021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی از کنسرت

آموزش عکاسی از کنسرت

با نورپردازی پراکنده و تماشاگران مهیج، کنسرت‌ها یکی از دشوارترین محیط‌ها برای عکاسی هستند ولی در عین حال می‌توانید به اندازه‌ای عکس بگیرید که یک گالری کامل را با آن‌ها پر کنید

برخی همه این‌ها را به شکل یک مانع می‌بینند اما برخی دیگر هیجان آن را دوست دارند! اگر آنقدر شجاع هستید که این ماجراجویی خلاقانه مهیج را آغازکنید، این مقاله نکاتی را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید در کنسرت بعدی از آن‌ها استفاده کنید.

تجهیزات و تنظیمات

برای صحبت در مورد دوربین‌ها ، لنزها و فیلترها، ابتدا باید وضعیت عکسبرداری را در نظر بگیریم. شما در زمینه روشنایی بسیار محدود خواهید بود و باید با لامپ‌هایی که سوژه را با رنگ‌های اشباع می‌پوشانند سر و کله بزنید.

کنسرت‌های زنده نیز پرانرژی و پر از فعالیت هستند. نوازندگان گیتار همیشه در حال حرکت هستند و نوازنده‌های سازهای کوبه‌ای هم به صورت فعال در حال کار هستند. تمامی این ویژگی‌ها باعث خواهد شد که این سبک عکاسی بیشتر به عکاسی اکشن شبیه باشد و روی انتخاب تجهیزات شما هم تاثیرگذار خواهند بود.

دوربین

شما باید بهترین دوربینی که با شرایط کم نور به مشکل نخورد را انتخاب کنید. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که مهم است اما توانایی دوربین برای عکاسی در نور کم برای عکاسی از کنسرت مهم‌ترین موضوع است. به دنبال مدل‌هایی بگردید که نویز کمتری در سطح ISO بالاتر داشته و حسگرهای حساسی دارند که در شرایط نوری دشوار عملکرد خوبی دارند.

به طور کلی، تعداد مگاپیکسل بالاتر جزئیات بیشتری نسبت به مگاپیکسل پایین را ثبت می‌کند. با این حال، هرچه تعداد مگاپیکسل بیشتر باشد، اندازه فایل بزرگتر است. مطمئن شوید که چندین کارت حافظه با ظرفیت بالا به همراه داشته باشید.

بدنه‌های دوربین کانن که برای کنسرت‌ها معمولاً استفاده می‌شود شامل سری 5D و سری 1Dx است. به دنبال دوربین‌های سریع باشید تا مطمئن شوید که می‌توانید تمامی لحظات حساس را به خوبی ثبت کنید.

لنزها

کیفیت و شکل نهایی تصویر به لنزی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. از آنجا که در شرایط کم نور عکاسی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم فقط به لنزهایی با حداکثر دیافراگم f/2.8 نگاه کنید. هرچقدر که دیافراگم لنز بازتر باشد بهتر است.

به عنوان مثال استفاده از لنزی که دیافراگم آن تا f/1.8 باز می‌شود، روشی عالی برای ثبت نور کافی و روشن بودن کادر است. هرچه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری به دوربین وارد می‌شود و عمق میدان کمتری خواهید داشت.

عمق میدان کم برای کنسرت‌های زنده عالی است زیرا برخی صحنه می‌توانند شلوغ باشند. فقط داشتن یک سوژه در فوکوس و بقیه صحنه به صورت تار، تصویری دلپذیر و ساده از نظر بصری ایجاد می‌کند.

عدسی‌های لوکس، لنزهای پرایم، ART و لنزهای رده بالا از لنزهای دیگر وضوح و شارپنس بیشتری دارند. همچنین سریعتر و قابل اطمینان ترند.

[relatedpost post=”115460″]

به عنوان یک قاعده کلی، لنزهای ثابت نسبت به لنزهای زوم، وضوح بیشتری دارند. تنها نقطه ضعف لنزهای ثابت این است که شما باید به صورت فیزیکی حرکت کرده تا بتوانید ترکیب‌بندی تصویر را تنظیم کنید.

هنگام انتخاب لنزها، فاصله عکسبرداری خود را نیز در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم یک لنز زاویه باز را به همراه داشته باشید و از یک لنز تله فتو یا زوم به عنوان لنز ثانویه استفاده کنید.

لنزهای زوم امکان عکاسی از نوازندگان را از نزدیک در کنسرت فراهم می‌کند. دامنه بزرگنمایی به شما امکان می‌دهد از همه‌ی افراد عکاسی کنید یا برای لحظات غیرمنتظره دور از خود آماده باشید.

رایج‌ترین لنزهای مورد استفاده برای عکاسی از کنسرت عبارتند از لنزهای 24-70، 50 و 70-200 میلیمتر.

 

تنظیمات دوربین

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کنسرت استفاده از حالت عکاسی و فوکوس پیاپی است. استفاده از حالت عکاسی پیاپی زمانی که نورپردازی روی صحنه شروع می‌شود و یا نوازندگان شروع به حرکت می‌کنند یک امر ضروری است.

فوکوس پیاپی بسته به مارک دوربین نام‌های مختلفی دارد (AI Servo برای کاربران Canon یا AF-C برای کاربران Nikon). این حالت اجازه می‌دهد تا دوربین بر روی سوژه قفل شود و هنگام حرکت آن را دنبال کند.

در دوربین Canon 5D Mark IV می‌توانید به دوربین بگویید که سوژه شما چگونه حرکت می‌کند و چه موانعی وجود دارد. می‌توانید سطوح مختلف حرکت پراکنده، تداخل مانع و موارد دیگر را تنظیم کنید.

از ویرایش تصویر بهره ببرید

ویرایش هرگز نباید به عنوان یک بهانه برای ثبت عکس‌های ضعیف مورد استفاده قرار گیرد، اما لازم است که مهارت‌های خودتان را بشناسید. اگر می‌دانید چه چیزی را می‌توانید در زمان ویرایش اصلاح کنید، می‌توانید انواع خاصی از عکس‌ها را تنظیم کنید که بدون کمک نرم‌افزارهای ادیت عکس، گرفتن آنها بسیار دشوار است.

به عنوان مثال، اگر می‌توانید مشکلی مثل نور قرمز را برطرف کنید، می‌توانید بدون نگرانی در این شرایط نوری عکس بگیرید.

به یاد داشته باشید که در صورت عکسبرداری با استفاده از حالت RAW،در نرم‌افزار Lightroom یا سایر نرم افزارهای ویرایش عکس امکانات ویرایش بسیار بیشتری خواهید داشت.

قوانین را فراموش نکنید

عکاسی از کنسرت یک سبک کاملاجامعه مدار است. برای عکاسی در مکا‌ن‌های خاص باید قوانین مختلفی را رعایت کنید. اگر این قوانین را دنبال نکنید، ممکن است در لیست سیاه قرار بگیرید و احتمال دریافت اجازه عکاسی را در آینده از بین ببرید.

به عنوان مثال، برخی مجوزهای عکاسی مدت زمان عکاسی محدودی دارند یا به برخی قسمت‌ها دسترسی نخواهید داشت. اما ممکن است برخی مجوزهای دیگر آزادی عمل بیشتری به شما بدهند.

از لبه بیرونی جایگاه عکاس‌ها شروع کنید

پیشنهاد ما این است که از لبه‌های بیرونی جایگاه عکاس یا محل برگزاری شروع کنید و کم کم به وسط بروید. بسیاری از عکاسان کنسرت به مرکز منطقه عکسبرداری هجوم می‌آورند.

این قسمت یکی از بدترین مکان‌ها برای شروع عکاسی است. در صورتی که فرد اصلی گروه در این قسمت قرار گرفته باشد، نمی‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. مطمئنا هیچ کس نمی‌خواهد به عکس بینی یک نوازنده نگاه کند. همچنین پیدا کردن موقعیت‌های دیگر نیز از این نقطه خیلی سخت خواهد بود.

هنگامی که از لبه شروع می‌کنید، ترکیب‌بندی و زوایای بیشتری خواهید یافت.

دومین مشکل شروع عکاسی از وسط جایگاه، نداشتن انعطاف پذیری برای دسترسی به سایر نوازندگان روی صحنه برای عکاسی است.

علاوه بر این موارد، در صورتی که از لبه‌ی سمت چپ یا راست جایگاه عکاسی را شروع کنید، در حالی که عکاسان دیگر همه در حال مبارزه برای مرکز هستند، شما فضای بیشتری برای جابجایی و بدست آوردن ترکیب‌بندی مناسب دارید.

قبل از کنسرت تحقیق کنید

همیشه قبل از عکاسی از یک نمایش، تماشای فیلم‌های زنده کنسرت، موزیک ویدئوها و آهنگ‌های خواننده یک ایده عالی است.

این کار به شما کمک می‌کند که آهنگ‌ها و سبک خواننده‌ها را بشناسید و شما می‌توانید به شکل بهتری برای عکس‌های خودتان آماده باشید و بتوانید به شکل بهتری از وقت خودتان استفاده کنید.

برای چیزهای غیر منتظره آماده باشید

شما هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی ممکن است واقعاً رخ دهد. به همین خاطر همیشه برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید زیرا ممکن است بهترین موقعیت عکاسی برای شما در همین لحظه رخ دهد.

تجربه به شما کمک می‌کند تا سازگاری را یاد بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است اتفاقی غیر منتظره رخ دهد و به همین خاطر باید هرکاری که لازم است را انجام دهید تا برای این لحظات آماده باشید. تغییر سریع تنظیمات را یاد بگیرید و سعی کنید انعطاف‌پذیری کافی برای عکاسی از تمامی رویدادهای کنسرت را داشته باشید.

نورپردازی را درک کنید (و از نور قرمز نترسید)

نور صحنه می‌تواند بین سالن‌های مختلف و حتی اجراهای مختلف هم بسیار متفاوت باشد. نورپردازی یک کنسرت می‌تواند از نورافکن‌های سفید روشن گرفته تا چراغ‌های قرمز عمیق متفاوت باشد.

در ادامه چند چیدمان نور معمول را مشاهده می‌کنید که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد:

 

  • در بسیاری از کنسرت‌های پر هیجان از نورافکن‌هایی استفاده می‌شود که به شکل چراغ‌های سفید چشمک زن هستند. این شرایط به عنوان یکی از سخت‌ترین شرایط برای عکاسی شناخته می‌شود. بهترین روش برای عکسبرداری از این طریق، همگام سازی شاتر (تنظیم حالت عکاسی پشت سرهم) با چراغ چشمک زن است.
  • نور آبی، بنفش یا سبز. این رنگ‌ها داخل دوربین نسبتاً تاریک دیده می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که ISO را بالا ببرید یا برای این موارد سرعت شاتر را کمی کاهش دهید.
  • نور نارنجی و زرد. این نور هنگام عکسبرداری در فضای باز از نور ساعت طلایی تقلید می‌کند و به نظر راحت‌ترین نور برای عکاسی است.
  • نور قرمز، بزرگ‌ترین مشکل برای هر عکاس نور قرمز است. مشکل نور قرمز تاریک بودن شرایط عکسبرداری و از بین رفتن جزئیات است. با این حال، نور قرمز همچنین می‌تواند یک تصویر بسیار چشمگیر و زیبا ایجاد کند.
  • نور از پشت، این نوع نورپردازی پس زمینه را کاملا سفید و قسمت جلویی را تاریک خواهد کرد. تصمیم بگیرید که کدام یک از این بخش‌ها برای شما مهم‌تر است و به آن پایبند باشید!
  • نور از جلو. این نوع نور از نظر نوردهی آسانترین گزینه برای عکاسی از کنسرت است ، اما باید از نقطه دید خود آگاه باشید. نورپردازی از جلو می‌تواند سایه‌های ناموزونی را بر روی نوازندگان ایجاد کند.
  • نور متمرکز. بهترین و ایده آل ترین وضعیت نورپردازی، در این شرایط می‌توانید همانطور که در خارج از منزل عکاسی می‌کنید عکس بگیرید زیرا نور بسیار یک‌نواخت است و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

تنظیمات غیر معمولی

آماده باشید تا با تنظیماتی که از نظر منطقی غیر معمولی هستند عکس بگیرید. اغلب اوقات، تنظیمات ISO باید روی مقادیر بالا مانند ISO 3200 باشد و سرعت شاتر شما هم آهسته خواهد بود تا در شرایط کم نور بتوانید عکاسی کنید. یا گاهی اوقات، ISO بسیار پایین و شاتر برای کنترل چراغ‌های سفید بسیار روشن، بسیار سریع خواهد بود.

هوشیاری مداوم

هرچقدر که روی این نکته تاکید کنیم کافی نیست: از محیط پیرامون خود کاملاً آگاه باشید. گم شدن در محیط هنگام اجرای کنسرت آسان است، اما یک رویداد موسیقی زنده مکان مناسبی برای گم کردن خودتان نیست. مطمئن شوید که می‌دانید هر چیزی در هر زمان کجاست، هم تجهیزات و هم همه عناصر محیطی اطراف شما.

 

ثبت لحظه در مقابل دقت فنی

برخی از عکاس‌ها با گذشت زمان خیلی نگران کمال فنی تصاویر خودشان خواهند بود و دوست دارند تمامی عکس‌هایی که می‌گیرند از لحاظ فنی کامل باشند.

با این حال، اگر مجبورید بین گرفتن یک داستان خارق العاده و اطمینان از بی نقص بودن تجهیزات مورد استفاده، یکی را انتخاب کنید، داستان را انتخاب کنید. البته این بدان معنی نیست که شما باید مهارت فنی را نادیده بگیرید.

یکی از بهترین نکات عکاسی که می‌توانیم به شما بگوییم این است که، در دنیای عکاسی گم نشوید و فراموش نکنید که با چه هدفی در حال عکاسی هستید.

جمعیت را فراموش نکنید

اگرچه اغلب عکاسان کنسرت روی صحنه و روی گروه تمرکز می‌کنند، اما بهتر است بدانید که مخاطب به همان اندازه مهم است. فراموش نکنید که دوربین خود را به سمت جمعیت بچرخانید و از عکس العمل آنها نسبت به نوازندگان روی صحنه عکس بگیرید. عکسهای جمعیت به همان اندازه تصاویر ستاره های صحنه کاربرد دارند!

نکات عکاسی پشت صحنه

قرار گرفتن در پشت صحنه‌ی کنسرت یک امتیاز است، نه حق شما! تمامی افرادی که پشت صحنه هستند یک وظیفه‌ی مهم دارند: مطمئن شوند که اجرا به خوبی پیش می‌رود. تمام تلاش خودتان را به کار ببرید که با افراد پشت صحنه تداخل نداشته باشید و مزاحم آن‌ها نشوید. مسلماً دوست ندارید مسئول مشکلاتی باشید که برای اجرا پیش می‌آید.

سبک حرکت کردن خیلی مهم است

اغلب اوقات، پشت صحنه کاملاً شلوغ است. تجهیزات موسیقی، تعداد پرسنل در حال حرکت و فضایی که هر هنرمند به آن نیاز دارد باعث می‌شود که فضای کمی در اختیار داشته باشید.

انتخاب تجهیزات سبک و قابل حمل به شما امکان حرکت سریع و آسان را می‌دهد. فقط یک یا دو لنز مورد نیاز خود را بردارید و یک وسیله نورپردازی که تا حد امکان کوچک می‌شود را با خود به همراه داشته باشید

 

خلاق بودن

اغلب گزینه‌های زیادی برای عکاسی در پشت صحنه وجود ندارد، بنابراین اینجا بهترین فرصت شما برای نشان دادن خلاقیت است. با قرار دادن نوازنده‌ها به روش های سرگرم کننده و منحصر به فرد، به فضای کسل کننده آن‌جا روح ببخشید.

در این موقعیت حتی می‌توانید از لنزهای دارای اعوجاج، مانند فیش آی یا زاویه باز هم استفاده کنید. اگر می‌توانید یک راهرو پیدا کنید، از لنزهای با دیافراگم باز برای استفاده از عمق میدان استفاده کنید.

 

فراموش نکنید که تشکر کنید

این نکته‌ای است که باید مورد توجه باشد اما خیلی اوقات نادیده گرفته می‌شود. فراموش نکنید که از همه کسانی که به شما مجوز اعطا کرده‌اند (خواه مکان‌های بزرگ باشد یا سالن های کوچکتر)، نوازندگان  و حتی کارگرانی که فضایی مناسب را برای عکس گرفتن فراهم کرده‌اند، تشکر کنید. این یکی از کلیدهای ایجاد روابط تجاری طولانی مدت و دعوت شدن به کنسرت‌های بیشتر است!

 

جمع بندی

عکاسی از کنسرت زنده می‌تواند دشوار باشد، اما به طور باورنکردنی پاداش می دهد. تجهیزات مناسب و دانش فنی شما را قادر می‌سازد با کمترین اعتماد به نفس با عکاسی از کنسرت مقابله کنید.

بنابراین نکات بالا را به دانش عکاسی خود اضافه کنید و چند عکس از یک کنسرت زنده بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *