوکوس روی چشم یا  Eye Detection AFدر این دوربین در بین غیر فول‌فریم‌ها بی‌نظیر است و می‌توانید در سخت‌ترین شرایط عکاسی عروسی یا مدلینگ، روی فوکوس عالی و دقیق و پرسرعت روی سوژه‌هایتان حساب کنید.

فیلم‌برداری با Z50 هم با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم قابل انجام است که البته با کراپ 1.5 برابر همراه خواهد بود. در صورت استفاده از رزولوشن Full HD 1080p نیز می‌توانید با سرعت اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه هم فیلم‌برداری کنید. خوشبختانه هنگام ضبط ویدیو نیز می‌توانید هم از میکروفون اکسترنال و هم از خروجی هدفون با ورودی و خروجی‌های 3.5mm استفاده کنید.

این دوربین تنها یک اسلات کارت حافظه SD دارد، اما می‌تواند از کارت‌های پرسرعت UHS-I هم پشتیبانی کند. امکانات دیگری مانند نمایشگر تاشو بزرگ 3.2 اینچی با رزولوشن 1.04 میلیون نقطه، هم روی این دوربین وجود دارد که برخلاف دیگر دوربین‌های سری Z نیکون، می‌تواند به صورت 180 درجه رو به جلو تا شود.

به این ترتیب می‌توانید از آن برای عکاسی یا دیدن کادربندی در هنگام ضبط ویدئویی از خودتان استفاده کنید. خوشبختانه برخلاف دوربین‌های فول فریم سری Z روی این دوربین فلاش سر خود می‌بینیم که البته به قیمت کاهش عایق‌بندی دوربین نسبت به مدل‌های رده بالاتر است.

دوربین Z50 در حال حاضر بهترین دوربین بدون آینه نیکون در رده DX محسوب می‌شود و تا زمان معرفی مدل‌های جدید‌تر این سری، این مقام را حفظ خواهد کرد.

کد تخفیف نورنگار

دوربین Nikon Z9

دوربین Z9 نیکون هنوز به بازار نیامده است. اما از مشخصاتی که درباره آن می‌دانیم کاملاً مشخص است که نه تنها رده جدیدی از دوربین‌های سری Z محسوب می‌شود، بلکه بهترین دوبین های بدون آینه نیکون فول فریم خواهد بود.

بهترین دوبین های بدون آینه نیکون

بهترین دوبین های بدون آینه نیکون

شرکت نیکون هنوز مشخصات این دوربین را به صورت رسمی اعلام نکرده است، اما برخی از عکاسانی که نسخه آزمایشی آن را تست کرده‌اند درباره آن گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند.

ظاهراً این دوربین از نوعی حسگر استفاده می‌کند که تابه‌حال در هیچیک از دوربین‌های نیکون دیده نشده است. یک حسگر فول فریم CMOS با رزولوشن 80 مگاپیکسل در این دوربین قرار دارد و ظاهراً نیکون برای پردازش این حسگر از نوعی پردازشگر جدید استفاده کرده است که می‌تواند با رزولوشن 8K هم فیلم‌برداری کند.

اما نکته عجیب درباره داینامیک رنج این دوربین است. گفته می‌شود که Nikon Z9 می‌تواند با داینامیک رنج باورنکردنی 20 استاپ عکاسی کند! علاوه بر این، این نخستین دوربین فول‌فریم نیکون است که می‌تواند با رزولوشن 8K هم فیلم‌برداری کند.

همچنین سیستم فوکوس جدیدی در این دوربین استفاده شده که مانند Z50 از نوع هیبریدی است، اما دارای 1080 نقطه فوکوس تشخیص فاز و 850 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست است که 98 درصد از سطح حسگر را پوشش می‌دهد.

از تصاویر منتشر شده از این دوربین هم مشخص است که این نخستین دوربین بدون آینه نیکون است که دارای گریپ عمودی است و از این لحاظ می‌تواند رقیبی جدی برای D6 نیکون باشد. قرار است این دوربین طی چند ماه آینده به صورت رسمی معرفی گردد. بنابراین تا آن موقع باید برای انتخاب بهترین دوبین های بدون آینه نیکون  منتظر بمانیم.

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *