دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا بدون‌آینه کانن توانسته با سونی رقابت کند؟

چاپ
آیا بدون‌آینه کانن توانسته با سونی رقابت کند؟

هیچ شکی نیست که هر سه این دوربین‌ها جزو بهترین و گران‌قیمت‌ترین دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار هستند. ضمناً هر سه آن‌ها دوربین‌های جدیدی هستند و طبیعتاً از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در صنعت عکاسی بهره‌مندند. به همین دلیل آنچه که در اینجا به عنوان نقاط ضعف یا قدرت هر کدام آورده می‌شود، صرفاً به مقایسه این دوربین‌ها در برابر یکدیگر مرتبط است و اصلاً به معنی رد یا تضعیف هیچ‌یک از آن‌ها نیست.

نکته مهم اینکه دوربین بدون آینه جدید کانن در برخی از موارد نقاط ضعف نسبتاً مشخصی دارد که نه تنها در برابر دوربین بدون آینه‌ سونی A7R III، بلکه آن را در مقابل مدل ارزان قیمت‌تر A7 III نیز در موضع پایین‌تری قرار می‌دهد.

مقاله مرتبط: هر آنچه که باید درباره دوربین کانن R بدانید.

عدم فیلم‌برداری 4K با تمامی سطح حسگر و عدم وجود لرزشگیر در بدنه، ضعف‌های عمده‌ای محسوب می‌شود که هر یک از آن‌ها می‌تواند تمامی امکانات دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین برخی از مقایسه‌ها در این مقاله، اهمیتی بسیار بیشتر از گزینه‌های دیگر دارد که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

از آنجا که در این مقاله اغلب درباره مقایسه کانن R با دو دوربین برند سونی صحبت می‌کنیم، در جاهایی که دوربین‌های سونی دارای امکانات مشابه هستند، از مقایسه دو دوربین، یعنی کانن و “هر دو دوربین سونی” حرف می‌زنیم. پس بنابراین با یک سؤال همیشگی شروع می‌کنم:

چرا هیچ‌کدام از این دوربین‌ها را نخریم؟

نقاط ضعف عمومی در هر سه این دوربین‌ها، چندان زیاد نیست. شاید مهم‌ترین نقطه ضعف هر سه آن‌ها، عدم وجود فلاش در بدنه دوربین باشد که این کمبود شما را مجبور به استفاده از فلاش‌های اکسترنال جانبی می‌کند. اگرچه فلاش روی دوربین، قابلیت چندان زیادی در نورپردازی حرفه‌ای ندارد، اما دستکم می‌تواند در شرایط عمومی مانند یک جشن تولد خانگی یا یک نور پرکننده در زیر آفتاب شدید، کاربرد داشته باشد. متأسفانه نه سونی و نه کانن، به دلیل اندازه کوچک بدنه این دوربین‌ها، نتوانسته‌اند در آن‌ها یک فلاش طراحی کنند.

اما بسیار جای تعجب است که چرا هیچ‌کدام از آن‌ها دارای GPS نیستند. البته در صورت ارتباط مستقیم با تلفن همراه، می‌توانند اطلاعات موقعیت مکانی عکس‌ها را از روی GPS گوشی دریافت و ثبت کنند.

نکته مهم دیگر، استفاده هر دوی آن‌ها از یک مانت اختصاصی است. البته سونی کمی سابقه بیشتری در این بازار دارد و لنز‌های بیشتری برای آن طراحی شده‌اند. چه خود سونی و چه برند‌های دیگر مانند تامرون و سیگما، لنز‌های خوبی برای مانت آلفا در بازار دارند و ضمناً حتی می‌توانید با مبدل، از لنز‌های کانن هم روی این دوربین‌ها استفاده کنید. اما کانن در این بازار خیلی تازه‌وارد است و لنز‌های بسیار محدودی دارد. اگرچه می‌توانید از لنز‌های مانت EF و EF-S این شرکت هم روی این دوربین با مبدل استفاده کنید، اما هنوز هیچ مبدلی برای لنز‌های دیگر ساخته نشده است و ضمناً مبدل خود کانن هم چندان ارزان قیمت نیست. بنابراین احتمالاً از نظر انتخاب لنز با محدودیت‌های زیادی روبرو خواهید بود.

مقایسه دوربین کانن R با A7 III و A7R III

چرا هر دوی این دوربین‌ها عالی هستند؟

مهم‌ترین مزیت هر دوی این دوربین‌ها، وجود حسگر بزرگ فول‌فریم در بدنه‌ای به کوچکی یک دوربین dslr سطح مبتدی است. طبیعتاً ماهیت دوربین‌های فول فریم بدون آینه دقیقاً وابسته به همین نکته است که می‌توانید بهترین کیفیت ممکن را در سبک‌ترین و راحت‌ترین بدنه همراه داشته باشید. اما این دوربین‌های جدید، مزایای بسیار بیشتری هم دارند. حسگر هر دوی آن‌ها علاوه بر کیفیت بالا، مجهز به سنسور‌های تشخیص فاز روی سطح حسگر هم هستند.

در این دوربین‌ها آینه دوربین حذف شده و بنابراین هر دوی آن‌ها می‌توانند از تعداد نقاط فوکوس بسیار بیشتری بهره‌مند شوند که امکان فوکوس در حالت Live View و فیلم‌برداری را بهتر و دقیق‌تر می‌کند. البته در صورتی که بخواهید از فوکوس دستی هم استفاده کنید، هر دوی این دوربین‌ها دارای قابلیت Focus Peaking هم هستند که روی نمایشگر (و همچنین منظره‌یاب الکترونیکی دوربین) می‌توانید مناطق فوکوس شده را به صورت هایلایت شده ببینید.

خوشبختانه منظره‌یاب الکترونیکی بسیار پرقدرتی در هر دو برند دیده می‌شود که برای عکاسی حرفه‌ای در زیر نور شدید آفتاب، نیاز به نمایشگر LCD را برطرف می‌کنند. اما نباید نمایشگر آن‌ها را نیز نادیده گرفت. همه این دوربین‌ها نمایشگر بزرگ و با کیفیت و لمسی دارند که امکان فوکوس لمسی را نیز به شما می‌دهند. بنابراین می‌توانید در هنگام فیلم‌برداری یا عکاسی ماکرو و … که از Live View استفاده می‌کنید، با لمس کردن هر نقطه‌ای از تصویر، بلافاصله روی آن فوکوس کنید.

این قابلیت، خصوصاً برای عکاسی Long Exposure با قابلیت Bulb هم کاربرد زیادی دارد. همه این دوربین‌ها می‌توانند برای نوردهی طولانی و نجوم، از Bulb بهره‌مند شوند و از آنجا که همه آن‌ها می‌توانند توسط نرم‌افزار‌ مخصوص تلفن‌های همراه، از راه دور هم کنترل شوند، برای نوردهی‌های طولانی نیازی به ریموت شاتر اکسترنال ندارید.

ناگفته نماند که همه این دوربین‌ها می‌توانند بوسیله Wi-Fi و بلوتوث، از راه دور کنترل شده و شاتر بزنند.

امکانات فیلم‌برداری هر دو دوربین نیز عالی است. هم کانن R و هم سونی‌ها، می‌توانند با کیفیت 4K ویدئو ضبط کنند و ضمناً همه آن‌ها می‌توانند در رزولوشن‌های پایین‌تر، به صورت اسلوموشن هم فیلم‌برداری کنند. امکانات فیلم‌برداری پیشرفته‌تر مانند جک هدفون برای شنیدن صدای در حال ضبط، جک ورودی صدای برای میکروفون‌های اکسترنال، امکان ضبط با پروفایل Log، خروجی HDMI و امکان خروجی ویدئو برای رکوردر جانبی هم در این دوربین‌ها دیده می‌شود.

مقایسه دوربین کانن R با A7 III

مزیت‌های سونی به کانن R

مزایایی که در اینجا صحبت می‌کنیم مزایای عمومی در دوربین‌های سونی A7 III و A7R II است و در ادامه مزایای هر کدام از آن‌ها را زیر به صورت جداگانه توضیح می‌دهم. مهم‌ترین مزیت دوربین‌های سونی که می‌توان آن را یک نقطه ضعف مهم کانن R در نظر گرفت، عدم وجود لرزشگیر در بدنه کانن است. کانن به شکلی عجیب، تصمیم گرفته همانند دوربین‌های DSLR خودش، همچنان لرزشگیر را مستقیماً در لنز‌های مانت R قرار دهد. این تصمیم چندین اشکال بزرگ دارد.

نخست اینکه باعث می‌شود تا لنز‌های دارای لرزشگیر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر و گران‌قیمت‌تر بشوند و ضمناً امکان استفاده از لرزشگیر در همه لنز‌ها (خصوصاً لنز‌های ارزان قیمتی که شرکت‌های جانبی می‌سازند) وجود ندارد.

حسگر کانن هم اگرچه حسگر بسیار پیشرفته‌ای است و گفته می‌شود که همان حسگری است که پیشتر در کانن 5D Mark IV هم استفاده شده بود، اما CMOS معمولی است. در حالی که سونی در حسگر دو دوربین A7 III و A7R III از تکنولوژی BSI استفاده کرده که رفتار نویزی بهتری در نور کم دارد و سطح نویز آن بسیار پایین‌تر از CMOS عادی است. خصوصاً اینکه به نظر می‌رسد سرعت پردازشگر DIGIC 8 در کانن R از BIONZ X که در سونی استفاده شده پایین‌تر است.

چون سرعت عکس‌برداری کانن R، نه فقط از A7 III که رزولوشن کمتری دارد، بلکه از A7R III با آن رزولوشن 42.4 مگاپیکسل که نزدیک به 50 درصد بیشتر از کانن هست هم پایین‌تر است. سرعت 8 فریم بر ثانیه کانن R (که با فوکوس خودکار به 5 فریم هم می‌رسد) بسیار ضعیف‌تر از 10 فریم بر ثانیه  سونی است. اگرچه بافر بزرگ‌تری دارد و در صورت عکاسی پی‌درپی با فرمت خام یا RAW با 47 عکس، فضای بیشتری نسبت به 40 عکس در A7 III یا 28 عکس در A7R III دارد.

جالب اینجاست که فوکوس خودکار Eye Detection در کانن، هنگام عکس‌برداری پی‌درپی با همین 5 فریم بر ثانیه هم از کار می‌افتد! نباید فراموش کنیم که اگرچه همه این دوربین‌ها می‌توانند فیلم‌برداری اسلوموشن کنند، اما بالاترین سرعت فیلم‌برداری کانن در Full HD با 60fps بسیار کند‌تر از 120fps در همان شرایط در سونی‌ها است.

نقطه ضعف مهم دیگر در فیلم‌برداری 4K کانن که بسیاری از کارشناسان هم به آن اشاره کردند، کراپ تصویر با بزرگنمایی 1.7x برابر آن در هنگام ضبط است که علاوه بر زوم کردن تصویر، امکان استفاده از تمامی سطح حسگر را به دوربین نمی‌دهد. این اشکال شما را مجبور می‌کند تا از لنز‌ها یا فاصله‌های کانونی واید‌تر استفاده کنید و بوکه کمتری هم به تصویر می‌دهد.

نهایتاً اینکه برخلاف دوربین‌های سونی، دوربین کانن R تنها از اسلات کارت حافظه پشتیبانی می‌کند که اگرچه می‌توان با یک کارت پرظرفیت‌تر، این کمبود را جبران کرد، اما نمی‌توانید با قرار دادن یک کارت حافظه پشتیبان، در حین کار از اطلاعات ورودی محافظت کنید.

از آنجا که دوربین کانن R از نظر قیمت ارزان‌تر از A7R II سونی است، طبیعی است که برخی از امکانات آن نیز ضعیف‌تر باشد (البته به جز امکانات بالا که از هر دوی این دوربین‌ها ضعیف‌تر بود!). کانن R رزولوشن بسیار کمتری دارد و در عین حال، فیلتر Low-Pass نیز از روی آن برداشته نشده. بنابراین قطعاً از نظر کیفیت عکس‌ها، بسیار پایین‌تر از Sony A7R III قرار می‌گیرد. منظره‌یاب کانن R با بزرگنمایی 0.76x تصویر کوچک‌تری نسبت به منظره‌یاب سونی‌ها با بزرگنمایی 0.78x دارد و ضمناً در صورت کار با فلاش‌های استودیویی، سرعت سینک 1/200 آن از 1/250 در سونی کمتر است.

از ضعف‌های عمده بدنه کانن R در برابر A7R III سونی می‌توان به قدرت کمتر شاتر آن (330 در برابر 530 با استاندارد CIPA) و عمر شاتر بسیار پایین‌تر (150 هزار در برابر 500 هزار شات) اشاره کرد که نشان‌دهنده بدنه بسیار ضعیف‌تر آن است.

 

مقایسه دوربین کانن R با A7 III و A7R III

مزیت‌های کانن R به سونی

مزیت‌های کانن R نسبت به دوربین‌های سونی، نسبتاً کم تعداد هستند. از مهم‌ترین مزیت‌ها می‌توانیم به اندازه بزرگ قطر دهانه مانت 54mm کانن R با فاصله فلنج 20 میلی‌متر، به مانت 46.1mm در سونی اشاره کرد که به لحاظ تئوری، امکان ساخت لنز‌هایی با دیافراگم بازتر را به کانن می‌دهد. در حال حاضر این تفاوت در دو لنز جدید کانن، یعنی RF 50mm f/1.2L USM و RF 28-70mm f/2L USM نیز خود را نشان می‌دهد.

در بخش فیلم‌برداری نیز، تقریباً در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان کانن را برتر دانست، به جز استفاده از تکنولوژی Dual Pixel AF که دستکم در دوربین‌های DSLR این شرکت مانند 80D تجربه فوکوس سریع هنگام فیلم‌برداری بسیار خوبی دارد. اما دوربین‌های سونی، تا امروز بدون این تکنولوژی نیز سرعت فوکوس بسیار بالایی داشته‌اند و به همین دلیل وجود تعداد نقاط فوکوس بی‌نظیر 5655 نقطه در کانن R در برابر 693 نقطه در A7 III و 425 نقطه در A7R III را اگرچه روی کاغذ می‌توان یک برتری تمام عیار در نظر گرفت، اما باید ببینیم در عمل این تعداد نقاط زیاد با  Dual Pixel AF چقدر مؤثرتر خواهد بود.

نمایشگر LCD کانن R با اندازه 3.2 اینچ در برابر 3 اینچ و رزولوشن عالی 2.100 هزار نقطه در برابر 1.440 در A7R III و 921 هزار در A7 III که برخلاف سونی، می‌تواند کاملاً به بیرون چرخیده و باز شود، برای فیلم‌برداری از خود یا Vlogging اهمیت بسیار بیشتری دارد.

نتیجه‌گیری

دوربین کانن R هنوز وارد بازار نشده است. بنابراین هنوز نمی‌توان استقبال کاربران پرتعداد کانن از این دوربین جدید را پیش‌بینی کرد. از سوی دیگر سونی‌های فول فریم بدون آینه، مدت زیادی است که در بازار هستند و آنچه که از استقبال کاربران عمومی از این دوربین‌ها دیده‌ایم نشان می‌دهد که خریداران این دوربین‌ها، اغلب عکاسان حرفه‌ای هستند که هیچ وابستگی به لنز‌ها و تجهیزات جانبی برند‌های دیگر مانند کانن و نیکون ندارند.

بنابراین برند کانن و امکان پشتیبانی از لنز‌های مانت EF این شرکت (همراه با آداپتور) را نمی‌توان یک مزیت مهم به شمار آورد.

از آنجا که دوربین‌های سونی، بسیار بیشتر از بدنه کوچکشان، به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ مانند امکانات بی‌نظیر فیلمبرداریشان مشهور شده‌اند، ضعف‌های عمده دوربین کانن R در این بخش، احتمالاً موجب می‌شود تا کاربران همچنان به سمت سونی تمایل بیشتر پیدا کنند. از آنجا که کانن، بازیگر جدیدی در این بازار است که تنها و یک‌تنه به میدان آمده، بعید است که با مزیت‌هایی مانند نمایشگر باکیفیت یا پشتوانه قابلیت Dual Pixel AF (که با لنز‌های محدودی از مانت EF هماهنگی دارد) بتواند در برابر محصولات متنوع و بازار بزرگ‌تر دوربین‌های بدون آینه سونی، شانس چندانی داشته باشد.

اگرچه در این مقایسه، سونی را برنده بازی می‌دانم، اما عکاسان حرفه‌ای بارها نشان داده‌اند که ممکن است در مواجهه با یک محصول، به تفاوت‌هایی بیشتر از امکانات و تکنولوژی‌های به کار رفته در دوربین اهمیت دهند. این همان چیزیست که کانن هم احتمالاً به آن “شانس آخر” می‌گوید.

 

نویسنده: امیر یاری

نویسنده : نورنگار - آ.ف

2 دیدگاه

  • اردشیر ابراهیمی گفت:

    بسیار دقیق و کامل توضیح دادین ممنون از کارشناسان محترم.
    فقط اگر در مورد تصویر برداری طولانی مدت هر دو مدل هم توضیح میدادین بهتر میشد.

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر در این مورد با هم برابرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه