دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین رزولوشن برای چاپ عکس

چاپ
بهترین رزولوشن برای چاپ عکس

همه ما تا حدودی با رزولوشن چاپ عکس آشنایی داریم اما ممکن است خیلی‌ها نتوانند از این اطلاعات برای گرفتن عکس‎‌های بهتر استفاده کنند.

مگاپیکسل چیست؟

یک دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس از عناصر پیکسلی و یا همان پیکسل استفاده می‌کند. هر مگاپیکسل هم یک میلیون پیکسل (و یا دقیق‌‎تر 1 میلیون و 48 هزار و 576 پیکسل) است. هر عکس دیجیتال از کنار هم قرار گرفتن هزاران خانه کوچک که اطلاعات نور و رنگ را در خود نگه داشته‌اند تشکیل شده است. هرچقدر تعداد این خانه‌ها که پیکسل نامیده می‌شوند بیشتر باشد، رزلوشن عکس هم بهتر خواهد بود.

رزولوشن عکس چیست؟

رزولوشن عکس بیشتر تحت عنوان کیفیت تصویر شناخته می‌شود یعنی اینکه هرچقدر رزولوشن یک عکس بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بیشتر است. وضوح و جزئیات تصویر به شدت وابسته به رزولوشن آن است.

رزولوشن عکس برای چاپ

هرچقدر تعداد پیکسل‌های یک عکس بیشتر باشد رزولوشن آن برای چاپ هم بهتر است و اطلاعات خیلی بیشتری در خود دارد.

رزولوشن عکس تاثیر خیلی زیادی هم روی سایز عکس برای چاپ دارد. همچنین رزولوشن میزان جزئیات عکس را هم هنگامی که آن را با زوم 100 درصد روی کامپیوتر مشاهده می‌کنید تعیین می‌کند.

البته تعداد پیکسل فقط یکی از ابعاد کیفیت تصویر است. سنسور دوربین، پردازنده‌ی آن و حتی کیفیت لنز مورد استفاده هم نقش خیلی مهمی روی کیفیت یک عکس دارند. همچنین فاکتورهایی مثل نورپردازی خوب و مقدار نوردهی مناسب نیز تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت عکس دارد.

[relatedpost post=”126767″]

آیا تعداد پیکسل بیشتر باعث خلق عکس‌های بهتری می‌شود؟

در گذشته یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه می‌کردید رزولوشن تصویر بود. اما امروزه رزولوشن دوربین‌های موجود در بازار به گونه‌ای است که شما می‌توانید تصاویری با ابعادی خیلی بزرگتر از مقدار موردنیاز خودتان چاپ کنید. در نظر داشته باشید که یک دوربین با رزولوشن 6 مگاپیکسل امکان چاپ عکس‌هایی با ابعاد 4 * 5 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

واضح است که شما برای چاپ عکس به رزولوشن بیشتری نیاز دارد و در غیر این صورت کیفیت پائین تصاویر مشهود خواهند بود. برای مثال به یک بیلبورد فکر کنید. از فاصله‌ی دور به نظر می‌رسد که همه چیز خوب است و تصویر آن از کیفیت بالایی برخوردار است اما در صورتی که از فاصله‌ی نزدیک به آن نگاه کنید، متوجه کیفیت پائین آن خواهید شد.

برای پیدا کردن تعداد پیکسل‌های دوربین خودتان و یا رزولوشن عکس هایی که می‌گیرید می‌توانید به ابعاد یکی از عکس‌هایی که می‌گیرید توجه کنید. من از یک کانن 7D استفاده می‌کنم و رزولوشن تصاویر آن برابر با 5,184 * 3,456 پیکسل است.

این بدین معنی است که ماکزیمم رزولوشن دوربین من پائین‌تر از 18 مگاپیکسل می‌باشد.

دلایل زیادی برای انتخاب یک فایل عکس با رزولوشن بالاتر وجود دارد اما مهمترین دلیل موجود مقدار کراپ عکس است. در برخی مواقع متوجه می‌شوید کادر تصویر دقیقا چیزی نیست که شما نیاز داشته‌اید و با کراپ کردن عکس ممکن است یک کادر و ترکیب‌بندی خیلی بهتر داشته باشید. در صورتی که یک عکس با رزولوشن بالاتر داشته باشید، جای کار بیشتری خواهید داشت و کراپ کردن باعث کاهش کیفیت تصاویر شما نخواهد شد.

رزولوشن عکس

کد تخفیف نورنگار

ادیت، اشتراک‌گذاری و پرینت

در خیلی از مواقع ممکن است شما به عکس‌هایی با رزولوشن بالا نیاز نداشته باشید. برای مثال در صورتی که قصد داشته باشید عکس مورد نظر را روی وبسایت خودتان و یا شبکه‌های اجتماعی مثل فلیکر (Flicker) به اشتراک بگذارید لزوما نیازی نیست که یک عکس با رزولوشن 20 مگاپیکسل انتخاب کنید. هرچقدر رزولوشن یک عکس بالا باشد، حجم آن نیز بیشتر خواهد بود و ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا برای کاربر لود شود. در صورتی هم که لود شدن یک تصویر خیلی طول بکشد کاربر خسته شده و وبسایت شما را ترک خواهد کرد.

رزولوشن چاپ عکس

فیسبوک هم تمام تصاویری که روی آن به اشتراک می‌گذارید تغییر سایز می‌دهد و رزولوشن آن‌ها را کاهش می‌دهد تا بتواند از بارگذاری میلیون‌ها عکس به صورت هفتگی پشتیبانی کند. همین موضوع باعث می‌شود عکسی که رزولوشن خیلی بالایی دارد تبدیل به یک عکس با رزولوشن خیلی کم شود.

همچنین تفاوت زیادی بین رزولوشن صفحه نمایش و رزولوشن چاپ عکس وجود دارد. تصاویر شما ممکن است روی صفحه کامپیوتر رزولوشن خیلی خوبی داشته باشند اما زمانی که آن‌ها را چاپ می‌کنید متوجه می‌شوید که رزولوشن آن‌ها خیلی کمتر است.

البته این لزوما بدین معنی نیست که برای چاپ عکس باید لزوما از عکس‌هایی با رزولوشن بالا استفاده کرد. چاپ عکس با رزولوشن خیلی زیاد روی کاغذ بی کیفیت باعث نشت جوهر و تار شدن تصاویر شما خواهند شد. به همین دلیل باید قبل از چاپ کردن عکس‌های خودتان مطمئن شوید که جوهر و کاغذ مورد استفاده برای چاپ عکس دیجیتال مناسب هستند.

[relatedpost post=”126149″]

اصولا برای چاپ عکس به رزولوشن بیشتری نسبت به چیزی که در کامپیوتر لازم است نیاز دارید. دلیل این امر هم این است که در زمان چاپ نقطه‌های جوهر (پیکسل‌ها) به هم نزدیک‌تر هستند. رزولوشن عکس‌های دیجیتالی معمولا 72dpi است اما برای چاپ به چیزی بین 300dpi تا 1800dpi نیاز خواهید داشت.

برای چاپ عکس‌هایی با رزولوشن 300dpi می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

رزولوشن مناسب برای چاپ

سخن پایانی

گفته می‌شود که برای اینکه بتوانید یک عکس بهتر بگیرید باید دوربین شما تعداد پیکسل خیلی زیادی داشته باشد. این موضوع روش خیلی خوبی برای افزایش فروش کارخانه‌های تولیدکننده دوربین است و برخی عکاس‌ها که به عکاسی تبلیغاتی، فشن و یا دیگر سبک‌های مرتبط مشغول هستند هم ممکن است به دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا نیاز داشته باشند.

اما در صورتی که یک عکاس مبتدی هستید و قصد ندارید برای کمپین‌های خیلی گران قیمت عکاسی کنید یا عکس‌های خودتان را با ابعاد بیش از 10 متر چاپ کنید نیازی به تعداد پیکسل خیلی بالا ندارید.

امروزه رزولوشن دوربین‌های موجود در بازار معمولا بالای 10 مگاپیکسل است که برای چاپ یک عکس با ابعاد 16 * 20 کافی و حتی برخی مواقع زیاد هم هست.

برای اینکه بتوانید عکس‌هایی با کیفیت بالا بگیرید فقط نگران رزولوشن عکس نباشید و به مواردی مثل نوردهی هم توجه کنید. استفاده از فرمت RAW را نادیده نگیرید و همیشه سعی کنید در محیط‌هایی با نور کافی عکاسی کنید تا بتوانید ایزو را پائین نگه دارید. با رعایت این موارد نیازی به دوربین‌هایی با رزولوشن بیش از 30 مگاپیکسل نخواهید داشت.

رزولوشن تصویر در چاپ عکس نیز بسیار موثر است. در صورتی که نیاز به انواع چاپ از چاپ ساده عکس تا هدایای چاپی داشتید، می‌توانید به چاپ نورنگار مراجعه کتید تا بهترین کیفیت را در کنار به‌صرفه‌ترین قیمت تجربه کنید.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

  • ذاکری گفت:

    سلام. من میخوام رزولوشن یه عکس رو ۳۰۰ کنم تو گوشی؛ وضوح اصلیش ۴۰۰۰هست، هر برنامه‌ای زدم نتیجش تار شد‌. چیکار میتونم کنم تا هم وضوح پایین بیاد هم کیفیت تغییر نکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه