021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای کامل خرید دوربین DSLR

راهنمای کامل خرید دوربین DSLR

دوربین DSLR چیست؟

کلمه DSLR مخفف عبارت «Digital Single Lens Reflex» است. در این عبارت، حرف D، به دوربین‌های دیجیتالی اشاره دارد و دو کلمه Single Lens (SL) نشان‌دهنده تعداد لنز دوربین هستند. اگر دوربین‌های لوریفلکس را دیده باشید، میدانید که روی بدنه آنها دو لنز وجود دارد؛ درصورتی‌که دوربین‌های کنونی تک لنز هستند.

کلمه Reflex هم نشان‌دهنده وجود آینه در بدنه دوربین است که امکان تماشای سوژه را از منظره‌یاب به طور مستقیم برای عکاس فراهم کرده و پس از فشردن دکمه شاتر، جمع می‌شود تا نور به سنسور برسد. پس معنای کلی این عبارت دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی خواهد بود.

اکنون که با معنای این عبارت آشنا شدید، در ادامه با راهنمای خرید دوربین dslr همراه ما باشید.

دوربین DSLR چیست؟

چند نکته برای خرید دوربین DSLR

تعیین هدف خرید دوربین

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، دلیل خرید دوربین است. آیا قصد دارید از آن برای عکاسی از هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و ارسال آنلاین عکس‌ها استفاده کنید یا می‌خواهید تصاویر ورزشی با سرعت بالا بگیرید؟ به دنبال چاپ عکس‌هایتان در ابعاد بزرگ هستند یا تنها برای شبکه‌هایی اجتماعی عکس می‌گیرید؟ یا دوربینی برای ارائه کارهای باکیفیت به مشتریانتان می‌خواهید؟

هدف شما از خرید دوربین، اولین و مهم‌ترین سؤالی است که برای تعیین مدل دوربین باید به آن پاسخ دهید. به‌خاطر داشته باشید که مگاپیکسل یا نرخ فریم بر ثانیه بیشتر تنها ویژگی‌های یک دوربین مناسب برای شما نیست. هر دوربین DSLR ساخت برندهای حرفه‌ای جهان، ویژگی‌هایی دارد و به‌جای بهترین باید دنبال مناسب‌ترین دوربین برای هدف خود باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر به عکاسی منظره علاقه دارید، بهتر است دوربینی با دامنه تونال بزرگ‌تر بگیرید؛ به‌جای آنکه دنبال نرخ فریم بر ثانیه بیشتر باشید.

راهنمای خرید دوربین DSLR

اگر برای عکاسی کیفیت بالا از محصولات تبلیغاتی هستید، یک دوربین فول فریم یا مدیوم فرمت می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت بالاتری نسبت به دوربین کراپ سنسور (crop sensor) برایتان بگیرد.

آشنایی با مفاهیم دوربین های DSLR

برای انتخاب دوربین باید با واژه‌ها و اصول اولیه ساخت دوربین‌های DSLR آشنا شوید. در راهنمای خرید دوربین عکاسی معمولی و حرفه‌ای اصول مشترکی وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که کراپ سنسور چیست یا چرا مگاپیکسل‌ها آن‌قدر که فکر می‌کنید اهمیت ندارند، بد نیست زمانی را به یادگیری اصول اولیه دوربین‌های DSLR اختصاص دهید و سپس به دنبال خرید دوربین بروید.

مقاله‌هایی همانند «بهترین تنظیمات دوربین چیست؟» و «تفاوت و برتری فول فریم و کراپ سنسور» می‌توانند به شما در ابتدای این راه کمک کنند.

تنوع لنزهای سازگار با دوربین

یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید دوربین DSLR توجه به تنوع لنزهای سازگار با آنها است. لنزها تا حدودی مهم‌ترین تجهیزات، برای بالابردن کیفیت واقعی تصاویر هستند و می‌توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. انتخاب در این مرحله، می‌تواند خیلی مهم باشد.

بهتر است به دنبال دوربینی باشید که لنزهای بیشتری با آن سازگار هستند. اغلب لنزها با گذشت زمان، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری شما هستند؛ درصورتی‌که بدنه دوربین‌ها به‌سرعت، کم‌ارزش می‌شوند.

قیمت لنزها در هر برند هم متفاوت است. به طور مثال، انواع لنزها در برند نیکون ارزان‌تر از برند کانن هستند؛ به‌خصوص اگر به دنبال لنز ماکرو یا تله فوتو زوم هستید، بهتر است به سراغ نیکون بروید.

برای آشنایی با لنزهای دوربین، مطالعه مطلب «شناخت انواع لنزها» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اندازه سنسور در انواع DSLR

سنسور صفحه‌ای حساس به نور است که در انتهای بدنه دوربین قرار گرفته و با رسیدن نور به آن، تصویر تشکیل می‌شود. اندازه سنسور یا این صفحه حساس به نور، در کیفیت تصویر و بعد از آن، در کیفیت عکس چاپ شده در سایزهای مختلف تأثیر می‌گذارد. به این سنسور به‌صورت مخفف CCD یا چیپست CMOS گفته می‌شود. در مجموع سه سایز فول فریم، کراپ سایز و مدیوم وجود دارد. امروزه در دوربین DSLR، دو اندازه اصلی برای سنسورهای تصویر، مشهور به سنسورهای فول فریم و سنسورهای کراپ سایز یا APS-C استفاده می‌شود که هر یک مزایا و اشکالاتی دارند.

اندازه سنسور در انواع DSLR

معرفی سنسور مدیوم

بزرگ‌ترین اندازه سنسور، مدیوم نام دارد که با ابعادی به‌اندازه 53.4 × 40 میلی‌متر، باکیفیت‌ترین تصویر ممکن را به شما از نظر نور، رنگ، مگاپیکسل و در بزرگ‌ترین سایز چاپی ارائه می‌دهد. بااین‌وجود به دلیل مواردی مانند وزن سنگین، قیمت بسیار بالا و اندازه بزرگ، طرف‌دار زیادی ندارد. دوربین‌هایی که از این سنسورها استفاده می‌کنند، قابلیت فوکوس کمتر و عملکرد دکمه شاتر کندتری دارند. در ادامه تعدادی از دوربین‌های دارای سنسور مدیوم را معرفی می‌کنیم.

  • Fujifilm GFX 100s
  • Fujifilm GFX 50S II
  • Fujifilm GFX 50R
  • Fujifilm GFX 100
  • Hasselblad 907X 50C
  • Hasselblad X1D II 50C
  • Hasselblad H6D-400c
  • Leica S3
  • Pentax 645Z
  • PhaseOne XF IQ4 150MP Camera System

معرفی سنسور فول فریم

سنسور فول فریم (full-frame) بر اساس فریم‌های فیلم 35 میلی‌متری قدیم و به‌اندازه یک فریم فیلم، به ابعاد 36×24 میلی‌متر ساخته شده است. یک سنسور فول فریم، به دلیل اندازه بزرگ‌تر سنسور، کیفیت تصویر و جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد؛ زیرا از نظر فیزیکی فضای بیشتری روی سنسور برای انعکاس اطلاعات وجود دارد.

سنسور فول فریم، درجه‌بندی رنگی بیشتری به شما می‌دهد و همچنین در نور کم عملکرد بهتری خواهد داشت. این سنسور، محدوده ISO بالاتر و نویز تصویر کمتری به نسبت سنسور دوربین‌های کراپ سایز دارد؛ چون اندازه پیکسل‌های واقعی آن بزرگ‌تر است. ازآنجایی‌که با افزودن هیچ لنزی به این دوربین، نمی‌توان اندازه فریم را بیشتر از این کرد، بیشترین لنزهای موجود و در دسترس برای این دوربین، واید و زاویه باز هستند.

مطلب راهنمای خرید دوربین فول فریم به شما در انتخاب بهترین دوربین‌های DSLR با این اندازه سنسور کمک خواهد کرد.

تعداد دوربین‌های DSLR فول فریم در بازار محدود بوده و نسبت قیمت بالایی دارند. اسامی از بهترین دوربین‌های فول فریم را در سال 2021 در زیر مشاهده خواهید کرد.

  • Canon EOS R6
  • Canon EOS R5
  • Canon EOS 6D Mark II
  • Nikon Z6 II
  • Nikon Z5
  • Nikon Z7 II
  • Nikon D780
  • Sony A1
  • Sony A7R IV
  • Sony A7S III
  • Sony A7 III
  • Sony A9 II
  • Panasonic Lumix S5
  • Panasonic S1R
  • Leica SL2
  • Leica Q2 Monochrom

معرفی دوربین با سنسور کراپ سایز

سنسورهای APS-C که به آن‌ها DX، سنسورهای برش خورده یا کراپ سنسور گفته می‌شود، متداول‌ترین سنسور با ابعاد 23.5 × 15.6 میلی‌متر هستند. این سایز سنسور، در بیشتر DSLRهای ابتدایی، میان‌رده و به‌ندرت در حرفه‌ای‌ها یافت می‌شوند.

سنسور APS-C تقریباً 23×15×15 میلی‌متر است که کمی کوچک‌تر از یک سنسور فول فریم با اندازه 36×24×24 میلی‌متر است.

سنسور کوچک‌تر، هنگام عکاسی با لنز دارای فاصله کانونی مشخص، میدان دید باریک‌تر و کمتری ایجاد می‌کند؛ به این معنی که اندازه ابعاد عکس گرفته شده با آن، بازهم با انتخاب لنز تغییر می‌کند؛ بنابراین به درستی اصطلاح برش خورده یا کراپ سایز را برای سنسورهای APS-C استفاده می‌کنند.

دوربین دارای سنسور APS-C با یک لنز 50 میلی‌متری، می‌تواند میدان دید یک لنز 75 میلی‌متری را ایجاد کند. این دسترسی اضافی که توسط سنسور APS-C ایجاد می‌شود، برای عکاسی از حیات‌وحش، عکاسی ورزشی و سایر شرایطی که فاصله کانونی بیشتری می‌طلبند، مزیت ارزشمندی است.

کدام بهتر است؟ فول فریم یا کراپ سایز؟

در راهنمای خرید دوربین DSLR توصیه می‌کنیم بیشتر به سراغ دوربین‌های کراپ سایز بروید. قیمت این دوربین‌ها کمتر از فول فریم بوده و لوازم جانبی ارزان‌تری هم دارند.

لنزهای دوربین کراپ سایز، به‌راحتی در دسترس بوده و می‌توان رنج متنوعی از آن‌ها را در بازار دوربین عکاسی ایران پیدا کرد.

اندازه فیزیکی یک دوربین نیز مشتق از اندازه سنسور است و دوربین‌های کراپ سنسور ((APS-C کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های فول فریم هستند. به همین دلیل، برای سفر و به همراه لنزهای تله و لوازم جانبی، یک دوربین کراپ سایز، ایدئال است.

درصورتی‌که به دنبال چاپ عکس در سایزهای بزرگی همچون بیلبوردهای تبلیغاتی هستید، به سراغ فول فریم بروید. در غیر این صورت، کراپ سایز بهترین دوربین DSLR برای شما خواهد بود.

کدام بهتر است؟ فول فریم یا کراپ سایز؟

توجه به تعداد مگاپیکسل

هر چه تعداد پیکسل‌های یک تصویر بیشتر باشد، وضوح بالاتری خواهید داشت اما نگذارید تا این جمله شما را گول بزند؛ چرا که مگاپیکسل بیشتر لزوماً به معنای بهتر بودن تصویر نیست. به‌خاطر داشته باشید که تناسب میان اندازه سنسور با تعداد پیکسل‌ها از همه مهم‌تر است.

به‌عنوان‌مثال، کیفیت تصویر دوربین یک گوشی هوشمند 50 مگاپیکسلی، به‌مراتب خیلی کمتر از یک دوربین 50 مگاپیکسلی با فرمت متوسط ​​است؛ اما چرا؟

برای درک این موضوع، باید اصول اولیه نحوه تشکیل تصاویر را درک کنید. تصاویر دیجیتالی از میلیون‌ها نقطه رنگی ایجاد شده‌اند که با هم ترکیب می‌شوند و تصویری را که ما می‌بینیم، تشکیل می‌دهند. به این نقاط رنگی، پیکسل می‌گویند که توسط دیودهای حساس به نور، روی سنسور یا صفحه‌ای به نام فتوسایت ثبت می‌شوند.

به‌طورکلی، هرچه تعداد پیکسل‌های بیشتری توسط فتوسایت ثبت شود، وضوح تصویر بالاتر است. بااین‌حال، تعداد مگاپیکسل بیشتر، نشانه داشتن کیفیت تصویر بالاتر نیست. چرا که لزوماً تعداد مگاپیکسل‌ها مهم نیستند، بلکه اندازه آن‌ها (میکرون – “μm”) در مقایسه با اندازه سنسور است که تعیین‌کننده کیفیت تصویر می‌شود.

به طور مثال در تصویر زیر خواهید دید که با اینکه تعداد مگاپیکسل‌ها در گوشی سامسونگ گلکسی S10 با دوربین هاسلبلاد H60 50c برابر است اما سایز پیکسل‌ها باعث متفاوت بودن در کیفیت تصویر شده‌اند.

توجه به تعداد مگاپیکسل

بدنه دوربین

به‌غیراز ویژگی‌های بالا، عواملی مانند اندازه فیزیکی و وزن کلی بدنه در خرید دوربین DSLR تأثیرگذارند. مواد استفاده شده در ساخت بدنه، شاسی فلزی یا پلی‌کربنات، نوع منظره‌یاب، اندازه صفحه‌نمایش یا LCD و باتری عواملی هستند که وزن و اندازه نهایی دوربین DSLR را تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال آلیاژ منیزیم در دوربین Nikon D4S باعث دوام و محافظت آن در برابر آب‌وهوا شده اما برای عکاسی با آن و بدون سه‌پایه، باید وزن بسیار سنگینی را تحمل کنید.

بدنه دوربین

راهنمای خرید دوربین DSLR؛ مبتدی تا حرفه‌ای

در ادامه با سطح‌بندی دوربین‌ها براساس سطح تخصص آشنا می‌شوید.

مبتدی (Entry-Level)

دوربین DSLR سطح مبتدی با لنز قابل تعویض به‌صرفه‌ترین نوع دوربین برای ورود به دنیای عکاسی است. دوربینی که برای عکاسی در همه‌جا و همه شرایط یا در مسافرت، گزینه‌ای مناسب است. دوربین‌های سطح یک یا مبتدی، کاربری بسیار راحتی دارند و برای پیشرفت در عکاسی، آشنایی بیشتر با دوربین و کنترل نوردهی، بهترین انتخاب هستند.

دوربین‌های مبتدی، اغلب دارای سنسور APS-C و ساختار بدنه پلی‌کربنات بوده تا جمع‌وجور و سبک باشند. از آنجا که این دوربین‌ها، پلی بین عکاسی مبتدی و عکاسی حرفه‌ای هستند، در کلیات خیلی شبیه به مدل‌های بزرگ و حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

دوربین سطح مبتدی، دارای منظره‌یاب پنج آینه است و مجموعه کوچک‌تری از دکمه‌های کنترلی در اطراف LCD دارد.

بدنه دوربین

راهنمای دوربین DSLR این دوربین‌ها، حالت‌های بصری خودکار و خلاقانه مناسبی برای خودآموزی و شروع عکاسی دارند. با تنظیمات نوردهی در یک دوربین سطح مبتدی، می‌توانید یک تصویر عالی با حداقل نیاز به ویرایش بگیرید.

نیمه‌حرفه‌ای (Intermediate)

در میان انواع دوربین DSLR نیمه‌حرفه‌ای می‌توان بهترین فناوری‌ها را پیدا کرد که توسط این سری از DSLRها به دنیا معرفی شدند. به طور مثال، Canon EOS 70D فناوری فوکوس خودکار را همراه با ویژگی‌های پیشرفته برای اولین‌بار ارائه داد.

دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای، دارای بدنه ترکیبی از پلی‌کربنات و آلیاژ هستند. داشتن امکانات نیمه‌حرفه‌ای به همراه بدنه مقاوم، این دوربین‌ها را هم برای عکاسان حرفه‌ای و هم آماتور بهترین گزینه کرده‌اند. اگر جزو عکاسانی هستید که به چندین دوربین نیاز دارید، پیشنهاد می‌دهیم از این نوع در مجموعه دوربین‌های خود داشته باشید.

بدنه دوربین DSLR

عملکرد سریع فوکوس یا AF، سیستم اندازه‌گیری نور دقیق، بافر بزرگ همراه با عکاسی پیوسته سریع‌تر در دوربین‌های سطح متوسط DSLR عملکرد بهتری دارند. ضبط ویدئو نیز در این دوربین‌ها ارتقاء یافته و بیشتر آن‌ها از قابلیت ضبط full HD 1080i یا 1080p با قابلیت کنترل دستی نور و تنظیمات صوتی هنگام ضبط، پشتیبانی می‌کنند. دوربین DSLR سطح نیمه‌حرفه‌ای، معمولاً قابلیت اتصال به میکروفون خارجی برای تقویت صدا و افزودن لوازم جانبی مختلف را دارند.

حرفه‌ای (Professional)

DSLR حرفه‌ای از نظر ساختار بدنه، تنظیمات دستی، کیفیت تصویر، حساسیت و سرعت دارای بهترین کیفیت هستند. دوربین‌های DSLR حرفه‌ای معمولاً از سنسورهای فول فریم و پردازنده تصویر عالی استفاده می‌کنند و به دلیل دستیابی به بیشترین جزئیات و وضوح هنگام عکاسی و فیلم‌برداری، کاملاً متمایز و شناخته شده هستند.

البته می‌توان تعدادی از دوربین‌های کراپ سایز مانند Nikon D7100 را جزو دوربین‌های حرفه‌ای به‌حساب آورد که سرعت عکاسی پیوسته بالا و سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ای دارند.

هنگام خرید برای دوربین DSLR حرفه‌ای، بهتر است به سطحی رسیده باشید که بدانید چه دوربینی، امکانات و تنظیماتی نیاز دارید. قابلیت تنظیم دقیق نقاط فوکوس، جبران نوردهی، براکتینگ نوردهی، مدیریت طیف وسیعی از نرخ فریم‌های ویدئویی و سرعت عکاسی پیوسته، همگی از استانداردهای دوربین‌های حرفه‌ای DSLR است.

دوربین‌های حرفه‌ای DSLR دارای دو کارت حافظه، قابلیت اتصال به لوازم جانبی با بلوتوث یا انواع پورت‌ها مانند امکان همگام‌سازی فلاش‌ها یا پورت‌های ضبط ویدئو RAW، جک‌های میکروفون و هدفون برای صدا و فیلم هستند.

راهنمای صفر تا صد خرید دوربین DSLR

دوربین‌های سطح حرفه‌ای DSLR، خود به دو گروه سرعت و نور کم (برای تصویربرداری یا عکاسی با صحنه آهسته و عموماً با کاربردی تبلیغاتی) و دوربین با وضوح بالا (برای تصویربرداری یا عکاسی از سوژه‌های فوق‌العاده سریع) تقسیم می‌شوند. هرکدام از این دو گروه، متناسب با عکاسی ورزشی، هنری، تجاری و پرتره کاربرد دارند. در سطح حرفه‌ای، توانایی هماهنگ کردن دوربین با نیازهای عکاس بسیار مهم‌تر از داشتن قابلیت‌های همه‌جانبه یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای است. برای بعضی عکاسان مزایای سرعت عکاسی پیاپی یک دوربین با وضوح 12 فریم بر ثانیه مهم‌تر از توانایی چاپ با رزولوشن بالا است.

برای علاقه‌مندان در این زمینه، خواندن مقاله «معرفی دوربین عکاسی حرفه‌ای» را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اصلی‌ترین امکاناتی که هنگام خرید دوربین DSLR باید به آنها توجه کنید

سنسور و پردازنده تصویر (Image Processor)

پردازنده به پردازش بهتر عکس‌های دارای رزولوشن بالا و RAW کمک می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفته شد، دو اندازه متداول سنسور یعنی APS-C و full-frame هر کدام مزایایی دارند و هنگامی که با تکنولوژی پردازنده تصویر ترکیب می‌شوند، امکان ضبط ویدئو، عکس‌برداری پیاپی و بهبود کیفیت تصویر در شرایط نوری کم را فراهم می‌کنند.

راهنمای صفر تا صد خرید دوربین DSLR

دوربین‌هایی مانند Canon EOS 7D Mark II از چندین پردازنده تصویر برای کمک به عملکرد بهتر و سریع‌تر استفاده می‌کنند که امکان عکس‌برداری پیاپی با سرعت بالا را برای تصویربرداران فراهم می‌کند.

فوکوس خودکار

سیستم‌های فوکوس خودکار دائماً در حال تکامل هستند. به طور معمول DSLR از روش تشخیص فاز با استفاده از نقاط، برای فوکوس استفاده می‌کند. انواع مختلفی از جای‌گیری نقاط روی کادر تصویر وجود دارد که دیافراگم، به آن‌ها حساس است. برای انتخاب محل این نقاط روی کادر و تصویر، بعضی از دوربین‌ها از قابلیت تشخیص کنتراست استفاده می‌کنند.

فوکوس خودکار

به طور مثال، دوربین‌هایی مانند Sony a77II از طریق طراحی آینه شفاف و سنسورهای تصویر مخصوص به خود، می‌توانند فوکوس 9 نقطه‌ای عالی ارائه دهند.

مانیتور و منظره‌یاب (Monitors and Viewfinders)

انواع دوربین های DSLR هم دارای مانیتور در پشت دوربین هستند و هم یک دریچه چشمی یا منظره‌یاب برای تنظیم قاب عکس دارند. تفاوت اصلی دوربین‌های DSLR در کیفیت مانیتور رنگی و تکنولوژی آن‌هاست.

بیشتر دوربین‌ها یا دارای صفحه‌نمایش 3 اینچی و یا 3.2 اینچی با وضوح 230k-dot تا بیش از یک میلیون پیکسل هستند. مانیتورهای پیشرفته ثابت نبوده و امکان چرخش دارند که هنگام عکاسی و فیلم‌برداری در ارتفاع‌های مختلف بسیار کاربردی است. اضافه‌شدن صفحه‌های لمسی، کار با دوربین‌های عکاسی را متحول کرده است تا جایی که گاهی برای عکاسان امروز، کیفیت مانیتور و تکنولوژی لمسی آن، مهم‌تر از ویژگی‌های دیگر است.

تکنولوژی لمسی در صفحه‌نمایش‌های جدید، امکان کنترل مستقیم دوربین و حرکت سریع در منو را فراهم می‌کند. با صفحه لمسی مانیتور دوربین می‌توان هر قسمت از صفحه را برای فوکوس اصلی و نوردهی نقطه‌ای مشخص کرد. تکنولوژی لمسی در مقایسه با کنترل‌های دکمه‌ای سطح بسیار بهتری از کیفیت و دسترسی را برای عکاس فراهم می‌کند.

مانیتور و منظره‌یاب (Monitors and Viewfinders)

بااین‌حال اگر سرعت عمل در عکاسی همانند عکاسی از حیات‌وحش یا ورزشی برایتان اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید به سراغ دوربین‌هایی بدون مانیتور لمسی بروید تا در هزینه خود، صرفه‌جویی کنید.

مانیتور و منظره‌یاب (Monitors and Viewfinders)

منظره‌یاب‌ها معمولاً 95 تا 100 درصد محدوده قابل دید را پوشش می‌دهند. چشمی دوربینی که 100 درصد تصویر را پوشش می‌دهد، امکان ثبت کامل همه تصویر دیده شده در فریم هنگام ترکیب‌بندی را روی سنسور دارد و هیچ قسمتی از کادر، حذف نمی‌شود. برخی از دوربین‌ها به دلیل محدودیت‌های طراحی، بخش کوچکی از تصویر را از دست داده و کمتر از 100 درصد را در قاب منظره‌یاب پوشش می‌دهند.

کیفیت فیلم‌برداری

از سال 2008 و اولین‌بار با دوربین NICON D90 قابلیت فیلم‌برداری با وضوح بالا به چنین دوربین‌هایی افزوده شد. به دلیل مزایای متعدد DSLR نسبت به دوربین‌های فیلم‌برداری، از جمله اندازه فیزیکی سنسور و توانایی استفاده از لنزهای قدرتمند، بسیاری از تصویربرداران و فیلم‌سازان به سراغ این دوربین‌ها می‌آیند. گاهی برای دوربین دوم و سوم در صحنه‌های فیلم‌برداری، از دوربین‌های DSLR فول فریم استفاده می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری دوربین DSLR

از سطح مبتدی تا حرفه‌ای دوربین‌های DSLR امکان ضبط ویدئوی فول.اچ.دی 1920 ×1080 و خروجی پورت HDMI و اتصال مستقیم به HDTV وجود دارد. همچنین قابلیت ضبط صدا نیز با پورتی جداگانه یا میکروفونی داخلی به آن‌ها افزوده شده است. اگر به هدف ضبط ویدئو بخواهید یک DSLR بخرید، جک میکروفون، هدفون و وجود انواع ورودی‌های پیشرفته برای اضافه‌کردن ملزومات به دوربین می‌تواند خیلی اهمیت داشته باشد.

هنگام خرید دوربین DSLR خود به‌سرعت فریم هم دقت کنید. بعضی از دوربین‌ها قابلیت تصویربرداری 30 یا قابلیت 60 فریم بر ثانیه را ندارند. برای فیلم‌برداری بدون محدودیت، به سراغ دوربینی بروید که امکان ضبط تصویر در هر دو سرعت را به شما بدهد.

لوازم جانبی و امکانات بیشتر DSLR

هنگام انتخاب و خرید، تکنولوژی و پورت‌های پشتیبانی از لوازم جانبی در انواع دوربین DSLR می‌تواند تفاوت ایجاد کند. قابلیت اتصال انواع فلاش جداگانه و کنترل از راه دور، مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید یک دوربین DSLR حرفه‌ای دارا باشد.

در مورد لوازم جانبی و باتری دوربین، نکته‌بین و آینده‌نگر باشید. اگر عکاس پرشور حیات‌وحش و طبیعت هستید، لنز تله الزامی است و برای پرتره، لوازم جانبی مانند رابط amline، پروژکتورهای استودیویی یا اسپید لایت هماهنگ با دوربینتان به کارتان می‌آید.

لوازم جانبی و امکانات بیشتر DSLR

عکاسانی که در نور و نورپردازی، دانش و تجربه دارند، گزینه‌های بهتری را هنگام خرید یک دوربین DSLR انتخاب می‌کنند. به طور مثال بعضی از اسپیدلایت‌ها تنها به برخی از دوربین‌های DSLR از طریق بلوتوث متصل می‌شوند و توجه به این نکته در هنگام خرید دوربین DSLR حائز اهمیت است. به‌خصوص اگر به دنبال دوربینی برای عکاسی استودیویی و داخلی هستید.

برای فیلم‌برداری نیاز به اتصال دوربین به مانیتورهای بزرگ را دارید. در این شرایط بهتر است دوربین خریداری شده پورت خروجی مانیتورینگ را داشته باشد.

لوازم جانبی و امکانات بیشتر DSLR

ترکیب امکانات بدنه با لنزها

لنزهای اضافی بخش مهمی از لوازم جانبی DSLR و سرمایه واقعی شما هستند. فقط دوربین نیست که کیفیت تصویر نهایی را تعیین می‌کند. ممکن است متوجه شوید که یک مدل Canon محدوده قیمت بهتری نسبت به Nikon دارند یا مارک‌های مستقلی مانند Tamron یا Sigma مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

کیف دوربین، کارت‌های حافظه و باتری‌های اضافی نیز موردنیاز یک عکاس هستند. همچنین ببینید آیا دوربین شما از اتصال Wi-Fi پشتیبانی می‌کند یا فقط مجهز به بلوتوث است.

لوازم جانبی و امکانات بیشتر DSLR

امیدواریم که این راهنما توانسته باشد اطلاعاتی که نیاز دارید را ارائه کند.

اگر سوالی داشتید یا برای خرید دوربین نیاز به راهنمایی داشتید هم می‌توانید در قسمت نظرات بنویسید تا در اولین فرصت جواب دهیم.

 

7 دیدگاه

  • صادقی گفت:

    سپاس از مقاله ی بسیار مفیدتان
    برای یک فرد مبتدی بین 1200d کنون و 450d کدام مناسب تر است؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام این دو مدل قدیمی هستن باید دست دوم تهیه کنید، 450 رده بالاتری داره

  • پگاه گفت:

    واقعا لذت بردم. به این میگن یه محتواسازی عالی و به درد بخور. شما دقیقا جواب بسیاری از سوالات رو دادین. دستتون درد نکنه و موفق باشید.

  • شایان گفت:

    سلام .
    ببخشید برای اونایی که مشکل مالی دارند و میخوان دوربین بخرن واسه شروع کار چه دوربینی خوبه؟ که برای مدرسه هم خوب باشه

  • علی گفت:

    صمیمانه سپاسگزارم،
    بنده در دفتر امام جمعه کار می‌کنم؛ نیاز به خرید دوربین داشتیم، که استفاده کردم.
    مطلب جمع و جور بدون حاشیه‌، با ادبیات نوشتاری بسیار خوب.
    بسیار مفید بود. ممنونم.

  • Kaveh گفت:

    دیگه به چه چیزی ممکنه بگیم یه مقاله ی خوب! ممنون از مقاله ی بسیار مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه