021-7356

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

با این 9 تکنیک ترکیب بندی در عکاسی از غذا می‌توانید جذابیتی بیشتر به عکس‌های خود اضافه کنید.

من مطمئن هستم که شما از قاعده یک سوم، نسبت طلایی یا دیگر چیز‌ها مطلع هستید و ما امروز نمی‌خواهیم درباره آنها صحبت کنیم. این تکنیک‌ها را فراموش نکنید اما بیشتر روی سایر تکنیک‌های قدرتمند ترکیب بندی در عکاسی از غذا که چیزی به عکس‌های غذایی شما اضافه می‌کند متمرکز شوید.

در حالی که شما هنوز هم باید این راهنماها را در ذهن خود داشته باشید، ما از شما می‌خواهیم که بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید. در اینجا چند تکنیک ترکیب بندی در عکاسی از غذا وجود دارد که به عکس‌های شما جذابیت بیشتری اضافه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به عکس غذای خود روح ببخشید.

خطوط مورب و حرکت

این یکی از اولین اشتباهاتی است که در آثار عکاسان تازه‌کار مشاهده می‌شود. به ما گفته شده است که وسایل را به موازات میز یا هر لبه‌ی دیگر قرار دهیم. ما عادت کرده‌ایم که وسایل را مستقیما قرار دهیم، که در زندگی واقعی بسیار عالی است زیرا این به معنای نظم و نظافت است و دوست داریم خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشیم.

اما وقتی به عکاسی از مواد غذایی با استفاده از تنها خطوط موازی می‌رسیم، این کار معمولاً بسیار کسل کننده است و جذابیت یا پویایی زیادی در تصویر ایجاد نمی‌کند.

از طرف دیگر استفاده از خطوط مورب می‌تواند یک روش کاملاً مؤثر برای ترکیب بندی در عکاسی از غذا باشد، زیرا خطوط مورب باعث ایجاد حرکت و تنش پویا می‌شوند.

در عکس زیر می‌توانید نحوه استفاده من از دو قطعه مختلف را مشاهده کنید. دستمال به صورت مورب قرار می‌گیرد و گرد و غبار شکر یک خط مورب دیگر را تولید می‌کند.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

فضای منفی

استفاده از فضایی که شلوغ نیست، یکی دیگر از تکنیک‌های عالی ترکیب بندی در عکاسی از غذا است. در صورت استفاده عاقلانه، فضای منفی می‌تواند چشم بیننده را مستقیم به سمت سوژه اصلی سوق دهد. این امر، هماهنگی را به یک تصویر می‌افزاید و حس تمیزی و سادگی را به تصویر شما می‌بخشد.

فضای منفی لزوما یک پس زمینه ساده نیست، بلکه می‌تواند بخشی از تصویر باشد که در آن اجزا بسیار خنثی و یا از رنگی باشند که باعث فاصله گرفتن چشم بیننده از مواد غذایی نمی‌شود بلکه بر آن تأکید می‌کند.

نکته جالب در مورد فضای منفی این است که یک فضای کافی را برای اضافه کردن نوشته ایجاد می‌کند.

این تکنیک یکی از بهترین تکنیک‌ها برای عکاسی از مواد غذایی است که پیشنهاد می‌کنم عکاسان جدید حتما از آن استفاده کنند. هنگامی که من شروع به کار کردم، تقریبا هیچ اشیاء دکوری نداشتم که در واقع برای عکاسی از مواد غذایی مناسب باشد. من چیزهایی داشتم که در زندگی واقعی از آنها استفاده می‌کردم و خیلی برای عکاسی از مواد غذایی مناسب نیستند.

با حذف کردن و یا استفاده‌ی کمتر از اشیاء دکوری، واقعاً می‌توانید روی خود ظرف متمرکز شوید، بدون اینکه به وسیله عواملی که واقعاً خوب به نظر نمی‌رسند، منحرف شوید.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

خارج از مرکز

وقتی از کسی عکس می‌گیرید، در داخل قاب آن شخص را کجا قرار می‌دهید؟ جواب شما وسط بود؟ بله، همه ما این کار را می‌کنیم. انجام این کار طبیعی است. اما همیشه بهترین روش برای کار کردن، روشی نیست که بقیه از آن استفاده می‌کنند.

در مورد عکاسی از غذا نیز همین موضوع صدق می‌کند. قرار دادن سوژه در مرکز می‌تواند زمانی قدرتمند باشد که می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید، اما بیشتر اوقات قرار دادن آن در خارج از مرکز، چشم بیننده را به سمت تصویر و سوژه اصلی آن که خارج از مرکز قرار دارد هدایت می‌کند.

 

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

خطوط

استفاده از خطوط یک روش قدرتمند برای قرار دادن اشیاء در قاب به شکلی است که باعث می‌شود چشم بیننده به سمت سوژه اصلی سوق پیدا کند.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید. قلاب چوبی وجود دارد که در سمت چپ به کاسه منتهی می‌شود، دستمال را طوری قرار می‌دهید که خطی را به سمت بشقاب ایجاد کند. برنج و گوشت موجود در بشقاب سمت راست بالا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در وسط یک خط ایجاد می‌کنند. و این خط به سمت سوژه اصلی حرکت می کند، که بشقاب سمت چپ است.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

لایه‌ها

این تکنیک، تکنیک ترکیب بندی در عکاسی از غذا مورد علاقه‌ی من برای بیان کردن داستان است. این تکنیک، به شما این امکان را می‌دهد تا چندین قاشق غذاخوری یا لایه‌های غذایی اضافه کنید که به طور یکدست در کنار هم کار می‌کنند و داستانی را در مورد غذا بازگو می‌کند. نکته جالب در مورد لایه‌ها این است که آنها به یک عکس بافت اضافه می‌کنند. استفاده از لایه‌ها با غذاهای مسطح که بافت کاملاً مشخصی ندارند معجزه می‌کند.

لایه‌ها می‌توانند هر چیزی باشند. یک پس زمینه، پارچه، اشیاء دکوری، غذایی که یک بافت زیبا دارد و…

در عکس زیر چند لایه مشاهده می‌کنید. یک زمینه چوبی با بافت فراوان وجود دارد، دو قطعه دستمال، یک قفسه خنک کننده، یک تابه، خود پای و شکر اضافی که در بالای آن وجود دارد. تمام این لایه‌ها ابعاد و بافت دیگری به عکس اضافه می‌کنند. با این حال، منحرف کننده نیستند زیرا همه آن‌ها به نوعی به سوژه اصلی که «پای» است مرتبط می‌شوند.

[relatedpost post=”118041″]

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

قاب بندی

قاب بندی یک مفهوم بسیار ساده است. برای استفاده از این تکنیک باید به صورت کاملا واقعی یک قاب در اطراف سوژه اضافه کنید. بنابراین یک قاب بصری ایجاد می‌شود که چشم را به سمت سوژه اصلی درون آن قاب سوق می‌دهد.

قاب بندی برای ظروفی که معلوم نیست چه چیزی در داخل ظرف قرار دارد قابل استفاده است. با قرار دادن مواد مختلف در اطراف سوژه برای ایجاد یک قاب، آنها به بیننده می‌فهمانند که داخل ظرف چه چیزی قرار دارد و در عین حال نشان می‌دهد که سوژه اصلی تصویر کجاست.

همچنین این تکنیک، برای داستان پردازی بسیار عالی است زیرا اشیاء موجود در اطراف سوژه‌های اصلی شما می‌توانند داستانی از آن ظرف را بازگو کنند و در عین حال به جای اینکه منحرف کننده آن باشند بر موضوع اصلی تأکید کند.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

تکرار الگوها

الگوها یکی از گرافیکی‌ترین تکنیک‌های ترکیب بندی در عکاسی از غذا هستند، به خصوص وقتی که همه عناصر موجود در قاب یکسان باشند.

برای تکرار الگو می‌توانید از اشیاء هم شکل مثل اشیاء گرد یا مستطیلی استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های قدرتمند برای استفاده از الگوها، اضافه کردن چیزی غیر منتظره به تصویر است. مانند تصویر زیر. یکی از کلوچه‌ها وجود ندارد این در حال شکستن این الگو است و باعث جذابیت تصویر می‌شود. این کار باعث می‌شود بیننده تعجب کند که کلوچه کجا رفته است؟ آیا کسی آن را خورده است؟

[relatedpost post=”145156″]

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

پیش زمینه

یکی از تکنیک‌های ترکیب بندی در عکاسی از غذا مورد علاقه من برای داستان سرایی استفاده از پیش زمینه است.

پیش زمینه بخشی از تصویر است که نسبت به سوژه اصلی به دوربین نزدیک‌تر است. در حالی که استفاده از فضای جلوی سوژه عادی است، اما گسترش دادن آن تا جایی که احساس شود چیزی در فاصله دورتر نسبت به سوژه قرار دارد خیلی معمول نیست.

این تکنیک حس فضا و عمق را به یک تصویر می‌افزاید.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

مخلوط کردن اشکال

در تکنیک الگوها از عناصر هم شکل استفاده می‌شد اما این تکنیک کاملا برعکس است.  برای اجرای این تکنیک شما با استفاده از اشیاء با اشکال مختلف می‌توانید جذابیت بصری ایجاد کنید.

این یک مورد در یک عکس با زاویه از بالا به پایین واضح‌تر است، اما می‌توانید مانند عکس زیر همان کار را با هر زاویه دیگری انجام دهید. من با استفاده از جعبه مربع به جای چیزی گرد، توانستم خطی را ایجاد کنم که چشم را به سمت سوژه اصلی یا همان میوه‌های داخل بشقاب سوق دهد. اما همچنین باعث تضاد با تمام اشکال گرد در کادر می‌شود.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

این تکنیک‌های ترکیب بندی عکاسی از غذا را امتحان کنید

امیدوارم که از راهنمای من لذت ببرید و اگر برخی از تکنیک‌های ترکیب بندی در عکاسی از غذا خلاقانه عکاسی از مواد غذایی را امتحان می‌کنید، در نظرات همین مطلب به من اطلاع دهید.

من توصیه می‌کنم که حتما از چیزی مثل سه پایه یا تک پایه برای تثبیت دوربین خودتان استفاده کنید.

می‌دانم که تنظیم صحنه قبل از تنظیم دوربین خیلی وسوسه‌انگیز است، اما برای بهره‌گیری کامل از ترکیب قدرتمند، قرار دادن دوربین در موقعیت خود کلید اصلی است. بعد از تنظیم دوربین، شروع به تنظیم صحنه کنید.

و در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که شما هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید

برنامه ریزی و طراحی

من هر وقت می‌توانستم طرح عکس را ترسیم کردم؛ دلیل آن چیست؟

من می‌توانم به ایجاد یک ترکیب بندی در عکاسی از غذا زیبا با کمک صفحه نمایش دوربین اعتماد کنم.

من به راحتی می‌توانم با دیدن صفحه نمایش دوربین خود به ایجاد یک ترکیب زیبا اعتماد کنم. اما من نمی‌خواهم با تمام قوانین یکسان با همه عکس‌هایم گیر بیفتم. این روزها اکثر دوربین‌ها یک قاعده یک سوم را ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید خطوط را از طریق صفحه در حالی که در حال ترکیب بندی در عکاسی از غذا هستید مشاهده کنید. و به نظر من این بسیار مفید است. اما من همیشه از قائده یک سوم پیروی نمی‌کنم. در این حالت، دشوار است تصور کنید، همه لوازم و ظروف به کجا می‌روند. به همین دلیل من یک راهنما ترسیم می‌کنم یا چاپ می‌کنم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *