دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آینده دوربین‌ها چه شکلی خواهد بود؟

اخبار عکاسی
آینده دوربین‌ها چه شکلی خواهد بود؟

با توجه به روند بهبود تصاویر گرفته شده با دوربین می‌توان پیش‌بینی کرد که کمپانی‌های بزرگ دانش و تخصص خود را در چه مواردی متمرکز کرده‌اند. با ما همراه باشید تا آینده دوربین‌ها را حدث بزنیم.

 

-رزولوشن

رزولوشن موضوع جالبی است، اولین نکته‌ای که افراد مبتدی به آن توجه می‌کنند و برای افراد حرفه‌ای هم حائز اهمیت است. با این وجود اهمیت رزولوشن در هنگام انتخاب دوربین بسیار زیاد به مورد استفاده بستگى دارد. شاید رزولوشن بالا برای افراد حرفه‌ای کارایی داشته باشد، اما اکثر مصرف کنندگان آماتور به آن نیازی ندارند. با این وجود چه کسی است که از شنیدن خبر توليد دوربينى با رزولوشن بالاتر از هر آنچه تا امروز وجود داشته شگفت زده نشود.

 

 

رزولوشن همواره نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی در دوربین های دیجیتال بوده است. البته این بهبود رزولوشن تا امروز به قیمت افزایش نویز تصویر در ایزوهای بالاتر تمام شده‌است. باید ببینیم تکنولوژی راه حلی برای این مشکل پیدا خواهد کرد؟

 

-عمر باتری

چه کسی دوست دارد که در هنگام عکاسی باتری تمام کند؟ گریپ ها تا حدودی به کمک عکاسان آمده‌اند. چالش اصلی در مورد دوربینهای بدون آینه است که طرفداران آن نمی‌خواهند مزیت جمع و جور بودن آن را از دست بدهند. در واقع بیشتر DSLR ها عمر باتری خوبی دارند، اما دوربین‌های بدون آینه همواره در حال تلاش هستند تا بتوانند به پای آنها برسند.

 

اما به دلیل افزایش مصرف انرژی آنها، به خاطر منظره یاب های الکترونیکی از دوربینهای DSLR عمر باتری کمتری دارند در کنار این اندازه کوچکتر باعث می‌شود از باتری‌های کوچک‌تری در آن‌ها استفاده بشود.

 

آینده دوربین‌ها

 

با توجه به سرعت بالا در پیشرفت تکنولوژی باتری‌ها در سال‌های اخیر، ما حدث می‌زنیم که خیلی زود شاهد دوربین‌های بدون آینه با تعداد عکس یکسان با دوربین dslr خواهیم بود.

 

-عملکرد در نور کم

یکی دیگر از زمینه‌های کلیدی برای پیشرفت، عملکرد نور کم است،  که برای عکاسان بسیار مهم است. این مورد پیشرفت‌های زیادی کرده‌است. اما این تغییرات بیشتر متوجه دوربینهای با حسگرهای فول فریم بوده‌است. سنسورهای APS-C هم تا حدودی بهبود یافته‌اند، اما هنوز هم نمی‌توانند با فول فریم‌ها رقابت کنند.

 

آینده دوربین‌ها

 

مشکل، تراکم پیکسل است. به منظور همگام بودن با تقاضا مشتریان در مورد رزولوشن‌های بالاتر، پیکسل‌ها باید به هم نزدیک و نزدیک تر شوند. این برای تولیدکنندگان حسگر چالش برانگیز است. البته یک حد وسط قابل قبول بین کاهش نویز و رزولوشن پیدا کرده‌اند. اما دور از ذهن نیست که به زودی کاهش نویز برای عکاسی در نور کم هم با بهبود نرم افزاری بهینه شود.

 

-محدوده دینامیکی

محدوده دینامیکی یکی از بزرگترین ویژگی‌هایی است که می تواند بهبود پیدا کند. دوربین های جدید می‌توانند بین ۱۴-۱۱ استاپ از محدوده دینامیکی را بازتولید کنند. این بسیار شگفت انگیز است، اما هنوز راه درازی برای بهتر شدن در پیش است.

 

محدوده دینامیکی یک تکنولوژی است که  با هر نسل دوربین بهبود می‌یابد. این نشان می‌دهد که سازندگان دوربین نیز نیاز عکاسان را در این مورد درک کرده‌اند، پیشرفت‌هایی که حاصل شده شامل بهبودهای نرم افزاری و همچنین سخت افزاری است تا به ما کمک کنند به حداکثر محدوده دینامیکی دست یابیم.

 

می تواند اینطور پیش بینی کرد که پردازنده‌های بهتر و نرم افزارهای پیشرفته راه حل بهبود محدوده دینامیکی در آینده باشند.

 

-قابلیت های فوکوس خودکار

زمینه‌ای که در آن فوکوس خودکار بهتر می‌تواند نتیجه بگیرد، احتمالا هوش مصنوعی است. سیستم‌های فوکوس امروزی فوق العاده سریع هستند، با این وجود گاهی اوقات برای سوژه‌های در حال حرکت عملکرد قابل قبولی ارائه نمی‌دهند. هوش مصنوعی می‌تواند شیوه‌ی حرکت سیستم‌های فوکوس، به خصوص حرکات نامنظم سوژه‌ها را بهبود ببخشد.

 

آینده دوربین‌ها

 

-سرعت نوشتن

سرعت نوشتن در مقایسه با چند سال پیش خیلی بیشتر شده‌است. این اتفاق در پی این رخ داده‌است که احساس نیاز به آن نیز بیشتر شده‌است. علت آن هم این است که اکثر ما ترجیح می‌دهیم با فرمت RAW عکس بگیریم. با افزایش رزولوشن، اندازه فایل های RAW بسیار زیاد .  این امر به خصوص زمانی که در مُدهای پیوسته سریع عکس می گیریم، هم صدق می‌کند.

 

دوربین ما ممکن است ده‌ها عکس JPEG پشت سر هم را با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه بگیرد، اما اگر با فرمت RAW عکاسی کنید از سرعت آن کم می‌شود.

 

آینده دوربین‌ها

 

بهبود سرعت نوشتن فقط به تولیدکنندگان دوربین بستگی ندارد، که راه‌های سریع تری برای نوشتن فایل‌ها پیدا کنند، در کنار آن شرکت‌های کارت حافظه ه باید قابلیت‌های حافظه کارت خود را بهبود بخشند.

 

بیشتر بخوانید: چطور از کارت‌ حافظه مراقبت کنیم؟

-لرزشگیر تصویر

افزوده شدن لرزشگیر تصویر داخل بدنه به دوربین‌ها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان دوربین این مورد را به عنوان یک نکته بسیار مهم در نظر بگیرند. بعضی از دوربین‌ها در حال حاضر سیستم‌های تثبیت کننده دوگانه دارند، داخل بدنه و روی لنز که با هم به صورت هماهنگ کار می‌کنند. اما این نقطه‌ی پایانی برای سیستم لرزشگیر در آینده دوربین‌ها نیست.

 

تکنولوژی در تجهیزات عکاسی به سرعت در حال افزایش است، با این حال موارد بالا احتمالا مهم ترین مواردی هستند که برای بهبود در چند سال آینده مد نظر تولیدکنندگان و عکاسان خواهد بود. شما بیشتر دوست دارید چه پیشرفت‌هایی را در آینده دوربین‌ها ببینید؟

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *