دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

فینالیست‌های مسابقه عکاسی سونی 2024 اعلام شدند؛ رقابت حرفه‌ای بر سر جوایز سونی

اخبار عکاسی
فینالیست‌های مسابقه عکاسی سونی 2024 اعلام شدند؛ رقابت حرفه‌ای بر سر جوایز سونی

سازمان جهانی عکاسی فینالیست‌های حرفه‌ای و عکاسان منتخب برای جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 را اعلام کرده است. امسال بیش از 395000 عکس از بیش از 220 کشور و منطقه با ژانرهای متفاوت و نگاه‌های حرفه‌ای ارسال شد که رکورد جدیدی برای این رقابت 17 ساله است.

سازمان دهندگان، تصاویر را به سه مرحله و مجموعه‌ای از تصاویر کوتاه در 10 دسته کاهش داده‌اند: معماری و طراحی، خلاقیت، پروژه‌های مستند، محیط زیست، چشم انداز، نمونه کارها، پرتره، ورزش، اشیا بی‌جان و حیات وحش و طبیعت از جمله این دسته‌بندی‌ها هستند.

جوایز جهانی عکاسی سونی دارای چندین بخش برای جوایز است. لیست کوتاه دانشجویان و جوانان امسال در ماه ژانویه اعلام شد. رقابتی آزاد، که تصاویر تک را به رسمیت می شناسد (بخش حرفه‌ای این مسابقه برای آن دسته از تصاویری است که به صورت مجموعه‌ای است).

جالب است بدانید که جوایزاهدا شده درسال گذشته با برخی از اختلافات برخورد کرد، زمانی که مقام اول در ژانر خلاقیت به یک تصویرتولید شده توسط هوش مصنوعی اهدا شد. خالق آن که یک هنرمند المانی به نام بوریس الداگسن بود، این واقعیت را هنگامی که جایزه خود را رد کرد، افشا کرد.

هنگامی که تمام فینالیست‌های بخش‌ها اعلام شدند، برندگان نهایی برای هر دسته در تاریخ 19 اوریل 2024 انتخاب خواهند شد. برنده نهایی عکاس سال 2024 نیز از فینالیست‌های حرفه‌ای انتخاب خواهد شد و 25،000 دلار، تجهیزات سونی و نمایش انفرادی کار خود را به عنوان بخشی از نمایشگاه جوایز سال آینده دریافت خواهد کرد.

ما اثار فینالیست‌ها را در هر دسته جمع اوری کردیم.بریم سری به این آثار زیبا از سراسر جهان بزنیم.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

Siobhán Doran، ایرلند، معماری و طراحی، فینالیست

  1. گاستون خانه اجدادی، فیلیپین. از مجموعه ” Sala Mayor (اتاق نشیمن).”

توضیحات هنرمند: این مجموعه عکس بخشی از یک پروژه کتاب با عنوان “پرتره صمیمی از خانه‌های اجدادی فیلیپین” است. من به این عمارت‌های تاریخی دسترسی داشتم و آنها را به تصویر کشید‌ام.  معمولاً عکاسی از این خانه‌ها در برابر “پس‌زمینه” انجام می‌شود، در حالی که همکارمن با مالک یا سرپرست مکان مصاحبه می‌کرد من به کاوش پرداختم. در این عکس خاص، من بر روی اتاق نشیمن اصلی تمرکز کردم. این فضا نه تنها شخصیت معماری خانه را به نمایش می‌گذارد، بلکه نمادی از شیوه زندگی ساکنان آن نیز به شمار می‌رود. علاوه براین، به بیننده این امکان را می‌دهد تا برداشت خود را از این اقامتگاه منحصر به فرد داشته باشد.

یاسر محمد خانی، جمهوری اسلامی ایران، معماری و طراحی، فینالیست

  • بدون عنوان. از مجموعه “شهر پردیس تهران”.

توضیحات هنرمند: در سال های اخیر، به دلیل رشد جمعیت و کمبود مسکن کافی، شهرهای نزدیک تهران شلوغ شده‌اند و مردم باید به اینجا نقل‌مکان کنند.

کارول پالکا، لهستان، معماری و طراحی، فینالیست

  • جزیره اسپا از اهمیت ملی در اسلواکی. از مجموعه “جزیره اسپا”

توضیحات هنرمند: اگرچه دراین جزیره کوچک است، کشوراسلواکی غنی از چشمه‌های اب معدنی طبیعی است. فرهنگ مردم اسپا برای صدها سال بخشی از سبک زندگی کشور اسلواکی بوده است و برای برخی به بخشی از یک مراسم عام تبدیل شده است. در سال ۱۹۴۷ یک کنگره ویژه بالنولوژیک تصمیم گرفت حدود ۵۰ محل ابگرم اسلواکی را به سه دسته اهمیت تقسیم کند: اهمیت بین المللی، اهمیت ملی و اهمیت محلی. این پروژه به بررسی راه‌هایی می‌پردازد که معماری چشمه‌های معدنی به بخشی از آیین و جامعه بدل شوند.

Tine Poppe، نروژ، خلاقیت، فینالیست

  • ژربرا جیمزونی از مجموعه “نیلوفرهای طلایی: پرتره‌هایی از گل‌های بریده شده”

توضیحات هنرمند: این گل‌ها متولد و پرورش یافته در گلخانه های صنعتی هستند، گل‌های بریده شده هیچ تماسی با طبیعت ندارند و CO2 بالایی را تولید می کنند. عرضه گل‌های بریده شده در جهان غرب از گلخانه‌های محلی گرفته شده است، اما بیشتر گل‌هایی که امروزه در فروشگاه‌ها خریداری می‌کنیم توسط هواپیماها یا کامیون‌ها از گلخانه‌های دیجیتالی در سراسر جهان حمل و جابه‌جا می شوند. کلمبیا، اکوادور و افریقای شرقی استوایی در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان گل‌های بریده شده در این سیاره هستند. گلخانه‌ها به استفاده از اب بالا و رواناب شیمیایی کمک می کنند، در حالی که گل‌ها می توانند کربن قابل توجهی را از طریق حمل و نقل طولانی مدت تولید کنند – ساقه‌ها ممکن است تا 9،600 کیلومتر (6000 مایل) در هواپیماهای یخچال دار حمل شوند. این گل های بریده شده از یک گل فروشی محلی خریداری شده و در مقابل چاپ مناظر در استودیوی من عکس گرفته شده است.

 

Davide Monteleone، ایتالیا، پروژه های مستند، فینالیست

  • شابرا کلوازی ، جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از بزرگترین معادن مس و کبالت در منطقه است. حدود ۲۰،۰۰۰ نفر در این منطقه کار می‌کنند، در شیفت‌های طولانی و در یک زمان. از مجموعه “مواد معدنی بحرانی – جغرافیای انرژی”.

توضیحات هنرمند: مواد معدنی بحرانی – جغرافیای انرژی با هدف بررسی برای مواد معدنی لازم برای دستیابی به اهداف انرژی تجدید پذیر است. در جمهوری دموکراتیک کنگو من وضعیت و تاثیر استخراج کبالت را مستند کردم که برای انتقال انرژی سبز ضروری است. شرایط زیست محیطی و انسانی معدن کبالت به طور گسترده‌ای گزارش شده است و روایت اصلی صادقانه شرایط کاری ویرانگر و شرایط بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی مشکل ساز را که مردان، زنان و کودکان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض آن قرار می‌گیرند، توصیف می‌کند. این مجموعه تاکید می‌کند که اینده مواد معدنی حیاتی نه تنها در اعماق زمین، بلکه در تعهد جمعی ما برای ایجاد یک جهان پایدار و عادلانه ضروری است. با بافتن این موضوعات به یک روایت قانع کننده، این پروژه مخاطبان را در یک مکالمه گسترده‌تر در مورد انتخاب‌هایی که امروز انجام می‌دهیم و پیامدهای عمیقی که در پایداری سیاره ما بجا می‌گذارد درگیر می‌کند.

 

Jean-Marc Caimi و Valentina Piccinni، ایتالیا، محیط زیست، فینالیست

  • تغییرات اب و هوایی باعث می‌شود کشاورزان سیسیلی زمین‌های خود را برای میزبانی سیستم‌های فتوولتائیک و کشاورزی مدرن رها کنند و این به طور بالقوه حاکمیت غذایی را تهدید می‌کند. النا Giorgianni، naturopath  یک کشاورز، مقاومت در برابر روند با رشد میوه‌های گرمسیری ارگانیک در تپه‌های اطراف مسینا را نشان می‌دهد. با استفاده از شرایط اب و هوایی جدید و تقاضا برای میوه‌های گرمسیری ایتالیایی با کیفیت بالا، او پیشگام رویکردی است که پایداری محیط زیست را با ترجیحات مصرف کننده متعادل می کند. از مجموعه”Tropicalia”.

توضیحات هنرمند: سیسیل زمانی تولید کننده اصلی گندم در اروپا بود، اما اکنون با چالش‌های مرزی اب وهوایی مواجه است و با مسائلی مانند افزایش دما، بیابان زایی، الگوهای بارندگی غیرقابل پیش‌بینی و سیل‌های ناگهانی مواجه است. سیسیل به عنوان پیشگام در پاسخ اروپا به سمت گرمسیری شدن، نمونه‌ای از سناریویی است که در انتظار کل قاره است. این مجموعه شامل مجموعه‌ای از داستان‌های انسانی، علمی و کشاورزی است که واقعیت‌های در حال ظهور را در میان تغییرات اب و هوایی در حال انجام بررسی می‌کند. این تلاش‌های دانشگاه‌های محلی را برای نواوری‌های کشاورزی، آزمایش محصولات ارگانیک مقاوم در برابر اب وهوا و معرفی کودهای جدید متناسب با زمین‌های بیابانی برجسته می‌کند. این داستان همچنین به دنبال صنعت میوه‌های گرمسیری حساس به اب وهوا در سیسیل است، جایی که کشاورزان محصولات خود را به مزارع گسترده انبه، اووکادو و پاپایا تبدیل می‌کنند تا چالش اب و هوایی را به یک فرصت جدید تبدیل کنند.

Mahé Elipe، فرانسه، محیط زیست، فینالیست

  • برای 12 سال، انجمن بومی به رهبری Leocadia Utiz در حال سازماندهی یک نمایشگاه دانه ذرت بومی است. از کشاورزان جوامع شرکت کننده دعوت می‌شود تا دانه‌های بومی و دانش بومی فراموش شده را مبادله کنند. با توجه به اعتقاد مایان، او همراه با خانواده اش، حفاظت از جنگل را با کشت میلپا تضمین می‌کند. از مجموعه “Echoes of the Hive”.

توضیحات هنرمند: زنبورملیپونا یک گونه نادراست که نیش ندارد. عسل این زنبورتوسط مردم مایا مقدس دیده می‌شود و گفته می‌شود عسل آن دارای خواص معجزه‌آسا است. همچنین مظهر مقاومت جوامع بومی در منطقه Los Chenes، واقع در جنوب شرقی مکزیک، در برابر ویرانی‌های صنعت کشاورزی است. در مارس 2023 و اخیرا در پایان ژانویه 2024، سرنوشت غم انگیزی برای بیش از صد زنبورداررخ داد: زنبورهای ملیپونا توسط فیپرونیل مسموم شدند، حشره‌کشی که در اکثر کشورها ممنوع است، اما هنوز در مکزیک مجاز است. این تراژدی زخم‌های عمیقی بر مایاها گذاشت که بقای آنها با شهد طلایی ملیپونا در هم تنیده شده است. مانند یک جزر و مد بی امان، کشاورزی فشرده شبه جزیره یوکاتان را بلعیده است، جنگل‌های هزار ساله را به عقب برمی‌گرداند و شیوه‌های باستانی را تهدید می‌کند. این تصاویر منعکس کننده عزم تزلزل ناپذیر مایاها از طریق مقاومت فردی و جمعی برای پشت سر گذاشتن میراثی بی نظیر برای نسل‌های اینده است.

Maurizio دی پیترو، ایتالیا، محیط زیست، فینالیست

  • پروفسور لورا گاسکو اثرات ارد نوعی ماده غذایی را در رژیم غذایی ماهی قزل‌الای رنگین کمانی ارزیابی می‌کند. کمیسیون اروپا از 1 ژوئیه 2017 اجازه داده است که وعده‌های غذایی حشرات در خوراک آبزی پروری استفاده شود و این منبع پروتئین را با مرغ و خوک برابر کرده است. از مجموعه “گرسنگی صفر”.

توضیحات هنرمند: هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ایجاد جهانی عاری از گرسنگی تا سال 2030 و تمرکز بر یافتن راه حل‌های پایدار برای جلوگیری از گرسنگی جهانی است. در حال حاضر، منابع طبیعی لازم برای بقای انسان به دلیل تغییرات اب وهوایی در حال کاهش است. اب و هوای شدید، مانند خشکسالی و سیل، شایع تر شده و بر برداشت محصول تاثیر می‌گذارد و منجربه غذای کمتربرای مصرف انسان می‌شود. با این حال، پرورش و خوردن حشرات یک عمل پایداراست که می تواند به ما در رسیدن به هدفی والاتر کمک کند. حشرات غنی از پروتئین و بسیار پایدار هستند، با حداقل اثرات زیست محیطی از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف اب و خاک. در نتیجه، محققان در حال مطالعه پایدارترین و مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای ترویج استفاده از حشرات به عنوان یک منبع غذایی برای مردم وحیوانات هستند.

جیم فنویک، انگلستان، چشم‌انداز، فینالیست

  • درختان ایستاده در پس زمینه اسمان شب در پالرمو، روشن شده توسط درخشش قرمز از آتش‌سوزی. آتش‌سوزی‌های پالرمو از مجموعه ” Wildfires of Palermo “

توضیحات هنرمند: درسپتامبر 2023 من به پالرمو رسیدم، درمیان یک مشکل زیست محیطی جذاب که در سراسر سیسیل اشکار شده بود. بوم اسمان شب به یک تابلو فریبنده تبدیل شده بود، زیرا شعله‌های آتش سوزی‌های مداوم یک نمایش سورئال و دلربا را نقاشی می‌کردند. درخشش آتش و نور در کنارهم یک تابلو از زیبایی و ویرانی بود.

ادو هارتمن، هلند، چشم‌انداز، فینالیست

  1. یک تصویر مادون قرمز از بقایای یک برج دیدبانی درOpytnoe Pole. این اولین زمین آزمایش در منطقه آزمایشی Semipalatinsk است که یک تاسیسات در مقیاس بزرگ بود که بین سال‌های 1949 و 1962 برای آزمایش‌های هسته‌ای مورداستفاده قرار گرفت. از مجموعه “منطقه قربانی شده”.

این مجموعه به بررسی یک منطقه دورافتاده از قزاقستان به نام “Polygon” می‌پردازد که زمانی خانه تاسیسات اصلی آزمایش هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی بود. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۹ بیش از۴۵۰ آزمایش هسته‌ای بدون توجه به تاثیر انها بر مردم محلی و محیط زیست در اینجا انجام شد. تاثیر قرار گرفتن کامل در معرض تشعشعات برای سالها توسط مقامات شوروی پنهان بود و تنها پس از بسته شدن منطقه آزمایش در اوایل دهه 1990 مشخص شد. این مکان هنوز به شدت آلوده است و تنها در لباس‌های محافظ در برار تشعشعات قابل دسترس است. تصاویراین مجموعه با استفاده از یک دوربین مادون قرمز ساخته شده است که به تهدیدی اشاره دارد که به همان اندازه برای چشم انسان نامرئی است: تابش ناشی از انفجارهای هسته‌ای. گیاهانی که این تابش را جذب کرده‌اند رنگ بنفش مایل به قرمز عجیب و غریب را به دست می‌اورند، به همین دلیل است که انها – نامرئی به چشم غیر مسلح – نشان داده می شود.

فن لی، چین، چشم انداز، فینالیست

  1. یک چشم اندازغیرمعمول چینی. تاثیر گرفته از موسیقی فیلم An Atypical Chinese Landscape

توضیحات هنرمند: این صحنه‌ها واشیاء – نتیجه فرایندهای تولید و کار انسانی در خدمت بقا و زندگی انسان – اکنون بر روی زمین باقی مانده و به یک چشم انداز تبدیل شده‌اند. همچنین برخی از این مناظر به زباله‌های ساختمانی تبدیل شده‌اند که محیط زندگی را از بین می‌برند و به زخم‌های دائمی برای انسان و محیط زیست تبدیل می‌شوند.

علی هازا، مصر، نمونه کارها، فینالیست

  1. درست زمانی که ترافیک درخیابانی درقاهره قدیم شروع شد، انعکاس یک فرد بر روی پنجره ماشین ظاهر شد. من فقط یک شانس برای گرفتن این عکس داشتم قبل ازاینکه ماشین‌ها دوباره شروع به حرکت کنند. از مجموعه “تلاش برای انسجام”

توضیحات هنرمند: به عنوان یک عکاس آزاد، سعی می‌کنم برای ماموریت بعدی‌ام آماده باشم، چشمانم را باز نگه دارم و واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایم را سریع انجام دهم. هیچ چیز برای این کار بهتر از تمرین عکاسی خیابانی نیست. روال من این است که در خیابان‌های قاهره قدم بزنم، زندگی را در اطرافم مستند کنم، بدون هیچ هدف خاصی. هدف من ایجاد یک بدنه منسجم از اکتشافات من در خیابان‌ها است و من به ویژه به تعامل رنگ‌ها، اشکال و بازتاب‌ها کشیده شده‌ام. شیفتگی من به مردم و خیابان‌ها هنر من را تقویت می کند.

انجلیکا کولین، استونی، نمونه کارها، فینالیست

  1. این پرتره در کیپ تاون افریقای جنوبی گرفته شده‌است. از مجموعه “پدر و مادر”.

توضیحات هنرمند: هسته وجود فرد ریشه در خانواده دارد. هر فردی ذاتا پدر و مادر دارد. در جامعه معاصر ما، مفهوم خانواده تکامل یافته است و اکنون ادغام شده وهردو شکل سنتی وجدید را در برمی‌گیرد. من معتقدم که خانواده دیگر محدود به یک گروه مانند یک رابطه خونی نیست؛ من معتقدم که خانواده به طور فزاینده‌ای تبدیل به یک احساس می‌شود و نه یک تجلی خاص از فرم. هنرعکاسی من اشکال بی شماری را که یک خانواده مدرن می تواند به دست اورد، بررسی می‌کند و آنها را تحت احساسات مشترک و جهانی دنبال می کند: احساس تعلق، عشق و صمیمیت عاطفی.

خورخه مونیکا، ارژانتین، نمونه کارها، فینالیست

  1. پرتره‌ای از یک پیرمرد قزاق در لباس سنتی. به دلیل مد و فشن جهانی ، جوانان قزاقستان دیگر این لباس‌ها را نمی‌پوشند. از مجموعه “پرتره ها و مناظر”.

توضیحات هنرمند: این تصاویر بخشی از پروژه‌های مختلف شخصی هستند که برخی ازآنها از موضوع اصلی جدا می‌شوند و به عنوان آثاری مستقل عمل می‌کنند. تمرکز من بر صداقت و اصالت است و از بیننده دعوت می‌کند تا به داستان‌های صمیمی شخصیت‌های اصلی بپردازند. علاوه براین، برخی از پروژه‌های من در خارج از منزل انجام می‌شود و زمینه‌های جامعه شناختی را فراهم می‌کند که روایت بصری را غنی می‌کند. هدف من ایجاد پروژه‌هایی است که زندگی افراد گروه‌های اقلیت را واضح‌تر می‌کند، چه قومی، مذهبی یا جنسیتی. از طریق تصاویر من، هدف من افزایش اگاهی و ترویج همزیستی درست، ارائه یک دیدگاه بازتابنده در تنوع انسانی است. در این مجموعه اثار متعلق به یک پروژه در حال انجام است که به بررسی “چشم انداز متوسط” می‌پردازد. محیط‌های واقع بین شهری و طبیعی، معمولا در حومه شهرها واقع شده است. این نوارهای قلمرویی معمولا مبهم یا تعریف نشده به نظر می‌رسند.

درو گاردنر، انگلستان، پرتره، فینالیست

  1. بازسازی یک عکس اصلی از هریت تابمن با خواهرزاده بزرگش، دین استنفورد والز. لباس او به طور خاص برای عکسبرداری بازسازی شد. از مجموعه Descendants of Black American Civil War Combatants

توضیحات هنرمند: این مجموعه عکس‌هایی از مبارزان سیاه پوست جنگ داخلی امریکا را با فرزندان خود بازسازی می‌کند. ساخت این پروژه سه سال طول کشید، پس ازجستجوهای جامع ارشیو برای عکس‌های سربازان سیاه پوست جنگ داخلی امریکا، جایی که هویت فرد در عکس می تواند تایید شود. با همکاری شجره شناسان پروژه میراث سیاه ایالات متحده، ما فرزندان مبارزان جنگ داخلی را ردیابی کردیم و انها را از سراسر ایالات متحده گرد هم اوردیم تا با استفاده از یک فرایند عکسبرداری در یک استودیوی معتبر در نور روزعکس بگیرند. پرستارها باید کاملا بی حرکت بمانند، پرستارها لباس‌های سفارشی می‌پوشیدند، لباس‌های دست‌ساز و مجموعه‌ها به طور خاص ساخته می‌شدند. حتی برخی از وسایل مورد استفاده، اقلام معتبر جنگ داخلی بودند.

والری پشتاروو، بلغارستان، پرتره، فینالیست

  1. بلاگووگراد، بلغارستان، 2023، از مجموعه “پدر و پسر”

توضیحات هنرمند: در دنیایی که در حال رشد است، گرفتن دست‌ها به یک دعای خاموش تبدیل می‌شود – راهی برای جمع شدن دوباره. پدران و پسران برای اولین بار در سال‌ها، گاهی اوقات دهه‌ها، دست یکدیگر را می‌گیرند. این یک لحظه قدرتمند است که اغلب با تردید یا حتی مقاومت پر می‌شود. این عمل صمیمی به هدف اصلی پروژه تبدیل شد، عکس‌ها فقط یک عهد و قرار برای عشق طولانی ناگفته بین پدران و پسران است. این پروژه با پوشش فرهنگ‌ها، رسیدن به گوشه‌های بلغارستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، صربستان و یونان، به چراغ بیان عاطفی و حفظ فرهنگی تبدیل شده است. این به عنوان یک مرحله جهانی عمل می‌کند و پدران و پسران را از سراسر جهان تشویق می‌کند تا به این عمل بپیوندند. با پشت سر گذاشتن روایت‌ها، این پرتره‌ها برای تفسیربازمی‌شوند و من از بینندگان دعوت می‌کنم که لایه‌های معنایی خود را اضافه کنند و همه ما را به این داستان در حال تحول بشریت کمک کنند.

انجلیکا جاکوب، المان، ورزش، فینالیست

  1. برنده جوزف Utzschneider، قهرمان سبک سنگین وزن مسابقات قهرمانی کشتی انگشت المان است. از مجموعه “کشتی انگشتی در بایرن”

توضیحات هنرمند: کشتی انگشتی یک ورزش صادقانه برای نیروگاه‌های واقعی است. قوانین ساده هستند و به سختی هر گونه حیله گری و درگیری وجود دارد، سرعت، انگشتان خوب و تمرکز همه چیزی است که موردنیازاست. همه‌چیزروشن وساده است: قوی ترین برنده می‌شود و بهترین‌ها همه را از میدان بیرون می‌کنند.

توماس Meurot، فرانسه، ورزش، فینالیست

  1. هنگامی که شما به دنبال گشت‌وگذار در ایسلند هستید، هرچیزی که بخواهید، بزرگ یا کوچک را تجربه می‌کنید. دراینجا، ساموئل ردون از یک موج سواری کوچک لذت می‌برد. از مجموعه “Kald Sòl (خورشید سرد)”

خورشید سرد مجموعه‌ای است که من در هنگام مستند سازی در یک سفر گشت‌وگذار درایسلند دراواسط زمستان انجام دادم، که منجر به اولین مستند من با همین نام شد. مستند سازی موج سواری سرد همیشه برای من جذاب بوده است، بنابراین وقتی فرصتی برای انجام این کارداشتم، بلافاصله ازاین فرصت استفاده کردم. عکس‌های سیاه وسفید سرما را نشان می‌دهد، حتی زمانی که خورشید بیرون است.

توماسو پاردینی، ایتالیا، ورزش، فینالیست

  1. اسماعیل پتانسیل خود را به موج سواران در صف نشان می دهد. از مجموعه Surf in Dakar

توضیحات هنرمند: صحنه موج سواری سنگال به سرعت در حال رشد است و من آنجا بوده‌ام تا زندگی اسماعیل سامب، یک موج سوار جوان و امیدوارکننده که مشتاق تبدیل شدن به یک حرفه‌ای است، مستند کنم. موج سواران در اینجا بهترین تجهیزات را ندارند، اما بااین‌حال آنها با تخته‌های موج سواری قدیمی و wetsuits موج سواری می‌کنند، اشتیاق انها بالاتر ازهمه‌ چیز است. ماموریت من کمک به اسماعیل برای دیده و شناخت شدن در سطح بین المللی بود. پس از دیدار من، او برای اولین بار به خارج از افریقا سفر کرد و به تیم ملی سنگال پیوست و در بازی‌های جهانی موج سواری در السالوادور شرکت کرد.

پیتر فرانک، المان، اشیا بی‌جان، فینالیست

  • سکوت، دادن وگرفتن. از مجموعه “هنوز مثل هنر”

همه چیز در تصاویر، تا کوچکترین جزئیات مرتب شده‌است. این ترتیب دقیق در بالاترین تضاد ممکن، در اینجا سیاه و سفید، به امکانات بی نهایت ارتباط بیننده اشاره‌ دارد. حاکمیت به همان اندازه جامعه‌ای که این اثار از آن ایجاد می‌شوند تفسیری فردی است. این عکس‌ها کیفیت‌های عنصری و گسترده رسانه را کشف می‌کنند و دنیایی درخشان را تصور می‌کنند که احساس می‌کند شناخته شده است اما به ندرت دیده می‌شود. محدودیت‌های گذشته عکاسی با امکانات نامحدود زمان حال جبران می‌شود و در ساختن یک جهان عکاسی وجود آن را ثابت می‌کند.

فدریکو اسکارچیلی، ایتالیا، زندگی بی‌جان، فینالیست

  • گیاه انجلیکا در طب‌سنتی برای درمان چندین بیماری استفاده شده‌است. تصور می‌شود که حاوی مواد مختلف فعال زیستی است که ممکن است خواص انتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی داشته باشد. محققان همچنین اثرات ضد سرطان بالقوه گیاه انجلیکا را در یک ازمایشگاه مورد مطالعه قرار داده‌اند و عصاره انجلیکا را بر روی سلول‌های سرطان ازمایش کرده‌اند. انها دریافتند که انجلیکا ممکن است به مرگ سلول‌های سرطانی کمک کند و محققان را به این نتیجه رساند که این گیاه ممکن است پتانسیل ضد تومور داشته باشد. از مجموعه “فلورا”.

توضیحات هنرمند: گیاهان از جمله تامین کنندگان اصلی مواد دارویی هستند و باید به عنوان تولید کننده و ظروف پویای مواد شیمیایی در نظر گرفته شوند. انها در تکامل خود متابولیت‌های ثانویه بی‌شماری را توسعه داده‌اند که عملکردهای مختلف زیست محیطی را برای گیاه انجام می‌دهند، مانند دافع، دفاع از گیاهخواران، مبارزه با سایر گونه‌های گیاهی برای کنترل منابع، دفاع از انگل‌ها و جذب گرده افشان‌ها. این متابولیت‌های ثانویه همچنین فعالیت‌های دارویی مهمی را در انسان نشان داده‌اند که مواد تشکیل دهنده فعال یا اجزای اصلی را تشکیل می‌دهند که عمل درمانی دارو به آن بستگی دارد. در واقع، 40 درصد از داروهای تک مولکولی از گونه های گیاهی مشتق شده است. این مجموعه نقش مهمی را در زیست شناسی مدرن برجسته ایفا می‌کند.

اوا برلر، یونان، حیات وحش و طبیعت، فینالیست

  • هنرمند جهان‌های پنهان در تار عنکبوت را به عنوان استعاره‌ای برای خود درونی ما، عمیق ترین ترس‌ها و آرمان‌های ما توصیف می کند. از مجموعه “جهان‌های معلق”

توضیحات هنرمند: این پروژه به عنوان اکتشاف دنیای تار عنکبوت آغاز شد، جایی که زمان وعمل یخ زده است، اما منجر به سفر شخصی به عمیق ترین ترس‌ها و آرمان‌های من شد. همانطورکه من بر روی آنچه که در تارها پنهان شده بود تمرکز کردم، مجذوب خلاقیتهای تصادفی هنری شدم که پیدا کردم. جهان‌های ناپایداری که معمولا به آنها توجه نمیکنیم. من متوجه شدم که این جهان‌ها با من در سطح عمیق تر طنین انداز هستند. آنها به عنوان استعاره‌ای برای زندگی پنهان مردم در کنار ما ایجاد شده‌اند، که ما هر روز از آنها عبور می‌کنیم و واقعا چیزی در مورد آنها نمی‌دانیم. همه ما زندگی خصوصی خود را داریم که ترجیح می‌دهیم آن را برای خودمان نگه داریم. گنجینه‌های عرفانی شخصی ما، خود درونی ما. اینها درونی ترین مکان‌هایی هستند که می توانیم هر آنچه را که انتخاب می‌کنیم باشیم.

جاسپر دوست، هلند، حیات وحش و طبیعت، فینالیست

  • فیل‌ها از طریق خیابان‌های باریک لیوینگستون حمله می‌کنند، چهره‌های بلند آنها در شب نمایان می‌شوند. زیستگاه‌های تغییر یافته به این معنی است که آنها در هنگام غروب افتاب از پارک ملی بیرون می‌آیند تا به دنبال غذا در لیوینگستون باشند. حکومت نظامی شبانه، که از جامعه می‌خواهد در داخل خانه بمانند، با هدف کاهش درگیری انسان و حیات وحش است. از مجموعه “در قدم‌های غول‌ها”.

توضیحات هنرمند: تعادل ظریف بین انسان‌ها و فیل‌ها در مناطق روستایی زامبیا مختل شده است زیرا هر دو گروه برای منابع محدود رقابت می‌کنند. گسترش شهرک‌ها و کشاورزی ناپایدار به زیستگاه‌های فیل‌ها صدمه وارد می‌کند و رفاه معیشت انسان و جمعیت فیل‌ها را به خطر می‌اندازد. این سوال مطرح می‌شود: آیا انسان‌ها و فیل‌ها می‌توانند همزیستی داشته باشند؟ این مشکلات در دهه گذشته افزایش یافته است و با انتظار افزایش خشکسالی به دلیل گرم شدن اب وهوای ما، ایجاد زیستگاه برای تغییر منطقه زیستی ضروری است. با این حال، ایجاد این مناطق با چالش‌های ناشی از شهرک‌ها، کشاورزی و زیرساخت‌ها مواجه است که منجر به درگیری روزانه انسان و حیات وحش می‌شود. همانطور که این مسائل مداوم ادامه دارد، به طور فزاینده‌ای آشکاراست که جامعه محلی نقش مهمی در پرورش همزیستی هماهنگ بین انسان‌ها و فیل‌ها ایفا می‌کند. توسعه مدل‌های اقتصادی و اجتماعی قابل دوام برای همزیستی در منطقه محلی چیزی است که جوامع باید به فکر آن باشند.

کد تخفیف نورنگار

حیدر خان، هند، حیات وحش و طبیعت، فینالیست

  • کرگدن‌هایی با شاخ‌های اسیب دیده از درد، عفونت وکاهش توانایی دفاع از خود رنج می‌برند. درحالی که شکارغیرقانونی و ازدست دادن زیستگاه همچنان بقای انها را تهدید می‌کند، تلاش‌های حفاظت از کرگدن‌ها تلاش می‌کند تا مانع از کشته شدن انها شود. از مجموعه پادشاه بدون تاج و تخت: Poached or Dehorned

توضیحات هنرمند: تمایل مداوم انسان برای شکار شاخ کرگدن، الگوهای کشتار بیش از هزاران از این حیوانات با شکوه در هر سال در افریقای جنوبی موجب رسیدن آسیب دائمی به ادامه بقای آنها شده‌است.  به بهانه محافظت از آنها در برابر شکارچیان غیرقانونی، برخی از کرگدن‌ها اکنون عمدا از بین رفته‌اند، چیزی که توسط مبارزان ضد شکارغیرقانونی درافریقا به عنوان یک بحران ضروری در نظرگرفته می‌شود. با این حال، در حالی که قطع شاخ کرگدن از شکار غیرقانونی جلوگیری می‌کند، رفتار کرگدن‌ها را نیز تغییر می‌دهد و بر توانایی آنها در تعامل یا ایجاد یک قلمرو تاثیر می‌گذارد. درهرصورت، آنها حیواناتی هستند که از این خودخواهی رنج می‌برند. با این مجموعه من می‌خواهم داستان دردناک دو کرگدن را با جهان به اشتراک بگذارم، یکی در مونیخ المان و دیگری در کلکته هند زندگی می‌کند. با وجود اینکه هزاران مایل از هم جدا شده‌اند، این موجودات زیبا گذشته مشترکی دارند: هردو آنها از شاخ افتخار خود محروم شده‌اند، شاخ‌هایی که نماد اسیب‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند بدون نگرش به این حیوانات زیبا به حیات وحش تحمیل کنند.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *