دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

7 اشتباه متداول در عکاسی از مناظر شهری

تکنیک و ترفند
7 اشتباه متداول در عکاسی از مناظر شهری

 کج شدن ساختمان‌ها

یکی از اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری این است که ساختمان‌ها به نظر کج برسند. این اتفاق در زمان استفاده از لنزهای واید و به دلیل اعوجاج رخ می‌دهد. البته این بدین معنا نیست که شما نباید از لنزهای واید برای عکاسی منظره استفاده کنید بلکه برعکس باید از این لنزها استفاده کنید. زیرا با استفاده از آن‌ها می‌توانید عناصر محیطی خیلی زیادی را در عکس خودتان جای دهید و به عکس خودتان عمق ببخشید. فقط باید تلاش کنید که بعدا و در زمان ادیت عکس این نوع اعوجاج را به خوبی اصلاح کنید. با استفاده از ابزار Distort در فتوشاپ انجام این کار خیلی ساده است. برای استفاده از این ابزار کلیدهای ترکیبی Ctrl+T را فشار دهید تا ابزار Transform فعال شود. سپس در حالی که کلید ctrl را نگه داشته‌اید، گوشه‌های تصویر را بکشید تا لبه‌های ساختمان صاف به نظر برسد. سپس همین کار را با تمامی گوشه‌های دیگر نیز انجام دهید. زمانی که به این موضوع عادت کنید، هر بار که چنین مشکلی در عکس‌های شما وجود داشته باشد، متوجه آن خواهید شد.

نبود عناصر جذاب در پیش زمینه

خیلی از مناظر حتی زمانی هم که در دنیای واقعی خیلی زیبا به نظر می‌رسند باز هم ممکن است در عکس خیلی تخت و غیرجذاب به نظر برسند. دلیل این امر این است که ما دنیا را به شکل سه بعدی می‌بینیم اما عکس‌ها دو بعدی هستند. بنابراین باید کمی بیشتر تلاش کنیم تا مفهوم عمق را در تصاویر خودمان نمایش دهیم. شما می‌توانید با گنجاندن عناصر جذاب در پیش زمینه و یا با استفاده از خطوط راهنما به تصویر خودتان عمق ببخشید.

اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری

برای عنصر جذاب پیش زمینه شما می‌توانید از هر چیزی که در اختیار دارید استفاده کنید. یک آب‌نما، نیمکت یا حتی یک شخص هم می‌تواند باعث جذاب‌تر شدن عکس شما شود. با افزودن یک عنصر پیش زمینه مخاطب می‌تواند متوجه بین فاصله بین پیش زمینه و پس زمینه شود که نتیجه آن ایجاد عمق در تصویر شما است و تصویر شما دیگر تخت و غیرجذاب دیده نخواهد شد.

زیاده‌روی در گنجاندن آسمان

اکثر مواقع خیلی از عکاس‌ها از دیدن یک غروب زیبا شگفت زده خواهند شد و بدون استفاده از عناصر جذاب دیگر، آن را به سوژه‌ی اصلی عکس خودشان تبدیل می‌کند. با وجود اینکه این عکس‌ها ممکن است رنگ‌های جذابی داشته باشند اما با پیدا کردن یک سوژه جذاب روی زمین می‌توانید تصویر جذاب‌تری داشته باشید و اجازه دهید آسمان نیز تکمیل کننده‌ی آن باشد. سعی کنید کادربندی تصویر را فقط به شکلی انجام دهید که آسمان فقط یک سوم عکس شما را در بر بگیرد و دو سوم دیگر را به سوژه اختصاص دهید. همچنین می‌توانید از خطوطی که به سمت آسمان یا غروب حرکت می‌کنند نیز استفاده کنید.

[relatedpost post=”115378″]

دور بودن سوژه

نزدیک نشدن به سوژه یکی از اشتباهات متداول در انواع عکاسی و به خصوص عکاسی از مناظر شهری است. برخی اوقات کنار گذاشتن لنز واید خودتان و جایگزین کردن آن با یک لنز تله گزینه خیلی بهتری است. در خیلی از شهرها یک کانال آب قرار دارد و شما ممکن است وسوسه شده باشید عکسی بگیرید که خط آسمان طرف مقابل را نمایش دهید اما در صورتی که از لنز واید استفاده کنید، ساختمان‌های سمت مقابل خیلی کوچک دیده خواهند شد و وزن و قدرت کافی برای اینکه سوژه اصلی شما باشند را نخواهند داشت. در این مواقع باید از لنز تله استفاده کنید تا ساختمان‌ها نزدیک‌تر دیده شوند و خط آسمان نیز فشرده‌تر به نظر برسد.

خط افق کج

اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری

اغلب اوقات عکس‌هایی که در سطح اینترنت دیده می‌شوند به اندازه‌ای کج هستند که مخاطب احساس می‌کند ساختمان‌ها در حال سر خوردن هستند. اجازه ندهید تصاویر شما هم بدین شکل دیده شوند. البته برخی اوقات ممکن است دوربین را کمی کج کنید تا یک ترکیب‌بندی پویا داشته باشید اما این کار باید تعمدا انجام شود و به وضوح نشان دهید که عمدا خط افق را کج کرده‌اید. این کار را با زیاده‌روی در کج کردن خط افق می‌توانید انجام دهید. اما زمانی که خط افق تقریبا 5 تا 10 درجه کج شده باشد، به نظر می‌رسد که این کار به صورت تصادفی انجام شده است. در صورتی که تصویر شما کج شده است از ابزار Straighten در مد کراپ لایتروم استفاده کنید تا آن را صاف کنید.

[relatedpost post=”151780″]

بازتاب‌های زیاد

بازتاب لزوما یک اشتباه نیست بلکه به این موضوع مربوط است که قصد شما از گرفتن عکس چه بوده است. با این وجود به دلیل اینکه منابع بازتاب خیلی زیادی در شهرها وجود دارند باید به دقت به این موضوع فکر کنید که آیا در عکس‌های خودتان به بازتاب نیاز دارید یا نه. در صورتی که به چنین چیزی نیاز ندارید، از یک فیلتر پلاریزه استفاده کنید زیرا حذف بازتاب‌ها در زمان ادیت عکس خیلی سخت و یا حتی غیرممکن است. عکس زیر نمونه‌ای از استفاده‌ی هوشمندانه از بازتاب در عکاسی از مناظر شهری است و همانطور که مشاهده می‌کنید، یک بعد جدید به تصویر داده است.

کد تخفیف نورنگار

زیاده‌روی در ادیت

استفاده زیاد از افکت‌هایی مثل Sharpening و یا افزایش وضوح یکی دیگر از اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری و یا حتی مناظر طبیعی است. اما در سبک‌هایی مثل عکاسی خیابانی و یا حیات وحش خیلی متداول نیست. در صورتی که یک هاله در اطراف ساختمان‌ها و یا درخت‌های تصویر مشاهده کردید احتمالا در افزایش وضوح عکس زیاده‌روی کرده‌اید. البته این هاله ممکن است در زمان حذف انحرافات کروماتیک هم رخ دهد. زمانی که قصد دارید افکت Sharpening را به تصاویر خودتان اعمال کنید، روی لبه‌های ساختمان‌ها زوم کنید و به اندازه‌ای این افکت را افزایش دهید که در لبه‌های ساختمان‌ها این هاله را مشاهده نکنید. در صورتی که در لایتروم مقدار Sharpening را روی 0.6 تا 0.8 نگه دارید، این هاله‌ها دیده نخواهند شد.

[relatedpost post=”150368″]

اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان پردازش عکس‌های مناظر شهری و طبیعی متداول است، اشباع زیاد رنگ‌ها است. این موضوع اغلب اوقات با عکس‌های HDR رخ می‌دهد. خیلی از افراد برای داشتن عکس‌هایی دراماتیک، رنگ‌های تصویر را بیش از اندازه اشباع می‌کنند. شما باید در زمان افزایش اشباع رنگ‌ها خیلی دقت کنید و تلاش کنید این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. سعی کنید به جای اسلایدر Saturation بیشتر از اسلایدر Vibrance در لایتروم استفاده کنید. اسلایدر Vibrance باعث افزایش اشباع پیکسل‌هایی که کمتر اشباع شده‌اند خواهد شد و کمتر پیکسل‌های اشباع شده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مقابل اسلایدر Saturation تمامی پیکسل‌ها را به یک شکل دستخوش تغییر خواهد کرد و توجهی به میزان اشباع آن‌ها نخواهد داشت.

در صورتی که از این اشتباهات متداول در عکاسی از مناظر شهری جلوگیری کنید به زودی متوجه خواهید شد که عکس‌های شما خیلی بهتر به نظر می‌رسند و می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری بگیرید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *