021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش اجرای نورپردازی پروانه‌ای در عکاسی پرتره

آموزش اجرای نورپردازی پروانه‌ای در عکاسی پرتره

یک راه ساده برای ورود به دنیای نورپردازی پرتره یادگرفتن نورپردازی پروانه ای است. تنظیم آن آسان و درک آن ساده است و از همه مهم‌تر نتیجه‌ای که به دست می‌آورید شما را شگفت زده می‌کند!

کاربرد نورپردازی پروانه ای

نورپردازی پروانه‌ای نوعی الگوی نورپردازی است که در استودیو‌های پرتره استفاده می‌شود همچنین این نوع نورپردازی برای ثبت عکس‌هایی فریبنده و پر زرق و برق استفاده می‌شود.

نورپردازی روی صورت نرم است. این نوع نور یک سایه به شکل پروانه را در زیر بینی فرد تشکیل می‌دهد، و نام این سبک نورپردازی هم از همین موضوع گرفته شده است. این برای پرتره ها ایده آل است زیرا ویژگی های اصلی سوژه مانند بینی و گونه را برجسته می‌کند.

نورپردازی پروانه‌ای یک سایه زیر بینی و چانه سوژه ایجاد می‌کند. این سایه سوژه را لاغر تر به نظر می‌رساند. نورپردازی نرم جلوه زنانه را بر چهره سوژه می‌گذارد. بنابراین، بیشتر در پرتره های زنانه استفاده می‌شود.

همانطور که می‌بینیم نورپردازی پروانه ای باعث زیباتر شدن چهره شده است. بنابراین معمولا در عکاسی مد و پرتره استفاده می‌شود.

نورپردازی پروانه ای همچنین به عنوان روشنایی پارامونت نیز شناخته می‌شود. دلیل این امر این بود که یکی از تنظیمات مورد علاقه استودیوی پارامونت در هالیوود قدیم بود

نورپردازی پروانه ای

اصول ابتدایی نورپردازی پروانه ای

در این نوع نورپردازی نور دقیقا در رو به روی سوژه و پشت سر دوربین قرار می‌گیرد. یک مقدار بالا تر از سوژه قرار می‌گیرد که یک سایه جزئی در زیر بینی ایجاد می‌کند.

در ادامه بررسی می‌کنیم که چه چیزهایی برای نورپردازی پروانه‌ای نیاز داریم.

نورپردازی پروانه ای

[relatedpost post=”141544″]

تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پروانه ای

فلاش و ریموت تریگر اکسترنال

یکی از بهترین چیزها درمورد نورپردازی پروانه ای سادگی آن است. که برای استفاده از آن به کمترین تجهیزات نیاز پیدا می‌کنید.

حداقل چیزی که نیاز دارید یک فلاش و ریموت تریگر است. من از فلاش اکسترنال Canon 430ex II و ریموت تریگر Pocket Wizard استفاده می‌کنم. ریموت تریگر ها دو دستگاه هستند که می‌توانید به صورت بی‌سیم از آنها برای فعال کردن فلاش استفاده کنید. یکی از این دستگاه‌ها به هات شو دوربین وصل می‌شود و دیگری به قسمت پایینی فلاش متصل می‌شود.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که فلاش را هرجایی که مایل باشید قرار دهید تا به جلوه نورپردازی مورد نظر خود برسید. برای قرار دادن فلاش در موقعیت مناسب برای نورپردازی پروانه ای، شما باید از یک نفر کمک بگیرید که فلاش را نگه دارد یا از سه پایه استفاده کنید. ولی مطمئن شوید که سه پایه به اندازه کافی مقاوم است و کج نمی‌شود.

اغلب اوقات با کمک یکی از اعضای خانواده که به این کار علاقه دارد می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

نکته آخر در مورد فلاش و تریگر این است که مطمئن شوید که فلاش انتخاب شده کاملا با مدل دوربین شما سازگار است. همین موضوع در مورد خرید تریگرها نیز صدق می‌کند. تریگرها باید هم با فلاش و هم با مدل دوربین سازگار باشند.

تریگر ها اغلب اوقات خیلی خوب با شرکت های خارج از برند سازگار نمی‌شوند مطمئن شوید که مشخصات فنی آن را قبل از خرید مطالعه کنید تا زمان نصب نورپردازی پروانه ای به مشکل نخورید.

نورپردازی پروانه ای

رفلکتور

اضافه کردن یک رفلکتور به تجهیزات نورپردازی پروانه ای یک راه عالی برای اضافه کردن نور و نرم کردن سایه های سخت است. تعدادی از رفلکتورهای‌ ساده هستند که خیلی گران قیمت نیستند. من به شما توصیه می‌کنم که به دنبال یک رفلکتور دو طرفه بگردید. این به معنای این است که هرطرف آن دارای یک رنگ متفاوت است. اغلب یک طرف سفید و طرف دیگر نقره ای است.

این نوع رفلکتور به شما این امکان را می‌دهد که گرمی و سردی رنگ تصویر را دستکاری کنید.

شما همچنین می‌توانید قبل از خرید رفلکتور استفاده از آن را تجربه کنید. یک تکه سفید مقوا می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

ایده دیگر این است که یک تکه بزرگ از مقوا بردارید و آن را با فویل آلومینومی بپوشانید. تا نور را بازتاب دهد. حال شما یک رفلکتور نقره ای دارید. حال می‌توانید از یک نفر کمک بگیرید که آن را برای شما نگه دارد. یا اگر دست ها و بازوهای سوژه در عکس نیستند، خود سوژه این کار را انجام دهد.

نورپردازی پروانه ای

دوربین و لنز

بالاخره به موضوع دوربین و لنز مورد نیاز رسیدیم.

هیچ لنز خاصی برای نورپردازی پروانه ای لازم نیست، پس از هر لنزی می‌توانید برای عکاسی پرتره استفاده کنید.

این به این معنی است که شما نباید از لنزی باز تر از لنز 50mm استفاده کنید. این به این دلیل است که اعوجاج لنز بسیار قابل توجه است. زمانی که یک عکس از یک فرد را ثبت می‌کنید نه یک منظره دور تحریف و اعوجاج بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

ولی چکار کنیم زمانی که از یک لنز تله فوتو مانند 70-200 میلیمتر استفاده میکنیم؟ این لنز می‌تواند به درد عکاسی پرتره بخورد. ولی، شما باید مطمئن شوید که فضای که برای این نورپردازی استفاده می‌کنید به شما امکان عقب رفتن و فوکوس کردن را می‌دهد.

نورپردازی پروانه ای

[relatedpost post=”120390″]

نصب و راه اندازی نورپردازی پروانه ای

در گام اول، شما به یک موقعیت درست در روبه روی دوربین که سوژه را در آن جا مستقر کنید نیاز دارید. شما می‌توانید برای جذابیت بیشتر کمی سوژه را بچرخانید. ولی مواظب باشید که خیلی زیاد نچرخانید که سایه روی گونه بیافتد.

تنها منبع نور شما باید با سوژه هم راستا باشد. باید در یک موقعیت ایده آل چند متر جلوتر از سوژه و یک متر بالاتر از سوژه قرار داشته باشد.

شما باید رفلکتور را یک متر یا کمتر از صورت سوژه قرار دهید و زاویه آن را به قدری دستکاری کنید که سایه ها نرم شوند. ولی مطمئن شوید که رفلکتور به اندازه کافی از صورت سوژه فاصله داشته باشد. سایه ها باید اندکی پر شوند ولی زیاد روشن نشوند.

شما می‌خواهید مانع از بین رفتن سایه پروانه ای در زیر بینی شوید. این حرکت امضای نورپردازی پروانه ای است. نمودار زیر چگونگی تنظیمات اولیه هم در نمای نقشه و هم در نمای بغل را نشان می‌دهد.

نورپردازی پروانه ای

نورپردازی پروانه ای همانطور که ساده است ولی همچنان نیاز به تمرین دارید تا به آن عادت کنید. سعی کنید از دوستان یا اعضای خانواده تان استفاده کنید تا این روش را آزمایش کنید.

باید به یاد داشته باشید که می‌توانید علاوه بر موقعیت فلاش قدرت آن را نیز تنظیم کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که شدت و جهت نور را کنترل کنید.

چگونه پرتره های نورپردازی پروانه ای خود را جذاب تر کنیم

زمانی که شما نورپردازی پروانه ای را نصب کردید، می‌توانید با بقیه عناصر عکاسی پرتره نیز آن را امتحان کنید. برای مثال می‌توانید مانند عکس زیر از ریسه ها استفاده کنید. از سوژه بخواهید که ریسه را نگه دارد تا یک جلوه زیبای بوکه ایجاد کنید یا ریسه ها را به پس زمینه بچسبانید تا یک فضای رویایی بسازید.

نورپردازی پروانه ای

[relatedpost post=”147805″]

با زاویه صورت سوژه بازی کنید. در تصویر زیر نورپردازی پروانه ای استفاده نشده است ولی تنظیمات نورپردازی تغییری نکرده است و همان تنظیمات نورپردازی پروانه ای است. نور همچنان بالای سر سوژه قرار دارد، فقط زاویه صورت سوژه تغییر کرده است.

به این دلیل صورت سوژه به سمت بالا به نظر می‌رسد که سایه ای که روی صورت افتاده بسیار نرم تر است، از سوی دیگر، اگر سوژه پایین را نگاه کند سایه های زیر بینی و چانه اضافه می‌شوند.

نورپردازی پروانه ای

همچنین می‌توانید از نورپردازی پروانه ای سخت برای ایجاد کنتراست استفاده کنید. مانند تصویر زیر. ادیت عکس به صورت سیاه و سفید باعث تقویت خال کوبی، سایه های سخت و خط فک سوژه می‌شود.

نورپردازی پروانه ای

تمام پرتره ها نباید واقعی و بی عیب باشند شما می‌توانید پرتره‌های خلاقانه و بامزه ای را تجربه کنید از امتحان کردن ایده های جالب ترس نداشته باشید، ممکن است در آخر عکس های مورد علاقه شما شوند.

جمع بندی

نورپردازی پروانه ای یک الگوی ساده نور پردازی است، ولی بسیار جذاب است. این تنظیمات مناسب زمانی هستند که هنوز در حال یادگیری اصول نورپردازی پرتره هستید. این موضوع بسیار مهم هست مخصوصا با همه تنظیمات نورپردازی پرتره ای  مختلفی که امروزه در بازار وجود دارند

شما همچنین میتوانید از نورپردازی پروانه ای در استودیو یا یک مکان دیگر استفاده کنید، شما تنها باید از چند گام ساده پیروی کنید تا مطمئن شوید که نتایج فوق العاده بی عیب و جذابی ثبت می‌کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک نور است و کسی یا چیزی که آن را در جهتی که شما می‌خواهید نگه دارد تا شما با فشردن دکمه شاتر یک پرتره جذاب ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *