021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نحوه محاسبه تعداد شاتر در دوربین‌های عکاسی

نحوه محاسبه تعداد شاتر در دوربین‌های عکاسی

در دوربین عکاسی نیز این موضوع در مورد «عمر مفید شاتر» صدق می‌کند. شاتر هر دوربین عکاسی، با هر برند یا مدلی که باشد، عمر مفید مشخصی دارد. ممکن است این عمر مفید حدود سی هزار تا چند صد هزار عکس باشد.

بعد از پایان این عمر مفید، کارایی شاتر کاهش پیدا کرده و عملکرد آن افت پیدا می‌کند. همانند تمامی قطعات متحرک که بعد از مدتی کارایی خودشان را از دست می‌دهند، با پایان عمر شاتر، عکاسی با دوربین‌تان هم -فارق از برند یا مدل آن- تقریباً غیرممکن می‌‌شود.

چگونه می‌توان به کارکرد شاتر دوربین پی‌برد؟

برای اینکه بدانید عمر مفید شاتر دوربین‌تان چقدر است، بهترین کار این است که به وب‌سایت شرکت سازنده دوربین‌تان سر زده و در آنجا مدل دوربین‌تان را جست‌وجو کنید. بدون شک قادر خواهید بود اطلاعاتی راجع به عمر مفید دوربین تان را از این طریق پیدا کنید. اما اگر بازهم این روش برایتان مفید نبود، می‌توانید خیلی ساده مدل دوربین تان را در موتورهای جستجوگر تحت عنوان “عمر مفید شاتر” جستجو کرده و نتایج بدست آمده را بررسی و مقایسه کنید.

با این‌ حال ممکن است عددی که شرکت سازنده برای عمر مفید شاتر مدل دوربینتان پیش‌بینی کرده مطابق چیزی که در واقعیت وجود دارد نباشد. دیده شده است که خیلی وقت‌ها این عدد کمتر از تعداد واقعی شات دوربین است و دوربینی بوده که با عمر مفید اعلام شده 100 هزار شات، نزدیک به 140 هزار شات عمل کرده بود و همچنان کار می‌کرد! اما ممکن است کمی بدشانسی بیاورید و شاتر دوربین تان قبل از رسیدن به عدد اعلام شده از کار بیفتد.

این احتمالا بستگی به نوع استفاده ار دوربین هم دارد. پس بهترین کار این است که به انجمن‌های عکاسی آنلاین سر زده و نظرات کسانی که این مدل را داشته‌اند را بشنوید و از تجربیات شخصی‌شان آگاه شوید. از این طریق می‌توانید دریابید کسانی که مدل مشابه دوربین شما را داشته‌اند عمر مفید واقعی آن را چقدر بیان کرده‌اند و آیا این رقم واقعی پایین‌تر از عمر مفیدی است که شرکت سازنده آن پیش‌بینی کرده است یا نه.

حالا که به اندازه کافی در مورد عمر مفید شاتر دوربین اطلاعات کسب کردید وقت آن است که بدانید بعد از اتمام عمر مفید شاتر دوربین چه اتفاقی برای آن می‌افتد. این‌طور می‌توان گفت که بعدازاینکه عمر مفید شاتر دوبین تمام می‌شود، خود دوربین به‌طور کامل از کار نمی‌افتد و عمر آن تمام نمی‌شود و بلکه فقط از کارایی‌اش کاسته می‌شود (درست همانند ماشین که بعد از طی کردن مقدار مشخصی کارایی قبلی‌اش را از دست می‌دهد).

پس بعد از به اتمام رسیدن عمر مفید شاتر دوربین تنها نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد. بهترین راه برای پیش‌بینی این مراقبت و نگهداری آگاهی از وضعیت فعلی و عملکرد شاتر دوربین تان است.

اما سؤال اصلی اینجاست که از کجا می‌توانیم بدانیم که شاتر دوربین چقدر کار کرده است؟ جواب بسیار ساده است. تعداد عکس‌هایی که دوربین تان گرفته است نشان می‌دهد که شاتر شما چقدر یا چند بار عمل کرده است. اما برای جلوگیری از اتفاقاتی که ممکن است در آینده در اثر مطلع نبودن از پایان عمر مفید دوربین تان برای شما  اتفاق بیفتد، بسیار مهم است بدانید چگونه تعداد کارکرد شاتر دوربین را محاسبه کنید. به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم در این مقاله به شما کمک کنیم تا اطلاعات لازم در این زمینه را به دست بیاورید.

نکته مهم: اگر قصد خرید یک دوربین دست ‌دوم را دارید، حتماً قبل از اینکه بخواهید هر تصمیمی برای خرید بگیرید عمر مفید شاتر و تعداد دفعاتی که با آن عکس گرفته شده است را چک کنید. چراکه دوربینی که نزدیک به پایان عمر مفید شاتر باشد احتمالا قیمتی هم اندازه یک دوربین کم کارکرد نخواهد داشت.

محاسبه تعداد کارکرد شاتر دوربین‌های نیکون (Nikon) و پنتاکس (Pentax)

این دو دوربین یعنی نیکون و پنتاکس باهم چه چیزهایی را به اشتراک دارند؟ هر دو آن‌ها در قسمت اطلاعات EXIF عکس‌ها، جزئیات تعداد کارکرد شاتر را دارند. به خاطر همین هم اگر دوربین شما یکی از این دو برند باشد کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. اما بازهم اگر دوربین تان از این دو برند نبود جای هیچ نگرانی نیست. چراکه نرم‌افزارهای رایگانی وجود دارند که این کار را حتی بدون نیاز به وصل کردن دوربین به رایانه‌ انجام می‌دهند.

بدین ترتیب که کافی است فقط آخرین عکسی که با دوربین گرفته ‌شده را آپلود کنید تا این نرم‌افزار تمام اطلاعات را با جزئیات دقیق در اختیارتان قرار دهد. حتی بعضی از وب‌سایت‌ها نیز وجود دارند که به‌طور آنلاین این کار را برایتان انجام می‌دهند که شامل موارد زیر هستند:

MyShutterCount.com

ShutterCounter.com

CameraShutterCount.com

اگر با آپلود کردن عکس مشکل دارید و مایل نیستید این کار را انجام دهید، می‌توانید با دانلود کردن یک نرم‌افزار مطابق روشی که گفته شد به تمام اطلاعات EXIF دوربین خود دسترسی داشته باشید و از دفعات کلی کارکرد شاتر دوربین تان مطلع شوید.

اما متأسفانه اکثر نرم‌افزارها اطلاعات دقیق EXIF دوربین را به شما نشان نمی‌دهد و شما به نرم‌افزاری نیاز دارید تا به شما کل اطلاعات EXIF دوربین تان را نشان دهد. نرم‌افزاری پیشنهادی ما به شما EXIFTool است که هم برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز (Windows) و هم برای کاربران مک (Mac) موجود است.

در جدول زیر نام رشته ای را که برندهای مختلف برای تعداد دفعات کارکرد شاتر در فایل EXIF انتخاب کرده اند مشاهده می کنید :

برندنام عملکرد شاتر
کانن “Shutter Count” یا “Image Count”
نیکون“Shutter Count” یا “Image Number”
پنتاکس  “Shutter Count” یا “Image Number”
سونی  “Shutter Count” یا “Image Count”

به‌محض اینکه نرم‌افزارتان نصب شد می‌توانید وارد قسمت command prompt در سیستم‌عامل ویندوز و یا shell terminal در سیستم‌عامل مک شوید. سپس کافی است مراحل زیر را انجام بدهید:

(exiftool source_jpeg_file.jpg | find “Shutter Count” (replace “source_jpeg_file.jpg” with the name of your actual JPEG file

به عنوان مثال اگر شماره آخرین فایل دوربین شما DSC_1000.jpg باشد و می خواهید رشته “Shutter Count” را جستجو کنید، بایستی دستور زیر را وارد کنید :

exiftool DSC_1000.jpg | /find /I "Shutter Count"

عددی که درنتیجه این اقدام به دست می‌آید عمر مفید شاتر دوربین تان است.

محاسبه تعداد کارکرد شاتر دوربین‌های کانن

درحالی‌که دوربین‌های نیکون و پنتاکس با ذخیره کردن اطلاعات عمر مفید شاتر در عکس‌ها کار را برای کاربران راحت‌تر کرده‌اند، دوربین کانن برعکس، قضیه را کمی سخت‌تر کرده است. مگر اینکه شما از چند مدل معدود مانند 1Dx استفاده کنید، اما به‌غیراز این مدل‌ها روش‌های فوق‌الذکر و منابع آنلاین به شما هیچ کمکی نخواهند کرد. اما بااین‌حال بازهم چند روش متعدد وجود دارد که از طریق آن‌ها قادر خواهید بود تعداد کارکرد شاتر دوربین خود را محاسبه کنید.

اولین روش این است که یک نرم‌افزار رایگان که اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد را دانلود کنید. شرکتی که نام آن آستروجارگون (AstroJargon) است 2 نرم‌افزار مجزا را برای این کار طراحی کرده است.

کاربران سیستم‌عامل ویندوز می‌توانند از نرم‌افزار EOSinfo استفاده بکنند و کاربران سیستم‌عامل مک نیز می‌توانند از نرم‌افزار 40D Shutter Count استفاده کنند. برای استفاده از هرکدام از این نرم‌افزارها کافی است دوربین را توسط کابل مخصوص خودش به رایانه‌ وصل کنید و نرم‌افزار را اجرا کنید. یک نرم‌افزار دیگری نیز برای این کار وجود دارد که EOS Inspector نام دارد و فقط مخصوص سیستم‌عامل مک است.

روش دیگر نیز این است که به یکی از فروشگاه‌های تعمیر و خدمات سر بزنید و از آن‌ها بخواهید تا تعداد دفعات کارکرد شاتر دوربین تان را به شما بگویند. مطمئناً نرم‌افزار آن‌ها به‌راحتی اطلاعات موردنیاز را در اختیارتان قرار خواهد داد.

روش سوم نیز نصب یک برنامه به نام (Magic Lantern) است که به‌طور مستقیم روی دوربین نصب می‌شود. این برنامه طبق توضیحی که در وب‌سایت خود داده است به شکل یک پلاگین روی کارت حافظه sd و یا CF شما نصب ‌شده و یک سری ویژگی‌های جدیدی را به همراه دارد که قابل ‌استفاده در دوربین‌های کانن EOS است. اینها امکاناتی هستند که معمولا کارخانه سازنده این ویژگی‌ها را در این دوربین‌ها قرار نداده است.

برای مثال یکی از این ویژگی‌ها دسترسی به عمر مفید شاتر و تعداد عکس‌های گرفته‌ شده تاکنون است. اما این را هم در نظر داشته باشید که نصب چنین برنامه‌هایی روی دوربین تان ممکن است خطرات خاص خودشان را نیز داشته باشند و احتمالا دوربین شما را از گارانتی خارج می کند.

تعداد شات دوربین

محاسبه تعداد کارکرد شاتر دوربین‌های پاناسونیک (Panasonic) و الیمپوس (Olympus)

برخلاف برندهای قبلی، دوربین‌های DSLR الیمپوس و پاناسونیک، نسخه‌های جدید طوری طراحی شده‌اند که تعداد عکس‌های گرفته‌شده و استفاده پرده شاتر دوربین را نشان می‌دهند. برای دسترسی به این منوی مخفی، شما باید یک سری از دکمه‌های دوربین را فشار بدهید (مانند یک سری کدهای مخفی بازی‌های رایانه‌ای که با وارد کردن شان برخی امکانات  باز می‌شود). اما ممکن است این کدها نسبت به هر مدل دوربینی متفاوت باشند، بنابراین مطمئن شوید که اطلاعات مخصوص دوربین خودتان را وارد کرده‌اید.

در اغلب مدل‌های دوربین الیمپوس تنظیمات مخصوص به ترتیب زیر است:

  • دوربینتان را روشن کنید
  • درب کارت حافظه‌تان را بازکنید.
  • دکمه PLAY + OK را هم‌زمان باهم فشار دهید.
  • دکمه چندجهته دوربین را دقیقاً در این جهات فشار بدهید: بالا، پایین، چپ و سپس راست.
  • دکمه شاتر را به‌طور کامل فشار دهید.
  • دکمه چندجهته را به سمت بالا فشار دهید.
  • تنظیمات دوربین پاناسونیک نیز به شرح زیر است:
  • کارت حافظه را در قسمت مخصوص خودش قرار بدهید.
  • دکمه روشن یا همان ON دوربین را فشار داده و یک عکس بگیرید.
  • دکمه OFF را فشار داده و دوربین را خاموش‌کنید.
  • حالت دستی را انتخاب کنید.

به‌طور هم‌زمان این دکمه‌ها را باهم فشار داده و نگهدارید: Q.MENU/Fn2, DISP/Fn1 و سپس دکمه چرخشی را به سمت راست بچرخانید و هم‌زمان با آن دوربین را روشن کنید.حالا دکمه‌های Q.MENU/Fn2 را باهم فشار داده و نگهدارید و سپس دکمه MENU/SET را زده و دکمه چرخشی را به سمت چپ بچرخانید.

مرحله قبلی را تکرار کنید، سپس دکمه Q.MENU/Fn2 را فشار دهید، هم‌زمان دکمه‌های MENU/SET و سمت چپ را فشار دهید. سپس یک صفحه ‌ای ظاهر خواهد شد که دو طرف آن (سمت راست و چپ) نوشته دارد.دکمه DISP/Fn1 را فشار دهید تا یکی از دو گزینه‌ها در منو انتخاب شود.

عددی که در مقابل نوشته PWRCNT نمایش داده‌شده تعداد دفعاتی است که دوربین روشن ‌شده است، عدد مقابل SHTCNT تعداد باز و بسته شدن شاتر دوربین تان است و عدد مقابل STBCNT هم تعداد دفعاتی است که فلاش دوربین تان روشن شده است.دوربین را خاموش‌ کنید تا به حالت قبلی و عادی خودش بازگردد.

محاسبه تعداد کارکرد شاتر دوربین‌های سونی

می‌توان گفت که در میان برندهای مختلف دوربین‌های عکاسی، سونی جزءِ دوربین‌هایی است که شرکت سازنده آن دسترسی راحت به اطلاعاتی در مورد تعداد کارکرد شاتر دوربین را در اختیار کاربرانش قرار نداده است. برای دسترسی به اطلاعات موردنیازتان می‌توانید وارد وب‌سایت مجانی و بسیار کارآمد Sony Alpha Shutter Count شده و تعداد کارکرد شاتر دوربین تان را محاسبه کنید.

البته لازم به ذکر است که بسته به مدل دوربین ممکن است روش EXIF که در مورد دوربین‌های نیکون و پنتاکس در بالا توضیح دادیم نیز به دردتان بخورد و از طریق همین روش هم بتوانید به اطلاعات دلخواه دسترسی داشته باشید.

برای محاسبه تعداد کارکرد شاتر برندهای دیگر نظیر دوربین‌های سری DSLR برند لایکا (Leica) بهترین روش محاسبه همان شیوه EXIF است.

اگرچه بسته به انواع مختلف مدل‌هایی که از دوربین های مختلف در بازار است، ممکن است برخی از این ترفند‌ها عمل نکنند یا نحوه عملکرد انها دقیقا به همین شکل نباشد. متاسفانه هیچ روش استانداردی برای این کار وجود ندارد. بنابراین خیلی خوب است اگر ترفندهای خودتان را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

اگر روش‌های دیگر و یا اپلیکیشن‌های خوبی برای این کار و به‌خصوص برای برندهایی که ذکر شد سراغ دارید حتماً آن‌ها را با ما نیز به اشتراک بگذارید. ما بسیار مشتاق هستیم تا آن‌ها را در کامنت‌هایتان بخوانیم. پس بیایید در اینجا یک منبع عالی برای همه خوانندگان و کاربران نورنگار ایجاد کنیم.

39 دیدگاه

  • علی گفت:

    سلام دوربین من کانن ۷۵۰d هست. توی سایت ها رفتم و نرم افزار هم دان کردم اما تعداد شات رو نشون نمیده چرا؟

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلایل احتمالی عدم نمایش تعداد شات در نرم افزار برای دوربین کانن ۷۵۰d:
      ۱. نرم افزار ناسازگار:
      ممکن است نرم افزاری که دانلود کردید با مدل دوربین شما سازگار نباشد.
      برخی نرم افزارها فقط برای مدل های خاص کانن کار می کنند.
      ۲. نسخه قدیمی نرم افزار:
      ممکن است از نسخه قدیمی نرم افزار استفاده کنید که از مدل دوربین شما پشتیبانی نمی کند.
      به روز رسانی نرم افزار به جدیدترین نسخه ممکن است مشکل را حل کند.
      ۳. مشکل در اتصال:
      مطمئن شوید که دوربین به درستی به کامپیوتر متصل شده است.
      از کابل USB سالم و بدون نقص استفاده کنید.
      ۴. محافظت از اطلاعات:
      برخی دوربین ها به دلیل مسائل امنیتی، اطلاعات شاتر را به صورت عمومی نمایش نمی دهند.
      راه حل های جایگزین:
      استفاده از وب سایت های آنلاین:
      برخی وب سایت ها مانند [نشانی وب نامعتبر برداشته شد] می توانند تعداد شات را با آپلود عکس شما تخمین بزنند.
      مراجعه به نمایندگی:
      نمایندگی های مجاز کانن می توانند با استفاده از ابزارهای تخصصی، تعداد شات دوربین شما را به طور دقیق مشخص کنند.
      تعداد شات دوربین معیاری برای تعیین عمر مفید آن نیست.
      عوامل دیگری مانند نوع عکاسی و شرایط نگهداری نیز بر عمر دوربین تاثیر می گذارند.

  • علی گفت:

    مدت زمان فیلم هایی که رکورد کردیم را چطور میشه متوجه شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *